فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه خبر داد

تدوین طرح جامع حمل‌ونقل در ۳ فاز

عصر خودرو- معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر جایگاه و اهمیت طرح جامع حمل‌ونقل کشور و نقش آن در برنامه‌ریزی توسعه یکپارچه سامانه‌های حمل‌ونقل کشور گفت: این طرح در سه فاز سیستماتیک در حال تدوین است.

تدوین طرح جامع حمل‌ونقل در ۳ فاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  ایسنا، شهریار افندی‌زاده در خصوص برنامه‌ها و اقدامات این معاونت در راستای برنامه‌ریزی توسعه یکپارچه سامانه‌های حمل‌ونقل کشور توضیح داد و گفت: طرح جامع حمل‌ونقل کشور، سندی است که طبق قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در همه زیربخش‌ها باید بر پایه آن انجام شود.

    وی در ادامه مروری بر پیشینه طرح جامع حمل‌ونقل کشور داشت و خاطرنشان کرد: طرح جامع حمل‌ونقل به‌عنوان مهم‌ترین سند بالادستی برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در سال‌های میانی دهه 60 هجری خورشیدی مورد توجه ویژه قرار گرفت ولی به علل گوناگون تاکنون به سرانجام نرسیده است اما در چند سال اخیر به طور خاص و ویژه در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تلاش اخیر برای تدوین سند طرح جامع از توان مراکز برتر علمی و دانشگاهی و مهندسین مشاور با بالاترین رتبه‌ها در حوزه راه و حمل‌ونقل به صورت توامان استفاده شده است. این طرح به صورت سیستماتیک در سه بخش در حال پیشرفت است. فاز اول آن با عنوان پیش‌بینی تقاضا تا افق 1414 به اتمام رسیده و به عنوان ورودی فاز دوم با رویکرد تعیین شبکه بهینه حمل‌ونقل در شیوه‌های مختلف مورد استفاده و بر اساس شاخص‌ها و معیارهای حمل‌ونقلی، زیست‌محیطی و اقتصادی طراحی شده و در مراحل پایانی خود قرار گرفته است.

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: همزمان با پیشرفت فاز دوم، فاز سوم با عنوان طراحی تلفیقی شبکه حمل‌ونقل زمینی هوایی و دریایی در دست اجراست که ماحصل آن طراحی شبکه‌ای یکپارچه برای جابه‌جایی بار و مسافر در شکل بهینه آن است.

    طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، افندی‌زاده توضیح داد: اسناد متعددی همچون سیاست‌های کلی نظام در بخش حمل‌ونقل، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، سند ملی آمایش سرزمین و سند آمایش مراکز لجستیک کشور به عنوان اسناد بالادستی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری و کوشش سازمان‌های زیرمجموعه و گروه‌های مشاور اعم از شرکت‌های مهندسین مشاور و دانشگاه‌ها، فرایند مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل کشور تکمیل شده و بستر مناسب برای برنامه‌ریزی و مدیریت کلان حوزه حمل‌ونقل فراهم شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط