فونیکسریمکسبهتام

با اولویت انتخاب با خودروهای کوچک، کم‌مصرف و اقتصادی

فیات پرچم‌دار فروش در بازار ایتالیا

عصر خودرو- روزبه نوروزیان | خیابان‌های شلوغ، ترافیک، باف سنتی در بخش عمده‌ای از شهرها و روستاها، قیمت نسبتاً بالا سوخت در مقایسه با درآمد و همچنین معضل جای پارک را می‌توان ازجمله مهم‌ترین دلایل انتخاب خودروهای کوچک و اقتصادی کم‌مصرف با توان و قدرت قابل‌قبول توسط مشتریان در بازار ایتالیا دانست. اما اگر نگاهی هم به بازار ایران بیندازیم متوجه علایق مشترکی در خرید خودرو خواهیم شد که متأثر از وجود دلایلی مشترک با بازار ایتالیا است. بر اساس آمار، پژو ۲۰۶، تیبا و کوئیک به‌عنوان یک خودروهای کوچک شهری و کم‌مصرف از دهه ۸۰ تاکنون جز محبوب‌ترین گزینه‌های بازار ایران بوده‌اند. این در حالی است که فیات ۵۰۰، فیات پاندا و جیپ رنگاد به‌عنوان سه خودرو پرفروش محبوب بازار ایتالیا شناخته می‌شوند. سه خودرویی که علاوه بر قیمت پایین، موتور مناسب، مصرف سوخت کم و ابعاد کوچکی دارند و برای نیاز آن بازار مناسب هستند.

فیات پرچم‌دار فروش در بازار ایتالیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» هرچند مفهوم کلمه "اقتصادی" در بازار ایران با توجه به قیمت ارز دیگر با بازارهای جهانی همخوانی ندارد اما به‌هرحال وقتی در مورد یک خودرو اقتصادی صحبت می‌کنیم "قطعاً" باید معیار بازارهای بزرگ را برای این نام‌گذاری مدنظر قرار دهیم. چندین سال است که خودروهای اقتصادی نه‌تنها در بازار ایتالیا بلکه در سایر کشورهای اروپایی بسیار موردتوجه قرارگرفته‌اند. در آمریکا تا پیش از بحران نفتی دهه 60 میلادی، عملاً مصرف سوخت و کارآمدی موتور خودرو بخش مهمی از دغدغه خریداران به‌حساب نمی‌آمد و عمده مصرف‌کنندگان بیشتر از هر چیز به فکر زیبایی، ابهت و ظواهر خودروهایشان بودند. از دهه 60 به بعد آمریکایی‌ها هم با سمت اقتصادی شدن خودروها رفتند اما هنوز هم‌کلاس خودرویی پیکاپ با موتورهای حجیم یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در بازار آمریکا به‌حساب می‌آید. اما اروپایی‌ها سالیان سال است که به سمت اقتصادی شدن پیشرفته‌اند. کشورهای واردکننده انرژی عمدتاً بیشتر از صادرکنندگان باید به فکر منابع سوختی‌شان باشند به همین دلیل خودروهایی که بتواند با کمترین مصرف سوخت فسیلی، بیشترین بازده را تولید کند و درعین‌حال حداقل آلایندگی را نیز داشته باشد همواره می‌تواند بهترین گزینه در میان این بازارها باشد.

    در بازار ایران نیز که در حقیقت یک کشور صادرکننده انرژی به‌حساب می‌آید، بحران قیمت حامل‌های انرژی در دهه اخیر بیش‌ازپیش خودش را نشان می‌دهد به همین دلیل انتخاب محصولات کم‌مصرف در دو دهه گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن بیشتر موردتوجه مشتریان بازار خودرو کشور قرارگرفته است.
    نگاه خودروسازان ایتالیایی و به این سلیقه و شاید جبر عمومی در انتخاب خودرو باعث شده تا محصولاتی مثل فیات پاندا ، فیات 500 و لانچیاYpsilon  در لیست محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات در بازار ایتالیا قرار بگیرند. این آمار تنها برای فیات 500 در سال 2021 به حدود 176.000 دستگاه و در سال 2020 به حدود 141.300دستگاه رسیده است. آمار سری 500 فیات بخش اعظمی از عدد فروش این برند را پوشش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال جالب است بدانید که فیات در سال 2020 تنها در بازار ایتالیا بیش از 211 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که این عدد بیش از 80 درصد از سهم فروش کل محصولات این برند را پوشش می‌دهد.  این در حالی است که آمار فروش خودروهای صفرکیلومتر در بازار ایتالیا تنها در سال 2020 حدود یک‌میلیون دستگاه بوده که 366 هزار دستگاه آن از برندهای ایتالیایی و بقیه این سهم از محصولات دیگر اروپایی تأمین‌شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط