فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان مطرح کردند

سرمایه‌گذاری مشترک، قطعه‌سازان را تقویت می‌کند

عصر خودرو : تقویت زیرساخت‌های قطعه‌سازی با سرمایه‌گذاری در این بخش میسر می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به ورود تجهیزات و ماشین‌آلات جدید به کشور خواهد شد که با وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص در صنعت قطعه‌سازی کشورمان، شاهد تولید قطعاتی با کیفیت بیشتر همراه با استانداردهای روز بین‌المللی خواهیم بود.

سرمایه‌گذاری مشترک، قطعه‌سازان را تقویت می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از سوی دیگر به گفته مشاور انجمن قطعه سازان سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی از این بخش، ایجاد واحدهای قطعه‌سازی در کلاس جهانی را تسهیل خواهد کرد که با تحقق یافتن این امر مسیر قطعه‌سازان برای دستیابی به تولید 31 میلیارد دلار قطعه و صادرات بخشی از این تولیدات که در طرح «رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی در افق 1404» پیش‌بینی شده است، محقق خواهد شد. در این بین بنا به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین سرمایه در صنعت قطعه‌سازی کشورمان، همکاری با قطعه‌سازان خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش است. بنابر گفته‌های محسن رزم‌خواه، مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور، قطعه‌سازان نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید دارند تا بتوانند دانش فنی خود را ارتقا دهند اما متاسفانه هیچ‌گونه حمایت مالی دریافت نمی‌کنند. این درحالی است که برای تولید خودروهای کیفی، حمایت از قطعه‌سازان الزامی است. به اعتقاد رزم‌خواه یکی از راه‌های تامین سرمایه در صنعت قطعه‌سازی، همکاری با قطعه‌سازان خارجی است. وی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی گفته است: صحبت‌های انجام‌شده در زمینه گزارش انجمن قطعه‌سازان بوده، چراکه این انجمن در گزارش ارائه شده پیشنهاد داده است که حداقل 8میلیارد دلار در مدت 5 سال برای تقویت زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شود تا صنعت قطعه‌سازی ضمن رقابت‌پذیری، امکان تامین نیازهای داخلی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 را داشته باشد. به باور رزم‌خواه بخشی از این سرمایه باید توسط صنعت قطعه‌سازی تامین شود اما در این زمینه دولت نیز باید تامین منابع کرده و بر این موضوع نظارت کافی داشته باشد.
    ورود ماشین‌آلات جدید به قطعه‌سازی
    به اعتقاد عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی منجر به تقویت زیرساخت‌های این بخش می‌شود که خروجی آن افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود.مهدی مطلب‌زاده در گفت‌وگو با صمت به فرسوده بودن ماشین‌آلات قطعه‌سازی اشاره کرد و توضیح داد: ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی از دقت لازم برای تولید قطعات مرغوب برخوردار نیستند، بنابراین با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان شاهد ماشین‌آلات و تجهیزات جدید و به‌روز بود.به باور مطلب زاده ورود ماشین‌آلات جدید و همچنین رشد دانش فنی ساخت قطعات خودرو از عواملی هستند که زیرساخت‌های قطعه‌سازی کشورمان را تقویت خواهند کرد، از این‌رو تقویت این زیرساخت‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری در این بخش است.وی عنوان کرد: یکی از راه‌های تامین سرمایه موردنیاز در صنعت قطعه‌سازی مشارکت با قطعه‌سازان خارجی و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک (جوینت ونچر) است.به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، مشارکت قطعه‌سازان کشورمان با قطعه‌سازان خارجی باید یکی از شروط انعقاد قرارداد خودروسازان داخلی با شرکای خارجی باشد. مطلب‌زاده به اهمیت بهره‌گیری از معاملات «بای‌بک» در همکاری با شرکای خارجی اشاره کرد و توضیح داد: «بای‌بک» (خرید بازیافتی و بازخرید) یکی از شکل‌های تجارت متقابل است که در این روش از یک‌سو ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی از طرف یک عرضه‌کننده به کشور دیگری صادر می‌شود و در مقابل، محصولاتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌وسیله همین تسهیلات تولید شده است بابت تمام یا بخشی از بهاء این تسهیلات، در مدت زمان معینی دریافت می‌شود و فروشنده تجهیزات، کالایی را دریافت خواهد کرد که مطمئن است با فناوری و ماشین‌آلات ساخت وی تولید شده است.وی ادامه داد: با بهره‌گیری از معاملات «بای‌بک» در همکاری با قطعه‌سازان خارجی از یک‌سو فناوری‌ها و ماشین‌آلات جدید به کشورمان وارد می‌شود و از سویی دیگر هم قطعه‌سازان خارجی 30 یا 40درصد از قطعات تولیدی داخل را خریداری می‌کنند و بدین صورت قطعات تولیدی را صادر خواهیم کرد که این امر به طور قطع منجر به تامین سرمایه قطعه‌سازان داخلی می‌شود.به اعتقاد عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، پویا شدن صنعت قطعه‌سازی منجر به اشتغالزایی بیشتر و پویایی صنایع دیگر خواهد شد، بنابراین باید سیاستگذاری درستی از سوی متولیان برای بقای صنعت قطعه‌سازی و رشد روزافزون آن انجام شود.
    بهره‌گیری از تجربیات قطعه‌سازان خارجی
    شرکت‌های قطعه‌سازی در کشور ما از قدمت زیادی برخوردار هستند ولی این شرکت‌ها برخلاف شرکت‌های قطعه‌سازی کشورهای صنعتی که به مرور زمان به سمت و سوی صنعتی شدن حرکت کردند، هنوز به شیوه سنتی مشغول به فعالیت هستند. در این بین واردات قطعات نیز منجربه از بین رفتن بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی شده است.
    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: حرکت روبه جلو صنعت قطعه‌سازی مستلزم برخورداری از نیروی انسانی متخصص و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید است که خوشبختانه ایران در منطقه خاورمیانه از لحاظ مهندسی رتبه نخست را دارد و نیروی انسانی ماهر و تحصیل‌کرده در کشور فراوان است ولی برای استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت قطعه‌سازی باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود.به اعتقاد امراله امینی کشور ما از نقدینگی لازم برخوردار است ولی این نقدینگی وارد صنعت قطعه‌سازی نشده است.امینی، نظری مطابق با مهدی مطلب‌زاده (عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور) دارد. به باور وی سرمایه مورد نیاز در صنعت قطعه‌سازی از طریق همکاری با کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش تامین خواهد شد. استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در همکاری با کشورهای خارجی توجه به این نکته ضروری است که باید از تجربیات آنها در بخش‌های مختلفی مانند نحوه مدیریت، مقوله صادرات، بازاریابی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در قطعه‌سازی استفاده کرد ولی نباید گود را به‌دست آنها سپرد تا این همکاری‌ها تنها به نفع آنها تمام شود بلکه باید از تجربیات این کشورها درس گرفت و این آموخته‌ها را در صنعت قطعه‌سازی داخل استفاده کرد.وی توضیح داد: با آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده در خارج، بخشی از این پول‌ها می‌تواند صرف وارد کردن تجهیزات و ماشین‌آلات جدید به صنعت قطعه‌سازی به منظور تقویت زیرساخت‌های این صنعت شود.به گفته استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در صورتی که فضای کسب‌وکار در کشور اصلاح شود و همچنین با ورود نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در این بخش به طور قطع صنعت قطعه‌سازی کشور از پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار می‌شود. براساس این گزارش نیاز به حمایت‌های مالی و تامین سرمایه این صنعت به منظور ارتقا و پیشرفت صنعت قطعه‌سازی نیازی اساسی است که تمامی کارشناسان این حوزه بر آن تاکید فراوانی دارند. از این‌رو به نظر می‌رسد حمایت‌های دولت از این بخش تاثیرگذار در صنعت خودرو و همچنین اعطای تسهیلات بانکی با شرایط آسان به‌علاوه همکاری و مشارکت با قطعه‌سازان خارجی از راه‌های تامین سرمایه این بخش برای بهره‌گیری از ماشین‌آلات جدید و رشد دانش فنی در صنعت قطعه‌سازی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط