فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به نقش دسته ‌موتور و دلایل خرابی آن

عصر خودرو- دسته موتور یکی از قطعات مهم در خودرو است، قطعه‌ای به ظاهر ساده که البته معمولا بدون دردسر مدت‌ها کار می‌کند اما خرابی آن طی زمان و یا در اثر کیفیت پایین، مشکلات زیادی را برای راننده و خودرو ایجاد خواهد کرد.

نگاهی به نقش دسته ‌موتور و دلایل خرابی آن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از جی‌آی‌اس‌پی، موتور و گیربکس خودرو اجزایی مجزا از بدنه و شاسی هستند. اگر موتور را مستقیما به شاسی ببندند وقتی که شروع به حرکت می‌کند تمام ضربات و لرزش‌‎های ناشی از حرکت خودرو به موتور منتقل شده و در مقابل آن تمام لرزش‌های موتور که ناشی از احتراق است به اتاق منتقل می‌شود و به‌همین‌دلیل نمی‌توان اتصال مستقیمی بین موتور و شاسی برقرار کرد.

    برای رفع این مشکل وسیله‌ای فلزی یا پلاستیکی میان این دو قرار می‌گیرد که دسته ‌موتور نام دارد. دسته موتور علاوه‌بر اتصال بین موتور و بدنه، وظیفه کاهش لرزش‌ها را نیز برعهده دارد. در این مطلب نگاهی به اهمیت وجود دسته موتور می‌اندازیم و مدل‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم، همچنین در خصوص دلایل خرابی و یا به‌اصطلاح بریدن دسته موتور آن می‌اندازیم.

    دلایل خرابی دسته موتور
    دسته موتور یک عضو فلزی و پلاستیکی است که در محل اتصال موتور به شاسی نصب می‌شود و کار آن دفع ارتعاشات و تنش‌ها است. در بعضی از خودروها این سیستم به صورت هیدرولیکی و بادی کار می‌کند. دسته موتور متشکل از دو صفحه فلزی است که یکی به موتور یا گیربکس و دیگری به شاسی متصل می‌شود. این قطعه در طولانی مدت به‌خاطر تحمل تنش‌ها و فشارهای فراوان مستهلک شده و به مرور به صدا می‌افتد. اگر صداها را جدی نگیرید می‌تواند باعث شکسته شدن یا به اصطلاح عامیانه‌تر "بریده شدن" دسته موتور شود.

    هر خودرو چند دسته موتور دارد؟
    خودروهایی که موتور آن‌ها در جلو نصب شده ولی محور محرک‌شان عقب است معمولا 3 دسته موتور دارند زیرا وزن موتور و گیربکس در جلو است و وزن دیفرانسیل به عقب منتقل می‌شود ولی در خودروهایی که هم موتور در جلو است و هم محور محرک آن جلو است تعداد دسته‌موتور‌ها بین 3 تا 5 عدد متغیر است. این عدد بستگی عوامل متعددی مثل محل نوع نصب موتور(عرضی، طولی)، ابعاد موتور(4، 6 یا 8 سیلندر) و اندازه و وزن گیربکس و دیفرانسیل دارد.

    نشانه خرابی دسته موتور
    از جمله نشانه‌های خرابی دسته موتور می‌توان به بد جارفتن دنده‌‌ها، صدای تق‌تق در موتور در زمان گاز دادن و ترمز کردن و و صدای تقلق‌تلق در زمان حرکت اشاره کرد. در صورت عدم رسیدگی به این سر و صداها ممکن از دسته موتور بریده شود و آسیب‌های سنگین‌تری مثل شکستن محل دیسک  و صفحه کلاچ  و یا کج شدن شفت گیربکس را به‌همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد خرابی در چهار شاخ پولوس شود و به سیستم فرمان  نیز آسیب وارد کند.

     

    روش‌های پیشگیری از خرابی دسته موتور چیست؟
    روش‌های ساده‌ای برای پیشگیری از خرابی دسته موتور وجود دارد که پیش‌پا افتاده‌ترین آن‌ها کنترل دائمی ظاهر قطعه است. وجود هرگونه ترک یا شکستگی جزئی می‌تواند حادثه بزرگی را رقم بزند.

    برای جلوگیری از خراب‌شدن دسته موتور بهتر است علاوه‌بر کنترل‌های دائمی (حداقل در هر بار تعویض روغن)، از تعویض دنده‌های غیراصولی و ناگهانی بپرهیزید و از رد کردن دست انداز یا افتادن در چاله با سرعت زیاد نیز اجتناب کنید. هرگونه حرکتی که تنش ناگهانی به موتور وارد کند ممکن است باعث ایجاد شکستگی یا ترک روی دسته موتور شود و در نهایت به بریده شدن آن بیانجامد.

    دسته موتور اصل را چگونه از تقلبی تشخیص دهیم؟
    بر اساس ظاهر به سختی می‌توان دسته موتور را از انواع تقلبی و بی کیفیت تشخیص داد. دسته موتور بی کیفیت عمر پایینی دارد و خیلی زود بعد از نصب و با تنش‌های موتور مستهلک شده و هزینه تعویض دوباره بر روی دست مالک می‌گذارد.

    تشخیص دسته موتور اصل و غیر اصلی برای خریداران و حتی تعمیرکاران تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل باید این قطعه را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.

    برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی‌آی‌اس‌پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات پراید، قطعات پژوه و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی وبسایت  مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگی‌ها تماس بگیرید.

    لیست دسته موتور انواع خودرو‌های ایرانی را می‌توانید اینجا ببینید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو