فونیکسریمکسبهتام

مدیر بازرگانی خارجی حدید مبتکران:

معرفی درست توانمندی‌های صنعتی، رمز موفقیت قطعه سازان در بازار روسیه است

محموله های صادراتی حدید مبتکران ماهانه به روسیه ارسال می شود

عصر خودرو- مدیر بازرگانی خارجی شرکت حدید مبتکران گفت: تجربه ۸ ساله حضور شرکت ما در بازار روسیه نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند بستر مناسبی برای همکاری‌های دوجانبه صنعتی با ایران را فراهم کند.

معرفی درست توانمندی‌های صنعتی، رمز موفقیت قطعه سازان در بازار روسیه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵:۰۰

    میثم مُهری اصفهانی در گفت وگو با «عصر خودرو» ادامه داد: ممکن است در ابتدای مذاکرات روس‌ها درک درستی از توانمندی‌ صنعتی طرف ایرانی نداشته باشند که این امر باعث می شود شرایط ورود به این بازار در ابتدا دشوار به نظر برسد ولی با تلاش و ممارست می‌شود به راهکارهای مطمئن برای همکاری دست‌یافت.

    مُهری با بیان اینکه شرکت حدید مبتکران یکی از تأمین‌کننده‌های نام‌آشنا صندلی‌های خودرو در بخش OEM  است، در خصوص همکاری شرکت‌های قطعه‌سازی با روسیه اظهار کرد: در ابتدای ورود به بازار روسیه، بازخوردها نشان از موفقیت‌آمیز بودن مذاکره با روس‌ها نمی‌داد اما به‌مرور با ادامه مذاکرات دوجانبه و طی چندین سفر کاری و حضور در نمایشگاه‌های تخصصی موفق به تثبیت جایگاه خود در بازار روسیه شدیم.

     

    وی افزود: اکنون بیش از سه سال است که روند همکاری این شرکت با بازار روسیه بر روی ریل افتاده و بیش از یک سال است که محموله‌های صادراتی این شرکت به‌صورت ماهانه به روسیه ارسال می‌شود.

    مُهری در ادامه در خصوص نحوه همکاری این شرکت با بازار روسیه توضیح داد: در بازار روسیه همانند بازار ایران، خریدار صندلی خودرو که شرکت حدید مبتکران به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند عملاً خدمات پس از فروش نداشته و به همین دلیل تنها خریدار این محصولات خطوط تولید خودروسازان هستند.

    وی افزود: در بازار ایران هم شرکت های خودروسازی، صندلی‌های تولیدشده توسط این مجموعه را در خط تولید بر روی محصولات خود نصب می‌کنند و عملاً افترمارکت در این صنعت معنی خاصی ندارد.

    مدیر بازرگانی خارجی حدید مبتکران اضافه کرد: در بازار روسیه هم سه شرکت اصلی سازنده صندلی خودرو فعالیت می‌کنند که ما در طول این سال‌ها موفق شدیم تا با 2 شرکت همکاری داشته باشیم و به‌عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی آنها فعالیت کنیم.

    مدیر بازرگانی خارجی شرکت حدید مبتکران در پاسخ به سؤالی در خصوص چالش‌های شروع همکاری شرکت‌های جدید قطعه ساز با بازار روسیه توضیح داد: ورود به بازار روسیه و در کل کشورهای حوزه CIS چندان کار راحتی نیست اما اصلی‌ترین دلیل این چالش در ابتدا عادت داشتن روس‌ها به همکاری با شرکت‌های اروپایی است که بعد از شروع تحریم‌ها این ارتباطات قطع یا بسیار محدودشده است.

    وی با بیان اینکه بعد از این موضوع، مهم‌ترین دلیل عدم شناخت کافی روس‌ها از توانمندی‌های صنعتی بازار ایران است، ادامه داد: بعضاً از سوی شرکت‌های روسی کالاهایی درخواست می‌شود که ساخت آن سال‌هاست در ایران به‌صورت بومی سازه شده در حال انجام است ولی گویا کسی به‌صورت درست این توانمندی‌ها صنعتی ایران را به بازار  روسیه معرفی نکرده است چراکه بعد از آگاهی از توانمندی‌های خودرویی و قطعه‌سازی بازار ایران بسیار شگفت‌زده می‌شوند.

    مٌهری بخش عمده‌ای از مقاومت اولیه روس‌ها برای همکاری با شرکت‌های جدید ایرانی را فضای رقابتی سنگین چینی‌ها و هندی‌ها در این بازار دانست و گفت: با اینکه در بسیاری از موارد شرکت‌های ایرانی می‌توانند محصولات بسیار مناسب باقیمت‌های رقابتی را در اختیار شرکت‌های روسیه‌ای قرار بدهند اما همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شد لازمه ورود به این بازار، معرفی درست توانمندی‌های صنعتی است.

    وی با بیان اینکه بعضاً مشاهده می‌شود که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، رویکرد درستی برای معرفی توانمندی‌هایشان را پیش نمی‌گیرند، اظهار کرد: نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه فرصتی مناسب برای توسعه همکاری و همچنین معرفی شرکت‌های جدید خواهد بود اما به شرطی که شرکت‌ها بتوانند به‌صورت اصولی و در چارچوب‌های استاندارد، خودشان را به بازار روسیه معرفی کنند.

    مدیر بازرگانی خارجی شرکت حدید مبتکران گفت: گاهی می بینیم که بعضی شرکت ها حتی از آماده کردن فایل‌های معرفی شرکت به زبان انگلیسی هم امتناع می‌کنند و در این شرایطی که هیات روسی آماده شنیدن پیشنهاد‌های صنعتی از سوی شرکت‌های ایرانی بود، بسیاری از این موقعیت‌ها به دلیل نداشتن شرایط مناسب معرفی توانمندی‌ها ازدست‌رفته است.

    گفتنی است، شرکت حدید مبتکران از سال 1365 فعالیت خود را در حوزه خودرو آغاز کرده و در حال حاضر بخش عمده‌ای از سهم بازار صندلی خودروهای تولیدی ایران به‌صورت OEM در اختیار این شرکت است.

    این شرکت با نیروهای مستعد بومی، چند سالی است که رویکرد توسعه بازارهای صادراتی را در دستور کار خود قرار داده و هم‌اکنون یکی از بازیگران اصلی در حوزه صادرات محصولات خودرویی به بازارهای حوزه CIS به‌حساب می‌آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط