نقدی بر نامه «احمد توکلی» به معاون اول رئیس جمهوری درباره قراردادهای خودرویی

دیده‌بانی قرارداد «پژوسیتروئن» از دو زاویه

عصر خودرو- احمد توکلی، رئیس هیات‌مدیره سازمان مردم نهاد (دیده‌بان عدالت و شفافیت)، در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، ضمن انتقاد از مفاد قرارداد پژوسیتروئن با خودروسازان ایرانی، خواستار تشکیل کمیته‌ای برای گزارش تحولات انتقال فناوری و ارتقای سهم ساخت داخل در صنعت خودرو شده است.

Wednesday 07 June 2017 - 00:17:00

دیده‌بانی قرارداد «پژوسیتروئن» از دو زاویه

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این نامه طولانی که با استناد به تحقیقات چند کارشناس یا دانشجوی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهیه شده، توکلی مواردی مانند «محرمانه بودن قرارداد پژو»، «ارزان‌فروشی سایت کاشان سایپا»، «داخلی‌سازی ضعیف تندر-90»، «انحصار پژو سیتروئن در بازار خودرو کشور»، «عدم‌انتقال فناوری» و همچنین «نقض قانون داخلی‌سازی توسط خودروسازان فرانسوی» را مورد انتقاد قرار داده است.توکلی همچنین در پایان نامه خود چند پیشنهاد ارائه کرده تا به‌واسطه آنها، شفافیت لازم در مورد قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو حاصل شود.

 

محرمانه بودن قراردادهای خودرویی در دنیا

در باب انتقادات توکلی اما ذکر چند نکته ضروری به‌نظر می‌رسد؛ اول اینکه وی از محرمانه بودن قراردادهای خودرویی کشور انتقاد و این موضوع را بهانه‌ای برای فرار از شفافیت عنوان کرده است.به گفته توکلی، «نه نمایندگان مجلس و نه اصحاب رسانه و نه کارشناسان دلسوز، هیچ‌کدام نمی‌توانند قراردادها را ارزیابی و انتقاد سازنده‌ای نسبت به مفاد آنها بیان کنند؛ در نتیجه، این عدم شفافیت اگر سرپوش فساد محقق شده نباشد، بستر آلودگی به فساد را فراهم می‌سازد. از طرفی، در صورت تخلف طرف خارجی نیز هیچ فشار و موج مطالبه‌ای علیه نقض پیمان احتمالی صورت نمی‌گیرد و چنین محیطی تنها به استمرار ناکارآمدی قراردادها و پنهان ماندن فسادهای احتمالی منجر خواهد شد.»گفته‌های وی در شرایطی است که محرمانه بودن قراردادها موضوع عجیب و غریبی در دنیای خودروسازی به‌شمار نمی‌رود و سایر شرکت‌های خودروساز جهان نیز اهتمامی به افشای جزئیات مشارکت خود با شرکایشان ندارند.

اگر قراردادهای حال و گذشته خودروسازان دنیا با یکدیگر را نیز مورد پیگیری و بررسی قرار دهیم، آنها هم تنها به ارائه یکسری اطلاعات کلی از مفاد مشارکت خود بسنده کرده و معمولا نیز به نهاد خاصی پاسخگو نیستند. در واقع خودروسازان خارجی نیز چون تمام و کمال به‌دنبال منافع خود هستند، قراردادهایی محکم و برد-برد منعقد کرده و در صورت بروز تخلف نیز از مجاری قانونی و طبق آنچه در قرارداد پیش‌بینی شده، برخورد می‌کنند.بنابراین نمی‌توان گفت عدم افشای برخی جزئیات قرارداد خودروسازان ایرانی با پژوسیتروئن و به اصطلاح محرمانه بودن آن، عملی ناصحیح بوده و ایران خودرو و سایپا و پژوسیتروئن ملزم به رمزگشایی از مفاد مشارکت خود هستند.نکته دیگر اما اینجاست که مشارکت خودروسازان ایرانی و پژوسیتروئن، به شدت زیر ذره‌بین آمریکایی‌ها قرار داشته و دارد، از همین رو آنها (ایران خودرو‌، سایپا و پژوسیتروئن) چون نمی‌خواهند بهانه‌ای دست دولت آمریکا بدهند، جزئیات مشارکت خود را افشا نمی‌کنند.

از همان روزهای ابتدایی آغاز مذاکرات خودروسازان فرانسوی با ایرانی‌ها پس از توافق هسته‌ای، آمریکایی‌ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و به‌نوعی راضی به وصلت دوباره ایران خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن نبودند.بدین ترتیب این فشار‌ها در دولت باراک اوبامایی رخ داد که خود مدافع توافق هسته‌ای بود، حال آنکه دولت جدید آمریکا و شخص دونالد ترامپ، چندان روی خوش به این توافق نشان نمی‌دهند. در این شرایط باید به خودروسازان فرانسوی و ایرانی حق داد که به خاطر مصون نگه داشتن مشارکت خود از گزند آمریکایی‌های تندرو، جزئیات قراردادشان را در بوق و کرنا نکنند. طبعا اگر تخلفی نیز از طرف فرانسوی‌ها سر بزند، حق برخورد برای خودروسازان ایرانی محفوظ بوده و آنها می‌توانند اعاده حق کنند و محرمانه بودن قرارداد، این حق آنها را نقض نکرده و نخواهد کرد.

سایپا قدر سرمایه را نمی‌داند؟!

توکلی اما در بخش دیگری از اظهاراتش از ارزان‌فروشی سایت سایپا کاشان انتقاد کرده و گفته که «سایپا کارخانه مدرن، عظیم و پیشرفته خود را در کاشان، برای فروش به پژوسیتروئن تنها 300 میلیون دلار قیمت گذاشته، در حالی که حداقل ارزش این کارخانه بالغ بر 500 میلیون دلار است.» این گفته وی در حالی است که عقلانی به‌نظر نمی‌رسد سایپا بخواهد سرمایه عظیم خود را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی، در اختیار خودروساز فرانسوی قرار دهد. در واقع ازآنجاکه سایپا به اصطلاح صاحب مال بوده و قطعا خیر و شر خود را به‌خصوص در حوزه سرمایه‌هایش بهتر از دیگران می‌داند، قاعدتا آنقدر حواسش جمع بوده که سایت کاشان خود را ارزان نفروشد. اصلا چه دلیلی وجود دارد که سایپا بخواهد سایت مدرن و پیشرفته خود را با قیمتی کمتر از حد واقعی، در اختیار خودروسازی خارجی قرار دهد؟ آیا سطح مدیریت در این شرکت اینقدر ضعیف است که مدیران آن حاضر به ارزان‌فروشی سرمایه‌های بزرگ سایپا آن هم به خودروسازی بیگانه شده‌اند؟ در پاسخ باید گفت که بسیار بعید به‌نظر می‌رسد سایپایی‌ها دچار چنین خودزنی عجیبی شده و سرمایه شان را ارزان از کف داده باشند. این مساله را نیز نباید فراموش کرد که حضور سیتروئن در سایت کاشان سایپا، نه تنها از مدرن بودن آن نمی‌کاهد؛ بلکه منجر به انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز به این سایت خواهد شد.البته تردیدی نیست که استیفای این حق (انتقال تکنولوژی به سایت سایپا کاشان)، نیاز به درایت مدیران سایپا و همچنین مسوولان وزارت صنعت داشته و آنها هستند که باید پیگیر تحقق آن باشند.

 

دستیابی به دانش فنی به‌واسطه مشارکت خارجی

نکته دیگر که اتفاقا مورد انتقاد توکلی قرار گرفته، انتقال فناوری به خودروسازی کشور در قالب قراردادهای پسابرجام است. به گفته وی، «نقطه‌ضعف تاسف‌آور در سابقه قراردادهای خارجی خودرو، دست نیافتن به سهم پیش‌بینی شده داخلی در تولید هر دستگاه خودرو و محدود ماندن سهم تولید داخل به بخش‌های فاقد فناوری خاص است.» توکلی در ادامه تاکید کرده که «نتیجه این وضعیت عدم انتقال تکنولوژی است که ایران را بعد از نیم قرن داشتن صنعت خودرو همچنان مونتاژگر نگاه داشته است.» در باب این گفته توکلی باید از وی پرسید که آیا اشتباهات رخ داده در قراردادهای قبلی، دلیلی است بر تکرار این اشتباهات در مشارکت‌های فعلی؟ آیا چون در گذشته قراردادهای برد-برد و محکمی در خودروسازی نبسته‌ایم (اگر البته نبسته باشیم)، قراردادهای فعلی نیز ادامه‌دهنده راه قبلی‌ها هستند؟نکته دیگر اما اینجاست که حضور پژو و سیتروئن یا هر خودروساز معتبر دیگری در ایران می‌تواند پلی باشد برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی، منتها به شرطی که خودروسازان داخلی و وزارت صنعت، معدن و تجارت محکم پای حق خود ایستاده و حقوق خود را از خارجی‌ها (طبق موارد مشخص شده در قراردادها) استیفا کنند.

عامل ضعف داخلی‌سازی قطعات

اما داخلی‌سازی ضعیف تندر-90 (که البته مشخص نیست چه ارتباطی میان آن با ماجرای پژوسیتروئن وجود دارد) نیز از دیگر موارد انتقاد توکلی از حضور فرانسوی‌ها در خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. به گفته وی «روی کاغذ قرار بوده 60 درصد سهم تولید تندر-90 به قطعه‌سازان داخلی واگذار شود، با این همه ‌اکنون با گذشت 10 سال از تحقق این قرارداد پلت‌فرم مشترک L90، سهم تولید داخل کمتر از 40 درصد است.»توکلی تاکید کرده که «حتی شرکت‌های داخلی، قطعاتی که باید در کشور تولید می‌شد را از منابع خود در سایت ترکیه، رومانی، هند و فرانسه وارد ایران می‌کردند به‌نحوی‌که بیش از 95 درصد موتور، گیربکس، اکسل‌های جلو و عقب، ‌ای‌بی‌اس و سایر قطعات مهم صرفا وارداتی بوده و تحول عمده‌ای در فناوری تولید داخل برای بخش‌های اصلی خودرو رخ نداده است.»این گفته توکلی اگرچه قریب به صحت است، با این حال نباید فراموش کرد که ریشه عقیم ماندن داخلی‌سازی تندر-90، در ضعف قطعه‌سازان کشور بوده و این ضعف اجازه نداد درصد ساخت داخل بالا برود. طبعا اگر قطعه‌سازان کشور می‌توانستند قطعات بیشتری را در پروژه L90 تامین کنند، رنو برای کاهش قیمت این محصول هم که شده، مجوز افزایش داخلی‌سازی را صادر می‌کرد و دلیلی نداشت و ندارد مانع آن شود؛ بنابراین قطعه‌سازان داخلی نتوانسته‌اند بابت افزایش داخلی‌سازی، خود را به رنویی‌ها اثبات کنند در نتیجه، حجم ساخت داخل طی 10 سالی که از آغاز تولید تندر-90 در ایران می‌گذرد، افزایش قابل‌قبولی نداشته است.

این موضوع اگرچه به خودی خود نکته منفی و نگران‌کننده‌ای به‌شمار می‌رود،اما ازجهتی به نفع مشتریان ایرانی تمام شده است. بر این اساس، کنترل به قاعده ساخت داخل، سبب شده مشتریان کماکان از کیفیت این محصول رضایت داشته باشند، چه آنکه شاید اگر رنو در داخلی‌سازی قطعات سخت نمی‌گرفت، حالا کیفیت محصولاتش در بازار کشور دچار چالش شده بود.اتفاقا حالا که بحث تندر-90 به میان آمده، باید از نویسنده نامه پرسید چرا وی و هم قطارانش در مجلس هفتم، اجازه ندادند قرارداد پلت‌فرم مشترک L90 سر وقت خود به اجرا در بیاید؟ تاخیری که در آن دوران، مجلس هفتم در مسیر اجرای این قرارداد ایجاد کرد، سبب شدتندر-90 با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، به دست مشتریان برسد. در این شرایط بیم آن می‌رود که منتقدان حضور پژوسیتروئن در بازار ایران، باز هم ماجرای تندر-90 را تکرار کرده و ضمن به تاخیر انداختن اجرای قراردادها، شوکی دیگر به خودروسازی کشور وارد کنند.

خودروسازان خارجی صف نکشیده‌اند

نکته دیگری که توکلی در نامه خود به جهانگیری به آن اشاره کرده، انحصار پژوسیتروئن در بازار خودرو ایران است. به گفته وی «با این قراردادها پژوسیتروئن 50درصد سهام شرکت‌های مشترک را در اختیار می‌گیرد و نسبت به تمام تصمیمات دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در مورد خرید قطعات، قیمت قطعات، مونتاژ و فروش خودروها حق وتو پیدا می‌کند. این یعنی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا که پیش از این سطحی از رقابت را تجربه می‌کردند، با یک ذی‌نفع واحد تعامل کرده و باید رضایت پژوسیتروئن را در تمام فرآیند خرید قطعات و مواد واسطه، تولید و فروش خودرو لحاظ کنند. این مساله به معنای کاهش سطح رقابت و عمیق‌تر شدن انحصار در بازار خودرو ایران است.»این گفته وی البته در شرایطی که خودروسازان خارجی دیگری راهی ایران نشوند، صحیح بوده و انتقادی درست به‌شمار می‌رود. به‌عبارت بهتر، اگر قرار به حضور صرفا پژو‌سیتروئن در بازار خودرو ایران باشد، بدون شک پیش‌بینی توکلی مبنی‌بر ضعیف‌تر شدن رقابت درست از آب در خواهد آمد؛ زیرا نمی‌توان به رقابت این دو برند فرانسوی در بازار کشور دل خوش کرد. این در حالی است که نباید فراموش کرد در حال حاضر شرکت‌هایی مانند فیات و فولکس واگن نیز در راه بازار کشور هستند و اگر راهی کشور شوند، می‌توان به کمک آنها و ایضا هیوندایی و شرکت‌های چینی، انحصار احتمالی فرانسوی‌ها را شکست.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که با وجود توافق هسته‌ای و برجام، این گونه نیست که خودروسازان خارجی برای حضور در ایران صف کشیده باشند. در واقع صرف حضور امثال پژو سیتروئن و رنو را نیز باید به‌نوعی غنیمت شمرد، چه آنکه دیگر خودروسازان شرایط سختی را برای آمدن به خودروسازی و بازار ایران لحاظ کرده‌اند.و اما مساله مورد انتقاد دیگر از سوی توکلی، نقض قانون داخلی‌سازی از سوی پژو سیتروئن است؛ این گفته وی البته در کل به حق بوده و تردیدی در آن نیست، با این حال مساله اینجاست اگر قرار به آغاز تولید محصولات پژوسیتروئن با ساخت داخل 40 درصدی بود، به این زودی‌ها تولید خودروهای موردنظر آغاز نمی‌شد.این موضوع از آن جهت است که قطعه‌سازان داخلی آمادگی لازم برای تامین قطعات خودروهای جدید را نداشتند و وزارت صنعت در نهایت مجبور شد قانون خود مبنی‌بر داخلی‌سازی 40 درصدی را به تعویق بیندازد.

برچسب ها

پژو سیتروئنقراردادهای خارجیقرارداد خودرویی
مطالب مرتبط بیشتر
تعهد فیات به حفظ شغل کارگران پژو سیتروئن از بازار ایران دورتر شد ​گفت و گوهای ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن آخرین جزئیات از جایگزین پراید خودروی گران و بی‌کیفیت محصول «مقاومت» یا «وادادگی»؟ پژو فرانسه از "مرسدس بنز" و "بی ام و" سبقت گرفت پژو و سیتروئن به ایران بر میگردند گروه خودروسازی PSA و دانگ‌فنگ 4 هزار کارگر خود را اخراج می‌کنند تهدید پژو به خروج از بریتانیا کابوسی که به سراغ خودروسازان فرانسوی آمد تحریم های اعمال شده علیه ایران، پژو سیتروئن را متضرر کرد خروج از ایران فروش پژو-سیتروئن را کاهش داد قوه قضاییه به قراردادهای خارجی خودرو ورودکند بررسی فنی دی اس 5LS + مشخصات ورود خودران‌های پژو به چین تحریم‌ها قراردادهای خودرو را منتفی کرد اولین دعوت رسمی بازدید متخصصان دانشگاهی از خودروسازان بعد 15 سال واگذاری خودرو‌های فروش قطعی با قیمت قرارداد رمزگشایی تغییر رفتار رنو در ایران نمایندگان از مفاد قراردادهای خودرویی بی‌اطلاع هستند تولید تندر-90 در کما پژو فرانسه باید به ایران جریمه پرداخت کند نقاط اثر تحریم در صنعت خودرو مخالفان «قرارداد رنو» چه پاسخی دارند؟ کاهش 31درصدی فروش پژو درپی تحریم ایران تفاهم نامه صنعت قطعه با دانشگاه وارد فاز اجرایی شد سهام پژو سیتروئن جهش کرد مدیران ناکارآمد دست صنعت خودرو را برای تحریم شرکای بی وفا می بندند پیش‌قرارداد حقی را برای دریافت غرامت از خودروسازان فرانسوی ایجاد نمی‌کند کوچ پژو سیتروئن از ایران به شمال آفریقا رنو و پژو سیتروئن در صورت ترک ایران، باید به ایران غرامت دهند کاهش 26 درصدی فروش پژو سیتروئن در پی خروج از بازار ایران پژو تصمیمی برای خروج از ایران ندارد پژو خواستار حضور در ایران است تولید محصولات رنو در ایران ادامه دارد در تاخیر واگذاری بن رو به ایدرو دستی در کار نیست خودروسازان فرانسوی در تهران هزینه-فایده خودروسازان فرانسوی برای ماندن در ایران بازار ایران برای پژو مهم است جزئیات جلسات وزارت صنعت با پژو و رنو حقوق قطعه سازان در قراردادهای خودرویی مطالبه شود تصمیم رنو اثرات مثبتی دارد راهکاری برای جبران تحمیل هزینه های فنی به خودروهای پسابرجامی اعلام تعلیق فعالیت خودرو سازان خارجی به معنای قطع همکاری با شرکای ایرانی نیست سایپا آمادگی تولید خود را به طرف‌های خارجی اعلام کرده‌ است جلسه اضطراری کمیسیون صنایع برای بررسی قرار داد «رنو و پژو » عبور خودرو از خیابان فرانسه ابزار تشویقی یا تنبیهی برای خروج پژو؟ ترکش خروج پژوسیتروئن بر پیکره قطعه‌سازان خروج پژو از ایران قیمت 2008 را 25 میلیون تومان افزایش داد دوربرگردان پژو سیتروئن قرارداد خودروسازان با پژو در کمیسیون بررسی می‌شود تکرار بدقولی خودروسازان فرانسوی در بازار ایران پژو - سیتروئن از ایران می‌روند قرار بود پژو 22 میلیون یورو سرمایه گذاری کند تولید شاسی‌بلندهای پژوسیتروئن در فرانسه رونمایی از جدیدترین خودروی کراس‌اور سیتروئن مراقب سهم خواهی برخی کشورها باشیم منتظر محصولات جدید سیتروئن باشید پژو سیتروئن استراتژی خود در ایران را تغییر نمی‌دهد بند دریافت غرامت به قراردادهای جدید قطعه سازی اضافه شود همکاری خودروسازان فرانسوی با داخلی‌ها ادامه پیدا می‌کند مشکلی برای همکاری با خودروسازان اروپایی نداریم پژو بر تعهدات خود پایبند می‌ماند تداوم همکاری فرانسوی ها با ایران در گرو تسهیل همکاری های بانکی خودروسازان فرانسوی در ایران ماندنی شدند حفظ پرستیژ اتحادیه اروپا ضامن قراردادهای خودرویی سرنوشت اروپایی‌ها در خودروسازی ایران قرارداد با خودروسازان اروپایی پا برجاست دو سناریوی «خودرو» پس از نقض برجام قراردادهای جدید شرکت‌های فرانسوی با رعایت منافع مشترک منعقد شده است فرانسه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پس می‌زند حضور کم‌حاصل سرمایه‌گذاران خارجی؟ تلاش فرانسه برای حفظ منافع خود در ایران دست‌انداز برجامی صنعت خودرو خروج آمریکا از برجام خللی در قرارداد رنو ایجاد نمی کند ارزش سهام پژو در بورس فرانسه به شدت ریخت همکاری با خودروسازان خارجی ادامه می‌یابد واکنش شرکت خودروسازی «پژو سیتروئن» فرانسه به خروج آمریکا از برجام خروج آمریکا از برجام تاثیری در قراردادهای خودرویی ایران ندارد اروپا در موضوع برجام متفاوت از آمریکا رفتار کند همکاری با خودروسازهای فرانسوی درست بود یا غلط ؟ هشدار مرکل به پژو واردات و صادرات خودرو کاهش یافت اثرات مخرب نوسانات ارزی بر قراردادهای خودرویی کسب‌و‌کار جدید پژو سیتروئن قرارداد با رنو بر اساس منافع دو طرف منعقد شده است پژو سیتروئن به مالزی رفت بازدید مدیرعامل گروه سایپا ازمرکز تحقیقات قوای محرکه پژو سیتروئن عرضه 6 خودرو جدید با همکاری فرانسه در ایران طی سال آینده «رنو» فناوری را منتقل نکند جلوی قرارداد را می‌گیریم آخرین وضعیت قرارداد رنو و ایدرو اجرای پروژه های صنعت خودرو جزء سیاست های ششگانه ایدرو است قراردادهای جدید خودرویی به کجا رسید؟ «بن‌رو» به رنو واگذار شد مشکلات گمرکی مانع رشد داخلی سازی شده است «بن‌رو» در آستانه واگذاری به رنو جدیدترین محصولات جیلی را نیمه اول سال آینده وارد بازار خودرو کشور می‌کنیم قرارداد رنو و ایدرو به کجا رسید؟ میزان تولید 2008؟ قراردادهای پسابرجامی خودرویی با خارجی ها تامین کننده منافع قطعه سازان است پژو – سیتروئن دومین خودروسازی اروپا حامی پنجمین همایش خودرو ایران همه خودروهای پژو تا سال 2025 برقی خواهند شد ایران سال 2017 به دومین بازار فروش محصولات پژو تبدیل شد پژو و سیتروئن حتی با خروج آمریکا از برجام در ایران می‌مانند برنامه پژو برای بازار هند مخالفت با قرارداد منتشر نشده رنو انعقاد قرارداد خودروسازان علت تفحص از «ایدرو» است گزارش تصویری بازدید قائم‌مقام گروه PSA از "گروه رسانه‌ای امروز" کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد درخواست غرامت پژو دو مدل همکاری توسعه قطعه‌سازی در پساتحریم مردم ساوه طومار حمایت از قرارداد رنو را امضا کردند قرارداد رنو به آخر خط نرسید؟ بازبینی قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی از هفته‌آینده ابراز تمایل سایپا و ولوو تراکس برای قرارداد مشترک امکان تولید قطعات پژو-سیتروئن در ایران فراهم شد تا پایان سال قرارداد جدید خودرویی نداریم نگران آینده نیستیم پنج سرعت گیر قراردادهای خارجی خودرو داخلی‌سازی فولکس‌واگن در ایران از شروط اصلی قرارداد است تحمیل هزینه‌ قرارداد‌های خودرو به مشتری نحوه همکاری و میزان پیشرفت قراردادهای خودرویی چه کسانی و چگونه سئات اسپانیا را نیامده فراری دادند؟! انتقال تکنولوژی باید سرفصل سرمایه گذاری‌ها باشد دو راهی فرجام قراردادهای خارجی بنز، برگ برنده‌ای که دولت تدبیر و امید رو کرد حضور بنز در ایران نقطه عطف صنعت خودرو است بنز صنعت خودروی ایران را جهانی می‌کند امضای قرارداد ایران خودرو و مرسدس بنز در قالب شرکت مشترک اوپل خودروساز برقی می‌شود مدیرعامل پژو-سیتروئن سخنران اصلی کنگره جهانی اتومیتیونیوز پژو-سیتروئن در تست های آلایندگی تقلب کرده است شرکت فرانسوی اتهام تقلب را تکذیب کرد چالش های صنعت خودرو در دولت دوازدهم خلأ «پول خارجی» در خودروسازی الزام خارجی ها به استفاده از توان قطعه‌سازی داخلی در قراردادهای خودرویی خودروهای داتسون به ایران می‌آیند 208 جدید یا کراس اوور 1008؟ دیده‌بانی دیرهنگام از قراردادهای خودروسازی شرکت های خودروساز اروپایی در معامله با ایران ترسی از ترامپ ندارند صدای قطعه‌سازان از قراردادهای پسابرجام درآمد پژو-سیتروئن جلوی تولید SUV پرچمدار اوپل را می‌گیرد چهره‌های اول دنیا چه خودرویی سوار می‌شوند؟+ تصاویر دو نشانه ماندگاری قراردادهای خودرویی شرکت خودروسازی اوپل به Group PSA پیوست قرارداد خودرویی با فرانسوی‌ها با اصل 44 مغایرت ندارد پژو-سیتروئن قرارداد خرید اوپل را نهایی کرد نظام نوآوری قطعه سازی خودرو توسعه می یابد عدم تمدید قرارداد توسط رنو تولید تندر90 را متوقف نمی‌ کند شرایط یکسان برای رقابت در بازار خودرو ایران هجدهمین خودروساز جهان شد در قراردادهای خودرویی بر استفاده حداکثری از توان داخل تاکید داریم پژو-سیتروئن در سوددهی رکورد زد تناقض داخلی‌سازی خودروهای جدید قراردادهای جدید خودرویی تکنولوژی های روز را وارد کشور می کند رویای ایرانی در قرارداد رنو اعلام حجم سرمایه‌گذاری رنو در ایران کاهش 45درصدی فروش پژو در چین و اروپا سرنوشت خانواده تندر-90 پس از امضای قرارداد رنو پژو-سیتروئن موافقت اتحادیه اروپا را گرفت خودروهای ایرانی دوباره به روسیه می رود سمیر چرفان معاون بازاریابی و فروش پژو در خاورمیانه شد سرمایه های جذب شده در صنعت خودرو صادرات پژو-سیتروئن از چین به اروپا واگذاری اوپل به پژو برای جنرال موتور 5.5 میلیارد دلار هزینه دارد رمز شکست انحصار پژوسیتروئن در ایران آسیب‌شناسی شراکت خارجی در خودروسازی ایران وزارت صنعت هنوز جزئیات قراردادهای خودرویی را اعلام نکرده است «دست بالا» در مذاکرات خودرویی ابهام در قراردادهای خودرویی سختگیری متقابل ایدرو و رنو تقابل ارزش «برند» رنو و «بازار» ایران دیدار کارکنان قطعه ساز ورشکسته فرانسوی با مقامات این کشور مدیرعامل اوپل استعفا می‌دهد انتقال اوپل به پژو-سیتروئن تا 9 مرداد نهایی می شود مهلت یکساله برای ایرانی‌سازی خودروهای تولید مشترک پژو و توتال حضور خود را در ایران محکم‌تر می‌کنند پاسخ پژو به محرمانه بودن قرارداد با ایران خودرو پیام انتخابات ایران به خودروسازان جهان هیجان مشارکت خارجی در صنعت خودرو سرمایه گذاری پژو-سیتروئن در ازبکستان فرمول جذب سرمایه خارجی در خودروسازی امضای دومین قرارداد پسابرجامی صنعت خودرو فینال «مذاکرات رنو» حمله سایبری اخیر تاثیری روی ما نداشت دومین قرارداد خودرویی ایدرو کلید خورد قراردادهای خودرویی با خارجی‌ها جنبه واگذاری دارد نسخه خارجی جذب سرمایه در خودروسازی اثر پارازیت‌های خودرویی بر سرمایه‌گذاران خارجی مدل مشارکت با خارجی‌ها تغییر الگوی مشارکت خارجی خودروسازان آیا می‌توان به روزهای بهتر خودرویی امیدوار بود؟ بسیاری از قراردادهای خودروسازی براساس رانت بسته می‌شوند پژو سیتروئن به تقلب در سنجش آلودگی متهم شد انعکاس بازگشت به ایران در درآمد 3 ماهه پژوسیتروئن چالش چهارضلعی خودروسازان خارجی در ایران چرا قرارداد بنز و رنو نهایی نشد؟ قرارداد رنو نهایی شد آخرین مانع حضور خارجی‌ها در خودروسازی ایران؟ DS اولین برند پژو-سیتروئن که فناوری خودران را دریافت می‌کند شاسی‌بلند اوپل توسط PSA در فرانسه تولید می‌شود نقد یک‌طرفه مشارکت‌های خارجی خودروسازان جزئیاتی ازقراردادهای محرمانه خودروسازان ایرانی با پژو قرارداد پر از نقطه چین رنو و ایدرو 2 هفته دیگر امضاء می‌شود؟ قرارداد رنو تا دوهفته دیگر امضا می شود احتمال خرید پروتون توسط پژو-سیتروئن قوت گرفت ضرورت همکاری با خودروسازان بین‌المللی همکاری مدیرعامل اوپل با پژوسیتروئن شکوفایی قراردادهای خودرویی در سال 96 جزئیات قرارداد با رنو قرارداد سایپا- سیتروئن نهایی شد ابهام در امضای قرارداد رنو عجله‌ای در امضای قراردادهای خودرویی نداریم پژو سیتروئن، دومین خودروساز بزرگ اروپا می‌شود قول پژوسیتروئن برای حفظ کارکنان اسپانیایی اوپل توافقنامه تولید تایر و واگن با اسلواکی در صورت "برگزیت" کارخانه‌هایمان در انگلیس به کمک مان خواهند آمد کنفرانس خبری مهم جنرال موتورز و پژو دوشنبه برگزار می‌شود جذابیت صنعت خودرو داخلی برای خارجی ها انتقاد طیب نیا از مخالفان خصوصی سازی کراس بک DS 7 رقابت با آئودی Q3 و Q5 را نشانه گرفته است +تصاویر اطلاعات قراردادهای خودرویی دراختیار سازمان‌های نظارتی قرار خواهد گرفت امضای 6 قرارداد بزرگ در صنعت خودروسازی قرارداد سایپا و سیتروئن عامل رشد قطعه سازان خواهد شد مسئولیت قراردادهای محرمانه با من بازارهایی داریم که نگاه خوبی به پژو ندارند تضمین مدیرعامل پژو-سیتروئن به صدراعظم آلمان چه بود؟ خرید اوپل توسط پژو یک موقعیت برد-برد برای آلمان و فرانسه است خرید اوپل برای پژو 2 میلیارد دلار آب می‌خورد پژو کارخانه‌های اوپل را در آلمان تعطیل نخواهد کرد قرارداد فروش اوپل به پژو 19 اسفند امضا می‌شود دیدار مدیرعامل پژو با نخست وزیر انگلیس درباره سرنوشت "واکسهال" هرکاری که بتوانیم برای حفظ مشاغل و کارخانه‌های اوپل انجام خواهیم داد موضوع فروش اوپل په پژو را روزانه با آلمان و انگلیس بررسی می‌کنیم آماده گفتگوهای سازنده با پژو هستیم اوپل مستقل خواهد ماند ادغام با پژو-سیتروئن بسیار منطقی است سیر تکاملی خودروسازی ایران با قراردادهای خارجی؟ ابراز نگرانی انگلیس از فروش احتمالی واکسهال به پژو- سیتروئن نگرانی آلمانی‌ها درباره احتمال فروش اوپل به پژو را درک می‌کنیم دولت آلمان: با مذاکرات درباره فروش اوپل همکاری می‌کنیم تلاش جنرال موتورز و پژو-سیتروئن برای آرام کردن نگرانی‌ها مذاکرات برای ادغام اوپل با پژو- سیتروئن دفاع پژوسیتروئن از موتورهای دیزلی دست‌انداز مذاکرات خودرویی دلیل نقش‌اولی فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران خودروسازی های کشور خصولتی هستند پژو در کنیا خودرو می‌سازد آخرین خبرها از قرارداد با خودروسازی و بانک‌های ایتالیایی سرنوشت سهام ایدرو در جوینت‌ونچر رنو پیش‌بینی 5 تا 6 درصدی نرخ رشد صنعت امضا قراردادهای بیشتر از جمله با خودروسازان کراس‌اوور، عامل کاهش فروش پژو سیتروئن پژو-سیتروئن به هند باز می گردد نهایی شدن حضور فولکس در ایران مذاکرات برای ورود 19 خودروساز بزرگ به کشور بعد از لغو تحریم‌ها ترمز خودروسازان در جاده مشارکت زمزمه قرارداد جدید ایران با "بنز" یک سال پس از برجام تولید مشترک به جای مونتاژ مذاکره با خودروسازان برای حذف محصولات قدیمی انعقاد 5 قرارداد بین‌المللی خودرویی تا پایان سال سهم 7 درصدی ایران از کل تولید پژو سیتروئن فرانسه در سال 2016 فروش پژوسیتروئن در سال 2016 افزایش یافت امضای قرارداد رنو؛ یک ماه دیگر سرمایه خارجی زیادی در پسابرجام وارد ایران شده است امضای پیش قرارداد با قطعه سازان در قرارداد پژو ضعف قراردادهای خودروسازان با قطعه سازان مشکل ساز شد قطعه سازان داخلی از فرصت قرار داد پژو استفاده کنند تفاهم نامه رنو به زودی قرارداد می‌شود قرارداد با پژو بهترین توافق تاریخ خودروسازی کشور بود سرمایه‌گذاری 320 میلیون دلاری پژو-سیتروئن در آرژانتین تونس مقصد جدید پژو – سیتروئن نگران وضعیت قرارداد جدید پژو با تمدید 10ساله تحریم هستیم شرکت فرانسوی فورسیا برای کنترل آلایندگی تولیدات صنعت خودرو ایران سرمایه گذاری می کند قرارداد با فورسیا در جهت تحقق یکی از اهداف بزرگ دولت بود هدفمان عرضه راهکارهای پاک حمل‌ونقل به ایرانیان است صادرات قطعات کنترل آلایندگی خودرو به روسیه گامی بلند برای مقابله با آلودگی هوای شهرهای ایران در قرارداد با فورسیا امکان به‌روزآوری پیوسته فناوری را داریم گزارش تصویری از انعقاد قرارداد جوینت ونچر رایزکو-کروز و فورسیا تأسیس جوینت ونچر رایزکو-کروز و فورسیا برای تولید سیستم های آلایندگی خودرو اجرای نخستین قرارداد پسابرجامی در ایران‌خودرو جاده یک‌طرفه قراردادهای خارجی قرارداد با سیتروئن نهایی شده است «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران خرید فرصت سرمایه‌گذاری با قراردادهای فرانسوی شروط صریح قطعه‌سازان ایرانی برای پژو و رنو خودروسازان از ارائه جزئیات قراداد با فرانسه خودداری می‌کنند موافق برخی مذاکرات خودروسازان نبودیم مذاکرات خصوصی با خودروسازان بزرگ پس‌لرزه خارجی در خودروسازی ایران دسترسی نمایندگان مجلس به قراردادهای خارجی صنعت خودرو پژو با بازگشت به ایران زنده شد گزارش تصویری از جدیدترین محصول پژو که به بازار ایران خواهد آمد فولکس هم آمد قراردادهای خودرویی زیر ذره‌بین مجلس نعمت زاده هفته آینده در مورد قراردادهای خارجی خودروسازان به مجلس پاسخ می‌دهد پژو- سیتروئن 2100 نیرو را تعدیل می‌دهد قراردادهای خودرویی را شفاف کنید غرامت صنعت خودرو ایران حلقه مفقوده قرارداد جدید با پژو حفظ منافع قطعه‌سازان در قراردادهای خودرویی نبود بخش خصوصی، دلیل ورود ایدرو به قرارداد رنو مدیران ارشد PSA در خانه دی اس تهران مجلس با کلیت انعقاد قراردادهای جدید خودرویی موافق است خودروسازان کره‌ای حاضر به فعالیت در ایران نشدند دو شرط پژو برای قطعه‌سازان ایرانی رنو40‌0 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم انجام می‌دهد انتقال دانش‌فنی، نقطه قوت قرارداد رنو ریزش خودرویی ها طی دو روز سایپا و سیتروئن به سرعت اهداف خود را محقق خواهند کرد حضور هیات عالی رتبه پژو سیتروئن در سایپا کاشان دست دادن مدیران ارشد پژو سیتروئن و ایران خودرو در الگوی جدید، داخلی سازی قوای محرکه هم برنامه ریزی شده است تولید کیفی و رقابت پذیر، سیاست وزارتخانه برای توسعه صنعت خودرو است هزاران نفر ساعت صرف قرارداد پژو و ایران خودرو شد همکاری جدید آینده بهتری را ایجاد خواهد کرد گزارش تصویری از آغاز نشست مشترک مدیران ارشد ایران خودرو و پژو سیتروئن انتقال فناوری در قراردادهای خودرویی آغاز نشست مشترک و نشست خبری مدیران عامل ایران خودرو و پژو سیتروئن تولید و صادرات محور اولویت ماست قرارداد جدید رنو دو سر برد است قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی منعقد می‌شود سهم ایدرو در قرارداد رنو کاهش خواهد یافت رنو بهترین قرارداد تاریخ خودرو کشور است اقبال داخلی‌سازی با نظارت شرکت‌های خارجی گزارش قرارداد با رنو را هنوز به مجلس نداده‌اند فصل جدید همکاری رنو با صنایع خودرو سازی ایران گزارش تصویری امضای قرارداد همکاری رنو-نیسان و ایران جزئیات نهایی قرارداد رنو-نیسان با ایران برنامه فروش 150 هزار پژو به ایران همکاری ایران خود‌رو و پژو؛ قرارد‌اد‌ی برای تمام صنایع بررسی قراردادهای خودروسازان با طرف‌های خارجی در کمیسیون صنایع حرکت در جهت بهره‌وری، توسعه بازار و تنوع سبد محصولات خودروهای پژو-سیتروئن به آمریکا بازمی‌گردند اما نه برای فروش لزوم بیمه ارزی قراردادهای خودرویی رونمایی از قراردادهای پسا برجام افتتاح هفتمین کارخانه پژوسیتروئن در چین چرا فرانسوی ها در ایران بی رقیب ماندند اثر نوسانات ارزی بر قراردادهای خودرویی عقب نشینی وزارت صنعت از چارچوب قراردادهای خارجی قرارداد سایپا و سیتروئن یک ماه دیگر نهایی می‌شود مسیر پر پیچ و خم داخلی سازی در قراردادهای خارجی وزارت صنعت محدودیتی برای مذاکره خودروسازان داخلی با شرکای خارجی ایجاد نکرده است سرانجام قرارداد با خودروسازان خارجی چه خواهد شد؟ بریگزیت پژو 208 را گران کرد سیتروئن‌های جدیددرنمایشگاه خودروی مشهد (+عکس) پژو – سیتروئن قیمت محصولات خود را در بریتانیا افزایش داد ویراژ فرانسوی در موانع بانکی رقابت پژوسیتروئن با چینی‌ها در بازار ایران جدی تر شد حمله خروس‌ها واریز سهم ایران خودرو و پژو به حساب "ایکاپ" جزئیات قرارداد ایران و ایتالیا برای ساخت جاده 1200 کیلومتری کاهش فروش خودروهای پژو معماری پلت‌فرم‌ها در قراردادهای خارجی بنز برای بستن قرارداد خودرویی با شرکت های ایرانی شرط گذاشت توافق پژوسیتروئن با اتحادیه‌های کارگری ایران‌خودرو با شرکت ال‌جی کره قرارداد می بندد چرا طرف همه قراردادهای کلان صنعت خودرو فرانسوی هستند؟ پژو سیتروئن و بوئینگ بازگشت خود به ایران را تایید کردند دولت فرانسه به دنبال فروش سهام خود در پژو – سیتروئن نحوه محاسبه ساخت داخل 40 درصد در قراردادهای خارجی سرمایه‌گذاری پژو در اسپانیا جدیدترین اخبار از ورود سیتروئن به ایران خودرو «الیزه» به ایران می‌آید در کارخانه پژو چه می‌گذرد؟ شانس موفقیت کدام خودروساز خارجی در بازار ایران بیشتر است؟ سهم‌خواهی سیتروئن از بازار خودرو های الکتریکی چین بازرسی از پژو سیتروئن در فرانسه آغاز شد خودروسازان ایرانی ناگزیر به همکاری با شرکای فرانسوی تأیید سرمایه گذاری فیات، پژو و سیتروئن در خودروسازهای بورس بازگشت پژو سیتروئن به آمریکا تغییر نام پژو-سیتروئن و تلاش برای بازگشت به بازار آمریکا برنامه پژو برای افزایش فروش پژو- سیتروئن برای شراکت با ما به اندازه کافی قوی نیست تولیدات مشترک با پژو برای بازار ایران گران است؟ تولید مشترک سیتروئن و سایپا بزودی محصولات جدید سیتروئن و سایپا به بازار عرضه خواهد شد مذاکرات ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن تکذیب شد DS کانسپت E-Tense را رونمایی کرد DS کوپه مفهومی E-Tense را به ژنو می‌برد اولین محصول مشترک ایران و پژو سیتروئن 2017 وارد بازار می‌شود آیا ایران نیز چهره جدید کراس اوور پژو را می بیند؟ خودروسازان فرانسوی به صنعت خودرو ایران بازمی‌گردند؟ بنز هم به شرکای ایران اضافه شد سهم 24 درصدی قطعه‌سازان در قرارداد پژو جزئیات پرداخت امتیاز مونتاژ محصولات پژو تأثیر دریافت غرامت از پژو در سال مالی 94 غرامت 427 میلیون یورویی پژو به گروه صنعتی ایران خودرو اواخر سال آینده؛ اولین محصول مشترک ایران خودرو- پژو در بازار خودرو تازه ارزان‌ قیمت به بازار می‌آید؟ مذاکره صادراتی با پژو ادامه دارد دفاع مشروط عضو کمیسیون صنایع از قرارداد جدید پژو ایران در قرارداد با پژو یک دهم فرانسوی‌ها سود می‌برد پژو غرامت قرارداد قبلی را به ایران می‌پردازد پژو را شریک قابل اعتماد خواهیم دانست بازخوانی پرونده بازگشت پژو به ایران ایران خودرو برگ برنده پژو انتقال دانش فنی، محور مذاکره با پژو 70 درصد پژو بومی می‌شود 3 شیر فرانسوی در جاده مخصوص آغاز عصر جدید «ایران‌خودرو- پژو» وعده صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای منطقه در قرارداد جدید با پژو سرمایه گذاری نقدی پژو و گسترش بازارهای صادراتی ایران خودرو بازگشت پژو با 3 خودروجدید رشد 1.5 درصدی سهام پژو پس از امضای قرارداد با ایران پژو با تمام قوا به ایران می آید پژو هنوز نیامده شرط گذاشت قرارداد ایران خودرو و پژو امضا شد شرکت پژوسیتروئن فرانسه در ایران 200 هزار خودرو درسال تولید خواهدکرد تولید پژو 208، 2008 و 301 از سال 96 رؤسای توتال، ایرباس، پژو و رنو به روحانی چه گفتند؟ خودروسازی‌های بزرگ اروپا در انتظار امضای قرارداد با ایران هیئت مدیره پژو برای بازگشت به ایران تشکیل جلسه می‌دهد مخالفان قراردادهای خودرویی پساتحریم توافق اولیه ایران خودرو و پژو برای سرمایه‌گذاری مشترک 500 میلیون یورویی ادامه رایزنی‌ برای امضای قرارداد پژو مذاکره درباره پژو در سفر دوشنبه روحانی به فرانسه خودروهای پروفروش پژو در بازار اروپا قبولی دو مدل پژو در تستهای آلایندگی رایزنی فشرده برای بازگشت پژو به ایران شیر پاریسی یا جنتلمن آلمانی فروش سالانه پژوسیتروئن افزایش یافت درخواست اولاند از روحانی برای واگذاری پارس خودرو به رنو آیا قرارداد جدید ایران خودرو با پژو بهتر از قبل است؟ ساز مخالفت با پژو، این بار از بدنه دولت در امضای قرارداد با پژو به دلیل سفر روحانی به فرانسه عجله نشود روسای رنو و پژو به ایران می آیند؟ پژو باز هم در ایران مشکل آفرین خواهد شد؟ تصاویر 5 خودرو جدید ایران‌خودرو نگاهی به قرارد‌اد‌ شریک‌فرانسوی با ایران‌خود‌رو اعتراف مدیرعامل پژو سیتروئن به کیفیت پایین محصولات این شرکت جزئیات دور جدید همکاری ها با پژو دغدغه پژو سیتروئن در آلمان ماموریت مدیر عامل ایران خودرو در پاریس ایران‌خودرو با کمک ما ایران‌خودرو شد! ادعای خسارت پژو از ایران‌خودرو؟ پژو قربانی قوانین آمریکا شد بهبود فروش رنو و کاهش فروش پژوسیتروئن چرا پژو ایران خودرو را تهدید می کند؟ پژو دست و دل‌بازتر از رنو است پژو تمام شروط ایران خودرو را پذیرفت پژو از مواضع ضدایرانی عقب نشست سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟ تستهای آلایندگی پژو تغییر می‌کنند برزخ همکاری ایران‌خودرو و پژو جنگ زرگری بر سر بازگشت پژو به ایران پژوسیتروئن جان سالم به‌در برد پژو از سوی سهامداران به دلیل از دست دادن بازار ایران تحت فشار است دست پیش "پژو" برای فرار از "غرامت" خبر تهدید پژو سیتروئن به انتشار مذاکرات حاوی پیامهای مهمی است مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات ایران منتشر می شود پژو سیتروئن فرانسه تهدید به افشای مذاکرات این شرکت با ایران کرد تولید جدیدترین مدلهای پژو در ایران راهکارهای پژو برای رهایی از ورشکستگی یک کابریو الکتریکی محصول بولوری و پژو ایران بازار مهم پژو-سیتروئن در خاورمیانه 3 محصول جدید، تحفه‌های پژو برای ایران خودرو همکاری پژو با بولوره برای ساخت خودروهای برقی قرارداد کارخانه آفریقایی پژو امضا شد ماشین سیتروئن DS5 را ببینید خداحافظی پژو سیتروئن با سیستم هیدرولیک 20 میلیارد دلار گردش مالی پژو برای 23 سال مونتاژکاری پژو 301 رقیب جدید تندر 90 پژو در مراکش کارخانه می‌سازد پژو 508 بدون راننده را ببینید پژو و دیگر شرکت‌های اروپایی آماده بازگشت به ایران واقعیت بخشی به مدل مفهومی اگزالت از صادرات خودرو‌های لوکس به ایران تا موکول کردن همکاری به لغو تحریم "تحریم" مانع حضور پژو در ایران؟ همراهی گرن توریسمو 6 با مدل جدید پژو فرانسه در تدارک ورود به بازار خودرو ایران ایران فرصتی واقعی برای پژو است سفر سه روزه مدیران پژو به ایران محصولات جدید پژو برای بازار ایران چین، عامل رشد درآمد پژو ادامه همکاری پژو با فورد در زمینه موتور دیزلی همکاری پژو و آی بی ام برای ارایه خدمات فناوری تولید پژو افزایش می‌یابد
Back to top