فونیکسریمکسبهتام

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه:

مقدمات صادرات خودرو به روسیه و بلاروس انجام شد

عصر خودرو- معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: شاهد آن هستند که وزارت امور خارجه تلاش می‌کند که زمینه برای صادرات به کشورهای هدف انجام شود و از این رو مقدمات صادرات به روسیه و بلاروس برای صادرات خودرو انجام شده و قراردادهای خوبی منعقد می‌شود. همچنین برای قطعه سازان مقدمات صادرات به آفریقا، کشورهای سی آی اس و آمریکای لاتین مقدماتی را ایجاد کرده‌ایم.

مقدمات صادرات خودرو به روسیه و بلاروس انجام شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  ایلنا، مهدی صفری در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه برای همسو کردن کشورها برای برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورمان اظهار داشت: وزارت امور خارجه با دیپلماسی خاص کشورها را با ایران در بخش اقتصاد همسو می‌کند به طور مثال آسیایی مرکزی علاقه‌ای برای کار با جمهوری اسلامی ایران نداشت اما الان این ارتباط در حال حاضر برقرار است و سیاست کشورهای همسایه، آمریکای لاتین و آفریقا و آسه آن با کشورمان را همسو کرده‌ایم.

    وی با بیان اینکه سیاست ارزآوری برای کشور را در وزارت امور خارجه دنبال می‌کنیم، گفت: رهبری درباره توسعه تجارت و صادرات به ویژه صادرات از سوی شرکت‌های دانش بنیان تاکید داشتند و این موضوع را در وزارت امور خارجه در دستور کار قرار دادیم اما ارزآوری فقط از محل صادرات نیست و از انتقال تکنولوژی و صدور خدمات فنی و مهندسی انجام می‌شود و در همین سه ماه گذشته پروژه‌ها خوبی در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشورهای همسایه و آفریقا جذب کرده‌ایم و وزارت خارجه در بخش‌های مختلف در کنار صادرکنندگان است.

    معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در بخش دانش بنیان‌ها تلاش کردیم تا صدور خدمات فنی و مهندسی افزایش پیدا کند، گفت: تنها در منطقه آمریکای لاتین در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی  شرکت‌های دانش‌بنیان بین  ٣۰۰ تا 4۰۰ میلیون دلار جذب کرده‌اند بنابراین کار صدور خدمات مهندسی از سنتی به دانش بنیان رسیده و یکی از محورهای سفرهای رییس جمهوری  و سفر هیات‌های تجاری خارجی بحث صدور خدمات فنی و مهندسی  بوده و اصل کار بر روی صدور خدمات فنی و مهندسی بوده است به طوریکه در یک کشور در بحث شبکه‌های انتقال گاز و مانیتور کردن آن شرکت دانش بنیان پروژه‌ای جذب کرده که فاز اول صد میلیون دلار و ارزش آن در فازهای بعدی ١.٢ میلیارد دلار است.

    صفری با بیان اینکه ترانزیت بخش دیگری برای ارزآوری در کشور است، تاکید کرد: ترانزیت روشی برای ارزآوری و تسهیل صادرات ترانزیت است اما باید تعرفه‌ها یکسان باشد. در گذشته ترکمنستان در هر کامیون برای هر کیلومتر ١.5 دلار دریافت می‌کرد که این عدد برای تجار به صرفه نبوده اما وزارت خارجه و وزارت راه تلاش کردند و در نهایت این عدد به صفر رسید.

    وی با بیان اینکه زمینه برای عضویت در بریکس و شانگهای ایجاد کردیم، گفت: کشور ١٢ سال به دنبال این بود که عضو پیمان شانگهای شود اما در دولت سیزدهم عضو آن شدیم و بزودی عضو بریکس خواهیم شد و تماس‌های رییس جمهوری با کشورها بسیار موثر بود.

    معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اثرگذاری عضویت در پیمان‌های شانگهای و بریکس تاکید کرد: حتی برای صادرات دارو به آفریقا باید ریجستری انجام دهیم و  با بریکس که در چند ماه دیگر عضو  آن می‌شویم با انعقاد تفاهمنامه برای مناطق آزاد آفریقا این موضوع حل می‌شود. همچنین بریکس بانکی دارد که سهامدار آن می‌شویم و با این اقدام، امکان استفاده از وام‌های این بانک وجود دارد که می‌توان از آن برای پروژه‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم.

    صفری تاکید کرد: اقداماتی برای رفع بدهی‌های بانکی توسعه اسلامی انجام داده‌ایم که با رفع بدهی‌ها  امکان استفاده از تسهیلات این بانک را خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: شاهد آن هستند که وزارت امور خارجه تلاش می کند که زمینه برای صادرات به کشورهای هدف انجام شود و از این رو مقدمات صادرات به روسیه و بلاروس برای صادرات خودرو انجام شده و قراردادهای خوبی منعقد می‌شود همچنین برای قطعه سازان مقدمات صادرات به آفریقا، کشورهای سی آی اس و آمریکای لاتین مقدماتی را ایجاد کرده‌ایم.

    معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ٢٢ رایزن نداریم بلکه  ١٣۰ تا نماینده وزارت امور خارجه برای انجام اقدامات متعددی اقتصادی و تجاری در کشورها حضور دارند، اظهار داشت: ایجاد کمیسیون‌های مشترک در ارتقای شرایط صادراتی و تجاری  بسیار اثرگذار است.

    وی گفت: هر چند تحریم ها مانع هستند اما در همین شرایط که می‌گفتند هیچ کاری نمی‌توان انجام داد اما 54 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم .

    معاون وزیر امور خارجه از توافق با روسیه برای استفاده از کارت‌های اعتباری و معامله با پول محلی خبر داد و گفت: در سفری به روسیه توافقی درباره استفاده از کارت‌های اعتباری و معامله با پول محلی داشتیم که این توافقات با کشورهای سی آی اس و بانک ب ت ب در حال انجام است.

    صفری تاکید کرد: بانک مرکزی با سوییفت خودش  با ١۰ کشور از جمله روسیه سفید توانسته ارتباط مالی برقرار کند اما  اینکه در داخل کشور این ارتباط برقرار نمی شود به تفاوت های ارزی در داخل کشور برمی‌گردد که مسأله جدایی است که در حال رفع آن هستیم از جمله در موضوع خشکبار که  پیمان ارزی دارد که در این باره به نتیجه مناسب رسیدیم .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط