فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری

بسیج ۴۰۰۰ اتوبوس برای اربعین حسینی

افزایش نرخ بلیت اتوبوس فقط تا دو برابر مجاز است

عصر خودرو- مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری از بسیج ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای تردد زائران به عتبات عالیات در اربعین حسینی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۳ میلیون زائر ایرانی در اربعین حسینی عازم عتبات عالیت شوند.

بسیج ۴۰۰۰ اتوبوس برای اربعین حسینی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، محمدجواد عطرچیان با اشاره به این‌که شرکت‌های اتوبوسرانی مجازند در ایام اربعین به دلیل تردد یک سر خالی نرخ بلیت (در ایام معمول) را دو برابر افزایش دهند، افزود: به‌طور کلی اتوبوس‌ها در این ایام یک سر خالی می‌روند، قبل از اربعین معمولا در رفت پُر هستند و در برگشت خالی هستند در ایام بعد از اربعین در برگشت پُر هستند و در رفت خالی، از این رو اینها می توانند دو سر قیمت بگیرند. به‌عنوان نمونه برای یک مسیر که بلیت آن 55 یا 60 هزار تومان  است می‌توانند تا 130 هزار تومان از مسافران دریافت کنند.

    وی ادامه داد: مسئله‌ای است که اتحادیه‌ اتوبوسرانی و انجمن شرکت‌های مسافربری به یک قیمتی می‌رسند و آنرا اعمال می‌کنند. این امکان هم وجود دارد که در مبدا اتوبوس یک روز تاخیر بخورد تا مسافر پیدا کند، از این رو در ایام اربعین می‌تواند نرخ بلیت رفت و برگشت را برای یک مسیر از مسافران دریافت کنند، در ایام نوروز نیز معمولا نرخ بلیت‌ها افزایش قیمتی داریم. این‌گونه نیست که دولت نرخ‌ها را تعیین کنند و خود اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی با توجه به عرضه و تقاضا قیمت‌ها تعیین و اعلام می‌کنند.

    وی در پاسخ به این پرسش که دولت هر نرخ تعیین شده توسط اتحادیه‌ها را قبول می‌کند، گفت:« قیمت دو برابر مورد تایید ما قرار دارد. اما این‌که مثلا 200 هزار تومان دریافت شود تخلف بوده و به صورت جدی با آن برخورد می‌کنیم.»

    مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری با تاکید بر این‌که گران‌فروشی فقط مربوط به مواد غذایی نیست، افزود:‌در فروش بلیت اتوبوس اگر کسی بخواهد غیر از نرخ‌هایی که اتحادیه تعیین کرده دریافت کند، تخلف کرده و با آن برخورد می‌شود.

    عطرچیان با بیان این‌که دولت نمی‌تواند برای اتحادیه‌ها تعیین تکلیف کند چراکه باید به آنها سوبسید بدهد یا این‌که بگوید کرایه رفت و برگشت را به دلیل تردد یک سر خالی دریافت کنید، تصریح کرد: سازمان راهداری نظارت کلی بر قیمت‌ها دارد و سعی می‌کند بیشتر از این نرخ‌ها افزایش نیابد. هرگونه تخلف احتمالی بررسی و پیگیری شده و در چارچوب قانون با آن برخورد می‌شود.

    وی با یادآوری این‌که 12 تا 14 هزار اتوبوس دارای برگه معاینه فنی و هوشمند در کشور داریم، گفت: این اتوبوس‌ها می‌توانند با مدارک مورد نیاز بین شهرها تردد کنند. با توجه حجم سفرها در اربعین 3 تا 4 هزار اتوبوس را برای این ایام بسیج  کرده‌ایم که هر کدام از این اتوبوس‌ها می‌توانند 4 تا 5 سری سفر انجام دهند یعنی در مجموع 15 هزار سفر.

    وی با اشاره به این‌که در ایام 20 روزه اربعین حسینی سفرهای دانشجویی و مسافرتی لغو نمی‌شود و سفرهای عادی مردم در جریان است، افزود: «کل ناوگان را بسیج می‌کنیم تا در اربعین حسینی سرویس و خدمات بهتری ارائه دهند. راه ارائه خدمات هم این نیست که به زور بگوییم نرخ 50 هزار تومان را از مردم بگیریند،در این‌صورت هیچکدام از اتوبوس‌ها این کار نمی‌کنند و باید دولت اجازه افزایش دو برابری نرخ‌ بلیت اتوبوس را به رانندگان بدهد.»

    *تردد 70 درصد زائران از مرز مهران

    مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری با اعلام این‌که 70 درصد زائران از استان ایلام و مرز مهران به سمت عتبات عالیات می‌روند، اظهار کرد: به مردم پیشنهاد می‌کنیم زائران از استان خوزستان به دلیل آماده‌تر بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی برای عزیمت به عتبات عالیات استفاده کنند.

    عطرچیان در پاسخ به این پرسش که اکیپ‌های راهداری به استان‌های ایلام و خوزستان اعزام می‌شوند، بیان کرد: بنده الان مرز هستم، مدیران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیروز مهران و امروز شلمچه هستند و فردا عازم چزابه هستیم. مدیران سازمان در استان‌های ایلام و خوزستان برای خدمات‌رسانی به زائران مستقر هستند.

    وی با بیان این‌که همه اکیپ‌های راهداری، حمل‌ونقل، هلال احمر و پلیس راه در آمادگی کامل به سر می‌برند، تاکید کرد: زائران عتبات عالیات نباید انتظار داشته باشند مانند شرایط عادی از مرز عبور کنند،‌ حتما کمبودهایی وجود خواهد داشت.

    وی با بیان این‌که سپاه پاسداران،‌ وزارت دفاع، شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های راه، کشور، بهداشت و سازمان حج و زیارتامکانات خود را برای اربعین امسال چند برابر کرده‌اند،‌ ادامه داد: به هر حال سیل زائران آنقدر زیاد است که ممکن است کمبودها و نواقصی در خدمات‌رسانی وجود داشته باشد. با توجه به این مسئله از رسانه‌ها می‌خواهیم اطلاع‌رسانی‌ها به موقع انجام شود و مردم انتظار نداشته باشند که مانند شرایط عادی از مرز عبور کنند.

    *افزایش 200 درصدی گیت‌های گذرنامه در مرز مهران

    وی با بیان این‌که مرزهای مهران،‌چزابه و شلمچه برای ترد روزانه 10 هزار نفر طراحی شده‌اند،‌ اظهار کرد: پارسال بر اساس آمار روزانه 160 هزار نفر از مرزها عبور کردند از این رو کمبودهایی را خواهیم داشت.

    وی با بیان این‌که گیت‌های گذرنامه را افزایش داده‌ایم، یادآور شد: سال گذشته 32 گیت در مرز مهران داشتیم که به 96 گیت رسیده، علاوه بر این‌ در مرزهای چزابه و شلمچه تعداد گیت‌ها به 48 افزایش یافته است.

    مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری گفت: با توجه به تجربه‌های قبلی امسال سازماندهی‌های بهتری را برای تردد زائران در ایام اربعین انجام شده است.

    عطرچیان با اشاره به این‌که سال گذشته 1.5 تا 2 میلیون نفر زائر از طریق زمینی به زیارت عتبات عالیات رفتند، بیان کرد: زائران حتما ویزا و پاسپورت داشته باشند. از سوی دیگر با هماهنگی سفارت عراق در تهران و سفارت ایران در بغداد قرار شده همه  زائران با ویزا تردد کنند،‌ لذا از هموطنان می‌خواهیم بدون ویزا اقدام به عزیمت به سمت عتبات عالیات نکنند چراکه در مرز‌ها گلوگاه‌هایی در نظر گرفته شده که از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

    وی با بیان این‌که طرف عراقی اعلام کرده که به هیچ وجه اجازه ورود زائران بدون ویزا را نمی‌دهد، تاکید کرد: تا امروز بر اساس اطلاعات سازمان حج و زیارت بیش از 1.3 میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نامه کرده‌اند،‌البته پیش‌بینی‌هایی در خصوص تردد 3 میلیون زائر ایرانی به عتبات عالیات شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط