فونیکسریمکسبهتام

بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروساز به قطعه ساز؛ عاملی در کاهش تولید

عصر خودرو- نائب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: مجموع بدهی خودروسازان به قطعه سازان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که اصلی‌ترین علت نپرداختن آن، زیان خودروسازان است.

بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروساز به قطعه ساز؛ عاملی در کاهش تولید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صداوسیما، آقای امیر حسین جلالی با اشاره به میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان، با اعلام این خبر افزود: اکنون آنطور که کدال بورس نشان می‌دهد، زیان خودروسازان به بیش از 150 هزار میلیارد تومان رسیده که با این زیان بعید است خودروساز بتواند بدهی خود به قطعه ساز را پرداخت کند.


    وی ادامه داد: از طرفی، قیمت گذاری دستوری خودرو، باعث افزایش زیان خودروسازان شده که همین موضوع باعث برهم خوردن شرایط مالی خودروسازان شده است؛ ادامه این رویه و نپرداختن بدهی خودروسازان به قطعه سازان، باعث تعطیلی خودروسازان خواهد شد. اکنون قطعه سازان در تامین نقدینگی مشکل دارند و در صورتی که این مشکل رفع نشود، نمی‌توانند نیاز خودروساز را تامین و قطعات مورد نظر را تهیه کنند.

    نائب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: از طرفی بانک‌ها با قطعه سازان به صورت انقباضی رفتار و از دادن وام جلوگیری می‌کنند، که همین موضوع، بقای قطعه سازان را دچار مشکل کرده است.

    به گفته جلالی، راهکار حل این مشکل، در حذف قیمت گذاری دستوری است؛ قطعه ساز ورق، فولاد، آلومینیوم و بسیاری مواد اولیه را از بورس تهیه می‌کند، از طرفی خودروساز، با قیمت دستوری کالا را می‌فروشد.

    نائب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه قطعه‌سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند، این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمی‌کند، افزود: قطعه‌سازان مجبورند که با دریافت مطالباتشان از خودروسازان که در ماه‌های گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدداً خریداری کنند.

    وی اضافه کرد: قطعه‌سازان بار‌ها اعلام کرده‌اند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفته‌تر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند؛ اما این امر به گردش مالی نیازمند است؛ زیرا قطعه‏‌سازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند می‌توانند، قطعه تولید کنند.

    به گفته جلالی، تازمانی که خودروسازان زیان انباشته دارند و نتوانند بدهی قطعه سازان را بپردازند، انتظار توسعه محصول، افزایش کیفیت و تنوع محصول را نمی‌توان داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط