فونیکسریمکسبهتام

گره‌گشایی پروژه صدر از ترافیک پایتخت

عصر خودرو- بـیـش از ۱۹ کیـلومتر بزرگراه‌سازی در یکی از پرترددترین معابر شهری تهران، متضمن مطالعات گسترده و کار دقیق و کارشناسی است.

گره‌گشایی پروژه صدر از ترافیک پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازهمشهری آنلاین ، درست در روزهایی که ایران اسلامی سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی را پشت‌‌سر می‌گذاشت، مدیریت شهری تهران دست به‌کار بزرگ احداث زیرساخت‌های شهری زد. بزرگراه طبقاتی صدر یکی از ده‌‌ها پروژه بزرگ عمرانی شهر تهران بود که پس از بهره‌برداری تحسین بسیاری از کارشناسان بین‌المللی را برانگیخت و توانست 4جایزه جهانی انجمن مدیریت پروژه (IPMA)، انجمن ملی بتن ایران، سازه‌های برتر کشور در سال93، خشت طلایی در سال93 و ده‌ها جایزه داخلی دیگر را به‌دست آورد.

    این در حالی است که این پروژه بار سنگینی از ترافیک بزرگراه‌های شمال شهر را به دوش کشیده است. در سال89 طرحی در شورای شهر تهران به تصویب اعضای شورا رسید که براساس آن شهرداری تهران می‌بایست برای افزایش ظرفیت بزرگراه طبقاتی صدر مطالعاتی را تهیه کند و در اختیار کمیسیون عمران شورای شهر قرار دهد. از این‌رو کار مطالعات این بزرگراه آغاز شد. پس از تصویب طرح مطالعات فاز نخست بزرگراه طبقاتی صدر، کار اجرای این پروژه با حمایت شورای شهر تهران آغاز شد.

    حمزه‌شکیب، رئیس سابق کمیسیون عمران در شورای شهر سوم تهران با اشاره به مطالعات اولیه برای احداث بزرگراه طبقاتی صدر به همشهری گفت: تهران باید به‌موازات بزرگراه همت، یک بزرگراه شرقی و غربی می‌داشت. براساس توپوگرافی شهر تهران و نبود کمربند شمالی در تهران، افزایش ظرفیت بزرگراه صدر مورد توجه قرار گرفت. این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه 3گزینه برای افزایش ظرفیت بزرگراه صدر وجود داشت، اعلام کرد:

    پس از مطالعه دقیق مشاور، گزینه برتر برای افزایش ظرفیت بزرگراه صدر، طرح دوطبقه‌کردن بزرگراه معرفی شد. مطالعات صورت‌گرفته توسط مشاور برای گزینه‌های سه‌گانه افزایش ظرفیت بزرگراه طبقاتی صدر پس از طرح در شورای شهر سوم، به تصویب رسید. براساس مطالعات گسترده مشاور، 3 گزینه زیرسطحی (ادامه تونل نیایش تا بعد از نوبنیاد)، سطحی (افزایش باند بزرگراه در سطح) و روسطحی (احداث بزرگراه طبقاتی صدر) مطرح شد. آنگونه که حمزه شکیب گفت، دوطبقه‌کردن بزرگراه صدر، غیرقابل اجتناب بود.

        مطالعه در دو مرحله

    مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران نیز با اشاره به مطالعات صورت‌گرفته برای احداث بزرگراه طبقاتی صدر گفت: سازمان مشاور فنی و مهندسی طبق روال، برای مطالعه پروژه از یکی از مهندسان مشاور با تجربه دعوت به‌کار کرد. این مشاور مطالعات فاز اول را انجام داد و پس از بررسی مطالعات و تصویب توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی مرحله بعدی کار ساخت بزرگراه طبقاتی صدر آغاز شد. در مرحله دوم کار به‌صورت EPC آغاز شد.

    در واقع در این مرحله پیمانکار به‌صورت طرح و ساخت می‌بایست کار را اجرا می‌کرد. طبیعتا در کنار مشاور اولیه که بررسی فنی را انجام داده بود، مطالعات زیست‌محیطی و فرهنگی و اجتماعی توسط مشاوران ذیصلاح انجام شد. علی امام با اشاره به اینکه پل صدر ازجمله پروژه‌هایی است که غیر از مطالعات فنی و عمرانی، مطالعات زیست‌محیطی و فرهنگی و اجتماعی هم داشته است، گفت: این طرح ازجمله پروژه‌های شاخص ماست که تمامی مطالعات و مستندات آن هم‌اکنون در مرکز اسناد سازمان مهندسی و عمران وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه بزرگراه طبقاتی صدر ازجمله دستاوردهای مهم جامعه مهندسی کشور است و هزاران صفحه مطالعه پیش از اجرای کار در آن صورت گرفته است، گفت: هنگامی که گزینه دوطبقه‌سازی‌ بزرگراه صدر در دستور کار قرار گرفت، سؤال اصلی این بود که برای رفع آلودگی صوتی چه اقداماتی باید انجام شود؟ بر این اساس مطالعات گسترده صورت گرفت و شیوه رفع آن نیز به دقت مورد ارزیابی قرار گرفت. این دستاوردی بود که در بزرگراه طبقاتی صدر حاصل شد که به‌تدریج در سایر بزرگراه‌های تهران نیز به اجرا درآمد.

        مطالعات کم‌نظیر

    بزرگراه طبقاتی صدر استانداردهای تازه‌ای به جامعه مهندسی کشور داده است. علاوه بر استفاده از تکنولوژی روز در سخت‌ترین شرایط تحریم، باعث شد تا این پروژه بارها در محافل علمی مورد توجه قرار گیرد. علی امام مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با اشاره به اینکه بزرگراه صدر محصول دانش و مطالعات قابل توجه مهندسی است، گفت: مجلدات بسیاری از پروژه هم‌اکنون در مرکز اسناد فنی در سازمان فنی و عمران داریم و همه این مطالعات در دسترس است. حتی مستندات زمان اجرا نیز در این اسناد وجود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو