تله‌گذاری برای سارقان

عصر خودرو- دزدگیر ماشین یکی از پدیده‌های پیچیده و جالب سال‌های اخیر است.

Wednesday 06 January 2016 - 11:59:00

تله‌گذاری برای سارقان

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین، درحالی‌که عده‌ای این دستگاه را وسیله‌ای ضروری به‌حساب می‌آورند، عده‌ای دیگر آن را غیرضروری می‌دانند که هیچ اهمیتی در بالا بردن امنیت اتومبیل‌شان ندارد. اما هر چیزی حساب و کتاب و کاربرد خاص خودش را دارد و البته با محدودیت‌هایی هم مواجه است. آنچه به‌عنوان دزدگیر می‌شناسیم، در واقع یک سیستم امنیتی اتومبیل است که در صورت روی‌دادن برخی اتفاق‌ها، می‌تواند به صاحب اتومبیل یا عابران نزدیک خبر بدهد که اتفاقی نامعمول افتاده است. به این ترتیب ممکن است دزدگیر نتواند واقعا جلوی دزدیده‌شدن اتومبیل را بگیرد ولی در این فرایند می‌تواند تأخیر ایجاد کند. هر سیستم امنیتی نیز، هرچقدر هم که پیشرفته باشد ممکن است حفره‌هایی داشته باشد و نتواند امنیت را صددرصد و به‌طور کامل برقرار کند. با توجه به کمبود پارکینگ در شهرهای بزرگ و متوسط و ماندن اتومبیل در محیط‌های عمومی در بیشتر ساعات روز، به هر حال نصب دزدگیر همواره کار عاقلانه‌ای است. در هر صورت اگر می‌خواهید برای اتومبیل‌تان دزدگیر بخرید، مطلب امروز ما را مرور کنید و با نکته‌های خرید و قیمت این محصول بیشتر آشنا شوید.

    نکته‌هایی درباره نصب

دزدگیرهایی که برند معتبری دارند، معمولا از طرف نمایندگی‌ها و مراکز فروش معتبری هم عرضه می‌شوند که دزدگیر را به‌صورت رایگان روی خودرو نصب می‌کنند. بعضی از این دزدگیرها شامل ضمانت سرقت نیز می‌شوند.
نکته دیگر اینکه دزدگیر را باید در قسمتی از اتومبیل نصب کرد که جلوی دید نباشد و دسترسی به آن به آسانی صورت نگیرد و به قول معروف، دم‌دست نباشد. نصاب‌هایی که تخصص لازم را داشته باشند، حتما چنین نکته‌ای را رعایت خواهند کرد.

برای نصب دزدگیر، حتما به مراکزی مراجعه کنید که سابقه خوبی در این کار داشته باشند. به‌ویژه اگر ماشین‌تان را تازه خریده‌اید. نصب دزدگیر نیازمند شناختن دقیق سیم‌کشی داخلی اتومبیل است و اگر کسی بدون داشتن این تخصص بخواهد دزدگیر نصب کند، ممکن است به سیم‌کشی اتومبیل آسیب بزند و حتی آن را از گارانتی خارج کند.

بیش از 90درصد دزدگیرها را می‌توان روی هر ماشینی نصب کرد. اما مواردی هم هست که ممکن است یک مدل دزدگیر خاص، روی اتومبیل خاصی نصب نشود. بیشتر سازندگان دزدگیر، استانداردهای ساخت اتومبیل‌ها را می‌دانند و در ساختن محصول‌شان، به این استانداردها توجه می‌کنند. اما اگر اتومبیل خاصی دارید، حتما قبل از انتخاب مدل دزدگیر، دقت کنید که آن دزدگیر با اتومبیل‌تان سازگار باشد.

    دزدگیرها دزد را‌ نمی‌گیرند!

بعد از خرید و نصب دزدگیر ممکن است خیال‌تان از بابت دزدها بیش از حد راحت شود و اتومبیل‌تان را هر جا که گیر آمد، به حال خودش رها کنید. پیشنهاد ما این است که این کار را نکنید! دزدگیرها، هر چقدر هم که قوی و باکیفیت باشند، نمی‌توانند جلوی دزدهای چیره‌دست را بگیرند. دزدگیرها می‌توانند در روند کار این افراد اخلال ایجاد کنند یا اینکه دزدیده‌شدن اتومبیل را کمی طولانی‌تر کنند. پس اگر دزدگیر آخرین مدل هم نصب کردید، باز هم مثل همیشه مراقب اتومبیل‌تان باشید و جوری رفتار کنید که انگار خبری از دزدگیر نیست.

    مراقب برندهای تقلبی باشید

دزدگیر از آن دسته کالاهایی است که نمونه‌های تقلبی آن در بازار زیاد است. نمونه‌های تقلبی معمولا با برندی شبیه به برند اصلی تولید می‌شوند و قیمت کمتری دارند. برندهای تقلبی ممکن است تنها در یک حرف (مثلا e به جای i) با برند اصلی فرق کنند و لازم است پیش از اقدام به خرید، حتما برند اصلی را بشناسید و جعبه محصولی را هم که انتخاب می‌کنید، پیش از نصب ببینید.

    انواع دزدگیر

دزدگیر هم مانند هر چیز دیگری نوع و رده‌بندی دارد. در بازار فعلی ایران، دزدگیرها را می‌توان به 3رده جداگانه تقسیم‌بندی کرد؛ دزدگیر ساده، دزدگیر سیم‌کارت‌خور و دزدگیر تصویری.
الف: دزدگیرهای ساده

دزدگیرهای ساده، همانطور که از نامشان پیداست، ساده‌ترین نوع دزدگیرها هستند و صدای هشدار تقریبا یکسانی دارند. به همین دلیل ممکن است نتوانید تشخیص بدهید صدای دزدگیر مربوط به ماشین شماست یا ماشین همسایه. همچنین ممکن است نتوانید بفهمید صدای دزدگیر به‌خاطر خوردن توپ بچه‌های محل به بدنه اتومبیل‌تان بوده یا اینکه آقای دزد مشغول باز کردن در اتومبیل است.
ب: دزدگیرهای تصویری

دزدگیرهای تصویری، اطلاعات بیشتری را می‌توانند در اختیارتان بگذارند. کنترل از راه دور یا همان ریموت کنترل این نوع دزدگیرها، نمایشگر کوچکی روی خودشان دارند که وضعیت کلی ماشین را مشخص می‌کند. با استفاده از این نمایشگر کوچک، می‌توانید بفهمید ماشین‌تان ضربه خورده، درش باز شده، کاپوتش بلند شده یا اینکه صندوق عقب آن باز شده است. بُرد این کنترل از راه دور می‌تواند تا 3کیلومتر هم برسد. مدل‌های پیشرفته‌تر این نوع دزدگیرها امکانات و قابلیت‌های دیگری هم دارند که ممکن است در برخی موارد کاربردی باشد. مثلا بعضی از این دستگاه‌ها به دما هم حساسند و اگر دمای اتومبیل از حد خاصی بالاتر برود، صاحب آن را خبر می‌کنند. برخی دیگر به نوعی برچسب هوشمند مجهز هستند که روی شیشه نصب می‌شود. فایده این برچسب این است که می‌توانید کدی ضربه‌ای (شبیه به علائم مورس) به آن بدهید و در صورت گم شدن ریموت یا جا ماندن آن، می‌توانید با وارد کردن این کد ضربه‌ای از روی شیشه، در اتومبیل‌تان را باز کنید.
ج: دزدگیرهای سیم‌کارت‌خور

دزدگیرهای سیم‌کارت‌خور، همانطور که از نامشان پیداست، می‌توانند از طریق گوشی موبایل با صاحب اتومبیل ارتباط برقرار کنند. بنابراین در تئوری، محدودیت فاصله بین خودرو و صاحب آن وجود ندارد. اما دقت داشته باشید که این نوع دزدگیرها ممکن است در عمل با اپراتورهای تلفن همراه به خوبی سازگار نباشند و در برخی منطقه‌ها (نقطه‌های کور و جاهایی که پوشش شبکه موبایل وجود ندارد) ممکن است به خوبی کار نکنند. این نوع دزدگیرها قابلیت‌های منحصر به فردی دارند مثلا اگر کسی در اتومبیل‌تان را باز کند، دزدگیر به تلفن همراه‌تان زنگ می‌زند و شما را باخبر می‌کند. همچنین اگر کلید اتومبیل را جا بگذارید، می‌توانید به دزدگیر آن زنگ بزنید تا در ماشین را برای‌تان باز کند.

    آشنایی با رده‌های قیمتی

دزدگیرها انواع گوناگونی دارند و امکانات و قابلیت‌های آنها با هم فرق می‌کند. قیمت آنها هم بنا به کیفیت ساخت، امکانات و کشور سازنده، فرق دارد. دزدگیرها معمولا قیمتی بین 100تا 500هزار‌تومان دارند. دزدگیرهای ساده قیمت‌های پایین‌تری دارند و هرچه قابلیت‌ها و امکانات دزدگیر بیشتر شود، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. بهترین انتخاب برای یک اتومبیل نو هم می‌تواند یک دزدگیر تصویری با قیمت معقول باشد که هم امکانات امنیتی مناسبی داشته باشد و هم کیفیتی پذیرفتنی.

حدود 100هزار تومان
ارزان‌‌ترین دزدگیرهایی که می‌توانید پیدا کنید، بین 90تا 100هزارتومان قیمت خواهند داشت. مطمئنا می‌توانید دزدگیرهایی با قیمت‌های کمتر هم بیابید، اما پیشنهاد می‌کنیم سراغ آنها نروید و پول‌تان را دور نریزید. دزدگیرهای 100هزار تومانی، ساده‌ترین نوع دزدگیرها هستند و امکاناتی مانند ریموت تصویری ندارند. در این رده می‌توانید دزدگیری با مشخّصات و امکانات زیر پیدا کنید:
امکانات و ویژگی‌ها:
4دکمه / بدون تصویر/ صندوق‌پران/ بُرد یک کیلومتری/ قفل کودک
حدود 200هزار تومان
در این رده هم نمی‌توانید به راحتی دزدگیر تصویری با برند معتبر پیدا کنید، گرچه این رده از دزدگیرها قابلیت‌ها و امکانات بیشتری در اختیارتان می‌گذارند. امکانات دزدگیری در این رده از این قرار است:
امکانات و ویژگی‌ها:
بدون تصویر/ صندوق‌پران / بُرد بالا / قفل کودک / خاموش کردن اتومبیل در صورت سرقت / فعال شدن فلاشر هنگام ترمز شدید / باز کردن در از طریق کد
حدود 300هزار تومان
ارزان‌قیمت‌ترین دزدگیرهای تصویری را می‌توانید در این رده پیدا کنید. دزدگیرهای تصویری این رده کیفیت مناسبی دارند و امکانات امنیتی بیشتری در اختیارتان می‌گذارند. در این رده می‌توانید دستگاهی با امکانات و ویژگی‌های زیر بیابید:
امکانات و ویژگی‌ها:
ریموت تصویری / برد بالا / صندوق‌پران / قفل کودک / شارژر / شوک سنسور
400تا 500هزار تومان
دزدگیرهایی که بالاتر از رده 400هزار تومان قرار می‌گیرند، دستگاه‌های لوکسی محسوب می‌شوند که در کنار امکانات امنیتی پایه و کیفیت خوب، قابلیت‌ها و امکانات دیگری در اختیار صاحب اتومبیل می‌گذارد که برخی از آنها کمتر جنبه کاربردی دارد. در این رده می‌توانید دزدگیری با مشخصات و امکانات زیر پیدا کنید:
امکانات و ویژگی‌ها:
تصویری/ ال‌سی‌دی ریموت باریک و باکیفیت/ مشخص کردن مدت‌زمان روشن بودن اتومبیل / نمایشگر دمای داخل اتومبیل / استارت خودکار / سیستم خنک‌کننده موتور اتومبیل / امکان استفاده از یک ریموت برای 2 اتومبیل / امکان فعال شدن قفل مرکزی بدون ریموت و از طریق کد

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

دزد گیر خودرو
Back to top