فونیکسریمکسبهتام

بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

عصر خودرو- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‏سازان خودروی کشور، مشکل مهم این صنعت را تامین منابع ریالی و ارزی و کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: مجموع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان در حال حاضر به ۶۰ هزار میلیارد رسیده است.

بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صداوسیما، علی یکه‌‏فلاح تاکید کرد: قطعه‌سازان بار‌ها اعلام کرده‌اند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفته‌تر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند، اما این امر به گردش مالی نیازمند است، زیرا قطعه‏‌سازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند می‏‌توانند قطعه تولید کنند.

    این فعال صنعت قطعه‌‏سازی، ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح سیاست‌ها به‌منظور توسعه صنعت قطعه ‏سازی، تاکید کرد: اگر خواهان رونق صنعت قطعه‏‌سازی هستیم، خودروساز باید کاملا از قطعه‌سازی خارج شود و تلاشش را روی تولید خودرویش بگذارد، قطعه‌سازی را به اهلش بسپارد و خصوصی‌سازی واقعی شود، زیرا این حجم مطالبات، می‏ تواند هر صنعتی را زمین‏‌گیر کند.

    یکه‌‏فلاح گفت: همان‌طور که اشاره شد، مشکل اصلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور موضوع تامین منابع مالی و ارزی است. اگر این مشکل در صنعت وجود نداشت، تولید خودرو در سال به 2 میلیون دستگاه نیز می‌رسید.

    این عضو هیئت مدیره انجمن همگن قطعه سازان، همچنین آثار سوء تورم بر صنعت قطعه‌سازی را بسیار بیشتر از صنعت خودروسازی دانست و افزود: قطعه‌سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند. این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمی‏‌کنند. قطعه‌سازان مجبورند با دریافت مطالباتشان از خودروسازان که در ماه‌های گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدد خریداری کنند.

    یکه فلاح اضافه کرد: در سال‌های گذشته تحریم‌های سنگینی که علیه ایران اعمال شد و برخی سوءمدیریت‌ها صنعت خودرو را به این وضع کشانده است، اما همچنان می‌توان به این صنعت امیدوار بود.

    وی گفت: اگر دولت از مدیریت دستوری بازار‌ها و صنایع دست بردارد و اجازه دهد صنایع به صورت آزاد و خصوصی به فعالیت خود ادامه دهند، صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی کشور با سرعت بالایی شروع به رشد می‌کنند و حتی میزان صادرات‌شان افزایش خواهد داشت.

    عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‏سازان خودروی کشور، هفته صنعت و معدن را فرصت مناسبی برای بررسی و حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی دانست و گفت: در راستای گسترش این دو صنعت و تولید خودرو‌های باکیفیت، باید همکاری نزدیکی بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد.

    یکه فلاح افزود: ورود نخبگان دانشگاهی کشور و متخصصان بیشتر به این صنعت، راهکار مناسبی است که می‌تواند در‌های توسعه و نیز همگامی با پیشرفت‌های جهانی را به روی خودروسازان و زنجیره تامین خودرویی کشور باز کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط