فونیکسریمکسبهتام

روسیه می گوید تحریم روی صنعت خودروی این کشور تأثیر ندارد

عصر خودرو- تحریم ممکن است واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز صنعت خودروی روسیه از آمریکا را متوقف کند که در آن صورت روسیه آنها را از اتحادیه اروپا یا چین تأمین خواهد کرد.

روسیه می گوید تحریم روی صنعت خودروی این کشور تأثیر ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، دولت روسیه و کارشناسان صنعت خودروی این کشور، تهدید تحریم ها علیه صنعت خودروی روسیه را کم اثر می دانند. حکومت روسیه در حال طراحی اقدام هایی است که آثار تحریم های جدید روی صنایع داخلی خودرو را به حداقل برساند به ویژه این اقدام ها از راه کاهش اتکا به واردات خودرو است.

    ایالات متحده و متحدانش گفته اند که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم های جدیدی علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

    در گزارشی که وَردزاُتو wardsauto منتشر کرده نمایندگانی از وزارت صنعت و تجارت روسیه –که متولی توسعه صنعت خودروی این کشور است- با خوش بینی بر این باور هستند که توانایی ساخت داخل در این کشور بالا است و خودروسازان جهانی همچنان می توانند به عملیات خود در این کشور بعد از اعمال تحریم ها ادامه دهند.

    دنیس مانتورف وزیر صنعت و تجارت در دومای روسیه سخنرانی کرده و گفته است «برنامه ی توسعه صنعت خودرو» در روسیه باعث گسترش بومی سازی قطعات تا 67 درصد از محصول و برای برخی از مدل ها تا 75 درصد ساخت داخل شده است.

    وی گفته است: «سهم خودروسازان داخلی در روسیه در سال 2021 به 76 درصد از سهم بازار رسیده و از لحاظ حجم تولید سهم ساخت داخل بیش از 83 درصد است.» وی در ادامه گفته است: «ما با شروع برنامه صندوق توسعه صنعتی، وام های نرمی را برای سازندگان داخلی قطعات خودرو اختصاص داده ایم تا تولید خودرو ساخت داخل افزایش یابد.»

    خودروسازان داخلی در روسیه از جمله گروه خودروسازی گاز GAZ از آوریل سال 2018 با تحریم های کشورهای غربی مواجه شده است. خزانه داری روسیه آثار این تحریم ها را از سال 2018 نمی داند و مدام تاریخ آن را با تأخیر اعلام می کند. حقیقت امر هم این است که این گروه خودروسازی مشکلاتی را با پارتنرهای [شرکای] خارجی خود پیدا کرده است.

    این در حالی است که فایننشال تایمز می گوید کارخانه های تولید خودرو در روسیه در صورت ادامه تنش ها با اوکراین با تأمین قطعات مورد نیاز دچار مشکل خواهند شد. رنو هشدار داده است که ممکن است با بحران زنجیره تأمین در کارخانه های خود در روسیه مواجه شود مخصوصاً اگر مناقشه با اوکراین رو به وخامت بگذارد.

    این خودروساز فرانسوی می گوید کسب و کارش در روسیه با آفتاواز AvtoVaz در تأمین قطعات برای دو کارخانه در این کشور می تواند با مشکل مواجه شود. حدود 90 درصد از فروش کارخانه های آفتاواز که برند لادا را تولید می کند، در روسیه به فروش می رسد.

    لوکا دومئو Luca de Meo مدیر عامل رنو می گوید: بخش عمده گردش مالی این شرکت از داخل خود کشور روسیه تأمین می شود اما «به احتمال زیاد بحران دیگری در زنجیره تأمین قطعات به ویژه آن قطعاتی که وارد می شوند به وجود خواهد آمد.»

    رنو علاوه بر دو کارخانه مشترک با آفتاواز، یک کارخانه رنو در مسکو دارد.

    پوتین برای محافظت از اقتصاد و صنایع روسیه برنامه ای تحت عنوان «برنامه دژ روسیه» “Fortress Russia” معرفی کرده که ارتباط با کسب و کارهای خارج از روسیه را کاهش می دهد. با این حال خودروسازانی مثل رنو هنوز تکیه بسیار بالایی بر قطعات و مجموعه های وارداتی خودرو دارند. مدیر عامل رنو به فایننشال تایمز گفته است رنو «در حال تحقیق و مطالعه برای انجام واکنش های پیشگیرانه» است تا از منابع جایگزین برای تأمین قطعات استفاده کند. حدود 20 درصد از قطعات کارخانه های آفتاواز وارداتی هستند و 40 درصد از قطعات مورد نیاز کارخانه رنو در مسکو نیز وارداتی است. دومئو می گوید: «ما به این موضوع قطعه به قطعه در حال بررسی هستیم، اگر قطعه ای از چین وارد شود با قطعاتی که از آلمان و آمریکا می آید فرق دارد.»

    این اخبار هشدار رنو در حالی منتشر می شود که این شرکت بعد از اجرای دو سال برنامه های کاهش هزینه تازه به سودآوری بازگشته بود و بحران کمبود تراشه را به سختی پشت سر می گذاشت. درآمد خالص خودروساز فرانسوی رنو در سال 2021 به 967 میلیون یورو رسید. در حالی که در سال 2020 این کمپانی 8 میلیارد یورو زیان گزارش کرده بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو