نتایج پژوهش موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها نشان داد

کاهش 39 درصدی تصادفات با سیستم ترمز اتوماتیک

عصر خودرو- تصور کنید که شما راننده‌ای بسیار حرفه‌ای هستید تا آنجا که هیچگونه نیازی به استفاده از «تجهیزات ویژه ایمنی پویا، Active – Safety Features» احساس نمی‌کنید.

Monday 01 February 2016 - 09:37:00

کاهش 39 درصدی تصادفات با سیستم ترمز اتوماتیک

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، بار دیگر تجسم کنید: یافته‌های پژوهش جدید که از سوی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) در امریکا انجام شده نشان می‌دهد «سیستم ترمز خودکار پیش‌برخورد» تاثیر شگرفی در جلوگیری از وقوع سوانح رانندگی و تصادفات احتمالی بین خودروها در معابر و جاده‌های گوناگون شهری و بین‌شهری دارد.
براساس نتایج این پژوهش، سیستم هشداردنده خودکار پیش‌برخورد به تنهایی توانسته تصادف‌های برخورد از قسمت عقب خودروها را به میزان 23 درصد کاهش دهد و جالب‌تر آن‌که سیستم‌های خودکار ترمز پیش‌برخورد این قبیل تصادفات را تا حد چشمگیر 39درصدی کاهش داده‌اند.
برای کسب آگاهی و درک بهتر این موضوع که سیستم‌های ایمنی اشاره شده در عالم واقعیت چگونه عمل می‌کنند، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها مجموعه بزرگی از اطلاعات و داده‌های آماری شامل تمامی گزارش‌های ماموران پلیس درباره تصادف‌های از قسمت عقب خودروها در 22 ایالت مختلف امریکا را در سال‌های 2010 تا 2014 میلادی به دقت مرور و بررسی کرده است.
موسسه یادشده در پژوهش و بررسی خود، داده‌های آماری تصادفات را که مربوط به اتومبیل‌های آکورا، هوندا، مرسدس‌بنز، سوبارو و ولوو بوده و همه آنها مجهز به سیستم هشدار برخورد و سیستم ترمز اتوماتیک بودند با دقتی زیاد بررسی کرده و سپس آمار تصادف‌های از قسمت پشت این گروه از اتومبیل‌ها را با اطلاعات مربوط به همین نوع سوانح رانندگی در اتومبیل‌هایی که به سیستم‌های ایمنی جدید اشاره شده مجهز نبوده‌اند مقایسه کردند، نتیجه‌ای که در پایان این بررسی و مقایسه داده‌های آماری حاصل شده بسیار جالب توجه بوده و جای تامل دارد.

 


موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) در گزارش خود اعلام کرده اگر همه اتومبیل‌های در حال تردد در این کشور به سیستم ترمز اتوماتیک پیش‌برخورد مجهز بودند، در سال 2013 میلادی تعداد تصادف‌های از قسمت عقب خودروها 700 هزار مورد کمتر به وقوع می‌پیوست.
دیوید زابی، افسر ارشد تحقیق در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها در متن بیانیه‌ای که در همین ارتباط تنظیم و منتشر شده، گفت: «چنانچه این فناوری جدید و کارآمد در خودروهای در حال تردد عمومیت بیشتری پیدا کرده و فراگیرتر شود، به‌راحتی می‌توانیم انتظار کاهش قابل‌توجهی از تعداد سوانح رانندگی به‌ویژه در برخوردهای از قسمت عقب خودروها و به دنبال آن، همین انتظار و چشمداشت را می‌توانیم در کمتر شدن تعداد صدمات جانی و جراحت‌های ناشی از این نوع سوانح نیز داشته باشیم. »
گرچه فناوری‌های مربوط به سیستم ترمز اتوماتیک خودروهای موجود در بازار نصب و به‌کار گرفته شده اما به‌زودی شاهد فراهم شدن امکان استفاده از این سیستم‌ها در مدل‌های بیشتری از خودروها خواهیم بود.
سال گذشته 10 شرکت خودروساز مطرح توافق کرده و پذیرفتند در آینده نزدیک سیستم‌های استاندارد ترمز اضطراری اتوماتیک را در تمامی خودروهای تولیدی‌شان نصب کرده و به عنوان تجهیزات استاندارد از این سیستم در محصولات خود استفاده کنند. البته موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها خاطرنشان کرده سیستم هشداردهنده پیش برخورد به‌تنهایی نمی‌تواند تاثیر آنچنان چشمگیری در کاهش تعداد تصادفات‌ها داشته باشد، مگر اینکه به همراه سیستم ترمز خودکار پیش‌برخورد به‌کار گرفته شود.

 


جسیکا کیشینو قائم‌مقام اداره تحقیق در موسسه IIHS، در بخش دیگری از بیانیه رسمی منتشر شده در پایان پروژه پژوهشی این موسسه اینگونه خاطرنشان کرده: «حتی اگر وقوع تصادف‌های رانندگی اجتناب‌ناپذیر باشد، سیستم‌های ترمز خودکار گزینه‌ای بسیار مناسب برای ممانعت از بروز صدمه‌ها و جراحت‌ها انسانی یا حداقل برای کاهش شدت این صدمه‌ها خواهند بود که با کاهش سرعت اتومبیل امکان‌پذیر خواهد شد. »
یکی دیگر از یافته‌های جالب توجه در پژوهش انجام شده از سوی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها این موضوع بوده که عموم رانندگان از سیستم‌های هشداردهنده انحراف مسیر تنفر دارند.
در مطالعه‌ای که روی 184 وسیله نقلیه در نمایندگی فروش اتومبیل‌های هوندا انجام شد، کارشناسان موسسه دریافتند تنها یک‌سوم سیستم‌های هشدارنده انحراف مسیر در این اتومبیل‌ها روشن شده است. موسسه IIHS می‌گوید بر این گمان است که این وضعیت به دلیل آن است که رانندگان از صدای فرکانس بالای هشداردهنده این سیستم ناراحت و عصبی می‌شوند و این هنگامی است که رانندگان یاد شده قصه تغییر مسیر حرکتی‌شان از یک خط به خط دیگر بدون استفاده از چراغ راهنما را داشته باشند و این همان زمانی است که سیستم هشداردهنده تغییر مسیر ناگهانی فعال شده و آلارم هشدار آن با صدای آزار دهنده‌ای روشن می‌شود.
ایان ریگان دانشمند ارشد تحقیق در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا در این باره می‌گوید: «سیستم هشداردهنده خودکار تغییر ناگهانی مسیر ظرفیت بالقوه قابل توجهی برای جلوگیری از وقوع بسیاری از سوانح رانندگی دارد.
به هر حال اگر مردم درک کنند که این سیستم در واقع مانند یک پرستار کودک و نگهبان همیشه آماده می‌تواند به آنها کمک کند، آن وقت ممکن نبود که از قبول بکارگیری این سیستم و دیگر سیستم‌های مکمل آن امتناع کرده و سرباز زنند. »
 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

ترمز خودروترمز هوشمند خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
تفاوت میان ترمز‌های جلو و عقب خودرو در چیست؟ بازگشت بی دردسر نکاتی برای بهبود ترمزگیری و افزایش عمر لنت های ترمز اگر ترمز عمل نکرد چگونه خودرو را متوقف کنیم؟ ساخت دستگاه تراش دیسک ترمز خودرو در کشور اتوهلد (AUTO HOLD) سیستم ترمز اتوماتیک چیست؟ 5صدای غیرعادی زمان ترمزگیری نقص جدی ترمز خودروساز ژاپنی! ارابه‌های هوشمند چرخ دستی فروشگاه‌ها مجهز به ترمز هوشمند شد نشانه‌های خرابی ترمز را بشناسیم راه کار‌های مواجهه با بریدن ترمز خودرو در هنگام رانندگی توافق 40 کشور برای تجهیز خودروها به ترمز خودکار دیسک ترمز در بازار چند؟ اذعان سوبارو به دروغ‌ پردازی عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ عیب‌یابی سیستم ترمز (بخش دوم) عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ مسائل و مشکلات سیستم ترمز (بخش اول) قدرت هوا بررسی عملکرد ترمز خودرو تکنولوژی‌های مُنجی تولید اولین ترمز خودرو با چاپگر سه بعدی ترمز‌ ABS چه تاثیری بر رانندگی دارد؟ نجات جان یک کودک با سیستم ترمز اضطراری ولوو دلایل لرزش زیاد پدال ترمز در زمان ترمزگیری اطلاعاتی از تویوتا RAV4 مدل 2018 علت اخطار روغن ترمز و ترمز دستی در سمند EF7 دستیاران سودمند! 10 مشکل ترمز خودرو که خوب است بدانید دکتر ترمز خودروتان باشید کمک ترمز؛ سیستمی برای توقف سریع‌تر هنگام ترمز بریدن خودرو باید چه اقداماتی انجام دهیم ؟ آزمایش ترمز سریع ترین سیستم حمل و نقل جهان+تصاویر پمپ ترمز و متعلقات آن ترمز‌های سرامیکی چه ویژگی‌هایی دارند؟ داج Charger SXT سال2016 را ببینید ترمز آزبست در بن‌بست سیستم ترمز اضطراری تا سال 2022 در تمام خودروها نصب می شود ترمز ضد قفل خودرو ساخته شد استاندارد ترمز هوشمند خودرو در راه است ایده اولیه چراغ راهنما و ترمز خودروها متعلق به چه کسی بود؟
Back to top