فونیکسریمکسبهتام

دیدگاه‌های سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت قطعه نشان داد

نقطه صفر تعرفه‌ای رمز ورود به بازارهای جهانی

عصر خودرو- هر کشوری به‌طور قطع نمی‌تواند در تمام صنایع و حوزه‌های اقتصادی خودکفا باشد و در بخش‌هایی که قرار است خودکفا باشد ضمن تامین بازارهای داخلی برای درآمدزایی کشور بازارهایی در خارج از مرزها دراختیار دارد،اما به دلیل یکسان نبودن درآمد کشورها در دهکده جهانی، سرمایه‌گذاران خارجی در سایه امنی که در کشورهای مقصد برای سرمایه‌گذاری فراهم شده است اقدام به هزینه‌کرد بخشی از درآمدها می‌کنند.

نقطه صفر تعرفه‌ای رمز ورود به بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ،  سیاست‌های دولت در دوره جدید اقتصادی ایران، دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بعضی صنایع به‌ویژه صنعت قطعه و خودرو است. اما این حضور به مولفه‌هایی نیاز دارد که در این گزارش، سخنان طرف ایرانی درباره بسترهای فراهم شده برای حضور آنها و نیز شاخص‌های مورد درخواست سرمایه‌گذاری از سوی طرف خارجی مطرح شده است.
    امنیت کامل برای سرمایه‌گذار خارجی
    اشرف جعفری، مدیرعامل شرکت تحلیل سیستم مفید به شرایط قانونی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اشاره کرد و در یکی از نشست‌های تخصصی قطعه‌سازان داخلی و ترک به شرکت‌کنندگان حاضر گفت: شرایط سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شده و یکی از برنامه‌های حمایتی دولت از اقتصاد و صنعت ایران همین بحث است. بنابراین در چنین شرایطی دولت مشوق‌هایی برای این امر درنظر گرفته است که نشان از امنیت سرمایه خارجی در ایران دارد.
    او گفت: امروز تاجران ترک به‌راحتی می‌توانند در شرکت‌های خاص و عام سرمایه‌گذاری کنند زیرا هدف در توسعه و رونق اقتصادی جذب سرمایه‌های خارجی برای ساخت و بازسازی زیرساخت‌های ایران است.
    وی افزود: پیشنهاد فعلی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خاص است تا تاجران ترک فعالیت گسترده‌تری در این‌باره داشته باشند.
    مدیرعامل شرکت تحلیل سیستم مفید در ادامه به تحلیل روند فعالیت‌ها پرداخت و گفت: در ایران برای ثبت یک شرکت بین 15 روز تا یک ماه زمان نیاز است بنابراین در یک زمان کوتاه، تاجران ترک می‌توانند شرکتی را ثبت و راه‌اندازی کنند.
    او برای اطمینان به شرایط امن سرمایه‌گذاری ادامه داد: شرایط قانونی فراهم شده است تا سرمایه‌گذار خارجی به‌راحتی بتواند درآمد حاصل از فعالیت‌های خود را از ایران خارج کند.
    جعفری توضیح داد: ایران پذیرای دو نوع سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که همراه با تولید و فروش است که دراین‌باره برای اعتمادسازی طرف خارجی در بحث جذب سرمایه مشوق‌هایی درنظر گرفته شده و دیگری سرمایه‌گذاری صد درصدی در یک شرکت است که با برنامه‌هایی که ترتیب داده شده درآمد حاصل از فروش محصول نیز به‌راحتی قابل انتقال است.
    او گفت: با توجه به سیاست‌های دولت ایران درواقع بین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی تفاوتی وجود ندارد و قانون‌های تدوین شده برای حضور هر دو یکسان است.
    وی همچنین اشاره کرد: برای سرمایه‌گذاری و انتقال درآمدها دیگر احتیاج نیست تاجران ترک شهروند ایرانی به شمار روند. در نتیجه حضور و فعالیت سرمایه‌گذار خارجی به رسمیت شناخته شده و دیگر خطرپذیری برای آنها در این امر باقی نمی‌گذارد و می‌توانند تا 3 سال، اقامت در ایران را برای خانواده و نیز کارمندان خود داشته باشند.
    جعفری همچنین عنوان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در ایران مبادرت به خرید سهام کرده یا حتی در ایران نمایندگی داشته باشند. بنابراین سعی سیاست‌گذاران اقتصادی ایران بر این مبناست که سایه امنی برای سرمایه‌گذار خارجی در کشور فراهم باشد که در این امر تلاش‌های بسیاری شده است.

     


    صفر شدن تعرفه‌ها
    در ادامه برای آنکه نظرات تاجران خارجی برای حضور در ایران را بدانیم به سراغ «جیکز گورسل»، رایزن ارشد بازرگانی سفارت جمهوری ترکیه رفتیم. وی در پاسخ به این پرسش صمت که ظرفیت صنعت قطعه ایران برای حضور در بازارهای اروپایی (با توجه به سابقه فعالیت و آشنایی که ترک‌ها از این بازار دارند) به چه میزان است، گفت: پاسخ این پرسش را با مقایسه ایران با ترکیه گذشته مطرح می‌کنم. ترکیه در گذشته دارای تعرفه‌های گمرکی بالایی در بحث واردات قطعه بود که این مسئله تصمیمی برای اهداف کوتاه‌مدت در حمایت از کالاهای داخلی به شمار رفته در نتیجه میزان صادرات و تولیدات داخلی ترکیه در این برهه زمانی محدود می‌شد.
    او ادامه داد: زمانی که ترکیه تعرفه گمرکی خود را با جهان بیرون یکسان کرد و تعرفه‌های این کشور صفر شد شاهد شکوفایی صنعتی در آن، به ویژه در بخش قطعات خودرو بودیم که این امر باعث شد کیفیت محصولات ارتقا یابد و در بازارهای رقابتی حضور مستمر و تاثیرگذاری داشته باشیم.
    وی افزود: از این زمان محصولات این کشور متنوع شده و در رقابت با کالاهای خارجی ارتقای کیفی پیدا کردند.
    رایزن ارشد بازرگانی سفارت جمهوری ترکیه به اراده ایرانیان برای ورود به بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر ایران اراده کرده براساس استانداردهای جهانی حرکت کند و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد و در این راستا انرژی و نیروی کار جوان ارزان زمینه‌های لازم برای این امر را در کشور فراهم کرده است.
    او گفت: با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و آغاز کار، ایران می‌تواند به‌راحتی از این فرصت استفاده و در سطح جهانی خود را مطرح کند و جایگاه ویژه‌ای یابد.
    وی ادامه داد: ایران و ترکیه از بسیاری جنبه‌ها به یکدیگر شباهت دارند و می‌توانند از فرصت سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کنند و مکمل یکدیگر باشند. اگر بسترهای لازم فراهم شود، این دو کشور می‌توانند به پیشرفت‌های خوبی در بازار جهانی دست یابند.


    سایه امن برای سرمایه‌های خارجی
    جیکز گورسل در پاسخ به توضیح  مبنی بر اینکه با صفر شدن تعرفه‌ها تولیدکنندگان داخلی آسیب می‌بینند و چه‌بسا واحدهای تولیدی کوچک حذف شوند؛ در این‌باره چگونه می‌توان از آسیب‌های جدی جلوگیری کرد، گفت: دومین مسئله‌ای که باعث شد ترکیه در این صنعت پیشرفت کرده و دستاوردهای خوبی نصیب صنعت خود کند جذب سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری در صنعت خود بود. موفقیت ترکیه در جذب سرمایه‌داران خارجی و ترغیب آنها برای فعالیت در این کشور باعث شد تا بسیاری از واحدهای کوچک صنعتی بزرگ شوند.
    او ادامه داد: به‌طور نمونه در منطقه صنعتی بورسا در ابتدا این شهرک صنعتی در ابعادی کوچک آغاز به کار کرد اما در ادامه با جذب سرمایه‌های خارجی و ترغیب آنها به حضور صنعت خودرو جهانی در این منطقه، بورسا روز به روز بزرگ‌تر شده و به‌دنبال آن نیز صنایع وابسته به آن مانند صنعت نیز توسعه و گسترش یافت. حذف تعرفه‌ها و جذب سرمایه‌گذاران خارجی منجر شد تا کیفیت محصولات افزایش یابد و واحدهای کوچک تولیدی به کارخانه‌های بزرگ تبدیل شود.
    او تاکید کرد: تدوین قوانین حمایتی برای جذب سرمایه‌های خارجی می‌تواند کارساز باشد اما آنچه در این مقوله مهم‌تر است، امنیت کامل سرمایه‌هاست. سرمایه‌گذار خارجی نباید احساس کند خطرپذیری سرمایه او در کشور دیگری بالاست.
    رایزن ارشد بازرگانی سفارت جمهوری ترکیه تصریح کرد: ایران بازار بسیار خوبی است و اگر سرمایه‌گذار خارجی بداند سرمایه‌ای که وارد کشور می‌کند از امنیت بالایی برخوردار است به‌طور قطع ورود می‌کند و زمانی که وارد شد به‌طور حتم اقتصاد رو به جلو را برای سودآوری دنبال خواهد کرد. وی افزود: اگر اعتماد و اطمینان از فضای اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذار خارجی فراهم شود با توجه به شرایط بازار کشور پیشرفت‌هایی در آن فراهم است اما این امر وابسته به اعتمادسازی و محیط امن برای سرمایه‌هاست.
    جیکز گورسل درنهایت با بیان اینکه ماه سومی است که در ایران اقامت دارد اظهار امیدواری و پیش‌بینی کرد در آینده فضای خوبی بین دو کشور در امر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشارکتی فراهم شود.
    در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی‌صنعتی که قرار است در یک همکاری دو جانبه از سوی دو کشور انجام شود لازم است نظر و دیدگاه‌های دوطرفه مشارکت باهم دیده شود در این صورت سرعت فعالیت‌ها بالا رفته و در نتیجه خیلی زودتر می‌توان به اهداف تعیین شده دست یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط