فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با سنسورهای خودرو: سنسور یا سوئیچ اینرسی

عصر خودرو- در این مقالات فنی قصد داریم سنسور‌های مختلف خودرو و کارکرد هر یک را به اختصار مرور کنیم. به علاوه در هر مقاله خرابی‌های رایج در سنسورها و راه‌های تشخیص آن را مرور می‌کنیم. در این بخش به سراغ سنسور اینرسی یا سوئیچ اینرسی خواهیم رفت.

آشنایی با سنسورهای خودرو: سنسور یا سوئیچ اینرسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵:۰۰

    در تصادف‌های شدید ممکن است بخش‌هایی از مسیر سوخت‌رسانی خودرو آسیب ببیند و این یعنی بنزین با فشار زیاد به بیرون پاشیده می شود، بنزینی که در مجاورت با گرمای موتور و منیفولد دود، جرقه‌های سیستم برق و یا هر عامل دیگری مشتعل شده و خودرو را به آتش بکشد. این می تواند یک کابوس باشد اما مهندسان صنعت خودرو سال‌ها است برای رفع این مشکل راه‌حلی پیدا کرده‌اند و سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین دقیقا راه حل این مشکل است.

    سوئیج اینرسی چیست؟

    سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین قطعه‌ای است که وظیفه آن قطع سیستم سوخت‌‎رسانی و خاموش کردن خودرو در صورت بروز تصادف است تا از این طریق مانع از آتش گرفتن خودرو بشود. این قطعه همچنین با نام سنسور اینرسی هم شناخته می شود و هر چند در ماهیت کاری خود سنسور خودرو نیست اما به دلیل آنکه از سوی عموم به عنوان سنسور خودرو شناخته می شود ما هم آن را در بخش سنسور‌ها بررسی کرده‌ایم.

    برای درک اهمیت کارکرد این قطعه باید در نظر داشته باشید در خودرو‌های انژکتوری، سوخت از طریق یک پمپ بنزین برقی از باک به موتور و می رسد و از طریق انژکتور ها به محفظه احتراق پاشیده می شود. در صورت بروز تصادف ممکن است مسیر سوخت‌رسانی آسیب ببیند اما پمپ بنزین بدون توجه به این موضوع تا زمانی که برق به آن برسد بنزین را با فشار به مسیر سوخت‌رسانی می‌رساند و این یعنی یک خطر بزرگ برای سرنشینان خودرو در زمان تصادف. برای رفع این مشکل بسیاری از خودرو‌ها از دو دهه پیش به بخشی به نام سوئیچ اینرسی مجهز شدند که وظیفه آن تشخیص ضربه شدید و تصادف و قطع کردن سوخت و در نتیجه خاموش کردن خودرو بود و به همین دلیل به آن قطع کن پمپ بنزین هم گفته می‌شود.

    سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین به طور معمول یک کلید ساده است که اتصال دو بخش آن از طریق یک گوی فلزی برقرار می‌شود. این گوی فلزی به طور معمول به دلیل وزن خود در فاصله میان دو کنتاکت قرار می‌گیرد و جریان برق را وصل نگه می‌دارد. در این شرایط سوئیچ اینرسی کار ویژه‌ای ندارد و تنها مسیر برق را برقرار متصل می‌کند اما در صورت بروز تصادف یا هر گونه ضربه شدید، این گوی فلزی از جای خود حرکت کرده و مسیر برق قطع می‌شود و به این ترتیب پمپ بنزین خاموش شده و موتور خودرو نیز به دلیل نرسیدن سوخت خاموش می‌شود.

    سوئیچ اینرسی کجا است؟

    سوئیچ اینرسی در حال حاضر به ندرت در خودرو‌ها نصب می‌شود و وظیفه تشخیص تصادف و قطع کردن سیستم سوخت‌رسانی خودرو را سنسور ایربگ بر عهده دارد اما هنوز در برخی از خودرو‌هایی در کشورمان تولید می‌شوند که از سوئیچ اینرسی برای زمان تصادف استفاده می‌کنند.

    سوئییچ اینرسی به دلیل کارکرد خود، باید در محلی نصب شود که تا حد اتکان از ارتعاش موتور دور باشد و به همین دلیل در بسیاری از خودرو‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور تولید شده‌اند این سوئیچ را می‌توان در انتهای موتور و چسبیده به دیواره بین موتور و اتاق دید. به عنوان نمونه سوئیچ اینرسی پژو 405 را با پوشش پلاستیکی قرمز رنگش به راحتی می‌توان در موتور تشخیص داد. در بعضی از خودرو‌ها هم قطع کن پمپ بنزین در داخل اتاق و در کنار پای راننده و سرنشین و زیر پوشش پلاستیکی نصب می‌شود. بعضی اواقات هم قطع کن پمپ بنزین در محل جعبه فیوز و یا در نزدیکی پمپ بنزین نصب می‌شود.

    سوئییچ اینرسی و خاموش شدن ناگهانی خودرو

    معمولا شکایت‌هایی در زمینه خاموش شدن خودرو و یا خاموش شدن ناگهانی خودرو از سوی مالکین خودرو و به طور عمدتا از سوی مالکین پژو شنیده می‌شود تا جایی که در پژو 405 این مسئله حتی مشکلاتی را هم به وجود می‌آورد. هر چند خاموش شدن ناگهانی خودرو می‌تواند دلایلی مختلفی داشته باشد اما در مورد خودرو‌های دارای سوئییچ اینرسی و به ویژه در مورد پژو 405 در صورت بروز این مسئله باید به قطع کن پمپ بنزین هم مشکوک بود. البته این قطعه خود به خود عمل نمی‌کند اما در صورت ضربه به خودرو و یا پریدن از روی یک دست انداز بزرگ (مثلا سرعت گیر) و فرود سخت خودرو به دلیل ضربه شدیدی که به خودرو وارد می‌شود ممکن است شاهد خاموش شدن ناگهانی خودرو خواهید بود. برای روشن کردن دوباره خودرو باید بر روی درپوش پلاستیکی سوئییچ اینرسی فشار دهید تا گوی به سر جای خود برگردد و خودرو روشن شود.

    البته در بسیاری از خودرو‌های جدید، دیگر از سوئییچ اینرسی و یا قطع کن پمپ بنزین استفاده نمی‌شود و سنسور ایربگ وطیفه تشخیص تصادف و قطع کردن سوخت را بر عهده دارد و البته دقیق‌تر از قطع کن پمپ بنزین عمل می‌کند.

    درباره گروه GISP

    برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات پراید ،قطعات پژو  و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی شرکت مراجعه کنید یا باشبکه نمایندگی هاتماس بگیرید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو