ساز و کار گیربکس‌های کمکی در خودروهای 4WD

جعبه دنـده کمک‌رسان

عصر خودرو- یکی از شرط‌های اصلی خودروهای SUV و آفرود، داشتن سیستم انتقال قدرت به 4 چرخ بوده و طبیعتا با استفاده از گیربکس‌های معمولی و متداول نمی‌توان چنین انتقال قدرتی را انجام داد. برای همین طراحان در کنار گیربکس اصلی، یک گیربکس کمکی هم تعبیه می‌کنند که بتواند ضمن افزایش گشتاور خروجی پیشرانه آن را به چرخ‌های جلو نیز تحویل دهد.

Friday 25 November 2016 - 16:09:00

جعبه دنـده کمک‌رسان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این نوشتار نگاهی به ساز‌و‌کار گیربکس کمکی خواهیم داشت.

ساز و کار
وظیفه یک گیربکس در خودرو، فراهم‌کردن امکان انتقال قدرت و گشتاور خروجی موتور با نسبت‌های مختلف بوده تا امکان رانندگی با سرعت‌ها و دورهای مختلف فراهم شود. برای آنکه گیربکس چنین کاری را انجام دهد، مجهز به یک مجموعه دنده با نسبت‌های معین نسبت به یکدیگر بوده و دارای یک شفت (محور) اصلی ورودی از پیشرانه و یک شفت خروجی به سمت دیفرانسیل و چرخ‌هاست. طبیعتا چنین ساختاری برای خودرویی در نظر گرفته شده که تنها یکی از محورهای آن محرک است و گیربکس تنها یک خروجی برای محور محرک مربوطه دارد. در خودروهای چهارچرخ متحرک، برای آنکه بتوان به هر دو محور انتقال قدرت داد، یک گیربکس کمکی به شفت خروجی گیربکس اصلی متصل می‌کنند که دارای دو خروجی برای گاردان  اکسل‌های جلو و عقب است. در نتیجه به کمک چنین ساختاری می‌توان قدرت و گشتاور پیشرانه را به هر چهار چرخ انتقال داد. طبیعتا در یک خودرو چهارچرخ متحرک ممکن است که همواره به قدرت یک اکسل نیازی نباشد و یا لازم باشد که قدرت بین اکسل‌ها با نسبت معینی توزیع شده و یا هر چهار چرخ با قدرت و گشتاور بالا دوران کنند، در نتیجه در گیربکس کمکی نیز چند مجموعه دنده و یک دسته دنده یا سلکتور تعبیه می‌شود که امکان از دور خارج کردن یک محور و یا انتخاب حالت سبک و سنگین دوران چرخ‌ها فراهم شود. ساختار عموم گیربکس‌های کمکی شامل سه شفت یا محور اصلی بوده که شفت اول به صورت مشترک برای ورودی گیربکس کمک و خروجی اکسل عقب بوده و شفت سوم خروجی اکسل جلو است. شفت دوم نیز به عنوان واسطه میان شفت اول و سوم قرار می‌گیرد. شفت‌های ورودی و خروجی  با توجه به اختلاف دورانی که دارند، دوتکه بوده اما شفت میانی یا واسطه یکپارچه است. هر شفت خروجی دارای یک دنده سبک و یک دنده سنگین بوده که می‌تواند با هرکدام از آنها با شفت میانی درگیر شود و شفت ورودی نیز با شفت میانی درگیر است. دنده‌های  سبک با دنده‌های مورب جهت حرکت با سرعت نرمال بوده و دنده‌های سنگین برای حرکت با قدرت و گشتاور بالا تعبیه شده‌اند. مکانیسم تعویض دنده‌ها نیز مشابه گیربکس معمولی بوده و توسط میل ماهک و ماهک و با یک دسته دنده کوچک کنار دسته دنده اصلی انجام می‌شود. منتهی گیربکس کمک دو ماهک داشته که دنده‌های شفت اول و سوم را جابه‌جا می‌کند و شفت میانی نیز یکپارچه و بدون تغییر است. البته برخی گیربکس‌های کمکی مکانیسم تعویض دنده برقی دارند که در داخل کابین برای تعویض یک دسته دنده یا سلکتور با ارتباط الکترونیکی داشته و یا در برخی خودروها از سوئیچ‌های روی داشبورد برای انتخاب حالت استفاده شده است. گیربکس کمک به صورت کلی دارای 4 حالت اصلی به شرح زیر است:
1- حالت N: در این حالت گیربکس کمک خلاص بوده و هیچ انتقال قدرتی انجام نمی‌دهد؛ یعنی هیچ‌کدام از شفت‌های خروجی با شفت میانی درگیر نیستند. حتی اگر گیربکس اصلی در دنده باشد، عملا مجموعه هرز چرخیده و خودرو ثابت است و برای حرکت باید گیربکس کمک را هم درگیر کرد. حالت خلاص گیربکس کمک بیشتر برای استفاده از قدرت پیشرانه برای بخش‌هایی نظیر وینچ مکانیکی بوده که می‌توان با خلاص‌کردن گیربکس کمک و درگیر کردن اهرم وینچ مکانیکی، قدرت پیشرانه را به وینچ انتقال داد و سیم بکسل را جمع کرد. لازم به ذکر است که در حالت استفاده از وینچ مکانیکی، گیربکس اصلی باید حتما در دنده 1 باشد.
2- حالت 2H: این حالت جهت انتقال قدرت سبک به محور اصلی (عموما محور عقب) بوده و محور دیگر خلاص است. این حالت بیشتر جهت رانندگی در سطوح نرمال و شرایط جاده‌ای و خیابانی بوده و در شرایط آفرود کاربرد آنچنانی ندارد. در این حالت قدرت از شفت ورودی وارد شده و به شفت میانی منتقل شده و مجددا به شفت اولیه و خروجی اکسل عقب می‌رسد (همان‌طور که اشاره کردیم، شفت ورودی گیربکس و خروجی اکسل عقب یعنی شفت اول، مشترک بوده اما یکپارچه نیست.). شفت خروجی عقب نیز با دنده سبک به شفت میانی متصل بوده و شفت اکسل جلو خلاص است. در نتیجه در حالت 2H، مجموعه گاردان و دیفرانسیل اکسل جلو هرزگرد بوده و بایستی توسط پولوس خلاص‌کن، دیفرانسیل جلو را خلاص کرد که مانع از اتلاف انرژی و استهلاک دیفرانسیل شود. برخی خودروها پولوس خلاص‌کن اتوماتیک دارند اما در نمونه‌های توپی‌دار، باید توپی چرخ‌های جلو را در موقعیت خلاص (Unlock) قرار داد.
3- حالت 4H: این حالت برای حرکت با چهارچرخ محرک در سرعت‌های نرمال بوده و می‌تواند در جاده لغزنده و یا شرایط آفرودی که نیاز به گشتاور بالا ندارد، استفاده کرد. در این حالت، قدرت از شفت ورودی دریافت شده و هر دو شفت خروجی با دنده سبک به شفت میانی متصل هستند و قدرت را دریافت می‌کنند. در این حالت باید توپی چرخ‌های جلو در موقعیت Lock باشد.
4- حالت 4L: حالت نهایی یا 4L برای حرکت با قدرت و گشتاور بالا بوده و در شرایط دشوار و جهت خروج از موانع استفاده می‌شود. حالت 4L بسیار مشابه 4H بوده اما تفاوت آن در این است که محورهای خروجی با دنده سنگین به شفت میانی متصلند.
یکی از معایب این گیربکس‌های کمکی، این است که همواره با یک نسبت ثابت (عموما 50-50) قدرت و سرعت را بین اکسل جلو و عقب توزیع می‌کنند و عملا امکان لغزش بین گاردان محورهای جلو و عقب وجود ندارد. در حالت عادی چنین مشکلی جلب توجه نمی‌کند اما هنگامی که خودرو می‌خواهد بپیچد، گیربکس شروع به مقاومت می‌کند چرا‌که در حالت پیچیدن، گاردان‌های اکسل‌های جلو و عقب با هم اختلاف سرعت دوران پیدا می‌کنند در حالی که گیربکس می‌خواهد گاردان‌ها را با سرعت یکسان بچرخاند و این مسئله ناشی از یکپارچه‌بودن شفت میانی بوده که با هر دو شفت خروجی و گاردان‌ها درگیر است. این مسئله بسیار مشکل‌زاست و ممکن است منجر به خرد‌شدن گیربکس و دیفرانسیل‌ها و یا حتی منجر به واژگونی خودرو شود. این اتفاق بسیار شبیه حالتی است که در یک اکسل معمولی رخ می‌دهد. در یک اکسل معمولی در هنگام پیچیدن، چرخ داخل پیچ آهسته‌تر از چرخ خارج پیچ می‌چرخد و اگر محور چرخ‌ها یکپارچه باشد، عملا اکسل در برابر پیچیدن مقاومت می‌کند. برای جلوگیری از چنین حالتی، از دیفرانسیل استفاده می‌شود که امکان لغزش چرخ‌ها نسبت به هم یا همان اختلاف دور را فراهم می‌کند. در گیربکس‌های کمکی جدیدتر نیز برای آنکه امکان پیچیدن و اختلاف دور میان گاردان‌ها وجود داشته باشد، از دیفرانسیل سومی موسوم به دیفرانسیل مرکزی داخل گیربکس کمکی و روی شفت میانی استفاده شده که ساختاری مشابه دیفرانسیل‌های معمولی دارد. در نتیجه در شرایط مختلف اعم از پیچیدن خودرو و یا شیبدار شدن زمین، دیفرانسیل مرکزی عمده قدرت و گشتاور را به گاردانی انتقال می‌دهد که چرخاندن آن ساده‌تر است یعنی مشابه همان کاری که یک دیفرانسیل معمولی مابین چرخ‌ها انجام می‌دهد. به سبب همین خاصیت دیفرانسیل، نسبت انتقال نیرو مابین اکسل‌ها دائم در حال تغییر بوده و مثلا ممکن است در یک سربالایی با شیب زیاد، 70 درصد نیرو به اکسل جلو که کشنده است منتقل شده و 30 درصد به اکسل عقب که هل‌دهنده است انتقال یابد و هنگام دور زدن خودرو نیز شرایط مشابهی حاکم است و خودرو بدون مشکل در حالت درگیری چهارچرخ دور می‌زند درحالی که در گیربکس کمکی فاقد دیفرانسیل مرکزی چنین کاری غیرممکن بوده و اکسل جلو باید خلاص باشد. به همین علت هم هست که خودروهای فاقد دیفرانسیل مرکزی در گیربکس کمکی عموما 4×4های اضطراری بوده و به آنها 4WD نیمه‌وقت
(Part Time 4WD) گفته می‌شود.
گیربکس‌های کمکی مجهز به دیفرانسیل مرکزی علی‌رغم مزایایی که دارند دارای یک ایراد بزرگ بوده و آن هم مشکل ذاتی دیفرانسیل‌ هنگام مواجهه با یک محور گیر کرده است که موجب می‌شود دیفرانسیل مرکزی تمام قدرت را به گاردان مخالف منتقل کند و این دقیقا همان حالتی است که به تقسیم انتقال قدرت با نسبت 50-50 نیاز است.  مشابه این پدیده را می‌توان در یک اکسل معمولی مشاهده کرد که یک چرخ گیر کرده و نمی‌چرخد و دیفرانسیل تمام قدرت را به چرخ دیگر منتقل کرده و آن را هرز می‌چرخاند. در این حالت از قفل دیفرانسیل استفاده شده که با قفل کردن چرخ هرزگرد، موجب انتقال قدرت به چرخ گیر کرده می‌شود. برای رفع این مشکل مشابه در گیربکس کمکی، از قفل دیفرانسیل مرکزی استفاده شده که ‌هنگام نیاز داشتن به تقسیم نیروی
50-50 بین اکسل جلو و عقب، دیفرانسیل را قفل کرده و عملا شفت میانی مشابه گیربکس‌های فاقد دیفرانسیل، یکپارچه عمل می‌کند. در واقع با قفل‌کردن دیفرانسیل مرکزی، خودرو رفتاری مشابه 4WD‌های نیمه‌وقت پیدا کرده و البته دور زدن با خودرو هنگام قفل‌بودن دیفرانسیل مرکزی بسیار خطرناک است. ‌روی دسته‌دنده گیربکس‌های کمکی مجهز به قفل دیفرانسیل مرکزی، دو حالت دیگر علاوه بر 4 حالت اصلی موجود بوده که شامل حالت 4HLC برای حالت سبک انتقال 50-50 و حالت 4LLC برای انتقال قدرت سنگین با تقسیم 50-50 است. لازم به ذکر است که قفل دیفرانسیل مرکزی با قفل دیفرانسیل اکسل‌ها متفاوت است چرا که قفل دیفرانسیل مرکزی‌ روی گیربکس کمک عمل کرده و به هر یک از اکسل‌ها 50 درصد نیرو را انتقال می‌دهد اما قفل دیفرانسیل خود اکسل‌ها ‌روی پولوس‌ها عمل کرده و از هرز چرخیدن چرخ کم‌اصطکاک جلوگیری می‌کند.

برچسب ها

آفرودگیربکساس یو وی
مطالب مرتبط بیشتر
رکورد تولید گیربکس نیسان شکسته شد نمایش سه محصول پرطرفدار توسط بزرگ‌ترین تجاری ساز کشور آموزش رانندگی آفرود با خودرو کلوت گیربکس جدید کیا برای بازار ایران مزایا و قیمت دمپینگ ماشین های آفرود پادشاه آفرود برگ برنده‌اش را رو کرد+ عکس شرایط فروش ویژه مکث موتور برای آفرودسواران اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا کلید خورد تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دستی و نسخه A91-MT رونمایی شد همایش خودروهای کلاسیک و آفرود زنده‌رود اولین اطلاعیه از شورولت کوروت Z0 اعلام شد مرسدس E-class، خودرویی به روزشده برای سال 2022 با 255 اسب بخار قدرت مسیر «دایون» از خودرو تجاری تا آفرود بهترین گیربکس اتوماتیک در ایران تاندرتراک؛ وقتی خفاش ایده ای برای طراحی یک خودرو می شود! +عکس شاسی بلند جدید ژاپنی؛ تریل اسپرت 2022 چگونه خودرویی است؟ آئودی A6 آلرود 2022، خودرویی با عملکرد بالا حتی برای آفرود! تنها نماینده ایرانی در کارزار بزرگ صنایع جانبی خودرو؛ حضور پررنگ "کولیس" در اتومکانیکای استانبول 2021 علت صدای گیربکس خودرو در دنده عقب چیست؟ پالیسید 2022 شاسی بلندی بازطراحی شده از هیوندای با 291 اسب بخار قدرت روش بررسی مایع گیربکس اتوماتیک خودرو چگونه است؟ آشنایی با فرهنگ رانندگی با خودرو‌های مجهز به گیربکس دوکلاچه (DCT) خودرو آفرودی جدید بازار ایران را بشناسید هر آنچه نیاز است از تعمیر موتور و گیربکس خودرو بدانید! فوررانر TRD مدل 2022؛ آفرودر 40 هزار دلاری تویوتا با پیشرانه تنفس طبیعی +عکس گیربکس اتوماتیک بهتر است یا دستی، گیربکس cvt با at چه فرقی دارد؟ چگونه از سلامت گیربکس اتوماتیک اطمینان حاصل کنیم؟ شلبی سوپر اسنیک 2021 و تجربه ای متفاوت از وانت تا آفرود ممنوع! +عکس آماروک 580X؛ اولین نسخه آفرودی از فولکس واگن مرسدس کلاس GLB، شاسی بلندی کاملا جدید از بنز با قابلیت آفرود+ عکس چگونه از گیربکس دستی خودرو مراقبت کنیم؟ درگ کویری بین 3 شاسی بلند آفرودی غول پیکر مرکز نوآوری گیربکس نیرومحرکه ایران خودرو افتتاح شد مرکز نوآوری گیربکس در شهر صنعتی البرز افتتاح شد آفرود در نسل پورشه 911 توربو اس+ عکس اینیوس گرنادیر؛ کپی جنجالی لندروور دیفندر اما با یک کابین بسیار متفاوت! +عکس وندرهال براولی GTS؛ آفرودر الکتریکی با لاستیک های 35 اینچی +عکس افزایش بهره‌وری خودرو و کاهش مصرف سوخت با گیربکس‌های دوکلاچه گیربکس اتوماتیک دوکلاچه به زبان ساده تولید گیربکس خودروهای برقی و هیبرید در دستور کار جولان خودروهای آفرود در پارک سوهانک اتوبوسی قدرتمند برای آفرود Torsus اتوبوسی قدرتمند برای آفرود تویوتا تاکوما TRD آفرود 2021؛ جدیدترین ویرایش از "پرفروش ترین وانت میان سایز" در آمریکا +عکس 10 خودروی برتر کلاسیک آفرود در طول تاریخ تولید گیربکس جدید ایران خودرو حاصل تلاش نیروهای خلاق است گیربکس نیمه اتوماتیک ایران خودرو در آستانه تولید ایران خودرو به دانش طراحی گیربکس‌های جدید دست یافته است خط تولید گیربکس شش‌سرعته ایران‌خودرو به بهره‌برداری رسید تولید گیربکس شش سرعته، کاری نوآورانه و مهم است مقیمی: 78 هزار محصول با گیربکس شش سرعته تولید می‌شود تولید گیربکس اتوماتیک به همت وزارت صمت محقق می شود خط تولید نخستین گیربکس 6سرعته دستی بومی افتتاح شد وزیر صمت، خط تولید گیربکس شش سرعته را افتتاح می‌کند گیربکس CVT چیست؟ حمایت ایدرو از اقدامات فناورانه سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه چیست و چگونه عمل می‌کند؟ امضای قرارداد داخلی‌سازی واحد کنترل گیربکس‌های نیمه اتوماتیک بومی‌سازی،طراحی و تولید گیربکس‌های نیمه اتوماتیک با همکاری جهاد دانشگاهی نکات مهم در رانندگی با خودرو‌های دنده اتوماتیک آفرودرهای زیبای کره ای معرفی شدند +عکس گیربکس شش سرعته ایرانی برای صرفه جویی در مصرف سوخت و ارز صرفه جویی ارزی 87 میلیون یورویی با تولید گیربکس شش سرعته درکشور هنگام رانندگی آفرود در مسیر‌های آبی، به چه نکاتی باید توجه کرد؟ بهره‌برداری از خط تولید گیربکس شش‌سرعته؛ به‌زودی افزایش کارایی موتور محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته افزایش رضایت مندی مشتریان اولویت آمیکو آغاز تولید انبوه گیربکس شش سرعته طراحی داخلی تفاوت بین گیربگس CVT و VVT در چیست؟ عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید کیت پنچرگیری در آفرود چه کاربردی دارد؟ تولید آزمایشی 3 نوع گیربکس جدید در نیرو محرکه قدرتمندترین خودرو آفرودی چه ویژگی خاصی دارد؟ برترین آفرود 2021 معرفی شد+ فیلم همکاری ویژه دانشگاه علم ‌و صنعت و سایپا برای تولید موتورهای کم‌مصرف و گیربکس‌های پیشرفته بهترین خودروهای آفرود سال 2020 را بشناسید پائو؛ پیکاپ آفرودی گریت وال با برچسب قیمت 23 هزار دلاری معرفی شد+تصاویر تولید نخستین خودروهای مجهز به گیربکس شش دنده شهریورماه امسال نگاهی به آفرود جذاب فورد +تصاویر تعمیرات گیربکس را با مشاهده این عوامل جدی بگیرید +جزئیات افت محبوبیت گیربکس‌های دستی هیچ روانکاری دایمی نیست! عوامل مخرب گیربکس اتوماتیک چیست؟ تولید هر گیربکس داخلی 700 یورو صرفه جویی ارزی دارد علائم خرابی گیربکس خودرو چیست؟ ملاقات با یکی از گرانترین آفرودرهای جهان! +تصاویر زندگی در جاده‌های ناهموار راه‌های محافظت از گیربکس اتوماتیک ماجرای ساخت گیربکس ناو جماران توسط ‌صنعتگر ایرانی برخورد با آفرود سواری در جنگل‌ها توان داخلی سازی گیربکس خودروهای تجاری در کشور وجود دارد برگزاری جشنواره خودروهای آفرود و کلاسیک مسابقات آفرود قهرمانی کشور در قزوین آغاز شد یاران روزهای پرترافیک نگاهی به خودرو 6*6 شرکت Ravon در نمایشگاه اتومکانیکای دوبی مسابقات اتومبیل رانی آفرود در فرخ شهر برگزار شد 10 دستگاه خودرو آفرود از استان مرکزی به لرستان اعزام شد 70 آفرودباز کرمانشاهی پای کار مقابله با سیل آمدند آفرودبازها کدام خودرو را ترجیح می‌دهند؟ + تصاویر آریو دنده دستی چهارستاره کیفی گرفت کاهش هزینه تعمیرات گیربکس‌های غیر گارانتی تا 50 درصد کم سن‌ترین راننده آفرود جهان در انتظار ثبت گینس نخستین مسابقات آفرود بانه با معرفی برترین ها پایان یافت گیربکس دوکلاچه تر بهتر است یا خشک؟ آشنایی با گیربکس CVT و اصول کاری آن ببر سالخورده جگوار در پی آفرود خودران آشنایی با گیربکس‌های دوکلاچه، مزایا و معایب آنها بومی سازی موتور، گیربکس و شاسی خودروهای سنگین کلید خورد تعویض؛ بدون وقفه آفرود بی دردسر، چند؟ جنگجوی برزیلی حرکت با چنگ و دندان گرانترین SUV جهان یک خودروی چینی است! گیربکس اتوماتیک بهتر است یا جعبه دنده دستی؟ راهکارهای نگهداری از گیربکس اتوماتیک طوفان صحرا برند دامای با دو مدل شاسی بلند به ایران آمد 68 خودرو آفرود در بوستان جنگلی سوهانک تهران توقیف شد اگر توپوگرافی منطقه اجازه دهد خودروهای آفرود آماده اعزام به منطقه حادثه هواپیما هستند بررسی کلی مکانیزم گیربکس اتوماتیک تست و بررسی فنی نیسان پاترول با موتور Z24 هشت‌شمع؛ تقویت قلب کهنه‌کار خودروهای «آفرود»، عامل تخریب بوستان جنگلی سوهانک گیرس‌های تقبلی که جان مردم را تهدید می‌کند+ عکس ملاقات با آسِنا، وانت آفرود آمیکو در نمایشگاه خودرو ساری هیولای شش‌پای خان آیا گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن خودرو لازم است؟ قیمت گیربکس اتوماتیک برخی خودروهای تولید داخل مروری بر 3 پیشرانه تنومند خودرو‌های آفرودی دهه 90؛ 3 قلب پر‌تپش آفرود سواران ایرانی با همکاری رامک خودرو به یاری زلزله‌زدگان شتافتند آفرودسواران همدان به کمک زلزله زدگان شتافتند ورود آفرودسوارها به مرنجاب ممنوع شد سخت‌جان‌ترین لندروور باید در تولید موتور و گیربکس خودرو سرمایه‌گذاری شود آشنایی با 4 خودروی کانورتیبل+تصاویر مروری بر «فوتون ساوانا» و حضور آن در بازار خودرو ایران برنامه پژو برای سرمایه گذاری در حوزه خودروهای کار و شاسی بلندهای پریمیوم تشریح شد راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از خراب‌شدن خودرو؛ امدادگر خودت باش نیازی برای بیراهه‌ها فیس‌لیفت D-MAX ایسوزو آماده برای سخت‌ترین مسیر‌ها نخستین دوره مسابقات همگانی «آفرود» در تهران برگزار شد خودروهای آفرود آینده امداد و نجات (+عکس) فوت‌وفن نگهداری از گـیربـکس خودرو فروش SUV های خود را افزایش می‌دهیم به زودی خودروهای SUV انتخاب اول مشتریان در دنیا خواهد شد پژو-سیتروئن جلوی تولید SUV پرچمدار اوپل را می‌گیرد DBX، اولین شاسی بلند استون مارتین+تصاویر و مشخصات پیشرانه گیربکس CVT و تفاوت های آن با گیربکس معمولی تویوتا تولید خودرو در مکزیک را به تاخیر انداخت "کج‌دار و مریز" فراری برای ورود به بازار شاسی بلندها آغاز فروش ویژه شاسی بلند BYD S6همزمان با نمایشگاه خودرو مشهد تمرکز رنو بر افزایش تولید و داخلی سازی در پروژه تندر90 فورد SUV‌های معیوب پلیس آمریکا را تعمیر می‌کند 5 عامل مخرب گیربکس اتوماتیک را بشناسید چگونه از گیربکس اتوماتیک خودرو مراقبت کنیم؟ استقبال جگوار از تولید خودروهای کوچک تر امید تویوتا به بازار با "هیولای زیبا" لندروور با بنتلی سرشاخ می‌شود شاسی‌بلند خشن و لوکس اسپایکر رقیب اوروس لامبورگینی متولد چین بزرگ شده ایــــران 10 نشانه مهم خرابی خودرو بهترین خودرو 4*4 برای آفرود کدام است؟ سفرهای رویایی مزایای گیربکس جدید محصولات تولیدی رنو در ایران قهرمانان آفرودی (+عکس) نمایشگاه خودروهای کلاسیک، آفرود و اسپرت در سنندج برگزار شد نگاهی به غرفه ZF آلمان در نمایشگاه اتومکانیکای استانبول تجربه رانندگی آفرود کولئوس جدید افزایش 38 درصدی سوددهی رنو در سال 2016 نخستین واحد تولید گیربکس اتوماتیک کشوردرزنجان احداث می شود قطعات SUVهای محبوب بازار بهترین صحرانوردهای آفرود +تصاویر کشتی کج شاهزاده‌ ها افتتاح خط تولید گیربکس اتوماتیک در هفته آینده بلژیکی ها صنعت خودرو ایران را متحول می کنند خودروی احتمالی پورشه برای آفرود (+عکس) بررسی گیربکس منومتیک خودروهای کراس اوور با SUV چه تفاوت‌هایی دارند؟ پروژه های بهبود گیربکس تیبا در مگاموتور آفرودر حرفه‌ای آشنایی با انواع گیربکس‌های اتوماتیک در خودروهای سواری داخلی سازی در ایران تا انتقال کامل تکنولوژی ادامه خواهد داشت ورود صنعت خودرو به تولید قطعات پیشرفته آفرودی‌ترین خودرو جهان (+عکس) پیشرفته ترین خط تولید گیربکس ایران افتتاح شد دردسرسازترین امکانات خودروهای پیشرفته دامنه«الوند» توان تحمل ورود خودروهای آفرود و موتورسواران را ندارد راه اندازی خط تولید گیربکس خودروی ال90 در تبریز فناوری خودران محبوبیت SUV ها را از بین خواهد برد یک روز خاطره‌انگیز برای دانش‌آموزان مناطق محروم؛ آفرودسواری پورشه ساخت یک اس یو وی کوچک را در سر دارد تبدیل انرژی با PTO 10 SUV کوچک برتر دنیا 10 فرمانروای آفرود 2016 را بشناسید تویوتای 2017 ویژه آفرود (+عکس) نگاهی به مفهوم زوایای حمله و فرار مازراتی، گیبلی و کواتروپورته ها را برگردانید! یک آفرود تمام عیار ناپرهیزی از نوع انگلیسی نسل آتی اس یو وی الکتریکی مرسدس به زودی معرفی می‌شود جانشین کوتوله یک SUV بلندقد پژو 3008 رقیب سرسخت نیسان قشقایی و رنو قاچار+تصاویر وقتی خودروهای آفرود هیجان می‌آفرینند کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی کشور توسط اتومبیلران کرمانشاهی خودرو 510 اسب‌بخاری پلیس ایتالیا! فولکس واگن یک SUV 7 نفره جدید رو کرد ایده ساخت بوگاتی SUV؛ احمقانه یا خارق العاده! 5 کراس اور با توانایی های آفرود فراتر از انتظار+تصاویر جگوار دیگر استیشن نمی سازد مسابقات انتخابی تیم آفرود البرز ساز و بـرگ جنگی نفرات برتر مسابقات آفرود در همدان مشخص شدند همه چیز درباره آفرود؛ یک ورزش عجیب و غریب جرمی کلارکسون افرادی که گیربکس دستی را ترجیح می دهند "دیوانه" خواند کابینی جادار تر برای هیولای آفرود فورد تفاوت انواع گیربکس های اتوماتیک خودرو در چیست؟ ساز و برگ جنگی پرچمدار باشید! رکورددار فاصله از زمین در سال 2015 سوپر آفرودِر عربی هم آمد کم‌هزینه آفرود کنید ترکیب آفرود و آنرود ممنوعیت برگزاری تورهای آفرود در مناطق تحت مدیریت محیط زیست
Back to top