فونیکسریمکسبهتام

یک باند تونل‌ البرز ‌باز می‌شود

‌افتتاح ۹ کیلومتر از منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال برای تردد ضروری

عصر خودرو- با توجه به آنکه وعده دولت مبنی بر افتتاح یک باند منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال محقق نشد، در این راستا دولت قصد دارد باند رفت تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر و ۲.۵ کیلومتر جاده دسترسی را برای عبور ضروری و در شرایط پیک ترافیک، باز کند.

‌افتتاح ۹ کیلومتر از منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال برای تردد ضروری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، آزادراه تهران شمال به طول 121 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت آغاز می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند.

    این مسیر از طریق تونل تالون رشته کوه البرز را فتح کرده و در دامنه‌های شمالی البرز در منطقه دوآب شهرستانک امتداد می‌یابد و سپس به موازات جاده قدیم کرج به چالوس امتداد دارد و در پیچ سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6458 متر شده و در محدود پل زنگوله خارج می‌شود و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده چالوس تا شهر چالوس ادامه دارد و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می‌شود.

    منطقه یک آزادراه تهران - شمال در این دولت به بهره‌برداری رسید و منطقه 4 آزادراه نیز در دولت دهم تکمیل شد.

    * 70 درصد مسیر منطقه 2  آزادراه تهران - شمال را تونل تشکیل می‌دهد

    70 درصد مسیر منطقه 2  آزادراه تهران - شمال را تونل تشکیل می‌دهد، این مسیر 59 دستگاه تونل به طول 37.5 کیلومتر در باند رفت و برگشت و 30 دستگاه پل بزرگ به طول 3.4 کیلومتر در باند رفت و برگشت دارد، در این مسیر طولانی‌ترین پل 330 متر طول دارد.

    منطقه 2 آزادراه تهران-شمال 22 کیلومتر طول دارد و دارای چهار خط عبوری شامل 2 خط رفت و 2 خط برگشت است، این پروژه با مشارکت 50 درصدی بنیاد مستضعفان و پیمانکاری شرکت‌های بنیاد در حال اجرا است.

    منطقه 2  آزادراه از ا‌نتهای منطقه یک در سه راهی شهرستانک آغاز و در محدوده پل زنگوله وارد جاده چالوس می‌شود‌، با تکمیل منطقه دو آزادراه، مسیر کل آزادراه تهران-شمال نسبت به محور موجود کرج - چالوس، 6 کیلومتر دیگر کوتاه‌تر می‌شود.

    * مشخصات فنی تونل 3 قلوی البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور

    براساس این گزارش، دولت قصد دارد باند رفت تونل البرز در منطقه 2 آزادراه تهران-شمال را با فرمان رئیس‌جمهور باز کند، این تونل، طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور و شامل تونل‌های سه قلوی البرز هر یک به طول 6.4 کیلومتر است.

    مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل هر یک به طول 6400 متر است که در انتهای منطقه 2 آزادراه تهران - شمال  حد فصل پیچ پل سرهنگ در جنوب تا پل زنگوله واقع شده است.

    به زودی فقط تونل شرقی البرز در باند رفت افتتاح می‌‌شود البته این تونل در ابتدا امکان تردد برای مردم ندارد.

    تونل البرز 2480 متر راه دسترسی دارد، تونل میانی این تونل که تونل سرویس نامیده شده است به قطر 5.2 متر با استفاده از دستگاه TBM حفاری شده است

    تونل اصلی دارای دستک عرضی نفررو جهت کمک به تهویه، جانمایی تأسیسات، تخلیه اضطراری مسافران است و دستک عرضی ماشین‌رو جهت انتقال بار ترافیکی به تونل مجاور و تسهیل در تخلیه خودروها در صورت بروز حوادث است، در این تونل 12 پارکینگ با فاصله 500 متر جانمایی شده است.

    سقف دوم تونل در محدوده تاج تونل برای جداسازی هوای آلوده از هوای پاک تعبیه شده است، همچنین این تونل دارای سیستم زهکش تخلیه آب در طول مسیر، 50 دستگاه جت‌فن تخلیه تونلی، 1754 چراغ تونلی، 24 دستگاه درب ضد حریق و 136 دستگاه دوربین کنترلی است.

    عملیات افتتاح تونل اصلی شرقی البرز به عنوان طویل‌ترین تونل در بخش راهی و آزادراهی کشور امروز به پایان رسیده است و روز سه‌شنبه 5 مرداد با فرمان رئیس جمهور عملیات تکمیل این تونل اعلام می‌شود.

    * تکمیل منطقه 2 آزادراه تهران-شمال به دولت بعد رسید

    دولت ابتدا وعده داده بود پس از منطقه یک آزادراه تهران-شمال، یک باند (باند رفت) منطقه 2 آزادراه را نیز تکمیل کند و مسیر موجود محور کندوان، باند برگشت باشد.

    اما به علت‌ طولانی‌شدن عملیات تکمیل باندِ رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال و با توجه به آنکه در اواسط مرداد امسال رئیس جمهور منتخب، ریاست دولت سیزدهم را برعهده می‌گیرد، بنابراین افتتاح یک باند منطقه آزادراه تهران - شمال در این دولت به نتیجه نمی‌رسد.

    * باز کردن تونل شرقی البرز و 2.5 کیلومتر جاده موجود در شرایط پیک ترافیک

    ‌در این‌باره مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: منطقه 2 آزادراه تهران-شمال با همکاری و مشارکت بنیاد مستضعفان و دولت در حال احداث است.

    خیرالله خادمی می‌گوید: 2700 نفر در جبهه‌های کاری این آزادراه مشغول فعالیت هستند و پل‌ها و تونل‌ها در حال ساخت است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هدف اول درباره این منطقه آن است که تونل البرز شرقی و دو جاده دسترسی ابتدا و انتهای آن افتتاح شود، ‌طول جاده‌های دسترسی دو طرف 2.5 کیلومتر و طول تونل البرز هم 6.4 کیلومتر جمعاً حدود 9 کیلومتر است.

    وی افزود: مقرر شده است این مسیر برای ایام پیک ترافیک یا زمان‌هایی که ضرورت ایجاب می‌کند، باز‌ شود تا مردم بتوانند از این مسیر عبور کنند و گردنه سخت، برف‌گیر و حادثه‌خیز جاده موجود، حذف شود بدین ترتیب که مسیرِ رفت از طریق جاده دسترسی و داخل تونل البرز و مسیر برگشت هم از طریق جاده قدیم و داخل تونل قدیم کندوان باشد و بدین ترتیب آن محدوده حادثه‌خیز، حذف شود.

    خادمی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری سنگینی برای احداث این تونل انجام شده است و هدف این است که تا آماده شدن منطقه 2 بتوانیم از این سرمایه‌گذاری جهت رفاه مردم و کاهش تلفات در آن نقطه حادثه‌خیز استفاده کنیم.

    * پیشرفت 99 درصدی تونل شرقی البرز و پیشرفت 96 درصدی جاده‌های دسترسی‌

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد:‌ تونل شرقی البرز 99 درصد و جاده‌های دسترسی آن هم 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم با افتتاح این باند، مسیر برای عبور موارد پیک خاص ترافیکی و زمان‌هایی که پلیس نیاز ببیند آماده شود و عبور موقت به صورت آزمایشی در اسرع وقت داشته باشیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: البته ممکن است کارهای کوچکی هم باقی بماند، تونل تالون هم زمان افتتاح همین‌گونه بود و در ساعاتی خاصی از روز، جهت آزمایش و رفع مشکلات، مسدود می‌شد.

    خادمی اظهار کرد: ‌تونل شرقی البرز در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد و نحوه عبور از آن و بهره‌برداری با هماهنگی پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت بهره‌بردار و شرکت آزادراه تهران - شمال انجام خواهد شد تا مردم در شرایط خاص از آن استفاده کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط