خورشید به کمک تولید سوخت پاک می آید

عصر خودرو: دانشمندان موفق به معرفی سیستم جدیدی شده اند که تمامی رکوردهای ثبت شده در زمینه ایمنی، عملکرد و ثبات فناوری برگ مصنوعی را با فاصله زیادی پشت سر می گذارد.

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

خورشید به کمک تولید سوخت پاک می آید

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از عصرایران، دانشمندان موفق به معرفی سیستم جدیدی شده اند که تمامی رکوردهای ثبت شده در زمینه ایمنی، عملکرد و ثبات فناوری برگ مصنوعی را با فاصله زیادی پشت سر می گذارد. این سیستم جدید از سه جز اصلی شامل دو الکترود - یک فتوآند و یک فتوکاتد - و یک غشا تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، فتوآند از نور خورشید برای اکسید کردن مولکول های آب، تولید پروتون و الکترون و همچنین گاز اکسیژن استفاده می کند. فتوکاتد پروتون و الکترون را برای شکل گیری گاز هیدروژن بازترکیب می کند.

به گفته "نیت لوئیس"، استاد شیمی در موسسه فناوری کالیفرنیا، بخش کلیدی این طراحی غشا پلاستیکی آن است که گازهای اکسیژن و هیدروژن را جدا نگه می دارد. اگر این دو گاز اجازه ترکیب پیدا کنند و به طور تصادفی مشتعل شوند ممکن است انفجار رخ دهد؛ غشا این امکان را فراهم می کند تا گاز هیدروژن به صورت جداگانه زیر فشار جمع آوری شود و به طور امن راهی یک خط لوله شود.

نمیه رساناهایی مانند سیلیکون یا آرسنید گالیم به خوبی نور را جذب می کنند و از این رو در پنل های خورشیدی به کار گرفته می شوند. با این وجود، سطح این مواد در مواجهه با آب اکسید می شود و بر همین اساس به طور مستقیم برای تولید سوخت قابل استفاده نیستند.

آزمایش پیشین در آزمایشگاه لوئیس به پیشرفتی چشمگیر در طراحی منجر شده بود. این آزمایش نشان داده بود افزودن لایه ای با ضخامت نانومتری از دی اکسید تیتانیوم (TiO2) - ماده ای که در رنگ سفید و بسیاری از خمیردندان ها و کرم های ضد آفتاب یافت می شود - به الکترودها از زنگ زدگی آنها جلوگیری می کند در شرایطی که همچنان به نور و الکترون اجازه عبور می دهد.

سیستم جدید از لایه دی اکسید تیتانیوم با ضخامت 62.5 نانومتر برای پیشگیری موثر از خوردگی و بهبود ثبات آرسنید گالیم بهره می برد.

پیشرفت مهم دیگر استفاده از کاتالیزورهای ارزان و فعال برای تولید سوخت است. فتوآند نیازمند یک کاتالیزور برای انجام واکنش جداسازی آب است. فلزات کمیاب و گران قیمتی مانند پلاتین می توانند به عنوان کاتالیزوری کارآمد استفاده شوند اما تیم پژوهشی طی بررسی های خود دریافتند می توانند کاتالیزور فعال ارزان‌تری را با استفاده از افزودن لایه ای با ضخامت دو نانومتر از نیکل به سطح دی اکسید تیتانیوم تولید کنند.

این کاتالیزور در میان فعال‌ترین کاتالیزورهای شناخته شده برای جداسازی مولکول های آب به اکسیژن، پروتون و الکترون قرار دارد و عامل کلیدی در بهره‌وری بالای دستگاه است.

به گفته نیت لوئیس، پژوهش صورت گرفته نشان می دهد امکان تولید سوخت از نور خورشید به طور ایمن و کارآمد در یک سیستم یکپارچه شده با اجزایی ارزان وجود دارد. تردیدی وجود ندارد که فعالیت های بیشتری برای افزایش طول عمر سیستم و توسعه روش های مقرون به صرفه تولید سیستم های کامل نیاز است که هر دو مورد در حال پیشرفت هستند.

برچسب ها

سوخت پاک
مطالب مرتبط بیشتر
خودروسازان جهان به چه قوانین محیط‌زیستی پایبندند؟ پیشنهاد دریافت عوارض ایجاد انرژی‌های پاک برای کاهش آلودگی هوای تهران تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت با کمترین هزینه راهکاری جدید برای دستیابی به سوخت پاک سنجش گوگرد گازوئیل هر دو هفته یکبار تفاهم نامه پایش سوخت دیزل امضا شد امکان سنجی تولید سوخت بیودیزل در ایران کامیون‌ها سوخت پاک‌تری می‌گیرند ضرورت الزام استفاده از سوخت زیستی در شهرها برای رفع آلودگی هوا خودروهای شهرهای آلوده باید بیواتانول استفاده کنند امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای برپایی دوره‌های تخصصی خودروهای پاک در وزارت صنعت پاک‌ترین خودرو جهان را بشناسید +عکس نگاهی به مراحل تولید بایودیزل از جلبک‌ها؛ از دنیای گیاهان به امپراطوری سیلندرها! آخرین وضعیت برنامه استفاده از سوختهای زیستی تولید سوخت سبز با پایه گیاهی کاهش آلایندگی موتورهای دیزلی با نانوافزودنی‌ها آشنایی با انواع سیستم‌های ‌هیبرید؛ ولتاژ، سوخت، حرکت! بررسی ایویکو استرالیس NP؛ پاک‌‌مردایتالیایی آشنایی با فناوری تولید سوخت از منابع زیستی؛ از دنیای موجودات زنده تا امپراطوری سیلندرها! ظرفیت تولید سوخت زیستی در کشور وجود دارد یک ژست اسپرتی‌تر برای کوچولوی پاک ب‌ام‌و آینده پاک و هوشمند کراس‌اوور‌ها برنامه‌‎‌ریزی جدید پیش پا صنعت سی‌ان‌جی کشور تکالیف جدید سازمان محیط زیست در پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور سوخت استاندارد مولفه هوای پاک است تاکید بر استفاده از سوخت‌های پاک سهم پائین سی ان جی در سبد سوخت مردم سامانه‌ شکار انرژی اتلافی وسایط نقلیه خدماتی موفقیت محققان در حذف ۹۸ درصدی ترکیبات گوگرد از سوخت فسیلی تولید خودرو با سوخت الکتریکی در مازندران اجرایی شد رویای شیـــرین سوخت جایگزین بازار و بافت تاریخی منطقه ١٢منطقه حمل و نقل پاک و برقی می شود اتحادیه سوخت جایگزین تشکیل شد عرضه «تترا»؛ روغن موتور کاهش آلودگی و مصرف سوخت به بازار حذف سوخت مازوت از چرخه مصرفی کشور تا پایان سال برندسازی جایگاههای سوخت در اولویت است خودرو هیدروژنی چگونه کار می کنند؟ استفاده از سوخت فسیلی برای خودروها ادامه خواهد داشت ابداع تولید سوخت اتوبوس‌های شهری از چربی آشپزخانه‌ها در اهواز سال ۹۴ سرآغاز حرکت تهران به سمت شهر عاری از سوخت ‌های فسیلی تولید گیاه مصنوعی برای تامین سوخت خودروهای پاک آینده تهیه سوخت خودرو از خاک شیر توسط محققان ایرانی اجرای آزمایشی طرح جایگزینی سوخت‌های زیستی از سال جاری هموارسازی فرایند قیمت‌گذاری سوخت‌های زیستی در کشور روغن خوراکی به سوخت پاک تبدیل می‌شود
برگشت به بالا