از سوی یک سازمان مردم نهاد صورت گرفت؛

ابداع تولید سوخت اتوبوس‌های شهری از چربی آشپزخانه‌ها در اهواز

عصر خودرو- سرپرست کمیته تحقیق و پژوهش انجمن محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان از ابتکار روشی برای تولید سوخت پاک و سبز بیودیزل خبر داد.

چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶:۰۰

ابداع تولید سوخت اتوبوس‌های شهری از چربی آشپزخانه‌ها در اهواز

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  امیر کرملاچعب افزود: پس از ماه‌ها تلاش و تحقیق، موفق به تولید این نوع سوخت پاک از چربی آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و بیمارستان‌ها شدیم و در نظر داریم در شروع کار از آن برای جایگزین کردن به‌جای گازوییل در اتوبوس‌های شهری استفاده کنیم.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های حاوی چربی و روغن به شبکه جمع‌آوری فاضلاب باعث رسوب ذرات چربی و روغن در دیواره لوله‌ها و اتصالات و در ادامه گرفتگی اتصالات می‌شود. از طرف دیگر در اکثر رستوران‌های بین‌شهری مستقیماً پساب آشپزخانه‌ها را به داخل چاه تخلیه می‌کنند.

کرملاچعب عنوان کرد: این امر باعث گرفتگی روزنه‌های دیواره چاه و در نتیجه کاهش قدرت جذب چاه می‌شود؛ بنابراین جداسازی و حذف ذرات چربی و روغن از پساب، قبل از ورود به شبکه فاضلاب، امری ضروری است.

عضو هیئت مؤسس انجمن مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان اظهار کرد: این چربی‌ها در ظاهر بدون استفاده و به‌عنوان مواد ضایع و دور ریختنی تلقی می‌شوند اما همان‌گونه که کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته از مواد دور ریختنی و زباله‌های خود استفاده مجدد می‌کنند ما نیز می‌توانیم در این جهت گام برداریم و در قدم اول به استفاده از این چربی‌ها بپردازیم.

کرملاچعب در تشریح شیوه انجام کار اعلام کرد: به‌منظور جداسازی ذرات چربی و روغن از فاضلاب آشپزخانه و رستوران‌ها باید قبل از اتصال این فاضلاب به شبکه اصلی و یا تخلیه به چاه از یک واحد چربی گیر بهره گرفت.

وی ادامه داد: استفاده از «چربی گیر فایبرگلاس ثقلی» ضمن سادگی کاربرد، هزینه بسیار کمتری را به همراه دارد. با توجه به اینکه چربی دارای وزن مخصوص کمتر از فاضلاب است و در صورت ایجاد شرایط محیطی مناسب، چربی موجود در فاضلاب به‌راحتی به سطح فاضلاب آمده و می‌توان آن را از جریان فاضلاب حذف کرد.

کرملا چعب عنوان کرد: متأسفانه بزرگ‌ترین معضل امروز اغلب فاضلاب‌های شهری، مواد نامتعارف و نمونه بارز آن چربی و روغن موجود در غذای تولید شده در رستوران‌ها و فست فودها است. در صورت استفاده رستوران‌ها از چاه چربی به دلیل تشکیل لایه چربی در بدنه چاه جذبی قابلیت چاه در جذب فاضلاب به‌شدت کاهش یافته و سرعت پر شدن چاه بالا می‌رود.

این مخترع اهوازی افزود: در این روش ابتکاری، چربی‌ها از «چربی گیر» خارج شده و در آنجا با انجام عملیات خاص و پیچیده به یک سوخت گیاهی تبدیل می‌شود که در کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی اتوبوس‌های شهری و همچنین گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شود. آنها معتقدند که این روش، بهترین راه برای مدیریت ضایعات و چربی‌ها از یک‌سو و مسئله تأمین انرژی گرمایی موردنیاز خانه‌ها از سوی دیگر است.

پیشنهادهایی از استان‌های دیگر داشتیم

سرپرست کمیته تحقیق و پژوهش انجمن محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان از ابراز تمایل مسئولان شهری استان‌های دیگر برای تجاری‌سازی و استفاده از این سوخت خبر داد و گفت: به پیشنهاد مدیرعامل انجمن محیط‌زیست خوزستان بنا داریم این طرح ابتکاری را برای اولین بار در خوزستان اجرا کنیم که امیدواریم مسئولان امر مساعدت لازم و استقبال خوبی از این طرح بکنند اما در غیر این صورت مجبوریم پیشنهاد‌ استان‌های دیگر که به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت جست و گریخته از این ابداع جدید باخبر شدند را بپذیریم.

کرملا چعب تأکید کرد: سوخت زیست دیزل، به دلیل نداشتن گوگرد و سولفات سوخت به‌مراتب پاک‌تر از سوخت‌های فسیلی دیگر به شمار می‌رود. همچنین دی‌اکسید کربن خروجی از آن نیز تا 78 درصد کمتر از سوخت‌های فسیلی دیگر است.

این محقق تصریح کرد: تولید بیودیزل در دنیا در چند سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و اکنون سالانه نزدیک به نیم میلیارد گالن زیست دیزل در جهان تولید می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تولید زیست دیزل تا شش سال آینده یعنی در سال 2020 به 3 میلیارد گالن برسد.

به گزارش مهر، کشور ما شدیداً با چالش آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند و بسیاری از شهرها خصوصاً کلان‌شهرها درصد آلودگی هوای بالایی دارند. به‌طوری‌که بر پایه آمار، سالانه 40 هزار نفر از هم‌وطنان ما تنها بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

مدتی است سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت خودجوش با اقداماتی همچون پاک‌سازی محیط‌های شهری و انجام آموزش‌های شهروندی، اقدامات ارزشمندی در راستای مبارزه با اثرات سوء زیست‌محیطی انجام داده‌اند و در این میان انجمن محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان پا را فراتر نهاده و علاوه بر این کار، به انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی پرداخته و به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ است.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

برچسب ها

سوخت پاک
مطالب مرتبط بیشتر
خودروسازان جهان به چه قوانین محیط‌زیستی پایبندند؟ پیشنهاد دریافت عوارض ایجاد انرژی‌های پاک برای کاهش آلودگی هوای تهران تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت با کمترین هزینه راهکاری جدید برای دستیابی به سوخت پاک سنجش گوگرد گازوئیل هر دو هفته یکبار تفاهم نامه پایش سوخت دیزل امضا شد امکان سنجی تولید سوخت بیودیزل در ایران کامیون‌ها سوخت پاک‌تری می‌گیرند ضرورت الزام استفاده از سوخت زیستی در شهرها برای رفع آلودگی هوا خودروهای شهرهای آلوده باید بیواتانول استفاده کنند امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای برپایی دوره‌های تخصصی خودروهای پاک در وزارت صنعت پاک‌ترین خودرو جهان را بشناسید +عکس نگاهی به مراحل تولید بایودیزل از جلبک‌ها؛ از دنیای گیاهان به امپراطوری سیلندرها! آخرین وضعیت برنامه استفاده از سوختهای زیستی تولید سوخت سبز با پایه گیاهی کاهش آلایندگی موتورهای دیزلی با نانوافزودنی‌ها آشنایی با انواع سیستم‌های ‌هیبرید؛ ولتاژ، سوخت، حرکت! بررسی ایویکو استرالیس NP؛ پاک‌‌مردایتالیایی آشنایی با فناوری تولید سوخت از منابع زیستی؛ از دنیای موجودات زنده تا امپراطوری سیلندرها! ظرفیت تولید سوخت زیستی در کشور وجود دارد یک ژست اسپرتی‌تر برای کوچولوی پاک ب‌ام‌و آینده پاک و هوشمند کراس‌اوور‌ها برنامه‌‎‌ریزی جدید پیش پا صنعت سی‌ان‌جی کشور تکالیف جدید سازمان محیط زیست در پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور سوخت استاندارد مولفه هوای پاک است تاکید بر استفاده از سوخت‌های پاک سهم پائین سی ان جی در سبد سوخت مردم سامانه‌ شکار انرژی اتلافی وسایط نقلیه خدماتی موفقیت محققان در حذف ۹۸ درصدی ترکیبات گوگرد از سوخت فسیلی تولید خودرو با سوخت الکتریکی در مازندران اجرایی شد رویای شیـــرین سوخت جایگزین بازار و بافت تاریخی منطقه ١٢منطقه حمل و نقل پاک و برقی می شود اتحادیه سوخت جایگزین تشکیل شد عرضه «تترا»؛ روغن موتور کاهش آلودگی و مصرف سوخت به بازار حذف سوخت مازوت از چرخه مصرفی کشور تا پایان سال برندسازی جایگاههای سوخت در اولویت است خودرو هیدروژنی چگونه کار می کنند؟ استفاده از سوخت فسیلی برای خودروها ادامه خواهد داشت سال ۹۴ سرآغاز حرکت تهران به سمت شهر عاری از سوخت ‌های فسیلی تولید گیاه مصنوعی برای تامین سوخت خودروهای پاک آینده خورشید به کمک تولید سوخت پاک می آید تهیه سوخت خودرو از خاک شیر توسط محققان ایرانی اجرای آزمایشی طرح جایگزینی سوخت‌های زیستی از سال جاری هموارسازی فرایند قیمت‌گذاری سوخت‌های زیستی در کشور روغن خوراکی به سوخت پاک تبدیل می‌شود
برگشت به بالا