فونیکسریمکسبهتام

انژکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

عصر خودرو- در مسیر سوخت‌رسانی خودرو، انژکتور یکی از اصلی‌ترین اجزا است، قطعه ای با ظاهری نسبتا ساده که ساختار پیچیده و دقیقی درون آن وجود دارد و نقش مهمی در کارآیی بهینه موتور بازی می‌کند.

انژکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از جی آی اس پی، در این مطلب به سراغ انژکتور خودرو رفته‌ایم تا به ساختار و عملکرد آن آشنا شویم.

    انژکتور چیست؟

    انژکتور خودرو هم قطعه‌ای ساده و هم قطعه‌ای پیچیده است. در نگاه ساده انژکتور خودرو مانند یک شیر برقی یا یک سوپاپ است که با فرمان ECU باز و بسته می‌شود و سوخت را به درون محفظه احتراق وارد می‌کند.

    با این تعریف شاید انژکتور خودرو قطعه‌ای ساده به نظر برسد اما واقعیت آن است که انژکتور پیچیدگی ساختار و دقت عملکرد بالایی دارد چرا که از یک طرف باید بتواند سوخت را در زمان درست و چند ده بار در ثانیه به شکل مناسب به درون محفظه احتراق وارد کند و از طرف دیگر شکل پاشش سوخت به بهینه‌ترین حالت باشد تا سوخت به شکل مناسب با هوا ترکیب شده و انفجار قدرتمندی تولید کند.

    انژکتور چگونه کار می‌کند؟
    همان گونه که گفتیم انژکتور ساختاری شبیه به یک شیر برقی دارد که در زمان مناسب جریان سوخت را به درون سیلندر می‌فرستد. انژکتور در سرسیلندر خودرو نصب شده و عمدتا به ازای هر سیلندر یک انژکتور بر روی موتور سوار می‌شود. بنزین از طریق قطعه‌ای به نام ریل سوخت به انژکتور می‌رسد و انژکتور وظیفه دارد با فرمان ECU این بنزین را به درون محفظه احتراق هدایت کند.

    برای ساده‌تر شدن موضوع اجازه بدهید مسیر را از ابتدا و از باک خودرو دنبال کنیم. سوخت موجود در باک، از طریق پمپ بنزین خودرو با فشار زیاد به سمت موتور هدایت می‌شود. در بالای موتور ریل سوخت قرار دارد که از یک سمت به شلنگ ورودی سوخت وصل است و از سوی دیگر به شلنگ برگشت سوخت به باک متصل است. در میانه این ریل انژکتور‌ها قرار دارند و به این ترتیب فشار بنزین از طریق ریل سوخت به انژکتورها می‌رسد.

    انژکتور همانطور که گفتیم مانند یک شیر عمل می‌کند و با داشتن یک سوپاپ و فنری که آن را فشرده کرده است، در حالت عادی بسته بوده و اجازه عبور سوخت را نمی‌دهد و با بسته بودن انژکتور عملا فشار بنزین پشت آن نمی‌تواند به درون سیلندر راه پیدا کند.

    باز شدن انژکتور از طریق فرمانی که از ECU خودرو می‌رسد اتفاق می‌افتد. با دریافت یک پالس الکتریکی از ECU، سلونوئید یا سیم پیچ نصب شده در انژکتور سوپاپ انژکتور را به بالا می‌کشد و مسیر خروج بنزین را باز می‌کند و سوخت با فشار ناشی از پمپ بنزین به درون محفظه احتراق پاشیده می‌شود. این باز بودن مسیر تا زمانی است که پالس الکتریکی ECU برقرار است و پس از آن با حذف شدن پالس، سوپاپ به دلیل فشار فنر به جای خود باز می‌گردد و مسیر را می‌بندند.

    همانطور که گفیم این پالس الکتریکی از سمت ECU خودرو صادر می‌شود و به همین دلیل یک ورودی برق در کنار انژکتور نصب شده که سوکت فرمان به آن متصل است. تمام اتفاقاتی که در بالا گفتیم در کسری از ثانیه رخ می‌دهد چرا که در هر سیلندر چند ده انفجار در ثانیه رخ می‌دهد و در هر بار انفجار باید انژکتور باز و بسته شود.

    انژکتور چگونه بنزین را پودر می‌کند؟
    احتمالا شنیده اید که انژکتور وظیفه دارد بنزین را به صورت پودر شده وارد سیلندر کند. ماجرا به ویژگی طراحی مجاری خروجی انژکتور بر می‌گردد و اینجا است که طراحان توانسته‌اند بالاترین کارآیی را از انژکتور بگیرند.

    بنزین در سیلندر باید در کسری از ثانیه با هوا ترکیب شده و بسوزد و طبیعی است هر قدر ذرات بنزین کوچک‌تر باشند شانس سوختن کامل آن‌ها بیشتر است. برای این منظور در سر انژکتور سوراخ‌های بسیار ریزی قرار می‌گیرد تا بنزین در زمان خروج از آن‌ها تا حد امکان با فشار زیاد و به صورت پودری (مانند اسپری‌های خوش بو کننده) خارج شده و بهتر با هوا ترکیب شود. تعداد و شکل و محل قرارگیری این سوراخ‌ها در هر انژکتور و برای هر خودرو متفاوت بوده و به دقت طراحی می‌شوند.

    انژکتور اصل را چگونه تشخیص دهیم؟
    انژکتور قطعه ای ظریف و پیچیده است و نقش مهمی در کارکرد درست موتور، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی دارد. به علاوه به دلیل فشار کاری بسیار زیادی که به انژکتور وارد می‌شود، کیفیت ساخت آن تاثیر مستقیمی در دوامش دارد. فراموش نکنید در یک رانندگی معمولی 2 ساعته هر انژکتور بیش از 300هزار بار باز و بسته می‌شود و اگر این رانندگی را در روزهای یک سال انجام دهید هر انژکتور بیش از 100میلیون بار باز و بسته خواهد شد.

    تشخیص انژکتور اصل و غیر اصلی برای خریداران و حتی تعمیرکاران تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل باید این قطعه مهم را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.

    برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی‌آی‌اس‌پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات پراید،  قطعات پژو و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی وبسایت مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگی‌ها تماس بگیرید.

    لیست انژکتور انواع خودرو‌های ایرانی را می‌توانید اینجا ببینید.

    در مطلب آینده به دلایل خرابی انژکتور و روش‌های شستن انژکتور خواهیم پرداخت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو