فونیکسریمکسبهتام

عیب یابی از روی صدا‌ی خودرو

عصر خودرو- با دانستن نکات عیب یابی صدا‌های غیر عادی خودرو، می‌توانید از بسیاری از خرابی‌های پرهزینه جلوگیری کنید.

عیب یابی از روی صدا‌ی خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، با دانستن نکات عیب یابی صدا‌های غیر عادی خودرو، می‌توانید از بسیاری از خرابی‌های پرهزینه جلوگیری کنید. اگر بتوانید صدا‌های غیرعادی موتور، اگزوز و سایر قسمت‌ها راتشخیص دهید از اتفاقات بسیاری جلوگیری خواهید کرد. در این مطلب به عیب یابی صدا‌های غیر عادی خودرو می‌پردازیم.

    عیب یابی صدا‌های غیر عادی خودرو

    1. شنیدن صدای جیغ مانندی که هنگام خاموش کردن موتور قطع می‌شود
    اگر صدای جیغ مانندی می‌شنوید که هنگام خاموش کردن موتور قطع می‌شود، تسمه را تعویض یا تنظیم کنید. تسمه‌ها باید حدود 2.5 سانت بزرگتر باشند و نباید دچار ساییدگی، ترک یا فرسودگی باشند.

    2. شنیدن صدای جیغ مانندی که بعد از خاموش کردن موتور نیز ادامه می‌یابد
    اگر صدای جیغ مانندی می‌شنوید که بعد از خاموش کردن موتور نیز ادامه دارد، سرپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید. واشر لاستیکی ممکن است پوسیده باشد.

    3. صدای تیک تیک منظم درحالی‌که موتور درجا کار می‌کند
    اگر درحالی‌که موتور درجا کار می‌کند، صدای تیک تیک منظم می‌شنوید، موتور را خاموش کنید، ده دقیقه صبر کنید تا خنک و روغن آن ثابت شود. سپس سطح روغن را بررسی کنید. اگر روغن کافی دارید، ماشین را نزد یک مکانیک ببرید تا تنظیمات سوپاپ را چک کند.
    تذکر: اگر صدای ضربه یا تق تق بلند از موتور خودرو می‌شنوید، خودرو را متوقف کنید و درخواست امداد دهید. مشکل ممکن است اهرم سوپاپ یا وجود کربن در موتور باشد، اما اگر مشکل از یاتاقان شل یا از پیستون باشد، ممکن است موتور را از بین ببرد .صدای تق تق خفیف ممکن است به خاطر استفاده از سوخت نامناسب باشد.

    4. شنیدن صدای تنفس غیر طبیعی موتور
    برای آب بندی قسمت‌های اتصال آهن در موتور، از واشر‌هایی پلاستیکی استفاده می‌شود. حال اگر یکی از این واشر‌ها در گلویی اگزوز خراب باشد، دود اگزوز به جای خروج، به داخل برمی‌گردد. همچنین در این صورت و در سرما، زمانی که استارت می‌زنید، صدای ویزویز کمی از همین محدوده می‌شنوید. این صدا هنگام حرکت به تاپ تاپ تغییر می‌کند.

    5. شنیدن صدای سوت از زیر هود
    موقع شنیدن صدای سوت از زیر هود شلنگ‌ها را چک کنید که نشتی نداشته باشند. اگر صدای سوت را از داخل ماشین می‌شنوید احتمالا نشتی در قسمت عایق‌ها وجود دارد.
    عیب یابی از روی صدا‌ی خودرو
    6. شنیدن صدای ضربه در موتور
    اگر زمان بندی پیستون و انفجار سیلندر هماهنگ نباشند، صدای شدیدی از درون موتور خواهید شنید. این اتفاق بسیار برای موتور خودرو مضر است. این صدای ضربه می‌تواند به دلیل دمای بالای موتور، تایم بندی پیستون یا جرقه و ... باشد؛

    7. صدای کمپرس سیلندر
    اگر واشر سرسیلندر میان دو سیلندر از بین رفته باشد، کمپرس یک سیلندر هنگام اشتعال به سیلندر کناری سرایت می‌کند و این قدرت موتور را کاهش می‌دهد. این صدا، بسیار واضح است و معمولا توسط متخصصان به سادگی قابل تشخیص است و با تعویض واشر سرسیلندر رفع می‌شود.

    8. شنیدن صدا هنگام پیچیدن
    اگر هنگامی که فرمان را در پیچ‌ها می‌چرخانید، صدا‌های غیرعادی می‌شنوید، ممکن است مشکل از چرخ‌ها یا تایر خودرو باشد. این مشکل می‌تواند خیلی ساده، مربوط به کم بادی یا سایش تایر‌ها و یا نبود تعادل در چرخ‌ها باشد.
    این صدای تق تق، می‌تواند مربوط به سرپلوس و یا میل پلوس ماشین نیز باشد. اگر صدا را درسرعت‌های پایین می‌شنوید، پمپ هیدرولیک خودرو را چک کنید. از دیگر نشانه‌هایی که در این صورت با آن مواجه می‌شوید، کندی فرمان است که شما را وادار می‌کند در پیچ‌ها کمی بیشتر گاز دهید.

    9. صدای عجیب هنگام ترمز گرفتن
    اگر هنگام ترمز گرفتن صدای غیرعادی می‌شنوید، فورا خودرو خود را پیش یک متخصص ببرید چرا که یا لنت‌های ترمز دچار مشکل است و یا پدال ترمز که هردو می‌تواند خطرناک باشد. این صدا شبیه به کشیدن دوفلز روی یکدیگر است.

    10. شنیدن صدا‌های غیرعادی خودرو هنگام گاز دادن
    اگر زمانی که گاز می‌دهید، خودرو صدایی غیرعادی، شبیه به صدای ماشین‌های اوراقی می‌دهد، احتمالا یک سوراخ در قسمت اگزوز وجود دارد. اگرچه وجود سوراخ در اگزوز، موجب صدمه به ماشین نمی‌شود، اما از آن جا که در نتیجه‌ی این اتفاق، گاز‌های خطرناک به داخل اتاق خودرو نشتی پیدا می‌کنند، ممکن است برای سرنشینان آسیب زا باشد.

    11. صدای غیر عادی یاتاقان زدن موتور
    اگر از زیر موتور ماشین، صدایی بلند و واضح و البته غیرعادی می‌شنوید، احتمالا میل لنگ و یا یاتاقان‌ها دچار مشکل هستند. یاتاقان زدن خودرو ممکن است مربوط به کم بودن روغن موتور باشد. به هر صورت موتور خودرو در چنین شرایطی باید از زیر باز و بررسی شود.

    12. شنیدن صدای پیس پیس
    در صورتی که چنین صدایی به گوشتان خورد، سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم را چک کنید. سیستم خنک کننده موتور، حرارت موتور را متعادل نگاه می‌دارد و دیگری به کنترل میزان سوخت ورودی به موتور مربوط است که اگر دچار مشکل باشد، ماشین شما سوخت بیشتری نسبت به حالت عادی مصرف می‌کند.

    13. شنیدن صدای ضربه در سرعت گیر‌ها
    صدایی شبیه به دنگ روی سرعت گیر‌ها یا ناهمواری‌های جاده به گوشتان می‌خورد؟ احتمالا مشکل از سگدست و یا اتصالات محور‌ها و شاسی است. البته قبل از اینکه به تعمیرگاه بروید، از زیر ماشین اتصالات اگزوز را نیز بررسی کنید که دچار لقی نباشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو