نگاهی به لندکروزر سری 90 و آشنایی با آن؛

محروم از ارث و نـام

عصر خودرو- برخی محصولات از یک کمپانی، به علت شرایط و ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند به یک اعتبار و حتی برند برای آن شرکت تبدیل شوند و البته عکس این قضیه نیز ممکن است رخ دهد و یک محصول، ضربه مهلکی به ساختار یک کمپانی تولیدی بزند.

Friday 25 March 2016 - 11:02:00

محروم از ارث و نـام

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»،در بین محصولات مختلفی که از شرکت‌های خودرو‌سازی در دنیا وجود دارد، برخی نام‌ها در طول سالیان تولید و در گذر از نسل‌های مختلفش، همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. لندکروزر که فرزند تویوتاست، دقیقا همین حالت را داشته و همیشه بیانگر خودرویی پر‌قدرت و نامی در دنیای خودرو‌های شاسی‌بلند و بیابانگرد بوده و هست. معروفیت این خودرو در تمام نسل‌های آن وجود دارد به جز یک نسل که حتی برخی از مراجع و منابع خودرویی از آن به عنوان یک لندکروزر اصیل، نام نمی‌برند و بیشتر آن را یک لندکروزر پرادو می‌دانند تا یک لندکروزر؛ یعنی حلقه مفقودی بین سری 80 و 100 لندکروزر به نام سری 90.

از لندکروزر تا پرادو

لندکروزر خودرویی پر‌قدرت و همه‌جا‌رو محسوب می‌شد. تا اینکه کمپانی تویوتا به فکر ساخت نسخه‌ای ساده‌تر و ارزان‌تر از لندکروزر برای افرادی که قصد هزینه‌کردن کمتری دارند اما به دنبال نام لندکروزر هستند، افتاد و به این ترتیب پرادو با مشتق شدن از سری 70 لندکروزر به عنوان اولین نسل از آن با پیشرانه‌های ضعیف‌تر وارد بازار شد. اما نسل دوم آن بیشتر یک پرادو بود تا یک لندکروزر؛ به این معنی که آغاز‌گر راه جدا شدن لندکروزر و پرادو شد؛ محصولی که از سال 1996 تا سال 2002 روی خط تولید بود. این بار پیشرانه‌های 6 سیلندر نیز برای خریداران در دسترس قرار گرفتند. 
پرادو نسل دوم با کد J90 شناخته می‌شود و در دو نوع 5‌در‌ و 3‌در‌ طراحی شد. سیستم تعلیق جلو به صورت مستقل طراحی شد و کار آن را کمپانی هینو انجام داد. این بار تویوتا، پرادو را نه بر اساس لندکروزر و بلکه بر اساس تویوتا تاکوما و‌ هایلوکس بنا کرد. این اتفاق باعث شد تا پرادو تا همین نسل، همیشه خودرویی باریک و بلند باشد که در برخی ‌مانور‌های نسبتا سنگین احساس ناپایداری را به راننده منتقل کند. اما یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی که در سیستم رانش این نسل پیاده شد، حالت دائم چهار‌چرخ آن بود که این خودرو را به سمت لوکس‌بودن، پیش می‌برد. این خودرو در برخی از بازار‌ها به جای تویوتا فوررانر هم معرفی شده بود که بازار انگلستان یکی از آنها بود.

پیشرانه و قوای فنی

در این سری از لندکروزر پرادو، موتور‌های6 سیلندر بنزینی هم وارد میدان شدند. موتور سبک‌تر با حجم 2.7‌لیتر با ‌هایلوکس مشترک بود که این رویه هنوز هم اجرا می‌شود و موتور قوی‌تر یک نمونه بنزینی 6 سیلندر خورجینی با حجم 3.4 لیتر شد. موتور 2.7 لیتری قدرتی برابر با 150 اسب بخار به همراه گشتاور 240 نیوتنی دارد و این در حالی است که پیشرانه 6 سیلندر، قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با 190 اسب بخار و 298 نیوتن‌متر دارد. همچنین امکان سفارش گیربکس از بین نمونه 4 سرعته خودکار و یا 5 سرعته دستی نیز ممکن شد. ضمن اینکه موتور‌های دیزل نصب شده‌ روی این خودرو نیز دو نمونه 4 سیلندر بودند. نمونه ضعیف‌تر یک پیشرانه 2.8 لیتری تنفس طبیعی بود و پیشرانه قوی‌تر نیز یک موتور 3 لیتری توبوشارژ شده و مجهز به اینترکولر بود.

نمای داخل و خارج

نمای خارجی سری 90 لندکروزر را می‌توان هم نمونه بهبود‌یافته سری قبل با تغییرات اساسی دانست و هم محصولی با نیم‌نگاهی به یک رقیب بزرگ آن به نام میتسوبیشی پاجرو؛ رقابتی که خود تویوتا نیز به آن اعتراف دارد. شکل ظاهری همان حالت جعبه‌ای‌شکل را دارد و از این نظر می‌توان آن را کمی قدیمی‌تر از سری 80 لندکروزر دانست که باز هم اشاره به جدا کردن راه لندکروزر از راه لندکروزر پرادو هست. با این حال طراحی آن در کنار محافظه‌کار‌بودنش، ساده و برای آن روز‌ها زیباست. اما نمای داخلی هم رگه‌هایی از حضور میتسوبیشی پاجرو دارد. خصوصا اگر نگاهی به ترکیب مجموعه پشت آمپر و مجموعه شیب‌سنج و ارتفاع‌سنج وسط کنسول بیندازیم، این شباهت به پاجرو دو‌چندان می‌شود؛ شباهتی که تویوتا آن را از یک رقیب قدیمی‌تر گرفته است تا باز هم حرکت تویوتا ‌روی این نسل از لندکروزر پرادو، کمی کم‌کاری باشد.

و اما داستان سری 90

تویوتا در سری 90 استراتژی تولید پرادو را عوض کرد. نسل اول کاملا نمایی شبیه به لندکروزر داشت و بر اساس آن ساخته شده بود هر چند پیشرانه‌های ضعیف‌تری سهم آن بود. اما در نسل دوم، پرادو از لندکروزر فاصله گرفت و سعی کرد تا برای کاهش قیمت پرادو، از پلت‌فرم وانت‌های آن یعنی‌ هایلوکس و تاکوما بهره بگیرد. ضمن اینکه همان طور که گفتیم در این نسل پرادو در برخی‌ بازار‌ها، جای محصولات دیگری نیز عرضه شده بود هر چند باز هم نام لندکروزر را همراه خود داشت. به همین خاطر کمتر کسی از این نسل پرادو به عنوان یک لندکروزر یاد می‌کند هر چند که خود تویوتا آن را در لیست سری‌های لندکروزر خود قرار می‌دهد؛ یعنی لندکروزر سری 90؛ لندکروزری که اصلا در حد و اندازه سری قبلی خود یعنی سری 80 نخواهد بود و با همه ویژگی‌های مثبتی که دارد، یک افت در مقابل خیز سری 80 به حساب می‌آید.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

لندکروز
مطالب مرتبط بیشتر
تویوتا لندکروزر جدید + مشخصات تویوتا لندکروز، با طراحی داخلی بی نظیر فاتحان قلب‌ها آفرودبازها کدام خودرو را ترجیح می‌دهند؟ + تصاویر جزییات تیونینگ کردن لندکروز مردانه‌ترین خودروهای دنیا +تصاویر شمارش معکوس برای ورود لندکروز و لکسوس جدید با مدل "هریتیج" لندکروز 2020 که تنها 1200 عدد از آن ساخته می شود آشنا شوید پنچ خودروی 4*4 تاثیرگذار در تاریخ صنعت اتومبیل حکم راننده لندکروز جنجالی صادر شد پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودرو‌های دهه 70 در ایران با 300 تا 400 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟ تصاویر لو رفته از تویوتای 2019 در فضای مجازی بازیگران 600 میلیونی بازار یک برداشت جذاب از لندکروزر چرا لندکروزهای جدید پلیس تا این حد جنجالی شد؟ لندکروزهای جدید به ناوگان خودرویی پلیس وارد می‌شود فیس‌لیفت جدیدترین نسخه لندکروز 2018 (+عکس) تویوتا با نسل جدید لندکروزر در راه آلمان تزریق سرعت در قامت جیپ تحول در بیراهه زیباروی غربی در برابر جان‌سخت شرقی محکومیت 2.6میلیارد ریالی برای یک لندکروز قهرمانان آفرودی (+عکس) تویوتا لندکروزر سریع‌ترین SUV جهان شد دوئل سنگین‌وزن‌های شرقی قلـدر ژرمـــن‌ها پهـــــن ‌پیکــرهای گران‌قیمت ارتش آمریکا تویوتا هایلوکس و لندکروزر می خرد ژاپنی با شناسنامه ایـرانی قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول همه چیـز تمام! کپی در برابر اصـل! 7 گانه های ســری70 10 شاسی‌بلند ایمن برای تعطیلات نوروزی تویوتا لندکروزر 2F را بهتر بشناسیم سطح کیفی تولیدات تویوتا را افزایش می دهیم حُکمران دوباره به پا می‌خیزد ... چهره جدید لندکروز در مدل 2016 این خودرو ضدگلوله مجهزتر از آپارتمان لوکس است نسخه جدید لندکروز در راه است
Back to top