شهرشناس اتریشی در پایان دیدار از پایتخت تأکید کرد

آلودگی صوتی، دشمن شماره یک توسعه پیاده روی در تهران

عصر خودرو- یک شهرشناس اتریشی که با حضور در 16 کلان شهر جهان از جمله وین، بخارست، مسکو، سنت پترزبورگ، نیویورک و واشنگتن، پروژه ای مطالعاتی را با محور پیاده راه‌های شهری و پیاده روی در شهر انجام داده، در پایان دیدار از پایتخت کشورمان گفت: حس نوستالژیک مردم در پیاده راه‌ها متبلور و در پیاده روی متجلی می شود و آلودگی صوتی دشمن شماره یک توسعه پیاده روی در تهران است.

Tuesday 12 January 2016 - 14:42:00

آلودگی صوتی، دشمن شماره یک توسعه پیاده روی در تهران

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، کاترینم افزود: یکی از مهمترین عوامل بازدارنده و دشمن شماره یک پیاده‌روی در تهران، غلبه آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها بر سر و صدای طبیعی است که در پیاده راه‌ها به گوش می‌رسد.

وی با بیان اینکه در زمان پیاده‌روی هر 5 حس انسان فعال می ‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر پیش‌نیاز تبدیل و ارتقای شهرها به شهر انسان‌محور، توسعه پیاده ‌راه‌هاست که در کلان شهرهای امروز از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

کاترینم با بیان این که خیابانی همچون ولی عصر برای شهروندان تهران حس نوستالژیک ایجاد می کند، تصریح کرد: پیاده‌راه مناسب می‌تواند به افراد برای انجام پیاده‌روی انگیزه بدهد و در شهرهای اروپایی نیز جهت ترغیب و تشویق مردم به راه رفتن، در مسیرهای پیاده جذابیت ایجاد می‌کنند.

ایجاد احساس آرامش در پیاده راه های آرام

این محقق اروپایی با اشاره به این که توجه به جذابیت‌های تأثیرگذار برای پیاده‌راه در ایجاد جاذبه و تقویت فرهنگ پیاده‌روی مؤثر است، اظهار کرد: به همین نسبت، تولید صداهای ناهنجار و نامطلوب موتورسیکلت‌ها و خودروهای در حال حرکت، در ایجاد دافعه و بی‌میلی برای راه رفتن، عاملی مهمی محسوب می‌شود.

وی با بیان این که ایجاد پوشش سبز یا موانع صوتی مانند دیواره‌های جاذب صوت در کاهش سر و صدای اتوبان‌ها و خیابان‌ها مؤثر است، تصریح کرد: باید آرامش را به پیاده‌روها باز گردانیم تا مسیرهای پیاده بتوانند احساس آرامش را به شهر و شهروندان برگردانند.

کاترینم با اشاره به این که پتانسیل پیاده راه‌ها برای پیاده‌روی به ابعاد و زوایای گوناگونی همچون جاذبه هنری، فضای معماری، وضعیت بصری و شرایط صوتی پیاده راه بستگی دارد، اظهار کرد: هر چه جذابیت‌های پیاده‌رو بیشتر باشد، انگیزه شهروندان برای راه رفتن افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که پیاده‌راه باید علاوه بر ایجاد فضای حرکت، فضایی برای مکث شهروندان را نیز فراهم کند، تصریح کرد: عواملی مانند راحتی کفشی که هنگام راه رفتن از آن استفاده می‌شود و حتی صدایی که کفش تولید می‌کند، در ترغیب و تشویق شهروندان به انجام پیاده‌روی می تواند مؤثر باشد.

انتقال حس نوستالژیک در بافت های تاریخی شهر

این شهرشناس اتریشی با اشاره به این که پیاده‌روی امری مهم و دوست داشتنی است که با استفاده از دو پا و به راحتی انجام می شود، اظهار کرد: راحت‌ترین کار برای هر انسان، راه رفتن است که ریتم بدن را تنظیم می‌کند و اِلمان‌ها و عناصر جذاب را پیش چشمان او می گشاید. وی با بیان این که زنده بودن یک شهر با مردم آن شهر معنا و مفهوم پیدا می کند، تصریح کرد: منظور، مردمی هستند که با پای پیاده در شهر حرکت می‌کنند و در پیاده روها گام بر می‌دارند، نه آنهایی که سوار بر خودروهای شخصی خود به سرعت از بزرگراه‌ها و خیابان‌ها رَد می شوند.

کاترینم با اشاره به این که سر و صدای خیابان‌های پر جنب و جوش که دارای ریتمی خاص و صدایی منقطع است با آلودگی صوتی اتوبان‌ها که در آنها صدای ممتد حرکت سریع خودروها شنیده می شود تفاوت دارد، اظهار کرد: تنوع صوتی خیابانی مانند انقلاب برای عابران پیاده، دلپذیر و جذاب است و با تجربه ناخوشآیند عبور از حاشیه یک اتوبان، قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این که پیاده راه‌هایی که در بافت‌های تاریخی شهرها قرار دارند، حس نوستالژیک را به عابران منتقل می کنند، تصریح کرد: در طراحی و ایجاد پیاده رو، مسائل به ظاهر جزئی مانند سنگ فرش کف مسیر که در ارتقای و بهبود کیفیت فیزیکی پیاده رو مؤثر است، باید مورد توجه قرار گیرد.

سرعت در معابر فرعی هیچ شهری در دنیا 80 کیلومتر نیست

این محقق اروپایی با اشاره به این که پیاده راه‌ها باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند تا علاوه بر افراد سالم، معلولان و نابینایان هم امکان پیاده‌روی آسان و ایمن را در آنها داشته باشند، اظهار کرد: در این میان، شیب مناسب پیاده راه‌ها در ایجاد انگیزه برای راه رفتن مؤثر است.

وی با بیان این که توسعه پیاده راه‌ها، موضوعی است که امروز در شهرهای مطرح جهان مورد توجه ویژه قرار دارد، تصریح کرد: پیاده روها باید به نوعی طراحی و اجرا شوند که از یک فرد بزرگسال با یک متر و 80 سانتی متر قد تا کودکی با 80 سانتی متر قد به راحتی در آن حرکت کنند.

کاترینم افزود: پیاده روی در هر شهر، بهترین روش برای بازخوانی فضای آن شهر است. در تهران، تنها ناحیه ویژه پیاده روی، محدوده بازار است و در نقاط دیگر شهر، معابر پیاده و پیاده راه داریم که کیفیت حرکت در آنها با تجربه تردد در محدوده ای مانند بازار که به صورت کامل به عابران پیاده اختصاص داده شده، متفاوت است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شهرنوشت کاترینم در پایان با تأکید بر این که پیاده‌روهای تهران باید در مسیر تبدیل به پیاده راههای استاندارد حرکت کنند، خاطرنشان کرد: سرعت وسایل نقلیه حتی در معابر فرعی تهران به 70 تا 80 کیلومتر می‌رسد که در هیچ شهری در دنیا چنین نیست و با توجه به آمار بالای مرگ و میر عابران پیاده در تهران، بزرگترین قاتل پیاده‌ها در این کلان شهر، سرعت بالای خودروها و موتورسیکلت‌هاست و از این رو، تأمین ایمنی عابران پیاده در طول پیاده‌روها و عرض خیابان‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

آلودگی صوتی
مطالب مرتبط بیشتر
آلودگی صوتی در 13 نقطه تهران در وضعیت خطرناک است آلودگی صوتی در 11 نقطه تهران خطرناک است آلودگی صوتی در 11 نقطه تهران در وضعیت خطرناک است راهکار کاهش آلودگی صوتی در مناطق مسکونی بزرگراه‌ها چیست؟ عبور تراز صوتی در محدوده مسکونی بزرگراه‌های تهران از شرایط اضطرار تشکیل کمیته «آلودگی صوتی» در شورا متولی برخورد با آلودگی‌های صوتی کیست؟ مخالفت عضو شورای شهر با حذف بند مربوط به آلودگی صوتی جریمه 40 هزار تومانی در انتظار خودرو‌هایی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند تبعات بی توجهی به وضعیت اضطرار آلودگی صوتی در تهران رفع موانع اجرایی آزمون صدای اگزوز وسایل نقلیه در مراکز معاینه فنی پلیس با آلودگی صوتی خودرو و کشف حجاب در آن برخورد می کند صدای خودروها زیر ذره‌بین مراکز معاینه فنی رفع ایرادات قانونی و موانع اجرایی کاهش آلودگی صوتی تهران کاهش آلودگی صوتی در خیابان‌های پرترافیکِ پاریس پاسخ به 5 پرسش درباره آلودگی صوتی پایتخت کاهش آلودگی صوتی با اجرای طرح جدید ترافیک قابل مشاهده است برخورد پلیس با آلودگی صوتی و حرکات مخاطره آمیز خودروها هزینه 5 میلیون دلاری ژاپن برای منشایابی ذرات معلق در تهران آلودگی صوتی در کدام مناطق تهران بیشتر است؟ برخورد جدی با آلودگی های صوتی و سدمعبر بررسی شاخص آلودگی صوتی تهران و شهرهای منتخب جهان +نمودار برخورد قضایی با رانندگانی که اقدام به سگ گردانی می‌کنند اجرای طرح برخورد با خودروهای مزاحم در کرمانشاه آلودگی صوتی خودروها و اختلال در باروری شهری که خواب را خواب می‌بیند امان از دست هایی که از روی بوق برداشته نمی شود بررسی تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت روانی شهروندان در دستور کار مدیریت شهری آلودگی صوتی وسائل نقلیه موتوری مشمول جریمه نقدی تا سقف سه میلیون ریال می‌شود برخورد با خودروهای هنجارشکن آلودگی‌های صوتی بحران امروز کلان شهرها است آلودگی صوتی؛ چالشی خاموش و ناملموس آلودگی صوتی پایتخت درمرحله اضطرار راهکار مقابله با آلودگی صوتی چیست؟ خطر آلودگی صوتی خودروها چقدر است؟ آلودگی صوتی تهران از حد مجاز بالاتر است افزایش آلودگی صوتی با تردد بیش از حد کامیون ها سهم خودروها از آلودگی صوتی در شهرها آلودگی صوتی بلای جان شهرها
Back to top