فونیکسریمکسبهتام

قاچاق آفت جدی صنعت قطعه سازی خودرو

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت:: قاچاق توان تولید قطعه سازان داخلی را به شماره انداخته است و واحدهای قطعه سازی خودرو روز به روز بی رمق‌تر از گذشته می‌شوند.

قاچاق آفت جدی صنعت قطعه سازی خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،  آرش محبی نژاد در برنامه از حرف تا عمل رادیو اقتصاد از وجود یک هزار و 200 قطعه ساز رسمی در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر 600 واحد قطعه سازی در مملکت فعال است.
    وی همچنین به وجود 800 قطعه ساز زیر پله‌ای هم در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: تولید زیرزمینی افزون بر اینکه از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کند برای اشتغال و اقتصاد رسمی؛ آفت بزرگ محسوب می‌شود.
    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت:خدمات و محصولات بدون شناسنامه مشکلات جدی برای بخش تولید و بخش خدمات شناسنامه‌دار ایجاد می‌کند.
    وی در ادامه واردات سالانه قطعه خودرو بصورت رسمی و قاچاق را به ترتیب یک میلیارد و یک میلیارد و 100 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: جمع واردات قطعه خودرو بصورت قاچاق و رسمی 50 تا 60 درصد مجموع تولید ارزشی قطعه داخلی را تشکیل می‌دهد.
    محبی نژاد با بیان اینکه قطعه ساز داخلی در رقابت با قطعه ساز خارجی دستکم 45 درصد ضربه پذیری رقابتی دارد، اظهار داشت: واردات قاچاق مشمول مالیات بر ارزش افزوده، بهره بالای بانکی، عوارض گمرکی و امثالهم نبوده و نفس تولید داخلی را به شماره انداخته است.
    وی با اعلام اینکه بازار یدک از جمله شیرین‌ترین بخش‌های صنعت قطعه سازی خودرو است، گفت: قطعه ساز فقط به امید فروش قطعه به خودرو ساز دست به تولید نمی‌زند بلکه بیشتر به دنبال تامین درازمدت قطعات در بازار یدک است.
    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به سه نظام برای مقایسه رقابت پذیری صنایع داخلی با صنایع خارجی در هر کشوری اشاره کرد و افزود: این سه نظام شامل نرخ تبدیل دلار به پول رایج کشور از دو بعد «واقعی بودن نرخ ارز» و «افزایش یا کاهش متناسب با تورم داخلی»، نرخ تامین سرمایه و تورم داخلی است.
    وی اظهار داشت: کشورهای مختلف دنیا برای متعادل کردن و ایجاد فضای رقابتی تولیدات داخلی با تولیدات خارجی از اهرمی به نام «تعرفه واردات» استفاده می‌کنند.
    محبی نژاد اظهار داشت: در حال حاضر سه نظام نرخ ارز، تورم و بهره بانکی در داخل کشور هیچ تناسبی با یکدیگر نداشته بعلاوه تعرفه واردات تمامی کالاهای وارداتی در سال 1391 به دلیل وجود ارز مرجع در کنار ارز مبادله‌ای با این توجیه که محاسبه تعرفه واردات از ارز مرجع به مبادله‌ای تبدیل می‌شودهمه تعرفه‌ها در داخل کشور به نصف تقلیل پیدا کرده است.
    وی اظهار داشت: بعد از اینکه ارز مرجع حذف و فقط شد مبادله‌ای هرگز تعرفه‌ها به سر جای اول خود باز نگشت وصنعت خودرو اعم از قطعات خودرو و خود خودرو ساخته شده هم از این قا عده مستثنی نبود.
    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور کاهش توان خرید مردم را پاشنه آشیل صنایع تولید کالاهای بادوام داخلی دانست و یادآور شد: پایین بودن توان خرید موجب می‌شود مردم نتوانند کالای با کیفیت داخلی خرید کنند بنابراین بازار کالاهای قاچاق و بی کیفیت از رونق دوچندان برخوردار و همینطور جولانگاه خیلی خوبی برای تولیدات زیر پله‌ای در کشور می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو