فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه پاسخ داد

کدام آزادراه‌ها امسال افتتاح می‌شوند؟

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح چهار یا پنج محور آزادراهی در سال جاری به شرط تامین منابع مالی مورد نیاز خبر داد و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد رشد ۲.۵ برابری را در این زمینه از نظر طول آزادراه‌های افتتاح شده نسبت به ۱۰ سال گذشته خواهیم داشت.

کدام آزادراه‌ها امسال افتتاح می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور-  اظهار کرد: چهار آزادراه که پیشرفت فیزیکی بالاتری (بیش از 75 درصد) دارند امسال به بهره برداری خواهند رسید که البته با توجه به اینکه محورهای مورد نظر جزو آزادراه‌های مشارکتی هستند باید تامین مالی آن از سوی دولت و بخش خصوصی انجام شود تا بتوانیم به هدف خود یعنی افتتاح بیش از 269 کیلومتر آزادراه دست پیدا کنیم و در این صورت با رشد 2.5 برابری نسبت به 10 سال گذشته مواجه خواهیم شد.

    بلندترین و گران‌ترین آزادراه کشور

    وی افزود: آزادراه شیراز-اصفهان که به عناون بلندترین محور آزادراهی کشور به طول 222 کیلومتر آماده بهره‌برداری شده است و تقریبا در شش قطعه آن حدود 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم. این آزادراه در هفت قطعه و به طول 222 کیلومتر طراحی شده اما شش قطعه آن به طول 210 کیلومتر در سال جاری و به زودی افتتاح خواهد شد که تا بهره‌برداری و برای تکمیل آن نزدیک به 1500 تا 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: از این میزان اعتبار سهم دولت و سرمایه گذار بخش خصوصی (قرارگاه خاتم الاوصیا وزارت دفاع) 50-50  است و از نظر اجرایی کار قابل تحویل است. چرا که در این پروژه یک لایه آسفالت به صورت کامل انجام شده و مراحل نصب  نیوجرسی و علائم راهنمایی و رانندگی نیز به تا 50 درصد انجام شده است. بر این اساس پیشرفت فیزیکی آزادراه شیراز – اصفهان 93.7 درصد و قابل تحویل است.

    خادمی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر دولت به استان فارس این پروژه آزادراهی جزو پروژه های اولویت دار دولت بود و اگر دولت بتواند قیر و البته اعتبار مورد نیاز را تامین کند و سرمایه گذار هم بتواند باقی مانده سهم 50 درصدی خودش از این آزادراه را پرداخت کند، مسلما این آزادراه به عنوان اولویت اول آزادراه‌های در دست ساخت دولت در سال جاری و به زودی افتتاح خواهد شد. البته با قیمت‌های امروز تا کنون بیش از 12 هزار میلیارد تومان در آزادراه شیراز – اصفهان هزینه شده است.

    بازشدن گره ترافیکی همیشگی با آزادراه منجیل رودبار

    وی همچنین درباره دومین اولویت آزادراه‌های در دست افتتاح نیز گفت: آزادراه منجیل- رودبار به عنوان آخرین حلقه از آزادراه قزوین- رشت در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سال‌ جاری به بهره برداری می رسد و این اقدام گام مهمی در تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور و افزایش ظرفیت‌های بهره برداری از بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس است.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: آزادراه منجیل-رودبار باقی مانده آزادراه قزوین-رشت بوده که به دلیل آنکه همه این مسیر تونل و پل است، یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود. همچنین این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور می‌کند و به همین دلیل کار در این محور بسیار سخت و دشوار است اما امیدواریم امسال به بهره برداری برسد.

    خادمی یکی از مشکلات این آزادراه راه تامین مالی آن عنوان کرد و گفت: مجموع تامین آن 800 میلیارد تومان بوده که 100 درصدش را دولت باید پرداخت کند و اگر این آزادراه افتتاح شود یکی از گلوگاه‌های ترافیکی همیشگی از بین خواهد رفت.

    آزادراه تهران-شمال همچنان در وعده افتتاح

    وی سومین اولویت در پروژه‌های آزادراهی کشور را باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال اعلام کرد و گفت: همه تلاش مان این است که باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال در سال جاری به صورت کامل آماده بهره‌برداری شود و به این ترتیب مردم بتوانند از منطقه دو تا پل زنگوله که به صورت چهار خطه عبور کنند. همچنین در بازددیدی که اخیرا از این منطقه انجام شد، بیش از 2100 نفر نیروی کار، هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و کارگاه‌های فعال متعددی هستند که با وجود شرایط سخت در این آزادراه کار می‌کنند تا پایان امسال بتوانیم آن را تمام کنیم. بنابراین باید از پیمانکاران و سرمایه‌گذار  آزادراه تهران-شمال تشکر کرد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: باند رفت آزادراه تهران-شمال تا کنون حدود 77 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است  و در هفته گذشته به همراه وزیر زیرساخت ارمنستان که از آن بازدید کردیم این مسئول خارجی روند فعالیت و پیشرفت آن را حیرت زده توصیف کرد چرا که این پروژه سنگین بدون نیاز به هیچ تخصص، نیروی انسانی و تجهیزات خارجی انجام می شود و به عنوان پروژه قرن از آن یاد کرد.

    خادمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه باند برگشت منطقه دو آزادراه تهران-شمال چه زمانی آماده بهره‌برداری خواهد شد و هم اکنون چه وضعیتی دارد، گفت: در باند برگشت یا همان باند غربی این آزادراه فعالیت و عملیات اجرایی به صورت همزمان با باند رفت انجام می‌شود. در تونل‌ها و پل‌ها فعالیت سنگینی در حال انجام است چرا که نمی‌توانیم در آن نقاط کار نکنیم.

    وی افتتاح بخشی از آزادره مراغه-هشترود به طول 35 کیلومتر را از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار برای افتتاح در سال جاری برشمرد و افزود: این محور آزادراهی در حال آماده‌سازی بوده و مسیر آزادراهی میانبری است که بخش‌های جنوبی را به مراغه و نهایتا هشترود متصل خواهد کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طول این محور آزادراهی حدود 90 کیلومتر است و 35 کیلومتر آن که مردم به آن نیاز بیشتری دارند، در اولویت نخست قرار گرفته و در سال جاری افتتاح خواهد شد. البته در این میان بخشی از آزادراه مرند-تبریز هم پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و اگر تامین مالی آن به موقع انجام شود، قابلیت به پایان رساندن این محور آزادراهی نیز وجود دارد اما اگر این اتفاق رخ ندهد، آن را در سه ماهه نخست سال آینده افتتاح خواهیم کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو