اختلاف‌نظر بانک مرکزی و زنجیره خودروسازی بر سر تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی ؛

پرداخت تسهیلات ارزی مشروط شد

عصر خودرو- پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی محل مناقشه میان بانک مرکزی و فعالان این زنجیره شده به‌طوری‌که این کشمکش‌ها سبب شده، پرداخت تسهیلات ارزی به کما برود.

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲:۰۰

پرداخت تسهیلات ارزی مشروط شد

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی و هیات دولت قرار شد، بسته تسهیلاتی به ارزش 11 هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان قرار بگیرد. شرکت‌های خودروساز باید 4 هزار میلیارد تومان از این بسته تسهیلاتی را که در واقع بخش ریالی آن است بدون کم و کاست در اختیار قطعه سازان قرار می‌دادند و باقیمانده این تسهیلات در قالب 844میلیون یورو نیز به زنجیره خودروسازی کشور اختصاص می‌یافت. طرح پرداخت تسهیلات 11هزار میلیارد تومانی به زنجیره خودروسازی، پس از آن مطرح شد که خودروسازان و قطعه‌سازان به‌دلیل اعمال تحریم‌ها  با بحران نقدینگی روبه‌رو شدند. در این بین با آغاز تحریم‌ها و به‌دنبال آن مشکلات ارزی، جریان نقدینگی در صنعت خودرو به شدت تضعیف و به افت شدید تولید انجامید. نزولی شدن تیراژ خودرو سبب شد خودروسازان نتوانند به تعهدات معوقه خود عمل کنند و در نتیجه، موجی از نارضایتی دامان شرکت‌های خودروساز را گرفت. مسائل رخ داده تا جایی پیش رفت که به تعدیل نیرو در قطعه‌سازی و حذف برخی شیفت‌های کاری در خطوط تولید خودروسازان منجر شد. در نتیجه این اتفاقات، مسوولان زنجیره خودروسازی کشور به‌خصوص قطعه‌سازان پی‌در‌پی از احتمال توقف کامل خطوط تولید خود در صورت عدم‌تامین نقدینگی خبر دادند. آنها هشدار دادند که اگر دولت قیمت خودرو را آزاد نکند و تسهیلات کمکی به زنجیره خودروسازی تزریق نشود، موجی بزرگ از بیکاری شکل می‌گیرد که تبعات اجتماعی دربرخواهد داشت.

در نهایت اینکه دولت به هر دو خواسته خودروسازان و قطعه‌سازان تمکین کرد به‌طوری‌که دولت ابتدا سیاست سرکوب قیمت را کنار گذاشت و به خودروسازان اجازه داد قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند و سپس مصوب کرد تا تسهیلات کمکی در اختیار زنجیره خودروسازی قرار گیرد. این در حالی بود که گفته می‌شد بانک مرکزی موافق پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو نبود حال آنکه با توصیه حسن روحانی رئیس‌جمهور موافقت خود را در این زمینه اعلام کرد. با این حال پرداخت تسهیلات هم‌اکنون به مانع «اختلاف‌نظر بر سر برخی موضوعات»، برخورد کرده است؛ به‌طوری‌که مثلا هم‌اکنون زنجیره خودروسازی کشور به‌دنبال این است که  باز پرداخت بخش ارزی را 9 ماه آینده با نرخ زمان دریافت به سیستم بانکی کشور پرداخت کند، این در حالی است که بانک مرکزی می‌گوید فعالان زنجیره خودروسازی باید تسهیلات ارزی را 9ماه آینده به نرخ روز در اختیار نظام بانکی کشور قرار دهند.

پیشنهادی که فعالان خودروساز به هیچ وجه زیر بار آن نمی‌روند و معتقدند بانک مرکزی چنانچه به‌دنبال کمک به بخش تولید است باید مسیر پرداخت تسهیلات را هموار کند. آنها می‌گویند این نوع تسهیلات با توجه به شرایط مبهم پیش رو می‌تواند در آینده، زنجیره خودروسازی را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو کند. از این رو با شرایط بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ارزی موافق نیستند. اما یکی دیگر از موارد اختلافی میان زنجیره خودروسازی و بانک مرکزی مربوط به چگونگی پرداخت تسهیلات ارزی است؛ به‌طوری‌که بانک مرکزی تاکید کرده که با ورود هر محموله پرداخت ارزی صورت خواهد گرفت حال آنکه زنجیره خودروسازی خواهان دریافت تمامی تسهیلات آن هم به‌صورت یک جا است. در این راستا پیشنهاد دیگر نیز روی میز بانک مرکزی قرار دارد به‌طوری‌که فعالان خودروساز به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌اند، چنانچه این بانک با شرایط آنها برای بازپرداخت تسهیلات موافق نیست، به جای پرداخت تسهیلات به صورت ارزی، معادل ریالی آن را تا سقف 11 هزار میلیارد تومان پرداخت کنند. به‌عبارت دیگر بانک مرکزی 7 هزار میلیارد تومان دیگر در قالب تسهیلات ریالی در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار دهد. به این ترتیب در شرایطی بانک مرکزی مشغول بررسی درخواست ارائه شده از سوی زنجیره خودروسازی کشور است که برخی کارشناسان درخواست‌های مذکور را به نوعی منجر به ایجاد رانت می‌خوانند.

آنان  معتقدند پرداخت تسهیلات ارزی با نرخ ثابت و دریافت آن در آینده تنها منجر به ایجاد رانت خواهد شد و سیاست بانک مرکزی در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند منطقی به‌نظر می‌رسد؛  زیرا در این شرایط هر دلار در واقع حکم یک فشنگ را در میدان جنگ اقتصادی دارد و بانک مرکزی به‌عنوان مسوول سیاست‌گذاری‌های ارزی باید با وسواس در این زمینه عمل کند.ازسوی دیگربه‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در مقابل پیشنهاد پرداخت تسهیلات ریالی به جای تسهیلات ارزی نیز با مساله تضعیف پایه پولی کشور و تقویت تورم از طریق چاپ پول مواجه است و نمی‌خواهد در شرایط فعلی بیش از پیش پایه پولی کشور را تضعیف کند. بنابراین تفاوت در نحوه باز پرداخت تسهیلات ارزی از سوی زنجیره خودروسازی و بانک مرکزی سبب شده تا همچنان ساز و کار پرداخت این بخش از تسهیلات مشخص نباشد. در همین راستا با تحریک تولید خودرو به واسطه تامین قطعه در شرکت‌های خودروساز به‌نظر می‌رسد ایجاد هر مانعی در دریافت تسهیلات بار دیگر تولید را با موانع جدی روبه‌رو کند که این امر منجر به بروز مشکلاتی در تامین خودروهای پیش‌فروش شده و همچنین بازار خواهد شد.
اختلاف بر سر نرخ باز پرداخت

پرداخت تسهیلات به زنجیره خودروسازی در شرایط فعلی اقدامی حیاتی برای بر طرف کردن معضل کمبود عرضه به بازار خوانده می‌شود. کاهش شدید عرضه که کارشناسان خودرو آن را اصلی‌ترین دلیل برای افزایش قیمت‌ها در بازار می‌دانند، مدت‌هاست که مورد توجه دولت است. دولت به‌دنبال این بود از طریق پرداخت تسهیلات به زنجیره خودروسازی خون تازه‌ای به رگ‌های خودروسازان تزریق کند. به این ترتیب پرداخت بخش ریالی سبب شد تا بخشی از مشکلات قطعه‌سازان مرتفع شود و تولید قطعات در این شرکت‌ها شتاب بیشتری بگیرد.در این زمینه مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هم‌اکنون تسهیلات ریالی در حال پرداخت و 80 درصد آن توسط قطعه‌سازان دریافت شده است. وی همچنین  ابراز امیدواری می‌کند که 20 درصد باقیمانده تا پایان سال پرداخت شود.اما در شرایطی که پرداخت بخش ریالی تسهیلات مسیر خود را طی می‌کند، شاهد هستیم که پرداخت ارزی بسته تسهیلاتی دولت به زنجیره خودروسازی مسیری پر دست‌انداز پیش‌رو دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: بانک مرکزی به‌دنبال آن است که تسهیلات ارزی را پرداخت و 9 ماه بعد آن را با نرخ روز از زنجیره خودروسازی پس بگیرد. این در حالی است که خودروسازان با این امر مخالفند و همین تفاوت دیدگاه سبب شده تاکنون اقدامی عملی برای پرداخت تسهیلات ارزی صورت نگیرد.  این فعال قطعه‌ساز از پیشنهاد جایگزینی تسهیلات ریالی به جای ارزی خبر داده است و می‌گوید که زنجیره خودروسازی به بانک مرکزی پیشنهاد داده به جای 844 میلیون یورو، معادل ریالی آن را پرداخت کند. اما بانک مرکزی به دلیل تضعیف پایه پولی و تورم زا بودن این اقدام، با آن مخالف است.به این ترتیب درحال حاضر چنانچه بانک مرکزی بخواهد 844 میلیون یورو در اختیار زنجیره خودروسازی قرار دهد، در واقع هر یورو را با نرخ 8 هزار و 300 تومان محاسبه کرده است، در حالی که  نرخ یورو در سامانه نیما به گفته بیگلو 13 هزار تومان برای قطعه‌سازان تمام می‌شود. به این ترتیب اینکه قطعه‌سازان حاضر نیستند زیر بار پیشنهاد بانک مرکزی بروند به این معناست که آنها معتقدند نرخ ارز در زمان باز پرداخت از نرخ سامانه نیمای فعلی هم فراتر می‌رود. بنابراین با آن مخالفت می‌کنند.
مشکلات تامین ارز قطعه‌سازان

در شرایطی که وضعیت پرداخت تسهیلات ارزی مشخص نیست، تامین ارز شرکت‌های قطعه‌ساز با مشکلات و موانعی همراه است. در حال حاضر این شرکت‌ها برای ترخیص مواد اولیه، تجهیزات و قطعات نیازمند تامین ارز هستند، حال آنکه تامین ارز از سامانه نیما با مشکلاتی همراه است.برخی از کارشناسان در این زمینه می‌گویند با توجه به روزهای پایانی سال عرضه‌کنندگان به امید اینکه نرخ عرضه در این سامانه در سال آینده بالاتر برود، برای عرضه ارز حاصل از صادرات خود تعلل می‌کنند.

رضا رضایی، فعال قطعه‌ساز به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر که وضعیت بازار خودرو ملتهب است، شرکت‌های خودروساز با تزریق به موقع و همراه با ثبات خود به بازار می‌توانند نقش پر رنگی در کاهش التهابات بازار ایفا کنند. بنابراین در شرایط فعلی باید سیاست‌های وزارت صمت به گونه‌ای باشد تا زنجیره تامین  شرکت خودروساز بتواند به موقع و در اسرع وقت قطعات مورد نیاز خطوط تولید را تامین کنند.رضایی می‌گوید: در حال حاضر ارز به میزان کافی در سامانه نیما وجود ندارد. قطعه‌سازانی که به‌دنبال ترخیص قطعات، مواد اولیه و تجهیزات خود هستند، نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. در این شرایط با هماهنگی بانک مرکزی این قطعه‌سازان به صرافی معرفی می‌شوند تا از طریق صرافی‌های مورد اعتماد بانک مرکزی، ارز درخواستی خود را تامین کنند. تامین ارز از طریق صرافی هزینه تامین را برای شرکت‌های خودروساز افزایش می‌دهد.

این عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان می‌گوید: در ارتباط با نحوه تخصیص تسهیلات به زنجیره خودروسازی کشور می‌گوید: هنوز نحوه تخصیص ارز به شرکت‌های قطعه‌ساز که در بسته تسهیلاتی آماده است، مشخص نیست.این در شرایطی است که باید 844 میلیون یورو از طریق بانک مرکزی به زنجیره خودروسازی کشور تزریق شود. این فعال صنعتی می‌گوید: هنوز پرداخت تسهیلات ریالی به‌طور کامل انجام نشده و بخشی از پرداخت آن در بوروکراسی اداری معطل مانده است.در حالی که رضایی از پرداخت تسهیلات ریالی مصوب شده ابراز نارضایتی می‌کند، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی خبر از پرداخت کل تسهیلات ریالی به زنجیره تامین خودروسازان می‌دهد.

برچسب ها

تسهیلاتبانک مرکزیتسهیلات ارزی
مطالب مرتبط بیشتر
گیت ارزی واردات خودرو موافقت بانک مرکزی با تخصیص ۲۰۰میلیون دلار به واردات مجدد خودروهای نو گشایش ارزی واردات خودرو بانک مرکزی واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی را تکذیب کرد تصمیم دولت برای واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی مذاکرات صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز واردات خودرو اعطای وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌های پایتخت واردات خودرو با ارز منشا خارجی مورد تاکید است ارز خودروسازان این هفته تامین می‌شود منطقی به‌دنبال حل مشکل قیمت‌گذاری، فرزین به‌دنبال حل مشکلات ارزی صنعت خودرو پیش‌بینی واردات حداکثر ۱۰هزار خودروی کارکرده دستور بانک مرکزی به شبکه بانکی برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی خودرو نامه وزارت صمت به بانک مرکزی برای رفع مسدودی حساب های وکالتی ارز خودروهای وارداتی تامین شده است اعطای تسهیلات به رانندگان تاکسی برای جایگزینی خودرو در دست بررسی است واردات خودرو با کیفیت دیگر مانعی ندارد آمادگی بانک مرکزی برای تامین ارز خودروی خارجی ۳۰۰۰ تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی کم بهره برای خرید تراکتور لکوموتیو صنایع در شهریور واردات خودرو با یوآن؟ واردات خودرو با رمز ارز تکذیب شد ثبت سفارش ۱۰ میلیون دلار واردات خودرو با رمز ارز واردات خودرو در بلاتکلیفی ارزی‌؟ دولت در تامین ارز واردات به جمع‌بندی نرسیده است نظر رئیس بانک مرکزی درباره ارز موردنیاز برای واردات خودرو آزادسازی ‎واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های اعلامی بانک مرکزی خودروسازان در لیست ابربدهکاران بانکی تسهیلات رایگان برای تعویض موتور سیکلت‌های فرسوده تسهیلات قطعه‌سازان به دستشان نرسید اعطای تسهیلات نوسازی تاکسی های‌ با فرسودگی بالا زودتر از موعد مقرر پرداخت تسهیلات به رانندگان تاکسی برای خرید قطعات و خدمات تعمیرگاهی واکنش همتی به مصوبه واردات خودرو با اظهارنظر قاطع بانک مرکزی واردات خودرو منتفی به نظر می رسد تسهیلات خرید خودرو ایرانی موسسه ملل کاهش ۸ درصدی نرخ موثر تسهیلات مالی و‌ تسویه کامل بدهی های ارزی معوق آخرین وضعیت ارائه تسهیلات خودرو به جانبازان تسهیلات ویژه برای ترخیص خودرو‌های رسوبی توقیفی در پارکینگ‌ها رانندگان چقدر تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اند؟ تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، برای تعمیق ساخت داخل هدایت صنعت خودرو به بیراهه اعطای تسهیلات اعتباری به مالکان محصولات سایپادیزل پرداخت بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وام کرونایی به فعالان حمل و نقل تاکسی‌داران در دوران کرونا از چه مزایایی بهره‌مند شدند؟ بیش از ۱۰۴ هزار راننده تاکسی تسهیلات کرونایی دریافت کردند فرجام دوپینگ تسهیلاتی خودرو تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی به تاکسی‌رانان پایتخت داده می‌شود سود و زیان تسهیلات خودرویی ارتقای خودروسازان ایرانی در تحریم / اصلاح نظام قیمت‌گذاری، صنعت خودرو را شکوفا می‌کند واردات خودرو جزء اولویت‌ها نیست بانک مرکزی ارز کامیون های وارداتی دست دوم را تخصیص داد بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث+بخشنامه بهبود روند تولید خودرو در نیم‌سال دوم ۹۹ محرک داخلی‌سازی، پرداخت مطالبات است مسیر ورود مواد اولیه و قطعات خودرو هموار شد؟ بانک مهر ایران به رانندگان تاکسی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند تامین ارز؛ دست‌انداز جدید واردات قطعه همراهی بانک مرکزی با زنجیره خودروسازی اعطای تسهیلات به صنعت خودرو یکی از ریشه‌های تورم فعالیت لیزینگ خودرو تحت مجوز بانک مرکزی افزایش غیر قانونی وثیقه ها؛ مشکل رانندگان برای دریافت تسهیلات کرونایی تنها سه درصد رانندگان وام کرونایی گرفتند تخصیص مجدد ارز نیمایی از فردا به قطعه‌سازان بهره‌مندی ۱۰ هزار تاکسیران از تسهیلات ویژه کرونا فقط ۲ تا ۳ هزار راننده تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اند رانندگان بیشترین تسهیلات کرونا را گرفتند کلاهبرداری از رانندگان اتوبوس به اسم وام ۶ میلیون تومانی کرونایی! تسهیلات حمایت از شرکت‌های حمل و نقل، تیرماه پرداخت می‌شود جزئیات اعطای وام به رانندگان اعلام شد جزییات ارائه تسهیلات به رانندگان حمل و نقل مسافربری آغاز مهلت ثبت نام تاکسیرانان در سامانه جامع تاکسیرانی کشور برای دریافت بسته‌های حمایتی جزئیات تسهیلات ۶ میلیون تومانی رانندگان اعلام شد اختصاص نیافتن ارز به قطعات خودرو و برنج از سوی بانک مرکزی ابهامات حذف برگه فیزیکی بیمه شخص ثالث + پاسخ بیمه مرکزی وام کرونایی رانندگان اتوبوس ۶ میلیون تومان شد اعطای تسهیلات ۶۰میلیون ریالی به رانندگان با بیمه خویش فرما تسریع در تخصیص ارز مورد نیاز صنعت تایر پیگیری وام کم بهره برای کامیون‌داران + جزئیات تخصیص بسته‌های حمایتی شرکت‌های حمل و نقلی تا پایان ماه پرداخت وام قرض‌الحسنه به ۱۱۳ هزار راننده دولت ۴ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به خودروسازان پرداخت کرد وام پنج میلیونی برای رانندگان مبتلا به کرونا وام ۱۲ میلیونی برای راننده ها تسهیلات قرض‌الحسنه برای ۱۱۱ هزار راننده صنعت خودرو در سالی که گذشت دستور دهید هرچه سریع‌تر تسهیلات را پرداخت کنند امیدی که هنوز به صنعت خودرو نرسیده است سرگذشت دو دهه قیمت‌گذاری خودرو انتقاد قطعه سازان از اعمال جریمه توسط بانک مرکزی بابت دیرکرد تسویه ارزی چرا بانک مرکزی به تایرسازان ارز نمی‌دهد؟ سقف جدید برای تسهیلات خودرو مذاکره خودروسازان با بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌ برقی وام می‌دهد پاسخ به «خودروسازی فشل» خط و نشان خودرویی‌ها برای رییس کل بانک مرکزی ماجرای پرداخت تسهیلات ارزی خودرو مانع پرداخت تسهیلات ارزی به خودروسازی دغدغه‌های شعارگونه بانک مرکزی برای مشکلات بازار خودرو تسهیلات خرید دوچرخه به چه کسانی ارائه می‌شود؟ پرداخت وام کم بهره برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده لازم است مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان تمدید شود شب عید ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۲۴ درصدی دادند؛ امروز ۳۵ قطعه «های‌تک» را داخلی‌سازی کردیم گره کور پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان مهلت پرداخت تسهیلات ارزی قطعه‌سازان تمدید می‌شود مهلت ۶ ماهه به بانک مرکزی برای تامین تسهیلات مورد نیاز قطعه‌سازان انعطاف زنجیره خودروسازی در ماجرای تسهیلات ارزی؟ خودروسازان یوآن و روپیه دریافت کنند تسهیلات ارزی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی نرسید بانک مرکزی ارز لازم برای واردات لاستیک را پرداخت کند تکمیل خودروهای ناقص تا ۴ماه آینده تسهیلات ارزی خودروسازان پرداخت نشد جزئیات تخصیص وام ۲.۵ میلیون تومانی به خودروها دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای واسپاری‌ها ثبت‌نام کارت سوخت در شعب منتخب بانک‌ها تسهیلات اعطایی به قطعه‌سازان نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد سازوکار احتمالی پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی قطعه سازان تسهیلات ارزی را ریالی بازپرداخت می کنند پرداخت تسهیلات ارزی در کما رایزنی با همتی و دژپسند برای حل مشکل نقدینگی و ماده اولیه تولید پیشنهادی برای بازپرداخت تسهیلات ارزی خودروسازان دردسرهای پرداخت تسهیلات ارزی به خودرو بن‌بست در پرداخت تسهیلات ارزی قطعه‌سازان مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی اختصاص تسهیلات ویژه برای صنعت قطعه سازی اختلاف ارزی بانک مرکزی و قطعه‌سازان تحقق ۸۵ درصدی پرداخت تسهیلات به قطعه سازان تسهیلات قرض‌الحسنه برای واگذاری موتورسیکلت سازگار با محیط زیست ضرورت تجمیع ظرفیت‌های تولید خودرو پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی به مالکان خودروهای خسارت دیده از زلزله جزئیات دستور بانک مرکزی برای پرداخت وام به قطعه‌سازان تسهیلات، دوای درد خودروسازی است؟ آغاز بازپرداخت طلب قطعه‌سازان جزئیات پرداخت تسهیلات خودروسازان اعطای تسهیلات صفر درصد تا سقف ۶ میلیون تومان به رانندگان حمل و نقل عمومی ارائه تسهیلات بدون سود به رانندگان حمل‌ونقل عمومی بازگشت رونق به چرخه تولید با افزایش تیراژ تولید آغاز پیش‌فروش خودرو با قیمت‌های جدید سد جدید ترخیص خودروهای وارداتی خودروهای مانده در گمرک اجازه ترخیص دارند واردات خودرو بدون انتقال ارز ممنوع عملیات‌نجات ۱۵ هزار میلیارد تومانی اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان اختصاص ۸۰۰ میلیون یورو تسهیلات برای واردات قطعات واسطه ای صنعت قطعه کارت‌ بانکی به کارت سوخت متصل شد پرداخت تسهیلات یک میلیارد دلاری به خودروسازان و قطعه‌سازان خودرو باز هم گران شد تلاش برای اصلاح مصوبه تسهیلات هزار میلیارد تومانی خودروسازان شکایت قطعه‌سازان از بانک مرکزی به دیوان عدالت با بسته جدید بانک مرکزی مردم خودرو را ارزان‌تر می‌خرند بالغ بر ۱۹۹ هزار وسلیه نقلیه در دو سال آینده نوسازی می شوند شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی تخصیص تسهیلات ۲۰۰۰ میلیاردی صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شد چند درصد ایرانی‌ها خودروی شخصی دارند؟ اوراق مشارکت مترو در انتظار «چراغ سبز» بانک‌ها اطلاعیه رامک خودرو درباره انتشار لیست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی مکاتبه نگین خودرو با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکاتبه ایرتویا با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چند پرسش درباره فهرست وارد‌کنندگان خودرو؟ اعلام اسامی کلیه شرکت های وارد کننده خودرو به بانک مرکزی تصمیم جدید هیات دولت در راستای نوسازی ناوگان تجاری فرسوده افزایش تورم تولید خودرو در فروردین شرایط و میزان تامین ارز رانندگان بین‌المللی ابلاغ شد نیسان ایکس تریل فیس لیفت را با تسهیلات ۱۴۴ میلیون تومانی بخرید ماجرای ممنوعیت واردات کالا از ۴ کشور متمم بخشنامه ممنوعیت کالا از چهار کشور ابلاغ شد افزایش نرخ تورم در صورت اصلاح قیمت حامل های انرژی موقت خواهد بود افت ۷۲ درصدی درآمدهای دولت از واردات خودرو افزایش تورم تولیدکننده خودرو در شهریورماه مصوبه درآمدی دولت از خودرو محقق نشد پایبندی خودروسازان به نرخ سود مورد توافق توافق با خودروسازها برای کاهش سود قراردادهای پیش‌فروش درآمد وارداتی خودرو تهیه آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو در آینده نزدیک نرخ سود ۱۵ درصد هنگام لغو قرارداد خرید خودرو اعمال می‌شود کاهش پلکانی نرخ سود خودروسازان سودهای پرداختی خودروسازان قانونمند شد عدم تحقق درآمدهای مالیاتی از بخش خودرو جلوی فعالیت بانکی خودروسازها گرفته شد فعالیت تاکسی های اینترنتی قانونمند می شود افزایش جریمه‎های رانندگی قانونی اعلام شد افت‌و‌خیز درآمدهای مالیاتی دولت از خودرو رشد ۶۰ درصدی اخذ مالیات از خودرو نقش مکمل خودرو در رشد اقتصادی ۹۵ اگر به دنبال وام خودرو هستید بخوانید جلسه بانک مرکزی با عرضه‌کنندگان خودرو سامانه اعطای یارانه به خریداران موتورسیکلت برقی راه‌اندازی شد ‌راه‌اندازی سامانه اینترنتی تسهیلات موتورهای برقی؛ به‌زودی تسهیلات بانکی بزرگ ترین چالش بازار خودروهای تجاری اسقاط و جایگزینی ۱۰ هزار وانت فرسوده از امروز آغاز شد دستورالعمل جدید ناظر بر شرکت‌های لیزینگ ابلاغ شد خودروسازان بازپرداخت وام‌های دریافتی را آغاز کنند واردات خودروهای با عمر بیش از یک سال ممنوع شد مستثنی شدن طرح نوسازی ناوگان عمومی از مقررات احتیاط بانکی تسهیلات کم بهره نوسازی به تاکسی‌های فرسوده کلانشهرها ارائه می شود اثر کارت اعتباری بر بازار خودرو سیکل معیوب جذب نقدینگی حذف تدریجی وام خودرو حذف وام خودرو، کالا و جعاله از بانک‌ها ۲۲ هزار میلیاردریال تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کلان شهرها اختصاص یافت کارخانه ایران خودرو صحنه تا پایان امسال به بهره برداری می رسد اعطای تسهیلات به مددجویان متقاضی خرید خودرو باری در استان بوشهر مانع خاص برسر راه تسهیلات خودرو پرداخت تسهیلات ویژه برای ارتقای ناوگان حمل و نقل روستایی کردستان انتقاد مظفر از عدم همکاری بانک‌های عامل برای نوسازی تاکسی ها چشم امید به تغییر معادلات بازار رانندگان مسافربری برون شهری خراسان شمالی وضعیت خوبی ندارند پیش فروش بلند مدت محصولات ایران خودرو با تسهیلات و هدایای ویژه اعطای وام هنوز گره قطعه سازان را باز نکرده است تسهیلات جدید نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گران است سه روش متفاوت فروش خودرو در ایران فعالیت مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران با روح قانون مغایرت دارد ۲۰ هزار میلیارد ریال برای ۶۰ هزار خودروی فرسوده تردد ۱۶۰ هزار خودروی فرسوده در خیابان‌های تهران تسهیلات پارسال برای خرید خودرو تکرار نمی‌شود لزوم ارائه تسهیلات به دارندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی در پی دو نرخی شدن قیمت بنزین اعطای تسهیلات به صنعت خودرو خبرهای تازه از وام ۲۵ میلیونی خودرو و لیزینگ مسکن دادن چک سفید به پروژه‌های دولتی دیگر قابل پذیرش نیست فاز دوم تسهیلات برای خودروهای فرسوده چرا خودروهای تسهیلاتی تحویل نمی‌شوند؟ با این بهره بانکی رولزرویس هم ورشکسته می‌شود اعطای تسهیلات خرید خودرو به مشتریان برتر بانک سامان تسهیلات ویژه برای هیبریدی‌ها
برگشت به بالا