مدیر تحقیق و توسعه رادشید بیان کرد:

افزایش ایمنی تردد در جاده‌ها با بهره‌گیری از ردیاب‌های خودرو

عصر خودرو- با گسترش بهره‌گیری از اینترنت و بسترهای GPRS در شبکه‌های ارتباطی سایر، این روزها شاهد گسترش بیش از پیش حضور عرضه‌کنندگان سیستم‌های ردیاب خودرو در کشور هستیم.

Wednesday 29 June 2016 - 17:53:00

افزایش ایمنی تردد در جاده‌ها با بهره‌گیری از ردیاب‌های خودرو

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این بین بعضی از شرکت‌های داخلی اقدام به تولید و عرضه این سیستم با استفاده از فناوری‌های بومی کرده‌اند و با عرضه آن به بازار به‌خوبی توانسته‌اند در مقابل رقبای خارجی خود قد علم کنند و حتی در مواردی عملکرد بهتری داشته باشند. شرکت رادشید یکی از این مجموعه‌ها است که با اتکا به نیروهای جوان توانسته این فناوری را در کشور بومی کند. در این زمینه با محسن عادلی، مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت به گفتگو نشستیم.

***
عادلی در زمینه سابقه فعالیت شرکت رادشید گفت:"ما کارمان را در اصفهان و در سال 87 آغاز کردیم. شرکت رادشید به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است و در زمینه تولید و ارائه تجهیزات الکترونیکی فعالیت می‌کند. در طول فعالیت این شرکت محصولات متنوعی در زمینه الکترونیک تولید شده است اما اصلی‌ترین فعالیت ما از ابتدا در زمینه تولید سیستم‌های ردیاب خودرو بوده است."
وی افزود:"شروع فعالیت ما در این زمینه با طرحی که سازمان راهداری برای نصب GPS بر روی اتوبوس‌ها داشت مصادف شد و به همین دلیل تمرکز اصلی فعالیت‌های ما هم بر روی همین موضوع بود هرچند در آن زمان به دلایلی وارد این پروژه نشدیم. البته این طرح درنهایت با شکست مواجه شد اما رادشید فعالیت در این زمینه را ادامه داد."
ردیاب‌ها برای ارسال اطلاعات خود به بستر شبکه‌های مخابراتی سیار متکی هستند و همین مسئله باعث می‌شود مشکلات احتمالی در این شبکه بر کیفیت کاری این ردیاب‌ها نیز اثر بگذارد، امری که البته به گفته عادلی در حال حاضر برطرف شده است و سیستم‌های ردیاب به‌خوبی می‌توانند به وظایف خود عمل کنند. وی در این زمینه گفت:"در ابتدای کار بستر GPRS ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه با مشکلاتی همراه بود که این مسئله بر کیفیت کاری سیستم‌های ما هم اثر می‌گذاشت. این مشکل اکنون به‌طور کامل برطرف شده است و عملا در حال حاضر در دورترین نقاط کشور هم این شبکه پوشش دارد و به این ترتیب می‌توان اطلاعات حرکتی خودروها را از هر جای کشور  و حتی جهان جمع‌آوری نمود."
ارگان‌ها و شرکت‌ها، مشتریان اصلی سیستم‌های ردیاب
سیستم‌های ردیاب خودرو هرچند کاربردهای عمومی بسیار مناسبی دارند که می‌تواند مورد استفاده مالکین خودروهای شخصی نیز قرار بگیرد اما در حال حاضر بنا به دلایلی بیشترین کاربران آن را ارگان‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها تشکیل می‌دهند که از این سیستم برای کنترل تردد خودروهای خود استفاده می‌کنند. عادلی در این زمینه گفت:"در سیستم ردیاب رادشید خصوصیاتی وجود دارد که آن را برای استفاده کاربران شخصی نیز مناسب می‌کند اما به‌طور کلی در حال حاضر مالکین شخصی استقبال چندانی از این سیستم‌ها نمی‌کنند و بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ هستند که این سیستم را خریداری می‌کنند. ما پیش از این با ستاد مبارزه با قاچاق سوخت زاهدان همکاری کرده‌ایم و شرکت آمیکو هم از مشتریان بزرگ ما بوده."
قابلیت بالای شخصی‌سازی و اتصال به وسایل جانبی
سیستم‌های ردیاب قابلیت‌های متعددی دارند که شاید همه آن‌ها برای یک مجموعه و کاربر به کار نیاید. مهم‌تر از این لزوم شخصی‌سازی این سیستم‌ها بر مبنای نیازهای مختلفی است که کاربران گوناگون دارند و تفاوت اصلی سیستم‌های تولید شده در کشور با نمونه‌های وارداتی نیز در همین نکته است. سیستم‌هایی که در ایران طراحی و تولید می‌شوند این امکان را به طراحان می‌دهند تا برحسب نیازهای خاص هر خریدار، سیستم را تغییر داده و شخصی‌سازی کنند و این در حالی است که ردیاب‌های وارداتی این امکان را ندارند. عادلی در این زمینه گفت:"گاهی شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف نیازهای خاصی داشتند که باید در این سیستم اعمال می‌شد. به‌عنوان نمونه ممکن است یک خریدار بخواهد سیستم در شرایط خاصی گزارش یا آلارم بدهد. مثلا یک مجموعه از ما خواست در صورتی که خودروهایی که در اختیار راننده‌ها می‌گذارد دارای رانندگی خطرناک است و ترمز و شتاب ناگهانی خواهند داشت به آن‌ها اطلاع داده شود و همچنین امکان گزارش‌گیری از آن نیز وجود داشته باشد. این یک نیاز خاص است که باید برآورده شود. یکی از مزیت‌های بزرگی که سیستم‌های تولید شده ما دارد، طراحی آن با استفاده از دانش فنی داخلی است و این مسئله کمک می‌کند بتوانیم چنین درخواست‌هایی را برآورده کنیم. به‌علاوه برای رفع چنین نیازهایی لازم است ردیاب بتواند با وسایل جانبی در ارتباط باشد که این مسئله هم در ردیاب‌های ما دیده شده است و این سیستم می‌تواند با دوربین، سنسور اثرانگشت، کارت RFID، سنسورهای حرکتی و ... در ارتباط باشد و حتی امکان مکالمه دوطرفه را هم می‌دهد. همه این‌ها باعث می‌شود همواره بتوان کارکرد این سیستم را جهت مصارف خاص بهبود بخشید."
وی افزود:"با استفاده از چنین توانایی‌هایی، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند کنترل کاملی بر ناوگان خودروهای خود داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مسایل در این زمینه رانندگی ایمن است. برای شرکت‌ها مهم است که رانندگانشان از رانندگی پرخطر پرهیز کنند تا مانع از بروز حادثه شود. ردیاب می‌تواند به‌صورت سفارشی به‌گونه‌ای تنظیم شود که عبور از سرعت غیرمجاز یا شتاب گیری ناگهانی را به مرکز گزارش دهد تا به این ترتیب مانع از بروز حادثه شود. در کنار این باید در نظر داشته باشید بعضی خودروها در شرایط خاص نیاز به رعایت مسایلی دارند تا بار آن‌ها سالم به مقصد برسد. به‌عنوان نمونه وقتی یک تریلی باری سنگین را حمل می‌کند در زمان پیچیدن باید شتاب جانبی محدود شود تا به بار آسیبی نرسد. ردیاب ما حتی امکان تعریف چنین قابلیتی را هم دارد و این یک مزیت بزرگ برای شرکت‌های حمل‌ونقل است."
چرا کاربران شخصی استقبال چندانی از ردیاب نکرده‌اند؟
ردیاب خودرو هرچند در ایران بیشتر به‌عنوان وسیله‌ای برای کاربران عمومی و شرکت‌ها مطرح شده است اما به سبب توانایی‌هایی که دارد می‌تواند به‌خوبی از سوی کاربران شخصی نیز مورد استفاده قرار گیرد. این ردیاب‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا دقیقا بتوانند از محل خودروی خود اطلاع داشته باشند و به این ترتیب در صورت سرقت خودرو، مالک علاوه بر آنکه در لحظه از سرقت خودرو خود مطلع می‌شود، می‌تواند از موقعیت خودرو نیز آگاه شده و حتی با یک پیامک آن را نیز خاموش نماید و همچنین با دانستن محل خودرو می‌تواند به‌سرعت آن را پیدا کند.
عادلی گفت در زمینه دلایل محدودیت استقبال عمومی از این سیستم از سوی خریداران شخصی گفت:"به نظرم کاربردهای سیستم ردیاب به‌خوبی برای عموم جا نیافتاده است. این سیستم قیمت چندان بالایی ندارد اما در زمان سرقت خودرو می‌تواند به راننده کمک بزرگی بکند تا بتواند خودرو را سریع‌تر پیدا کند. به این ترتیب خرید این ردیاب‌ها برای خودروهای شخصی هم توجیه دارد. ما هم‌اکنون ردیاب خودروهای شخصی را با قیمتی در حدود 430 هزار تومان عرضه می‌کنیم و در سال هم حدود 50هزار تومان هزینه شارژ است که برای استفاده از سیستم ردیاب از سوی کاربر پرداخت می‌شود. البته در بعضی از نمونه‌های وارداتی دزدگیر و ردیاب در یکدیگر ادغام شده‌اند تا هزینه‌ها کمتر شود. این مسئله البته معایبی دارد که مهم‌ترینش اختلال در کار ردیاب در صورت از کار انداختن دزدگیر است. درمجموع به نظرم این سیستم برای خودروهای شخصی نیاز به معرفی بیشتری دارد تا فراگیر شود. به‌طور کلی باید گفت ردیاب ماهواره‌ای رادشید وسیله‌ای است که امنیت و نظارت بر خودروها را با استفاده از سامانه آنلاین، نرم‌افزار اندروید و ربات تلگرام قدرتمند رادشید به حداکثر می‌رساند و به این ترتیب عملاً مشتریان دیگر دغدغه‌ای در رابطه با خودروهایشان ندارند."
کنترل اتوبوس‌ها در مسیر تهران-اصفهان-شیراز
عادلی در زمینه برنامه‌های آینده رادشید گفت:"در حال حاضر پروژه‌ای به نام «سپهتن» از سوی سازمان راهداری و پلیس راهور در حال اجرا است که در آن تلاش شده با کنترل ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر، از بروز حوادث جلوگیری شود. این سیستم در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در اتوبوس‌های مسیر تهران-اصفهان-شیراز نصب شده است و قرار است در صورت موفقیت، در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد. شرکت رادشید یکی از شرکت‌هایی است که در اجرای این پروژه همکاری دارد و بخشی از سیستم‌های ردیاب مورد نیاز در این طرح را تامین می‌کند."
وی در مورد خصوصیات این طرح گفت:"پروژه سپهتن یک پروژه بزرگ در زمینه ارتقا ایمنی تردد اتوبوس‌های بین‌شهری است. در آن تلاش شده از آخرین فناوری‌های موجود استفاده شود. در این سیستم تلاش شده نیاز به کنترل فیزیکی خودروها توسط پلیس کم شود و در عوض خودرو به‌صورت خودکار تخلفات راننده را گزارش دهد. به این ترتیب از یک‌سو رانندگان به دلیل اینکه می‌دانند تخلفاتشان به‌طور خودکار گزارش می‌شوند از تخلف خودداری می‌کنند و از سوی دیگر برای ثبت زمان در طول مسیر و عوارضی‌ها نیازی به توقف ندارند. این سیستم در حقیقت مجموعه‌ای از سیستم‌های مختلف است که به‌صورت یکپارچه عمل می‌کند تا از بروز حادثه جلوگیری شود. به‌عنوان نمونه در زمان آغاز حرکت راننده گواهینامه هوشمند را در درگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد و تنها در این صورت است که می‌تواند مجوز حرکت دریافت نماید. در طول مسیر گزارش سرعت حرکت راننده و سایر اطلاعات به‌طور آنلاین به پلیس می‌رسد و به این ترتیب راننده نمی‌تواند از سرعت مجاز بالاتر برود. به‌علاوه این سرعت لحظه‌ای است به این معنا که راننده نمی‌تواند در بخش‌هایی سرعت را زیاد کند و در بخش‌هایی آهسته برود تا سرعت متوسط به‌سرعت مجاز برسد. به‌علاوه این سیستم از طریق یک دوربین، در دفعات تصادفی از راننده عکس می‌گیرد تا از این طریق صحبت کردن راننده با تلفن همراه مشخص شود. در کنار این، با توجه به آنکه هر راننده باید با گواهینامه خود پشت فرمان بنشیند، عملا یک راننده نمی‌تواند بیشتر از زمان مجاز پشت فرمان بنشیند. در کنار این‌ها این سیستم قابلیت‌های متعدد دیگری هم دارد که به‌مرور تکمیل خواهد شد. امیدواریم با اجرای این طرح از آمار تصادفات جاده‌ای کاسته شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتفاق هم تا حدودی افتاده است چراکه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آمار تخلفات رانندگان بسیار کمتر از قبل شده است."
پشتیبانی، رمز موفقیت تولیدکنندگان داخلی
در حال حاضر علاوه بر ردیاب‌های تولید شده در کشور، نمونه‌هایی نیز به‌صورت وارداتی از کشورهای مختلف و به‌ویژه چین به کشور وارد می‌شوند. یکی از مشکلات این سیستم‌های وارداتی، مشکلات در زمینه خدمات‌دهی به آن‌ها است. عادلی در این زمینه گفت:"ما در زمینه پشتیبانی تلاش زیادی انجام داده‌ایم تا مشتریان با اطمینان بتوانند از سیستم‌های ردیاب ما استفاده کنند. از یک‌طرف ما به‌صورت آنلاین سیستم‌ها را بررسی می‌کنیم و در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم یا سرورها از طریق تیم پشتیبانی می‌توانیم آن را بررسی و رفع کنیم. از سوی دیگر ما از بهترین سخت‌افزارهای موجود در بازار برای تولید استفاده می‌کنیم و این مسئله باعث می‌شود سیستم‌ها بتوانند به‌خوبی در شرایط مختلف به کار خود ادامه دهند. در کنار این‌ها ما در صورتی که گزارش خرابی داشته باشیم از طریق نمایندگی‌های فعال در کشور, در محل حاضر می‌شویم و مورد را بررسی می‌کنیم."

برچسب ها

سیستم‌های الکترونیکیردیاب خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
لزوم نصب سیم کارت در خودرو با هدف کاهش تصادفات نگهبان خودرو چند؟ تولید و صادرات ردیاب خودروی ایرانی نصب تراشه ردیاب خودرو از آبانماه امکان‌پذیر است طرح نصب ردیاب خودرو در خوزستان نهایی شد آغاز اجرای آزمایشی سامانه ردیاب خودرو+جزئیات تجهیز 300 هزار خودرو به سیستم ردیاب تا پایان شهریور امسال افزایش هزینه‌های سرقت با اجرای طرح ردیاب خودرو اجرای طرح نصب ردیاب خودرو اقدام موثری در راستای کاهش جرم سرقت است کارآفرینی محققان ایرانی از طریق تولید و فروش تجهیزات ردیابی خودرو داشبورد تمام الکتریکی پورشه Mission E +عکس رونمایی از سامانه های'ردیاب خودرو'و 'نقاط حادثه خیز' ردیابی خودروهای آف‌رود و تورهای گردشگری در بیابان لوت سیستم ردیاب در خودروها نصب می شود طرح قضایی«نصب ردیاب بر روی خودروها» تا پایان سال اجرا می‌شود خودروهای امدادی در استان همدان به سامانه های ردیاب مجهز شدند با این ابزار ساده خودرویتان را با گوشی ردیابی کنید رهیاب سخنگو جنگ جهانی از نوع ماسل کارهای آلمان و آمریکا افتتاح اتومکانیکای استانبول سال 2016 تا ساعاتی دیگر
Back to top