فونیکسریمکسبهتام

احتمال ایجاد صندوق توسعه بزرگراه‌ها در برنامه ششم

عصر خودرو- وزیر راه و شهرسازی از احتمال ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل در حوزه بزرگراه‌ها در برنامه ششم توسعه خبر داد.

احتمال ایجاد صندوق توسعه بزرگراه‌ها در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در حاشیه سومین نشست تخصصی کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه درباره بانک توسعه مسکن و نهادسازی بانکی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: تلاش داریم که بانک مسکن به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شود. همچنین در این برنامه ایجاد صندوق توسعه حمل‌ونقل در حوزه بزرگراه‌ها هم پیش‌بینی شده است.

    وی همچنین در خصوص فروش اقساطی مسکن توسط انبوه‌سازان توضیح داد: مسکن قسطی سیستمی است برای هماهنگی بین انبوه‌سازان و بانک برای ایجاد رونق در بازار مسکن. مدت‌هاست که بحث وجود مازاد عرضه در بازار مسکن در محافل انجام می‌شود و در این فروش قسطی مسکن قرار است که به فروش واحد‌های مازاد کمک کند. دولت هیچ دخالتی در این طرح ندارد، چون بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند و فقط بانک مسکن فروش را برای انبوه‌ساز تضمین می‌کند.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این کار یک هماهنگی بین بانک مسکن و انبوه‌سازان است، گفت: بانک نقش تضمین‌کننده پرداخت اقساط به تولید‌کننده را دارد در این طرح کسی به کسی تسهیلات نمی‌دهد.

    آخوندی ادامه داد: این طرح تا حدی می‌تواند به بازار مسکن کمک کند، چون فروشنده مجددا با درآمد حاصله واحد‌های جدید می‌سازد، اما نباید تصور کرد که یک راه‌حل برای تمام مشکلات وجود دارد.

    وی همچنین در خصوص سومین نشست تخصصی کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: مجمع عمومی به تازگی 17 هدف کلان و 169 هدف خرد برای توسعه پایدار را به تصویب رسانده تا در 15 سال آینده به انجام اقدامات جدی منجر شود. این دستور کار جهانی جدید در مقایسه با هشت هدف توسعه هزاره مصوب سال 2002 از یکسو به تنوع چالش‌های توسعه امروز و از سوی دیگر به گستره آگاهی‌ ما از این چالش‌ها اشاره دارد.

    آخوندی با اشاره به هدف کلان 11 که ضرورت فراگیری، امنیت، تاب‌آوری و پایداری شهرها و سکونتگاه‌ها را مطرح می‌کند، اضافه کرد: برای دستیابی به این هدف باید توجه داشت که توسعه مسکن و سکونتگاه امری پیچیده و با تاثیراتی فرامرزی که کوششی مشترک در سطح منطقه‌ای را طلب می‌کند.

    وی ادامه داد: اجلاس وزرای شهرسازی آسیا و اقیانوسیه و پنج کارگروه موضوعی آن باید نقش مهمی در ترغیب همکاری در سطح منطقه و زیرمنطقه در پرداختن به چالش‌های توسعه ایفا کند.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که رشد مهارت‌گسیخته شهرها نیازمند برنامه‌ریزی یکپارچه و کارآمد برای توسعه هماهنگ تمامی طیف سکونتگاه‌ها، از روستاهای کوچک تا کلانشهرهای بزرگ است، تصریح کرد: در چنین برنامه‌ریزی، دسترسی همگان به مسکن ایمن و در استطاعت است و خدمات پایه تضمین خواهد شد. غفلت از این نیاز منجر به شکل‌گیری بافت‌های نابه‌سامان و در نتیجه نیازی فوری به بازآفرینی شهری خواهد شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط