دلیل تولید صدا در خودرو هنگام ترمزگیری چیست؟

عصر خودرو- اصلی‌ترین دلیل تولید صدا در هنگام ترمز‌گیری وجود ارتعاش است که می‌توان با ریشه‌یابی دلیل ارتعاش، آن را بر طرف کرد.

Friday 16 September 2022 - 12:11:00

دلیل تولید صدا در خودرو هنگام ترمزگیری چیست؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در ترمزهای دیسکی ارتعاش‌ها می­‌تواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بروی آن باشد در ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ استفاده می­‌کنند، ارتعاشات می‌تواند بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت­بند آن ایجاد شود. همچنین ارتعاش در یک قسمت می­‌تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش در قسمت دیگر شود؛ به­‌خصوص که قطعات پیوسته در حال سبکتر شدن هستند و به این ترتیب ارتعاش آسان‌تر صورت می­‌گیرد.

برای حذف صداهای اولیه، استفاده از صلبیت اجزای سیستم ترمزی در اولویت است که در طراحی سیستم های ترمزی، دمپینگ یا حذف­ کننده ارتعاش اولیه توسط عوامل ذیل قابل اجراست؛

1- هنگام ترمز به دقت گوش کنیم و ببینیم صدایی از لنت شنیده می­‌شود یا نه و در صورت لزوم چک کنیم لنت­‌ها در جای خود محکم هستند؛ به طوری که با دست جابه­ جا نمی­‌شوند.

2- استفاده از عایق‌ها که Shim نیز نامیده می­‌شوند. در­حقیقت عایق­‌ها یک مجزا­کننده­‌اند که مانند بالشتک عمل می­‌کنند و برای جلوگیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می­‌گیرند. اگر لنت­‌ها در جای خود به­ درستی نصب شده باشند ولی هنوز صدا تولید ­کنند، یکی از ارزانترین و موثرترین راه­‌ها برای از بین بردن صدای مذکور این است که لنت­‌ها را از جای خود در­آوریم و پشت آن‌ها Shim نصب کنیم، زیرا Shimها ارتعاشات بین لنت و کلیپر را کاهش می­‌دهند.

3- گیره­‌ها که با محکم کردن اتصالات و اجزا به یکدیگر باعث افزایش صلبیت سیستم ترمزی می‌­شوند باید امتحان گردند و مطمئن شویم به درستی نصب شده­‌اند و در جای خود محکم هستند.

4- همه گیره‌­ها، پین­‌ها و فنرها که به­ واسطه دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از ­دست داده و شُل شده‌اند باید تعویض شوند.

5- تمیز کردن و روغن‌کاری متعلقات کلیپر به حذف ارتعاشات کمک می­‌کند. ارتعاشات می­‌تواند به­‌دلیل خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مربوطه باشد.

6- جایگزینی پین­‌ها و بوش­‌ها نیز می­‌تواند به عنوان یک راه­ حل در نظر گرفته شود.

7- اگر کلیپر بسیار کهنه شده است و لَق­‌لَق می­‌زند، شاید تعویض آن تنها راه حل ممکن باشد.

8- یکی دیگر از علل صدای جیغ در ترمزهای عقب، تماس ضعیف بین کفشک و کاسه چرخ است که این مشکل با جایگزینی لنت­‌های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح داخلی کاسه چرخ قابل­ حل است.

9- گرفتن لَقی اجزای سیستم ترمز عقب که باعث ایجاد ارتعاش بین صفحه پشت­بند و لنت ترمز عقب و در­نهایت عامل ایجاد صداست، یکی دیگر از راه­‌های حذف صدای ترمز عقب به­ شمار می­‌رود.

برچسب ها

ترمز خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
بازگشت بی دردسر نکاتی برای بهبود ترمزگیری و افزایش عمر لنت های ترمز اگر ترمز عمل نکرد چگونه خودرو را متوقف کنیم؟ ساخت دستگاه تراش دیسک ترمز خودرو در کشور اتوهلد (AUTO HOLD) سیستم ترمز اتوماتیک چیست؟ 5صدای غیرعادی زمان ترمزگیری نقص جدی ترمز خودروساز ژاپنی! ارابه‌های هوشمند نشانه‌های خرابی ترمز را بشناسیم راه کار‌های مواجهه با بریدن ترمز خودرو در هنگام رانندگی توافق 40 کشور برای تجهیز خودروها به ترمز خودکار دیسک ترمز در بازار چند؟ اذعان سوبارو به دروغ‌ پردازی عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ عیب‌یابی سیستم ترمز (بخش دوم) عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ مسائل و مشکلات سیستم ترمز (بخش اول) قدرت هوا بررسی عملکرد ترمز خودرو تکنولوژی‌های مُنجی تولید اولین ترمز خودرو با چاپگر سه بعدی ترمز‌ ABS چه تاثیری بر رانندگی دارد؟ دلایل لرزش زیاد پدال ترمز در زمان ترمزگیری اطلاعاتی از تویوتا RAV4 مدل 2018 علت اخطار روغن ترمز و ترمز دستی در سمند EF7 دستیاران سودمند! 10 مشکل ترمز خودرو که خوب است بدانید دکتر ترمز خودروتان باشید کمک ترمز؛ سیستمی برای توقف سریع‌تر هنگام ترمز بریدن خودرو باید چه اقداماتی انجام دهیم ؟ آزمایش ترمز سریع ترین سیستم حمل و نقل جهان+تصاویر پمپ ترمز و متعلقات آن ترمز‌های سرامیکی چه ویژگی‌هایی دارند؟ داج Charger SXT سال2016 را ببینید ترمز آزبست در بن‌بست سیستم ترمز اضطراری تا سال 2022 در تمام خودروها نصب می شود ترمز ضد قفل خودرو ساخته شد کاهش 39 درصدی تصادفات با سیستم ترمز اتوماتیک استاندارد ترمز هوشمند خودرو در راه است ایده اولیه چراغ راهنما و ترمز خودروها متعلق به چه کسی بود؟
Back to top