فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی

بازار خودرو مطلوب اما قطعه سازان، بی پول

عصر خودرو : رییس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: به رغم بازار مطلوب خودرو، قطعه سازان خودرو دراین استان باکمبود نقدینگی و خطر نابودی سرمایه در گردش مواجهند.

بازار خودرو مطلوب اما قطعه سازان، بی پول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، ابوالقاسم آروند افزود: خراسان رضوی دومین استان کشور از نظر تولید خودرو و قطعات آن است و تمام قطعات تولیدی استان در داخل کشور مصرف می شود اما تورم، کمبود نقدینگی و بدهی معوقه بانکها که هر سال جریمه و بهره آن افزایش می یابد باعث از دست رفتن سرمایه در گردش قطعه سازان خودرو شده است.

    وی اظهار کرد: با اینکه از سال گذشته تاکنون تولید خودرو در کشور و استان خراسان رضوی 50 درصد افزایش داشته اما سهم این استان در تامین قطعات خودرو کشور که در سال های گذشته 22 درصد بود طی سالهای اخیر به دلیل نداشتن نقدینگی به 12 درصد و هم اکنون به شش درصد کاهش یافته است.

    آروند گفت: ظرفیت تولید صنعت قطعه سازی خودرو در استان خراسان رضوی با فعالیت هشت هزار نفر در 140 واحد تولیدی ماهانه 100 تن قطعه است که با توجه به کمبود نقدینگی این مقدار به 40 تن قطعه در ماه رسیده است.

    وی با بیان اینکه 10 درصد افزایش تولید صنعت قطعه سازی خودرو در خراسان رضوی طی سال گذشته جبران ضرر تولیدکنندگان این بخش را نکرد افزود: اغلب واحدهای قطعه سازی خودرو کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند و مجبور به کاهش تعداد کارگران خود شده اند.

    وی اظهار کرد: عمده واحدهای قطعه ساز بدهی های معوقه میلیاردی به بانکها دارند که قادر به تسویه آن نمی باشند لذا براساس قانون بانکداری نمی توانند تسهیلات دریافت کنند.

    آروند افزود: از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات بانکی بسیار زیاد است و تولید کننده در صورت اخذ تسهیلات نیز به دلیل درآمد ناکافی قادر به بازپرداخت اقساط تسهیلات نمی باشد.

    رییس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی دولت می تواند با قطع یارانه نقدی 9 میلیون سرپرست خانوار ثروتمند به بخش تولید کمک کند و مشکل نقدینگی تولیدکنندگان را برطرف نماید.

    وی افزود: تولید خودرو و قطعات وابسته به آن در توسعه خراسان رضوی نقش مهمی دارد بطوریکه این صنعت فناورانه ترین بخش صنعت استان به شمار می رود.

    وی ادامه داد: همچنین قطعه سازی خودرو یکی از پراشتغال ترین صنعت در خراسان رضوی است که 9 درصد سرمایه گذاری صنعتی در این استان را شامل می شود لذا با کمک به این صنعت می توان به رونق اشتغال و تولید منطقه کمک کرد.

    به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پارسال هزار و 310 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه کشور به عنوان سرمایه در گردش و جبران کمبود نقدینگی به واحدهای تولیدی این استان پرداخت شد که در مقایسه با سال قبل از آن 42 درصد افزایش داشته است.

    همچنین براساس برآوردهای انجام شده 11 هزار میلیارد ریال معادل 5،7 درصد از کل تسهیلات بانکی در این استان معوق است که مربوط به تولیدکنندگان بخش صنعتی می باشد.

    تولید خودرو در شرکت ایران خودرو خراسان رضوی نیز طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 67 درصد افزایش داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو