فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با انواع چیدمان موتور خودرو - بخش اول

عصر خودرو- احتمالا تا به حال عبارت‌هایی مانند موتور خطی، موتور V شکل و یا موتور تخت را شنیده‌اید. در این سلسه مطالب قصد داریم به مرور انواع چیدمان موتور خودرو بپردازیم و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها را مرور کنیم.

آشنایی با انواع چیدمان موتور خودرو - بخش اول
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از جی‌آی‌اس‌پی، موتور‌های چهار سیلندر خطی امروزه پر کاربرد‌ترین انواع ساختار موتور در خودرو‌ها است. علت این پر کاربرد بودن هم بیش از هر چیز به سادگی آن باز می‌گردد و البته هزینه تولید پایین‌تری که نسبت به انواع دیگر موتور دارد و به همین دلیل هم خودروسازان تلاش می‌کنند تا حد امکان از این موتور بر روی خودرو‌های خود استفاده کنند و برای افزایش توان آن به جای بهره‌گیری از موتور‌های بزرگتر به سراغ سیستم‌های پرخوران می‌روند. دلیل ارزان‌تر بودن این موتور نسبت به سایر انواع موتور را می‌توان در تعداد کمتر بخشی از قطعات اصلی آن دانست؛ یک بلوک سیلندر ، یک سرسیلندر و در بعضی از موتور‌ها تنها یک میل سوپاپ.

     

    مزایا:

    - موتور چهار سیلندر خطی جمع و جور و کوچک است و این یعنی می‌توان آن را به سادگی در انواع خودرو‌ها به کار گرفت.

    - این موتور‌ها سبک‌تر از دیگر انواع موتور‌ها هستند و بهره گیری از یک منیفولد دود هم به این سبک شدن کمک می‌کند.

    - تعداد قطعات متحرک در سرسیلندر و داخل موتور در این نوع، کمتر از سایر انواع موتور است و این یعنی اتلاف انرژی کمتر و البته هزینه‌های کمتر نگهداری موتور.

    - تعمیر این موتور‌ها به دلیل در دسترس بودن تقریبا تمام بخش‌های بالایی آن از جمله شمع ها و میل سوپاپ آسان‌تر است.

    - هزینه تولید این موتور‌ها پایین‌تر از سایر انواع موتور است.

    معایب:

    - در حجم‌های موتور بالا این موتور‌ها به خوبی بالانس نمی‌شوند و به همین دلیل است که بیشینه حجم یک موتور چهار سیلندر خطی محدود است.

    - یک موتور چهار سیلندر خطی به ندرت حجمی بیش از 2.5 لیتر دارد. بخشی از این مسئله به بالانس موتور باز می‌گردد ضمن آنکه بالاتر بردن حجم موتور به معنای سنگین‌تر شدن قطعات متحرک و افزایش کورس میل‌لنگ است که هر دو باعث کند‌تر شدن دورگیری موتور خودرو می‌شود و به همین دلایل، حداکثر دور موتور مجاز این موتور‌ها در حجم‌های بالا معمولا پایین‌تر از نمونه‌های دیگر است.

    - موتور‌های چهار سیلندر خطی با حجم‌های بالا معمولا برای کاهش لرزش، نیاز به شفت تعادلی دارند.

    - مرکز ثقل این موتور‌ها به دلیل ساختار عمودی که دارند بالاتر از سایر انواع موتور است و این مسئله باعث بروز مشکل در تعادل خودرو به ویژه در خودرو‌های اسپرت کوچک می‌شود.

    - این موتور‌ها معمولا به اندازه موتور‌های V شکل در مقابل فشار مقاوم نیستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط