آزمایش فنی و بررسی کشنده استرالیس Hi-way با 500 اسب بخار قدرت

بزرگــراه ایتالیایـی

عصر خودرو- روزگاری بود که کشنده 480 اسب بخاری ولوو FH حرف اول را در قدرت تولیدی در بین کشنده‌ها و کامیون‌های موجود در کشورمان می‌زد و به نظر می‌رسید که با وجود تحریم‌های مختلفی که حتی تولید همین کشنده را نیز متوقف کرده بود، بعید است تا چندین سال شاهد عرضه محصولات نوینی در این بازار باشیم. اما چندی نگذشت که کشنده چینی C&C با همین قدرت و گیربکس خودکار عرضه شد و بعد از آن نیز نسل جدید کشنده ولوو FH این بار با 500 اسب بخار قدرت از راه رسید و به سرعت در جاده‌های کشورمان حاضر شد و کلاس 500 اسبی‌های کشورمان را افتتاح کرد.

Tuesday 24 January 2017 - 13:43:00

بزرگــراه ایتالیایـی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اوج قدرتنمایی‌ها در معرفی و حضور اسکانیا v8 با موتور 560 اسب بخاری بود که هر چند عرضه کم‌تعداد و انگشت‌شماری دارد اما باید آن را خاص‌ترین کشنده کشورمان تا امروز بدانیم. در همین حین ایویکو که می‌توان آن را کم سر و صدا‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین کشنده کشور دانست، با نسل جدیدش و با اتاق Hi-way و این بار با 500 اسب بخار از راه رسید تا از طرف زامیاد، رقیب خانگی برای ولوو FH-500 سایپادیزل باشد. ساعاتی را با این کشنده سپری کرده‌ایم که نتیجه آن در پی می‌آید.

از توربو استار تا hi-way
ایویکو، جوان تازه‌کار ایتالیایی که یک شرکت چند‌ملیتی و تشکیل شده از چندین کمپانی از کشور‌های مختلف بود و توسط فیات ایتالیا اداره می‌شد، در دهه 70 شمسی و فقط چند سال بعد از پایان جنگ تحمیلی به جاده‌های کشورمان قدم گذاشت. این ورود با کشنده‌های توربو استار بود که به خاطر کد عددی آنها به 330 معروف شدند. حضور ایویکو با مینی‌بوس‌های آن و تعداد بسیار کمرنگ کامیون‌های سبک‌وزنش ادامه پیدا کرد تا به جایگزینی توربو استار با کشنده‌های یوروتک معروف به 440 و سپس یوروتراکر معروف به 720 شد. در این بین کمپرسی‌ها و شاسی‌های باری ایویکو در انواع یوروتراکر و یوروکارگو نیز عرضه می‌شد و حضور کمپرسی و کشنده‌های تراکر نیز به نام و آوازه این برند پرقدرت ایتالیایی اضافه می‌کرد. اما بعد از چند سال از پایان یافتن عرضه کشنده‌های ایویکو، نسل جدید آنها با نام استرالیس به کشورمان وارد شد و هر چند در ابتدای عرضه با سخت‌تر شدن شرایط تحریم‌ها، دچار وقفه‌ای حدودا دو ساله در تولید شد اما بعد از سپری‌شدن این ایام و با آهنگ ملایم‌تری، تولید و عرضه استرالیس‌ها که از نسل دوم آن بودند، ادامه پیدا کرد.  ایویکو در آخرین نسل از محصولاتش، استرالیس XP را رونمایی کرده است که اساس و ساز و کار آن بر اساس استرالیس Hi-way است.‌ های‌وی در سال 2013 به عنوان برترین کامیون قاره سبز انتخاب شد و اکنون با قدرت 500 اسب بخار و با پیشرانه‌ای یورو 5  در جاده‌های کشورمان در حال تردد است. این کامیون در نسخه کشنده‌های فواصل بلند به نام Hi-way و در نمونه‌های اتاق کوچک برای فواصل کوتاه‌تر و منطقه‌ای به نام Hi-road و در کوچک‌ترین مدلش به نام Hi-street شناخته می‌شود.

نمای ظاهری و داخل
استرالیس نسل دوم بر اساس همان استرالیس نسل اول متولد شد و در واقع چون این طرح، یک طرح پخته و زیبا بود با کمی فیس‌لیفت که عمدتا در جلوپنجره، چراغ‌ها و سپر همراه شد به یک کامیون جدید و زیباتر تبدیل شد. استرالیس Hi-way نیز بر اساس همان اتاق شکل گرفته است که عمده تغییرات آن در بخش لپی‌های بغل، جلو پنجره و البته در نمای جانبی است تا باز هم این طرح زیبا توانایی رقابت با بزرگان را داشته باشد. در نمای جانبی یک دگرگونی کلی در اتاق دیده می‌شود که برخلاف سری گذشته که نمای بغل شباهت بالایی به ایویکو یوروتراکر داشت، این سری هویت مستقل‌تری پیدا کرده است. همچنین حذف‌شدن و یکپارچه‌شدن گلگیر‌های پلاستیکی با خود بدنه، هم در زیباتر شدن آن اثر بسزایی داشته ‌و هم چهره مدرن‌تری به این کشنده می‌دهد. شکل گنبدی سقف باعث می‌شود تا از بیرون یک فضای کم برای داخل تصور شود که اصلا در واقعیت اینگونه نیست. کیفیت مونتاژ بدنه و رنگ‌آمیزی بالاست و باز هم بزرگ‌ترین مشکل ظاهری کشنده‌های اروپایی مونتاژی کشورمان یعنی همرنگ نبودن آینه‌های جانبی و نبود فلاپ‌های بادگیر روی شاسی، در این کشنده نیز به چشم می‌خورد ( البته این موارد در بیرون از کشورمان نیز برای کاهش قیمت دیده می‌شود اما سفارش دادن آنها نیز ممکن است). نمای داخلی یک دگرگونی کلی نسبت به نسل قبلی با خود دارد و در جایی که در سری قبلی مثل سنت ایویکو، داشبورد بدون قوس به سمت راننده بود، در این سری مجموعه دکمه‌های وسط کنسول داشبورد به همراه دریچه‌های تهویه کمی انحنا به سمت راننده پیدا کرده است. ضمن اینکه دیگر خبری از طرح‌های محدب و ورم کرده دکمه‌ها نیست و همه چیز از طرح داشبورد تا دکمه‌های مختلف، حالتی تخت که امروزه در بقیه محصولات روز اروپایی دیده می‌شود، به خود گرفته‌اند. نمایشگر پشت فرمان که در سری قبلی با رنگ‌های مختلفی اطلاعات گوناگونی به راننده می‌داد و حالتی اسپرتی داشت، کمی ساده‌تر شده و در راستای طراحی کلی داشبورد قرار گرفته است. فرمان نیز حالتی تخت دارد و نسبت به سری قبلی دارای دکمه‌های بیشتری برای کنترل ادوات گوناگون است. با نگاهی به داشبورد می‌توان گفت با اینکه طرح نسل دوم استرالیس نیز یک طرح نسبتا زیبا بود که نحوه طراحی آن ریشه در طراحی‌های گذشته ایویکو داشت، اما نسل جدید خصوصا در مدل‌های رنگی آن بسیار زیبا‌تر و اصطلاحا مردانه‌تر طراحی شده است. فضای داخل و کنار پا و همچنین شانه‌های راننده و سرنشین به قدر کافی باز است و از این نظر با توجه به کف تخت بودن این کشنده، یک امتیاز بزرگ با خود دارد. همراه با تغییرات گسترده داخل اتاق، طرح رودری‌ها نیز دچار دگرگونی کلی شده‌اند و می‌توان گفت داخل کابین برخلاف بیرون آن که تغییرات نسبتا اندکی به خود دیده است، دچار یک فیس‌لیفت کلی شده است.

بررسی فنی و رانندگی
سوار بر کشنده ایویکو استرالیس می‌شویم. ورود به اتاق به واسطه داشتن پله‌های هماهنگ با جایگذاری مناسب به‌راحتی ممکن است. کشنده تست شده به صورت کله خالی است و از آنجا که شرایط تست جاده‌ای مهیا نبود، نمی‌توان در مورد کشش و دیگر ویژگی‌های فنی آن به طور دقیق نظر داد. اما از آنجا که این کشنده ترکیبی از یک موتور 500 اسب بخاری با 2300 نیوتن‌متر گشتاور به همراه گیربکس As-tronic ساخت ZF با 2+12 دنده است و همه این ترکیب آزمایش خود را در اروپا پس داده‌اند، می‌توان امیدوار بود که با کشنده‌ای گردن‌کلفت و پر‌توان روبه‌رو خواهیم بود. نکته مهم در خصوص این گیربکس که همیشه از آن به مجموعه‌ای هماهنگ با موتور از سوی کارشناسان نشریات مختلف اروپایی یاد شده است، سیستم تعویض دنده دکمه‌ای آن است که رانندگی با آن را در نهایت سادگی قرار می‌دهد. در روبه‌روی راننده و بغل قاب پشت آمپر سه دکمه R و N و D دیده می‌شود که با فشار دادن آنها می‌توان به عقب یا جلو حرکت کرد و راننده کافی است تا با ترمز و گاز، کشنده خود را کنترل کند. در بین تعویض دنده نیز کافی است تا با زدن N ابتدا خلاص کنیم و سپس به وضعیت بعدی که حرکت به جلو یا عقب است برویم. پیشرانه 13 لیتری این کشنده دارای گشتاوری به میزان 2300 نیوتن‌متر است که در بازه وسیعی به میزان 1000 تا 1550 دور در دقیقه آن را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این بازه وسیع و البته دور پایین باعث خواهد شد تا کشنده کمترین واماندگی را در عبور از مسیر‌های پر پیچ و خم، گردنه‌ها، سربالایی‌های شدید و... داشته باشد و همیشه تعویض دنده به کمترین حد خود برسد. استرالیس از این نظر یکی از برترین‌ها در بین رقبایش است.

جمع‌بندی نهایی
ایویکو همیشه کامیون‌هایی بی‌حاشیه را ساخته است و می‌توان گفت محصولات این خودروساز با کمترین هیاهو، همیشه از برترین‌ها بوده‌اند. استرالیس داستان ما نیز کشنده سال 2013 اروپا انتخاب شده است و پیشرانه‌ای که ‌روی آن قرار دارد از پر‌فروش‌ترین پیشرانه‌های ساخت شرکت ایویکو محسوب می‌شود. این کشنده در برابر خود رقبایی چون ولوو FH-500، آکسور 430 اسب بخاری، DAF XF با 460 اسب بخار و مجموعه‌ای از محصولات اسکانیا با 440 تا 470 اسب بخار را می‌بیند. ضمن اینکه با ورود کشنده‌های MAN TGX با 400 تا 480 اسب بخار می‌توان شاهد رقابت جذاب‌تری نیز در این بین بود. اما اگر بخواهیم از بین رقبای گفته شده، خطرناک‌ترین آنها را انتخاب کنیم باید به ولوو FH500 اشاره کنیم که با قیمتی نزدیک به استرالیس، هر خریداری را بر سر خرید این کشنده یا رقیب سوئدی‌اش، بر سر دوراهی قرار می‌دهد. در پایان لازم است تا از همکاری بسیار صمیمانه روابط عمومی گروه زامیاد برای مهیا‌کردن شرایط تست و بررسی این کشنده تازه وارد، نهایت تشکر را داشته باشیم.

برچسب ها

کشندهایویکواسترالیس
مطالب مرتبط بیشتر
کدام کشنده موجود در ایران، کروز کنترل تطبیقی دارد؟ تشریفات ترخیص و شماره‌گذاری کامیونت‌های وارداتی به قشم پایان یافت فروش انواع کامیون، کشنده و مینی‌بوس از طریق عاملیت‌ها قاچاق 275 دستگاه کشنده ممنوع‌الورود به ایران ارائه گواهی اسقاط برای کشنده‌های وارداتی وزارت صمت، میزان نیاز حمل‌ونقل جاده‌ای تا پایان سال را اعلام کرد آیین نامه واردات کشنده و کامیون به گمرک ابلاغ شد+سند ممنوعیت ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش مشکلی برای ترخیص کشنده‌ها از گمرکات وجود ندارد تسهیل ثبت سفارش واردات کشنده‌های دست دوم آیین نامه واردات انواع کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد + سند جزئیات جدید از رفع موانع ترخیص 4هزار کشنده‌ وارداتی خاک‌خوردن 1803 کشنده‌ در گمرک و ترخیص فوری خودروی فوتبالیست‌ها کشنده شک‌موتو X5000 را بخریم یا نه ؟ کشنده تک محور سیبا موتور در بورس کالا عرضه می شود معاون بازریابی و فروش شرکت ویرا دیزل گفت: کشنده دماغ‌دار Z3 بهار 1402 به بازار می آید نخستین حضور فردا دیزل با دو کشنده جدید رونمایی از کشنده آکتروس توسط رخش خودرو دیزل شرایط پلاک گذاری کامیون و کشنده های وارداتی تعیین شد گروه بهمن؛ از کشنده امپاور تا موتورسیکلت چهارچرخ شرایط خرید کامیون کشنده امپاور ابلاغ شد دومین کامیون کِشنده به بورس کالا می‌آید فرصت اسقاط تجاری های فرسوده طرح جدید فروش کشنده فوتون 430 شرکت ایران خودرو دیزل تعریف مدرن کامیون کله نارنجی محبوب خطیبی: رشد تولید خودرو کامل به 62 درصد رسید معرفی دو محصول جدید شایان دیزل تا پایان سال به دنبال تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای تجاری هستیم روزانه 6 تا 8 کشنده دافران به تولید می رسد فروش کامیونت ها و کشنده شاکمن از تابستان آغاز می شود ویرا دیزل معرفی کرد؛ نخستین کشنده دماغ دار ایران بعد از سال ها آمد محصول H5 اولین کِشنده اتوماتیک کشور نیست تولید 7500 دستگاه کِشنده در برنامه امسال قرار دارد دکتر خطیبی: آماده برگزاری جلسات کارشناسی با پلیس راهور هستیم متقاضیان از 20 استان کشور موفق به ثبت نام کشنده امپاورBD500 بهمن دیزل شدند معرفی کشنده 490 اسب بخاری امپاور + قیمت طرح فروش ویژه انواع کامیون و کشنده ایران خودرو دیزل "حس خوب رانندگی" با محصولات مجتمع صنعتی پیلسان کامیون کشنده فاو سیبا موتور کلید سپاری شد بهره برداری از کشنده حمل خودرو با ظرفیت 10 دستگاه چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران نسل جدید کشنده فوتون در ایران 170هزار کامیون کشنده باید طی سه سال آینده در کشور بازسازی شود کشنده جدید دیما معرفی شد + کاتالوگ و تصاویر طرح فروش نقد و اقساطی کشنده فوتون ویژه دهه فجر + قیمت خط تولید خودروهای کشنده سنگین و جرثقیل تلسکوپی رونمایی شد مراسم رونمایی از محصول جدید شرکت شایان دیزل افزایش 300 درصدی تولید کشنده در گروه صنعتی ایران خودرو نوید راه‌اندازی خط تولید کامیون کشنده در شیراز یک اتاق رؤیایی مظنه خرید غول‌های جاده‌ای ایران؛ گردن کلفت‌های میلیاردی! ایتالیایی چشم‌بادامی مقایسه پنج کشنده اروپایی مناسب برای کاربری کمپرسی فراخوان پلیس راهور برای بررسی و اصلاح ظرفیت کامیون‌های کشنده ولوو مروری بر برخی از ویژگی های اسکانیا؛ گریفین سوئدی بررسی کشنده هیوندای Xcient، سفیر سنگین وزن کره ای ها اتاق رویاها کِشنده هیوندای با فناوری سلول‌سوختی سال 2019 معرفی می‌شود نقطه عطف سنگین‌ها آغاز شرایط فروش ویژه محصولات اروپایی شرکت زامیاد برخورد پژو با تریلر در اندیمشک 6 کشته بر جای گذاشت تولید خودروهای تجاری ایویکو در شرکت زامیاد افزایش می یابد آکسور نسل سوم در قالب کشنده کاماز 5490؛ سرباز روسی با تجهیزات آلمانی انجام 75 شکایت در خصوص قطعات تقلبی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی تولید 100 هزار خودرو تجاری کشنده 425 اسب بخار در تبریز به دنبال داخلی سازی 30 درصدی محصولات هستیم تازه ترین لیست قیمت انواع کشنده در بازار کشور معرفی کشنده ماز با موتور خورجینی آکتروس؛ استقامت روسی و تکنولوژی آلمانی نگاهی به کشنده‌های چینی موجود در بازار؛ چینی‌های وسوسه‌کننده کشنده های اروپایی موجود در بازار و وضعیت بازار و فروش آن ها؛ بالا نشین های بازار تفاوت یک خودروی سواری و یک کشنده سنگین در چیست؟ کِشنده 5 تنی بی وای دی را بشناسید +عکس کشنده جدید ولووFM رونمایی شد مظنه قیمت کامیون کشنده چقدر است؟ خودروهای ایتالیایی ایویکو در نمایشگاه خودرو مشهد انتخابی از جنس رضایت تولید خودروهای تجاری افزایش می‌یابد رنج T تحت شرایط استثنایی به فروش می رسد گزارش تصویری از رونمایی جدیدترین محصولات رنو تراکس در ایران جدیدترین محصولات رنو تراکس رونمایی شد کِشنده جدید آمریکایی که حمل و نقل دنیا را متحول می‌کند! +عکس ولیعهد همه‌کاره افزایش توانایی‌ها با افزایش محور‌ها برآیند زیبایـی و مانـدگاری افزایش چشمگیر تولید خودروهای تجاری ایویکو در ایران پراید ارزان شد نابـــودی برای بقـــــا ماجراجوی جان سخت اویکو! (+عکس) مشخصات کامل مینی بوس ایویکو شرکت سایپا با نام آذر مانیفستی برای آینده بانک ها همکاری کنند همه تعهدات را یک ساله انجام می دهیم فروش نقدی و اقساطی کامیون‌های ایویکو در ایران آغاز شد خانه‌ای از جنس اسکانیا تجــاری‌ها همچنان در سربالایی می‌رانند فروش اقساطی محصولات سایپا دیزل با تسهیلات ویژه سواری ماموت تا پایان سال تعیین تکلیف می شود فروش ویژه کشنده های البرز T375 و کاوه KT 420 آخرین سرباز کامیون یوروکارگوی ایویکو وارد مرحله تولید شد بازگشت ایویکو به خطوط تولید زامیاد پس از 5 سال فروش اقساطی محصولات سیبا موتور آغاز شد همکاری سایپا با کیاموتور، نیسان و ایویکو از سر گرفته می شود نفس ایویکو در ایران باز شد چینـــــی انقلابــــی فروش اقساطی خودروهای سنگین آغاز شد اعطای تسهیلات خودروهای سنگین و نیمه سنگین سایپا دیزل فروش اقساطی کشنده ماز از سوی آذهایتکس ساخت اولین کامیون کشنده هیبریدی تسلا مهمانان پسا‌برجام نگاه سنگین به سال 94 3 پادشاه رژیم لاغـری بـرای خودرو فروش تعداد محدودی شاسی کامیون و کشنده سیبا موتور آغاز شد عجایب 7‌گـانه چینی‌ها در کشورشان چقدر قیمت می‌خورند‌؟ تولید سالانه بیش از 4 هزار تریلر کشنده در آذربایجان غربی تولید کامیون در کشور افزایش یافت مسافر متفاوت جاده ها ارتقاء سیستم های ایمنی کامیون فراز محرز شده است
Back to top