چه شرکت‌هایی در روی کار آمدن ایویکو نقش داشتند ؟

نابـــودی برای بقـــــا

عصر خودرو - در دنیای خودروسازی، بحث ادغام و یکی شدن، استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک، سرمایه‌گذاری برای تحقیق و توسعه درباره محصولات جدید و اینگونه شراکت‌ها و همکاری‌ها بسیار زیاد دیده می‌شود. این قبیل کار‌ها شکل دیگری نیز دارند و آن هم حضور در یک بازار خاص با کمک یک بومی قدیمی آن بازار و استفاده از نام و نشان آن به منظور قبول شدن در نظر مردم آن کشور است که این روز‌ها می‌توان به شکل گسترده‌ای در بازار خودرو‌های سنگین چین مشاهده کرد. اما در این میان گاهی مواقع پیش می‌آید که شرکت بومی نابود می‌شود و یا شرکت‌هایی باید نابود شوند تا در این میان یک شرکت نوپا بتواند میدان را در دست بگیرد.

Tuesday 06 June 2017 - 12:09:00

نابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــانابـــودی برای بقـــــا

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ایویکو در سال 1975 روی کار آمد که این تولد با مرگ و نابودی 5 شرکت تجاری‌ساز آن زمان همراه شد. این جوان ایتالیایی قرار شد تا ارثیه این شرکت‌ها را به دست گرفته و به جای آنها در بازار‌های جهانی تاخت و تاز کند. معروف‌ترین این 5 کمپانی، شرکت فیات و ماگیروس بود که اهمیت و قدمت آنها در بازار‌های تجاری دنیا و خصوصا اروپا باعث شد که در سال‌های اول حضور ایویکو که برند و نشانی کاملا ناشناخته بود، محصولات آن در بعضی از بازار‌ها با نام فیات فروخته شوند. اما این ادغام باعث شد تا در نهایت برندی روی کار آید که بعد‌ها با گسترده‌ترشدن در بخش مسافری و ساخت اتوبوس، از تمام برند‌هایی که باهم ادغام شده بودند، موفق‌تر عمل کند و امروزه به یکی از نام‌های معتبر در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای تبدیل شود.

OM
شرکت تجاری‌ساز OM که مخفف عبارت Officine Meccaniche است، شرکتی ایتالیایی بود که از سال 1918 به کار ساخت خودرو‌های تجاری اشتغال داشت. این شرکت یکی از اعضای سازنده گروه ایویکو شد که این اتفاق با نابودی OM در سال 1975 رخ داد. خود این شرکت نیز از ترکیب دو شرکت دیگر بنا شده بود که در ساخت خطوط راه آهن بودند و بخش خودروسازی OM از سال 1918 آغاز به کار کرد. در سال 1938 فیات با خریداری OM، بخش سواری‌سازی آن را تعطیل کرد و در عوض به فعالیت‌های تجاری‌سازی و راه آهنی آن تحرک بیشتری بخشید. جالب اینکه چون OM با شرکت‌های مختلفی در اروپا در زمینه خودرو‌های سبک و نیمه‌سنگین تجاری همکاری داشت، با نام‌های بومی همان مناطق نیز بازاریابی و فروخته می‌شد که برای مثال در اتریش با نام اشتایر او ام، در سوئیس با نام سائورر او ام، در آلمان با نام بوزینگ او ام و در فرانسه نیز با اسم یونیک او ام به دست مشتریان می‌رسید.این شرکت هنوز هم به ساخت لیفتراک مشغول است اما در بخش کامیون‌سازی دیگر فعالیتی ندارد.

Lancia Veicoli Speciali 
دیگر تجاری‌ساز موثر در تاسیس ایویکو، بخش تجاری‌ساز لانچیا بود. لانچیا از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیاست که در سال 1906 روی کار آمد و از سال 1912 نیز به تجاری‌سازی مشغول شد. این شرکت دست توانایی در ساخت خودرو‌های کوچک اسپرت داشت و در بخش تجاری‌سازی نیز با داشتن سبد متنوعی از محصولات سبک و سنگین، سازنده‌ای موفق محسوب می‌شد. اتوبوس‌های دوطبقه، اتوبوس‌های یک‌طبقه، کامیون‌های کشنده بی‌دماغ و دماغ‌دار، کامیونت‌های باری و ون‌های مسافری و... از جمله محصولات لانچیا بودند. بخش تجاری‌ساز لانچیا نیز در سال 1975 برای تولد ایویکو به طور کامل خاموش شد.


Fiat Industrial Vehicles 
در بین شرکت‌هایی که با هم ادغام شدند تا ایویکو تاسیس شود، فیات از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بود؛ چراکه هم در بخش خودرو‌های سواری دست توانایی داشت و شناخته شده بود و هم حجم تولید خودرو‌های سنگینش بالاتر از دیگر شرکت‌هایی بود که ایویکو را تاسیس کردند. بخش سنگین‌سازی فیات در سال 1903 روی کار آمد که اولین کامیون خود را با یک موتور 24 اسب بخاری 4 سیلندر، از خط تولید خارج کرد. آمار تولیدات فیات در جنگ اول جهانی به سرعت رشد کرد تا اینکه در سال 1974 با داشتن انبوهی از تولیدات متنوع، تعطیل شد و ایویکو روی کار آمد. امروزه هنوز ون و کامیونت‌های فیات در حال تولید هستند.

Unic
یونیک را می‌توان در حاشیه‌ترین شرکت از میان این 5 شرکت تاسیس‌کننده ایویکو دانست؛ شرکتی فرانسوی که در ابتدا به ساخت خودرو‌های سواری مشغول بود و با پایان دادن تولید خودرو‌های سواری در سال 1938، به سمت تولید خودرو‌های تجاری رفت. موفقیت یونیک در ساخت خودرو‌های تجاری در بازار فرانسه خوب بود اما در سال 1966 به فیات فروخته شد و در نهایت در سال 1975 برای تولد ایویکو، برای همیشه به خاطره‌ها پیوست.

Magirus-Deutz
ماگیروس شرکتی آلمانی است که در ساخت خودرو‌های آتش‌نشانی اشتغال دارد و در گذشته نیز کامیون‌های باری و اتوبوس‌های مسافری نیز در سبد محصولات خود داشت. از آنجا که عمده پیشرانه‌های ماگیروس توسط دویتز تامین می‌شود، بسیاری نام این دو را در کنار هم می‌شناسند و ضمن اینکه گاهی مواقع، کامیون‌های ماگیروس با نام دویتز نیز در برخی از بازار‌ها فروخته شده‌اند. در ابتدای ادغام‌های 5 شرکت گفته شده برای تاسیس ایویکو، در بعضی بازار‌ها هنوز هم نام ماگیروس بر اسم جدیدی چون ایویکو برتری داشت و به همین خاطر محصولاتی که برای آن بازار‌ها در نظر گرفته می‌شد، با نام و نشان ایویکو ماگیروس فروخته می‌شدند.

برچسب ها

ایویکو
Back to top