کاهش آلایندگی موتورهای دیزلی با نانوافزودنی‌ها

عصر خودرو- پژوهشگران پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دانشگاه محقق اردبیلی در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به توسعه ترکیبی از آب، سوخت دیزلی و نانوذرات شدند که استفاده از آن به‌عنوان سوخت موتورهای دیزلی، آلایندگی این موتورها را کاهش می‌دهد.

دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

کاهش آلایندگی موتورهای دیزلی با نانوافزودنی‌ها

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، یکی از بزرگترین چالش‌های بخش حمل‌ و نقل، رعایت استانداردها و قوانین سخت‌گیرانه مربوط به انتشار گازهای آلاینده است که به ‌منظور حفاظت از محیط‌زیست وضع شده‌اند؛ چراکه صنعت حمل‌ونقل مسوول تولید بیش از 25 درصد گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

بر این اساس استفاده از فناوری‌های نوین در تولید موتورها و همچنین استفاده از حامل‌های انرژی، مهمترین راه‌های کاهش آلودگی هوا است که در این راستا اخیرا مطالعاتی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی اجرا شد.

دکتر میثم طباطبائی از محققان این طرح استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر و مکمل‌های پیشرفته سوخت را دو رویکرد مهم جهت کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: در طرح حاضر یک ترکیب سه‌ تایی متشکل از بیودیزل، آب و نانو ذرات اکسید سریم مورد آزمون عملکردی و آلایندگی قرار گرفت که نتایج بسیار رضایت‌بخش بوده است.

وی با بیان اینکه احتراق سوخت حاوی نانوذرات اکسید سریم موجب کاهش قابل‌ توجه گازهای آلاینده می‌شود، یادآور شد: از دیدگاه سازوکار، حضور نانوذرات سریم اکسید در ترکیب سوخت موجب کاهش تشکیل رسوبات ترکیبات کربنی بر روی جداره سیلندر شده که این موضوع کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک را در پی دارد.

طباطبایی با اشاره به عملکرد کاتالیستی سریم اکسید، خاطر نشان کرد: این عملکرد موجب کاهش تأخیر در اشتعال می‌شود؛ از این رو احتراق به ‌صورت کامل‌تری انجام خواهد شد و گازهای آلاینده کاهش می‌یابد.

این محقق با بیان اینکه در تحقیق حاضر نقش همزمان آب و نانوذرات سریم اکسید در ترکیب سوختی دیزل/بیودیزل مورد ارزیابی قرار گرفت، خاطر نشان کرد: برای این منظور سوخت دیزل/بیودیزل حاوی درصدهای مختلف وزنی 3، 5 و 7 درصد آب و همچنین 90 ppm نانوذرات سریم اکسید تهیه شده و عملکرد آن هم از منظر بازدهی و هم از منظر آلایندگی مورد مطالعه قرار گرفت.

به گفته وی بر اساس نتایج به ‌دست‌آمده، ترکیب سوختی حاوی 3 درصد آب و 90 ppm نانوذرات سریم اکسید هم از لحاظ بازدهی و هم از لحاظ آلایندگی در بهینه‌ترین شرایط قرار دارد.

این طرح با همکاری دکتر میثم طباطبائی عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر اسماعیل خلیفه و دکتر بهمن نجفی از اعضای هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، دکتر مرتضی آقباشلو عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مهندس سید مصطفی میرسلیم عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر اجرایی شده و نتایج آن در مجله‌ Fuel با ضریب تأثیر 4.601 منتشر شده است.

برچسب ها

سوخت پاکبایودیزل
مطالب مرتبط بیشتر
خودروسازان جهان به چه قوانین محیط‌زیستی پایبندند؟ پیشنهاد دریافت عوارض ایجاد انرژی‌های پاک برای کاهش آلودگی هوای تهران تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت با کمترین هزینه راهکاری جدید برای دستیابی به سوخت پاک سنجش گوگرد گازوئیل هر دو هفته یکبار تفاهم نامه پایش سوخت دیزل امضا شد امکان سنجی تولید سوخت بیودیزل در ایران کامیون‌ها سوخت پاک‌تری می‌گیرند ضرورت الزام استفاده از سوخت زیستی در شهرها برای رفع آلودگی هوا خودروهای شهرهای آلوده باید بیواتانول استفاده کنند امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای برپایی دوره‌های تخصصی خودروهای پاک در وزارت صنعت پاک‌ترین خودرو جهان را بشناسید +عکس نگاهی به مراحل تولید بایودیزل از جلبک‌ها؛ از دنیای گیاهان به امپراطوری سیلندرها! آخرین وضعیت برنامه استفاده از سوختهای زیستی تولید سوخت سبز با پایه گیاهی آشنایی با انواع سیستم‌های ‌هیبرید؛ ولتاژ، سوخت، حرکت! بررسی ایویکو استرالیس NP؛ پاک‌‌مردایتالیایی آشنایی با فناوری تولید سوخت از منابع زیستی؛ از دنیای موجودات زنده تا امپراطوری سیلندرها! ظرفیت تولید سوخت زیستی در کشور وجود دارد یک ژست اسپرتی‌تر برای کوچولوی پاک ب‌ام‌و آینده پاک و هوشمند کراس‌اوور‌ها برنامه‌‎‌ریزی جدید پیش پا صنعت سی‌ان‌جی کشور تکالیف جدید سازمان محیط زیست در پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور سوخت استاندارد مولفه هوای پاک است تجهیز خط بی‌آرتی بزرگراه امام علی(ع) به بایودیزل تاکید بر استفاده از سوخت‌های پاک سهم پائین سی ان جی در سبد سوخت مردم سامانه‌ شکار انرژی اتلافی وسایط نقلیه خدماتی موفقیت محققان در حذف ۹۸ درصدی ترکیبات گوگرد از سوخت فسیلی تولید خودرو با سوخت الکتریکی در مازندران اجرایی شد رویای شیـــرین سوخت جایگزین بازار و بافت تاریخی منطقه ١٢منطقه حمل و نقل پاک و برقی می شود اتحادیه سوخت جایگزین تشکیل شد عرضه «تترا»؛ روغن موتور کاهش آلودگی و مصرف سوخت به بازار تولید بیودیزل از خاک رنگبر حذف سوخت مازوت از چرخه مصرفی کشور تا پایان سال برندسازی جایگاههای سوخت در اولویت است استفاده از «بایودیزل» در اتوبوسهای بزرگراه امام علی (ع) خودرو هیدروژنی چگونه کار می کنند؟ استفاده از سوخت فسیلی برای خودروها ادامه خواهد داشت ابداع تولید سوخت اتوبوس‌های شهری از چربی آشپزخانه‌ها در اهواز سال ۹۴ سرآغاز حرکت تهران به سمت شهر عاری از سوخت ‌های فسیلی تولید گیاه مصنوعی برای تامین سوخت خودروهای پاک آینده خورشید به کمک تولید سوخت پاک می آید تهیه سوخت خودرو از خاک شیر توسط محققان ایرانی اجرای آزمایشی طرح جایگزینی سوخت‌های زیستی از سال جاری هموارسازی فرایند قیمت‌گذاری سوخت‌های زیستی در کشور روغن خوراکی به سوخت پاک تبدیل می‌شود
برگشت به بالا