فونیکسریمکسبهتام

آزمایش و بررسی فیات سی‌ینا در بازار دست‌دوم

جان‌سخت رومی

عصر خودرو- به واسطه سهم بالای خودروسازان داخلی از تیراژ تولید، خودرو‌هایی نظیر پژو ۲۰۶‌، تندر ۹۰‌، پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین سهم از بازار خودرو‌های دست‌دوم زیر ۳۰ میلیون‌تومان را دارند. در این بین خودروهای دیگری هم حضور دارند که به دلایل مختلفی همچون مطرح‌نبودن برند، نایاب‌بودن لوازم‌یدکی و یا قیمت‌بالا از دید خریداران به دور هستند.

جان‌سخت رومی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اگر سری به بازارهای محلی و یا سایت‌های خرید خودرو دست‌دوم بزنید، در بازه قیمتی زیر 30 میلیون تومان، شاید به‌ندرت نام فیات سی‌ینا به چشمتان بخورد؛ خودرویی که به واسطه نصب لوگوی فیات روی پیشانی‌اش کیفیتی فراتر از انتظارات مشتریان بازار دست دوم خودرو‌های فرانسوی‌، ایرانی یا پراید را نوید می‌دهد. تجربیات مشتریان سی‌ینا بعد از 7 سال حضور این خودرو در بازار نشان می‌دهد که این خودرو به‌رغم ظاهر ساده‌اش از کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد، لذا این خودرو می‌تواند در بازار دست‌دوم به گزینه‌ای ایده‌آل اما با دشواری‌های خاص خودش تبدیل شود. در حال حاضر این برند برای خیلی از خریداران خودروهای دست دوم برندی نا‌آشناست. همچنین بخشی از افرادی که با این برند آشنایی نسبی دارند هم تحت تاثیر باور‌های غلطی همچون نبودن قطعات یدکی و گران‌بودن تعمیرات قرار گرفته‌اند که آنها را از خرید این خودرو منصرف می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به سراغ یک نمونه فیات سی‌ینا با کارکرد 80هزار کیلومتر برویم تا بتوانیم از این طریق شما را با معایب و محاسن این خودرو بیشتر آشنا کنیم. اما پیش از  هرچیز لازم است از آقای کیومرث حکیمی که خودرو خود را جهت بررسی در اختیار ما قرار دادند، کمال تشکر و قدردانی را ‌به‌جای آوریم.

    سی‌ینا چیست و از کجا آمده
    سی‌‌ینا، حاصل برنامه جهانی فیات برای عرضه خودرویی ارزان‌قیمت در کلاس B بود. هدف فیات از تولید این مدل، نفوذ به بازارهای در حال توسعه جهت گسترش فروش بوده است. حضور سی‌‌ینا که در بازار روسیه آن‌را با نام Albea‌ می‌شناسند، در کشورهای همسایه بسیار پررنگ بوده تا جایی که در بازار کشور ترکیه، نقشی مشابه پراید را در بازار ما ایفا می‌‌کند. به نوعی می‌‌توان گفت که فلسفه طراحی و تولید سی‌‌ینا بسیار به رنو لوگان یا همان تندر 90 خودمان شباهت دارد. بنابراین حضور سی‌‌ینا در کشورمان می‌‌توانست رقابتی جالب میان این خودرو و تندر90 ایجاد کند؛ اتفاقی که به دلیل زمان کوتاه تولید این محصول هیچگاه رخ نداد. شرکت فیات، این خودرو را که طراحی آن توسط ایتال‌دیزاین جویجیارو، شرکت ایتالیایی مطرح در صنعت طراحی خودرو ، انجام گرفته را با 9 مدل پیشرانه در 3 حجم 1.2 ، 1.4 و 1.6 لیتری و در 3 نوع دوگانه‌سوز، بنزینی و توربوشارژر به بازار جهانی عرضه کرد. نسخه‌ای که از سی‌ینا به بازار ایران آمد، مدل فیس‌لیفت 2004 آن در دو تیپ داینامیک و اکتیو مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ است که می‌تواند حداکثر 77  اسب بخار نیرو و 105 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. سیکل ترکیبی سوخت این پیشرانه 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که به نسبت حجم پیشرانه و وزن 1.1 تنی این خودرو و با داشتن باک 48 لیتری عدد مناسبی به‌حساب می‌آید.

    نمای خارجی
    ابعاد نامتناسب درها و سایز رینگ و تایر، بزرگ‌‌ترین لطمه را به طراحی ظاهری این خودرو وارد کرده است، همچنین زاویه کم باز شدن درها خصوصا در ردیف عقب تا حدودی سوار و پیاده شدن از آن را در مقایسه با پژو 405 و تندر90 دشوار می‌‌کند.

    کابین ساده و اقتصادی
    وقتی پشت فرمان سی‌ینا می‌نشینید، در نگاه اول حس سادگی و اقتصادی بودن به شما القا می‌شود. غربیلک فرمان پلاستیکی بسیار ساده با یک لوگوی فیات کوچک و مجهز به کیسه‌هوا راننده، سیستم صوتی بسیار ساده که البته کیفیت پخش بسیار خوبی دارد ولی فقط CD با فرمت Audio را پشتیبانی می‌کند نیز حس سوار شدن بر خودرویی اقتصادی را تشدید می‌‌کند. تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و جای تکیه دادن دست برای صندلی راننده از نکات قابل‌توجه اتاق این خودرو به شمار می‌رود. در ردیف جلو تقریبا فضای پا، سر و شانه مناسب به نظر می‌‌رسد اما در ردیف عقب می‌‌توان گفت نشستن 3 نفر در کنار هم موقعیتی ناخوشایند ایجاد می‌کند و اگر سرنشینان جلو راحت‌طلب باشند، شرایط سرنشینان عقب نزدیک به ناراحتی کامل است. در واقع به نظر می‌‌رسد که طراحان فضای سرنشینان عقب را قربانی فضای صندوق حجیم 515 لیتری کرده‌‌اند به طوری‌‌که گودی گلگیرهای عقب بسیار به فضای صندلی نفوذ کرده است. موقعیت نامتعارف دریچه‌‌های تهویه در ردیف وسط که در قسمت پایین داشبورد قرار گرفته است، عملا باعث شده که سیستم تهویه نتواند کار خود را به درستی انجام دهد و همواره قسمت بالاتنه سرنشینان جلو، شرایط مناسبی از نظر تهویه نداشته باشند و سرنشینان عقب نیز تقریبا عملکرد تهویه را احساس نمی‌‌کنند.
    کیفیت خوب ساخت و مونتاژ از جمله موارد مثبت این خودرو است به طوری که بعد از 80هزار کیلومتر کارکرد، هیچ‌کدام از قطعات فنی خودرو مشکل جدی ندارند، مصرف سوخت آن تغییر مشهودی به نسبت خودرو نو نکرده است و صدا‌‌های اضافی کابین که معمولا‌ در خودروهای دست‌دوم شنیده می‌شود هم در این خودرو وجود ندارد. البته به نقل از صاحب خودرو مورد آزمایش، قسمت جلو داشبورد و زیر محل قرارگیری کیسه‌هوا شاگرد، در فصل سرما صدای جیرجیر خفیفی شنیده می‌شود. سی‌ینا با ابعاد 1490×1703×4166 میلی‌متر ازنظر اندازه بین پراید و تندر90 قرار دارد. از نظر ایمنی در تصادفات رانندگی، این خودرو با 2 کیسه‌هوا و ترمزهای ضد‌قفل(ABS) و بدنه‌ای نسبتا محکم، موفق به کسب 3ستاره ایمنی از موسسه ‌EuroNCAP‌ شده که کاملا مشابه رقیب مستقیم خود یعنی تندر90 است.

    تجربه رانندگی
    پیشرانه 1.4 لیتری سی‌‌ینا به نرمی استارت می‌‌خورد. در پشت فرمان سی‌‌ینا حسی کاملا متفاوت با اکثر خودروهای تولید داخل خواهید داشت. ارتفاع بالا، صندلی‌‌های تخت و نسبتا سفت، فرمان نرم و دقیق و موقعیت قرارگیری چرخ‌‌ها که از نظر عرضی و طولی به هم نزدیک هستند، همواره حس غریبی را به راننده القا می‌‌کند. همچنین سیستم تعلیق این خودرو مقداری خشک است و روی دست‌اندازها می‌کوبد ولی به لحاظ قیمت بین رقبای اصلی‌اش در بازار قابل‌قبول است. در مسیر تست، به جاده جنگلی و پرپیچ‌وخمی رسیدیم، باکمال تعجب می‌توان گفت که این خودرو توانست با 3سرنشین در پیچ‌ها و سربالایی عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد. حساسیت بالای پیشرانه به پدال گاز در کنار دورگیری سریع و روان و ضرایب مناسب جعبه‌دنده، سی‌‌ینا را چابک‌تر از حد انتظار نشان می‌‌دهد. سیستم ترمز هم با بهره‌گیری از سیستم‌های کمکی ABS و EBD عملکرد بسیار خوبی نسبت به وزن و توان شتاب‌گیری خودرو دارد. البته ترمزها در برخورد اول مقداری تیز هستند و با کوچک‌ترین لمس پدال ترمز واکنش نشان می‌دهند که البته به مرور زمان برای راننده عادی می‌شود.

    بخریم یا نخریم... 
    به صورت کلی سی‌‌ینا اتومبیلی کم‌مصرف و کم‌استهلاک است و به‌ندرت پای مالک را به تعمیرگاه باز می‌کند. برخلاف باور عمومی، قطعات یدکی این خودرو به‌راحتی در بازار یافت می‌شود.
    البته باید در نظر داشت که به دلیل نبود نمایندگی رسمی، قیمت قطعات در بازار آزاد متغیر است. در کل می‌توان گفت که اگر در بازار دست‌دوم‌های زیر 30‌میلیون به دنبال یک تجربه متفاوت از  خودروهای تکراری پلت‌فرم پژو هستید و مصرف سوخت پایین در کنار کیفیت خوب ساخت برای شما اهمیت دارد، سی‌‌ینا می‌‌تواند انتخابی شایسته برایتان باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو