فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ عیب‌یابی سیستم شیشه‌بالابر برقی(بخش دوم)

عصر خودرو- در قسمت پیشین عیب‌‌یابی خودرو به زبان ساده، به بررسی مکانیسم شیشه بالابر برقی و برخی از مشکلات عمومی آن پرداختیم.

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ عیب‌یابی سیستم شیشه‌بالابر برقی(بخش دوم)
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در این شماره نیز به سایر مشکلات احتمالی این سیستم می‌پردازیم.

    شیشه در نقطه مشخصی گیر کرده، کند می‌شود یا صدای غیرعادی تولید می‌کند
    وقتی‌ حین بالا یا پایین بردن شیشه سرعت بالابر در نقطه‌ای مشخص به ناگهان کم شده و یا کلا گیر می‌کند، ایراد مکانیکی در مجموعه ریل بالابر وجود دارد. ممکن است ریل شیشه بالابر دچار تابیدگی در نقطه‌ای خاص شده باشد و حرکت شیشه در آن نقطه را دشوار کند. خشکی نوارهای لاستیکی هدایت‌کننده و آب‌بندی شیشه یا وجود جمع‌شدگی و مچالگی در نقطه‌ای مشخص نیز این معضل را به وجود می‌آورد. اگر ریل بالابر و تمامی اجزای هدایت شیشه نظیر لاستیک‌ها سالم باشند، ایراد از کابل بالابر، قرقره یا چرخ‌دنده موتور بالابر است که ممکن است در قطعاتی خاص دچار شکستگی شده باشد. صدای غیرعادی نظیر تق‌تق یا قرقر نیز ناشی از گیرپاچ‌کردن همین چرخ‌دنده است.

    شیشه مرتب از جای خود خارج شده، در می‌رود و یا به درون در می‌افتد
    اگر شیشه در طول مسیر خود به مرور از جای طبیعی خود خارج شده و گیر کند، نوارهای هدایت‌کننده خراب بوده یا خود ریل تاب دارد. شل‌شدن کابل‌ها و پیچ‌های اتصال نیز موجب لقی شیشه در جای خود می‌شوند. اگر کابل مرتبا در می‌رود، احتمالا کیفیت پین‌های نگهدارنده کابل پایین بوده و یا یونیت شیشه بالابر پس از توقف شیشه به اعمال ولتاژ ادامه می‌دهد که به دلیل کشش بیش از حد کابل عمر خود موتور بالابر و پین‌های نگه‌دارنده را کاهش می‌دهد.

    هیچ یک از توابع هوشمند شیشه بالابر عمل نمی‌کنند
    این مشکل از یونیت شیشه بالابر (یا یونیت BCM در خودروهای مولتی‌پلکس) ناشی می‌شود. عموما با از کار افتادن یونیت شیشه بالابر، دیگر حالت اتوماتیک بالابرها و حالت تشخیص مانع و ... کار نکرده و شیشه‌ها به صورت معمولی رفتار می‌کنند. بسته به نحوه طراحی مدار ممکن است حتی با خرابی یونیت، شیشه بالابر راننده و یا تمامی شیشه بالابرها از کار بیفتد.

    با زدن کلید قفل‌کن شیشه عقب، برق خودرو به هم می‌ریزد
    گاهی ممکن است با قفل‌کردن شیشه بالابرهای عقب، شاهد به‌هم‌ریختن شبکه برق خودرو و رفتارهای غیر‌عادی باشید. مثلا با زدن قفل مرکزی چراغ چک و چند چراغ هشدار دیگر در صفحه کیلومتر همزمان روشن شده یا حالت بخواب برف‌پاک‌کن‌ها عمل نکند. در حالت عادی، کلید قفل‌کن شیشه بالابرهای عقب رله تغذیه بالابرهای عقب را از تحریک انداخته و موجب عمل‌نکردن آن می‌شود. اگر اتصال بدنه‌ها شل باشند و یا یک سیستم افترمارکت ‌روی خودرو نصب شده باشد (نظیر پاور ویندوز) زدن کلید قفل‌کن باعث تداخل‌های الکتریکی مختلف و نوسان ولتاژ شده و عملکرد تجهیزات را از حالت عادی خارج می‌کند.

    کلیدهای تبدیل کار نمی‌کنند
    برای آنکه راننده بتواند بر تمامی شیشه‌ بالابرها کنترل داشته باشد، به ازای سه بالابر دیگر کلیدهای تبدیل ‌روی در راننده یا کنسول وسط قرار می‌گیرد. این کلیدها با کلید بالابر همان سمت به صورت تبدیل بسته شده و موتور بالابر آن سمت به صورت سری در میان دو کلید قرار گرفته است. طبیعتا هر کلیدی که زودتر دستور دهد (برق و بدنه اعمال کند) شیشه بالابر عمل خواهد کرد. طبق این ساختار می‌توان نتیجه گرفت که در صورت سلامت بالابر، فرمان نبردن آن از هر یک از کلیدها ناشی از خرابی همان کلید خواهد بود. در خودروهای مالتی‌پلکسی که برای هر در یک نود یا کنترل یونیت مجزا دارند، عمل‌نکردن کلیدهای تبدیل نشانه وجود مشکل نرم‌افزاری یا بروز اختلال در شبکه مالتی‌پلکس است که باید توسط دستگاه عیب‌یاب مورد بررسی قرار گیرد. اگر با فشردن کلید تبدیل، چراغ کلید شیشه بالابر آن سمت خاموش شود، به احتمال زیاد باتری خودرو یا اتصال بدنه آن ضعیف است.

    حالت اتوماتیک بالابر به صورت ناقص اجرا شده و وجود مانع تشخیص داده نمی‌شود
    اگر برای مدتی کابل‌های باتری جدا شده یا فیوز شنت کشیده شده باشد، طبیعتا یونیت شیشه بالابر به تجدید حافظه جهت ذخیره‌سازی کورس حرکت شیشه احتیاج دارد. در این حالت ممکن است حالت اتوماتیک تنها برای یک لحظه بعد از رها‌کردن کلید بالابر عمل کند و ناچار شوید بارها کلید شیشه بالابر را فشار دهید تا شیشه به انتهای کورس خود برسد. روش تجدید حافظه یونیت شیشه بالابر در دفترچه راهنمای خودرو آمده است.
    اگر پس از تجدید حافظه مشکل همچنان برقرار بود، به احتمال زیاد کنتاکت‌های کلید شیشه بالابر کثیف است یا خود یونیت شیشه بالابر بر اثر نوسان ولتاژ آسیب دیده است. پله‌ای عمل‌کردن بالابر ممکن است ناشی از پیکربندی اشتباه یونیت شیشه بالابر در خودروهای مالتی‌پلکس باشد که در این صورت باید با دستگاه عیب‌یاب مجددا آن را به صورت صحیح پیکربندی کرد.

    شیشه بالابر برعکس عمل می‌کند
    اگر درون سوکت کلیدهای شیشه بالابر براده فلزی یا تکه نازکی از رشته مسی وجود داشته باشد، این معضل ممکن است بروز کند. خصوصا اگر نصاب دزدگیر یا پاور ویندوز به‌تازگی مجموعه را باز کرده و رشته سیم‌ها را دستکاری کرده باشد.

    یکی از بالابرها گاهی اوقات کار نمی‌کند
    اگر گاهی یکی از بالابرها برای مدتی از کار افتاده و عمل نکند و با زدن ضربه به در مجددا شروع به کار کند، به احتمال زیاد زغال‌های کموتاتور آرمیچر آن ساییده شده و موتور باید عوض شود.

    یونیت شیشه بالابر پژو 405

     

    عمل نکردن کلیدهای تبدیل ناشی از خرابی کنتاکت‌های خود آنهاست

     

    درون کنتاکت و سوکت‌های بالابر باید تمیز و عاری از براده باشد

     

    اگر شیشه در نقطه مشخصی گیر می‌کند باید وضعیت بالابر را از لحاظ وجود تابیدگی بررسی کرد

     

    نویسنده: عارف منظری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو