بررسی فنی کشنده اسکانیا R420 Top-Line

برآیند زیبایـی و مانـدگاری

عصر خودرو - صنعت حمل‌ونقل بین‌شهری و ترانزیت یکی از قدیمی‌ترین مشاغلی است که به واسطه توسعه اقتصادی و مراودات کالایی بین کشورها رواج پیدا کرد. نظر به طولانی و طاقت‌فرسا‌بودن مسیر، شرکت‌های مختلف سازنده خودروهای سنگین تمامی تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند خودرویی بسازند که هم از نظر راحتی برای مسافت‌های طولانی مناسب باشد و هم اینکه از نظر استهلاک و تعمیر قطعات برای راننده دردسرساز نشود.

Saturday 17 June 2017 - 13:25:00

برآیند زیبایـی و مانـدگاریزندگی لوکس خودرویـــیزندگی لوکس خودرویـــیبرآیند زیبایـی و مانـدگاریزندگی لوکس خودرویـــیزندگی لوکس خودرویـــیزندگی لوکس خودرویـــی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ایران این سیستم حمل‌ونقل سابقه بسیار طولانی دارد و شرکت‌های زیادی هم در این راستا فعالیت می‌کنند؛ شرکتی مانند ماموت که متولی محصولات اسکانیا در کشورمان است. در این بررسی فنی، به سراغ یک اسکانیا R420 تاپ‌لاین محصول سال 1388 شرکت ماموت می‌رویم. اما قبل از شروع لازم است از مالک این خودرو آقای پدرام پولادساده که خودرو خود و همچنین اطلاعات ارزشمندی درباره آن را با ما درمیان گذاشتند، کمال تشکر و قدردانی را به جای آوریم.

با R420 Top-Line آشنا شوید‌
خودرویی که در این بحث مدنظر ماست، یک Scania سری R است که با اتاق Top-Line از سال 2009 با فیس‌لیفت‌های مختلف تولید شده است و تا قبل از سال 2010 با پیشرانه‌های 340 تا 620 اسب بخاری و از 2010 به بعد با پیشرانه 730 اسبی عرضه می‌شود.
نمونه مورد نظر ما در این آزمایش، تولید سال 2009 (1388) است که پیشرانه‌ای 420 اسب بخاری دارد و از اولین نسل از گیربکس 12 سرعته opticruise اتوماتیک که حرکت اول آن با کلاچ صورت می‌گیرد، بهره‌مند است.
در بعضی نمونه‌های به اصطلاح فول‌آپشن این خودرو سیستم ترمز تپه وجود دارد ولی در مدل مورد نظر ما این سیستم موجود نیست ولی به ریتاردر 5 زمانه، خفه‌کن اگزوز، خفه‌کن موتور و گرمکن موتور مجهز شده است.
ماموت دیزل که در واقع تریلر‌ساز بود در آن سال حدود 60دستگاه از اتاق Top-Line و بیش از 500 دستگاه از اتاق High-Line را وارد بازار کرد. این خودروها از پیشرانه‌های بسیار قدرتمندی بهره می‌بردند که به واسطه  سیستم Common-Rail و بهره‌گیری از انژکتورهای پیچیده  عملکرد خیلی خوبی دارند. ولی این نوع پیشرانه در اصل یک ایراد اساسی دارد و آن هم این است که سیستم این خودرو برای هوای سرد و گازوئیل با 60 PPM NOX طرحی شده است ولی متاسفانه گازوئیل موجود در ایران با حداقل
1800 PPM NOX عرضه می‌شود و به واسطه میزان زیاد فسفر و گوگرد موجود در آن، باعث کاهش عمر و آسیب‌پذیری بیشتر پیشرانه این خودروها خواهد شد.
ضعف‌های اساسی این سری کشنده‌ها که خود شرکت ماموت در سال 1390 متوجه آن شد، ‌کم‌کردن روغن، دود کردن و  بد روشن‌شدن در زمستان بود که بعد از تشخیص این عیوب، صاحبان خودرو باید برای تعویض سرسیلندر اقدام می‌کردند. دلایل اصلی بروز این مشکلات، ترک خوردن بوش موتور، گشاد‌شدن گیت و از بین رفتن سیت‌ها بود.
ضعف دیگر این اتاق محل قرارگیری هواکش است که برخلاف دیگر خودروها که در پشت اتاق رو به بالا قرار دارند، در این اتاق سیستم هواکش ‌روی ستون سمت شاگرد و بالاتر از چراغ نصب شده ‌که به دلیل وجود گرد و غبار زیاد در هوای ایران می‌تواند برای سوزن‌ها، توربو شارژر، پیستون و محفظه احتراق مانند سمباده عمل کند و اثر مخربی داشته باشد. بنابراین در این اتاق به دلیل این سبک طراحی، رسیدگی به پیشرانه لزوم بیشتری پیدا می‌کند.

مشخصات نمای خارجی و داخلی اتاق‌
سری R دارای دو اتاق با کد‌های High-Line به ارتفاع یک متر و 93 سانتی‌متر و Top-Line با قد 2 متر و 10سانتی‌متر است؛ اتاق‌های بزرگی که برای مسافت‌های بین کشوری بسیار مناسب هستند و تنها اشکال وارده به این سری اتاق‌ها، تخت طبقه دوم آنهاست که وضعیت مناسبی ندارد و بیشتر به برانکارد شباهت دارد تا تخت!
تاپ لاین که در سال 88 برای نخستین‌بار پا به بازار ایران گذاشت، به نسبت دیگر رقبایش خودرو به اصطلاح باکلاس‌تری محسوب می‌شد. بهره‌گیری از اتاق تاپ‌لاین که اتاقی بسیار بلند و جادار است و از چینش داشبورد بسیار ارگونومیکی بهره می‌برد و همچنین سیستم آیرودینامیک اسکانیا که از نظر مهندسی زبانزد است را می‌توان از مهم‌ترین دلایل لقب‌دادن واژه با‌کلاس به این خودرو دانست.
با توجه به حضور رقبای سرسختی چون MAN و DAF که از نظر امکانات سرآمد هستند، نمی‌توان به‌راحتی در مورد امکانات این اتاق از اسکانیا مانور داد. در اسکانیاهای وارداتی به ایران تغییراتی اعمال شده که نرمی و آسایش آن را به نسبت نمونه‌های اروپایی کمتر کرده است که یک ردیفه بودن سیستم تعلیق و کیسه باد (بالن) اکسل عقب، به خوبی در دست‌اندازها احساس می‌شود. ولی در کل اتاق‌ R بسیار راحت و جادار است که صندلی‌های بسیار ارگونومیک مجهز به گرمکن در راحتی این خودرو در مسیرهای طولانی تاثیر بسزایی دارند.

بررسی و آزمایش فنی‌
نظر به اینکه این خودرو یک نمونه نسبتا قدیمی محسوب می‌شود، نباید انتظار داشت که تمام فاکتورهای یک کشنده نوین در آن دیده شود.
موتور این خودرو با بهره‌گیری از سیستم Common-Rail و توربوشارژر، توانی برابر با 420 اسب بخار تولید می‌کند که این توان به وسیله یک گیربکس 12 سرعته اتوماتیک (‌حرکت اولیه با کلاچ) به محور عقب منتقل می‌شود. سیستم کار این گیربکس به این نحو است که ‌روی دسته دنده آن کلیدهای A ،‌H و R وجود دارند. این گیربکس از 12 دنده جلو به علاوه 2 دنده کراول (Crawl) جلو برای مواقع اضطراری و 2 دنده عقب بهره می‌برد؛ یعنی در مجموع 14دنده جلو و 2 دنده عقب دارد.
برای حرکت اول با این خودرو باید پا را روی کلاچ مکانیکی گذاشته و دنده را در حالت حرکت قرار دهید، سپس گیربکس بعد از یک تاخیر حدود 3 ثانیه‌ای دنده را درگیر کرده و با رها کردن کلاچ می‌توان شروع به حرکت کرد ولی از دنده 2 به بعد دیگر نیازی به کلاچ‌گیری نیست و گیربکس به صورت هوشمند دنده‌ها را عوض می‌کند.
‌روی سر دسته‌ دنده که در سمت راست فرمان نصب شده است، یک دکمه A/M وجود دارد که با فشار دادن آن می‌توان گیربکس را از حالت اتوماتیک به دستی تغییر حالت داد و در حالت دستی هم تغییر دنده‌ها با بالا و پایین بردن دسته‌دنده در راستای عمود انجام می‌گیرد.
‌روی این دسته دنده کلیدهای کنترل ریتاردر 5 زمانه هم تعبیه شده‌اند که با روشن و خاموش‌کردن کلید مربوطه روی دسته دنده می‌توان ریتاردر را وارد مدار یا از مدار خارج کرد.
نحوه عملکرد ریتارد اینگونه است که بعد از برداشتن پا از روی پدال گاز، مرحله اول ریتاردر به صورت خودکار وارد مدار می‌شود و بعد با فشردن پدال ترمز به ترتیب مراحل 2، 3 و 4 هم  به نسبت شیب و گشتاور معکوس مورد نظر راننده درگیر می‌شوند. مرحله پنجم اما به صورت دستی بوده و با قرار دان اهرم ریتاردر در مرحله 5 صورت می‌گیرد. در این حالت خفه‌کن موتور و اگزوز فعال شده که البته راننده‌ تا زمانی که واقعا در شرایط اضطرار قرار نگیرد، از این حالت استفاده نمی‌کند چرا که فشار وارده به ریتاردر در این حالت بسیار بالاست.
در مورد مصرف سوخت به نسبت حجم باک این خودرو باید گفت که حجم باک این سری از خودروها 1400 لیتر است که به صورت 2 مخزن آلومینیومی 700 لیتری مجزا سوختگیری می‌شود. نمونه اصلی و سفارش اروپا این سری از اسکانیا هماهنگ با استانداردهای‌ Euro4 بود ولی مدلی که ماموت وارد ایران کرد به دلیل حذف ‌شدن سیستم Ad-Blue از Euro4 ‌به Euro3 سقوط کرد.
در مورد مصرف سوخت هم لازم به ذکر است که در مسیر صاف و به اصطلاح کفی، بدون بار حداقل 16 و حداکثر 26 لیتر در هر 100 کیلومتر است و در زمان حمل بار و در مسیر‌های ناهموار معمولا از 38 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر تجاوز نمی‌کند.

جمع‌بندی و  بررسی بازار دست‌دوم و بازار قطعات
برند اسکانیا، از نظر قطعات نه‌تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا فوق‌العاده است. علاوه بر ایران که شرکت ماموت دیزل تامین قطعات و خدمات پس از فروش این محصولات را بر عهده دارد، در اروپا هم که مسیر روتین اکثر راننده‌هاست، قطعات این خودرو حتی راحت‌تر از ولوو و بنز یافت می‌شود. در کل می‌توان گفت که هزینه قطعات و نگهداری این خودرو در مجموع از ولوو و بنز آکسور به‌صرفه‌تر است. تنوع محصول هم در بازار وجود دارد و از نمونه اصلی گرفته تا نمونه ترکیه‌ای و تایوانی را می‌توان به‌راحتی در بازار تهیه کرد. با توجه به تغییر و تحولات بازار در این مدت اخیر، قیمت یک نمونه تمیز این اتاق در حدود 240 تا 260 میلیون‌تومان با توجه به ظاهر و وضعیت سلامت موتور متغیر است.

برچسب ها

کشندهاسکانیا
مطالب مرتبط بیشتر
کدام کشنده موجود در ایران، کروز کنترل تطبیقی دارد؟ تشریفات ترخیص و شماره‌گذاری کامیونت‌های وارداتی به قشم پایان یافت فروش انواع کامیون، کشنده و مینی‌بوس از طریق عاملیت‌ها اسکانیا تا سال 2030 به فولاد بدون کربن روی می آورد قاچاق 275 دستگاه کشنده ممنوع‌الورود به ایران ارائه گواهی اسقاط برای کشنده‌های وارداتی اسکانیا؛ سفری با کیفیت سوئدی! وزارت صمت، میزان نیاز حمل‌ونقل جاده‌ای تا پایان سال را اعلام کرد آیین نامه واردات کشنده و کامیون به گمرک ابلاغ شد+سند ممنوعیت ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش مشکلی برای ترخیص کشنده‌ها از گمرکات وجود ندارد تسهیل ثبت سفارش واردات کشنده‌های دست دوم آیین نامه واردات انواع کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد + سند جزئیات جدید از رفع موانع ترخیص 4هزار کشنده‌ وارداتی خاک‌خوردن 1803 کشنده‌ در گمرک و ترخیص فوری خودروی فوتبالیست‌ها کشنده شک‌موتو X5000 را بخریم یا نه ؟ کشنده تک محور سیبا موتور در بورس کالا عرضه می شود معاون بازریابی و فروش شرکت ویرا دیزل گفت: کشنده دماغ‌دار Z3 بهار 1402 به بازار می آید نخستین حضور فردا دیزل با دو کشنده جدید رونمایی از کشنده آکتروس توسط رخش خودرو دیزل شرایط پلاک گذاری کامیون و کشنده های وارداتی تعیین شد گروه بهمن؛ از کشنده امپاور تا موتورسیکلت چهارچرخ شرایط خرید کامیون کشنده امپاور ابلاغ شد دومین کامیون کِشنده به بورس کالا می‌آید فرصت اسقاط تجاری های فرسوده طرح جدید فروش کشنده فوتون 430 شرکت ایران خودرو دیزل تعریف مدرن کامیون کله نارنجی محبوب خطیبی: رشد تولید خودرو کامل به 62 درصد رسید معرفی دو محصول جدید شایان دیزل تا پایان سال به دنبال تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای تجاری هستیم روزانه 6 تا 8 کشنده دافران به تولید می رسد فروش کامیونت ها و کشنده شاکمن از تابستان آغاز می شود ویرا دیزل معرفی کرد؛ نخستین کشنده دماغ دار ایران بعد از سال ها آمد محصول H5 اولین کِشنده اتوماتیک کشور نیست تولید 7500 دستگاه کِشنده در برنامه امسال قرار دارد دکتر خطیبی: آماده برگزاری جلسات کارشناسی با پلیس راهور هستیم متقاضیان از 20 استان کشور موفق به ثبت نام کشنده امپاورBD500 بهمن دیزل شدند معرفی کشنده 490 اسب بخاری امپاور + قیمت طرح فروش ویژه انواع کامیون و کشنده ایران خودرو دیزل "حس خوب رانندگی" با محصولات مجتمع صنعتی پیلسان کامیون کشنده فاو سیبا موتور کلید سپاری شد بهره برداری از کشنده حمل خودرو با ظرفیت 10 دستگاه چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران نسل جدید کشنده فوتون در ایران 170هزار کامیون کشنده باید طی سه سال آینده در کشور بازسازی شود کشنده جدید دیما معرفی شد + کاتالوگ و تصاویر طرح فروش نقد و اقساطی کشنده فوتون ویژه دهه فجر + قیمت خط تولید خودروهای کشنده سنگین و جرثقیل تلسکوپی رونمایی شد پوشاندن کامیون با صفحات خورشیدی برای تعیین میزان صرفه جویی در سوخت مراسم رونمایی از محصول جدید شرکت شایان دیزل افزایش 300 درصدی تولید کشنده در گروه صنعتی ایران خودرو نوید راه‌اندازی خط تولید کامیون کشنده در شیراز اسکانیا تقریباً همه کارمندان خود را اخراج می کند یک اتاق رؤیایی مظنه خرید غول‌های جاده‌ای ایران؛ گردن کلفت‌های میلیاردی! مقایسه پنج کشنده اروپایی مناسب برای کاربری کمپرسی رقابت خانه به خانه فراخوان پلیس راهور برای بررسی و اصلاح ظرفیت کامیون‌های کشنده ولوو مروری بر برخی از ویژگی های اسکانیا؛ گریفین سوئدی بررسی کشنده هیوندای Xcient، سفیر سنگین وزن کره ای ها اتاق رویاها کِشنده هیوندای با فناوری سلول‌سوختی سال 2019 معرفی می‌شود اسکانیا مقابله با تحریم ها علیه ایران را در دستور کار دارد بومی سازی موتور، گیربکس و شاسی خودروهای سنگین کلید خورد هفت‌خوان نوسازی ناوگان برخورد پژو با تریلر در اندیمشک 6 کشته بر جای گذاشت رقابت پیر و بُرنا آکسور نسل سوم در قالب کشنده کاماز 5490؛ سرباز روسی با تجهیزات آلمانی انجام 75 شکایت در خصوص قطعات تقلبی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی تولید 100 هزار خودرو تجاری کشنده 425 اسب بخار در تبریز گزارش تصویری از حضور کامیون های اسکانیا اسکانیا G400 را با تسهیلات متنوع خریداری کنید به دنبال داخلی سازی 30 درصدی محصولات هستیم تازه ترین لیست قیمت انواع کشنده در بازار کشور معرفی کشنده ماز با موتور خورجینی آکتروس؛ استقامت روسی و تکنولوژی آلمانی نگاهی به کشنده‌های چینی موجود در بازار؛ چینی‌های وسوسه‌کننده کشنده های اروپایی موجود در بازار و وضعیت بازار و فروش آن ها؛ بالا نشین های بازار تفاوت یک خودروی سواری و یک کشنده سنگین در چیست؟ برنامه ریزی برای بومی سازی موتور کامیون اسکانیا در 3 مرحله گزارش تصویری از رونمایی دیزل ژنراتورهای اسکانیا توسط ماموت دیزل دیزل ژنراتورهای اسکانیا به بازار آمد کِشنده 5 تنی بی وای دی را بشناسید +عکس کشنده جدید ولووFM رونمایی شد مظنه قیمت کامیون کشنده چقدر است؟ انتخابی از جنس رضایت تولید خودروهای تجاری افزایش می‌یابد رنج T تحت شرایط استثنایی به فروش می رسد گزارش تصویری از حضور ماموت دیزل در نمایشگاه خودرو شیراز گزارش تصویری از رونمایی جدیدترین محصولات رنو تراکس در ایران جدیدترین محصولات رنو تراکس رونمایی شد کِشنده جدید آمریکایی که حمل و نقل دنیا را متحول می‌کند! +عکس محصولات اسکانیا را با تخفیف ویژه 2میلیون تومانی بخرید ولیعهد همه‌کاره افزایش توانایی‌ها با افزایش محور‌ها مانیفستی برای آینده سلطان جاده‌ها بانک ها همکاری کنند همه تعهدات را یک ساله انجام می دهیم فروش نقدی و اقساطی کامیون‌های ایویکو در ایران آغاز شد فروش انواع تریلر اسکانیا با پیش پرداخت 30 میلیون تومانی دعوت زنگنه از سوئدی ها برای همکاری در تولید اتوبوس‎های پایه گازسوز تفاهم خودرویی با سوئدی‌ها "اسکانیا" و "ولوو" با خط کامل تولید به ایران می‌آیند خانه‌ای از جنس اسکانیا تند و تیز همچون مارال جنگ ستـــــارگان بزرگــراه ایتالیایـی تجــاری‌ها همچنان در سربالایی می‌رانند فروش اقساطی محصولات سایپا دیزل با تسهیلات ویژه گزارش تصویری تحویل پرقدرت ترین کشنده ایران به بانوی کرمانی سواری ماموت تا پایان سال تعیین تکلیف می شود خدمات تعمیرگاهی به اتوبوس‌های اسکانیا با 25 درصد تخفیف ارائه می‌شود فروش ویژه کشنده های البرز T375 و کاوه KT 420 نظارت بر اتوبوس‌های اسکانیا در ایران هوشمند می‌شود + عکس عقاب افشان تمام استانداردهای شرکت اسکانیا را رعایت می‌کند آخرین سرباز عقاب ‌افشان رتبه اول خدمات پس از فروش اسکانیا در خاورمیانه را کسب کرد فرزند دیگری از خانواده اسکانیا باشگاه پرسپولیس 3 دستگاه اتوبوس اسکانیا خریداری می‌کند اسکانیا با تریلی ساعت ساخت!+تصاویر نمایش محصولات عقاب افشان در نمایشگاه ایران در باکو + تصاویر رضایت مردم از کیفیت اتوبوس‌های اسکانیا بیشتر از سایر برندهاست طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تجاری از سوی ماموت اجرا می شود فروش اقساطی محصولات سیبا موتور آغاز شد نفس ایویکو در ایران باز شد ایران مهم‌ترین کشور دنیا برای اسکانیاست چینـــــی انقلابــــی بی دماغِ دماغ دار ؟ اتوبوس‌های اسکانیا به نسبت دیگر برندها بسیار کم‌خرجند کشنده R560 قدرتمندترین دو در چهار ایران گزارش تصویری رونمایی از مدل R560 اسکانیا اولین سری از کشنده‌های نوسازی شده تحویل خریداران شد مراسم نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور برگزار شد رونمایی از کشنده R560 اسکانیا اسکانیای سوئد در سمنان سرمایه گذاری می‌کند آتش نشان اسکانیا را بیشتر بشناسید فروش اقساطی خودروهای سنگین آغاز شد اسکانیا و زیمنس در سوئد بزرگراه الکتریکی می سازند اعطای تسهیلات خودروهای سنگین و نیمه سنگین سایپا دیزل مشتری‌مداری مهمترین رویکرد عقاب‌افشان است فروش اقساطی کشنده ماز از سوی آذهایتکس ساخت اولین کامیون کشنده هیبریدی تسلا بخش زیادی از آسیب‌دیدگی اتوبوس‌ها به خاطر شرایط آسفالت جاده‌هاست مالکان اتوبوس‌های اسکانیا به لحاظ فنی و استحکامی بسیار از خودروهایشان راضی‌اند همکاری‌ با شریک ایرانی‌مان را افزایش می‌دهیم مهمانان پسا‌برجام نگاه سنگین به سال 94 3 پادشاه آغاز شماره‌گذاری اسکانیا نماینده انحصاری اسکانیا در نمایشگاه خودرو ایران مرکز صادرات منطقه ای محصولات اسکانیا می شود شرکت و برند خود را در ایران ثبت خواهیم کرد مدیران دو غول خودروسازی سنگین جهان به ایران می آیند رقابت شرکت‌های کامیون‌ساز برای ورود به بازار ایران اسکانیا به استقبال دوران پساتحریم آمد همچنان 596 اتوبوس مورد فراخوان اسکانیا مراجعه نکرده‌اند رژیم لاغـری بـرای خودرو تمامی محصولات تولیدی عقاب‌افشان منطبق با استانداردهای اروپایی است فروش تعداد محدودی شاسی کامیون و کشنده سیبا موتور آغاز شد روایت سفیر سوئد در ایران از آتش گرفتن اتوبوس‌های اسکانیا لحظه شماری اسکانیا برای بازگشت به جاده‌های ایران عقاب افشان تنها نماینده ایران در نمایشگاه بلژیک اسکانیا بالاترین استاندارد خدمات پس از فروش خود را به عقاب افشان داد عجایب 7‌گـانه تفاوتی بین کیفیت محصولات تولیدی داخلی و صادراتی اتوبوس‌های عقاب افشان نیست تعمیرکاران ناآگاه فقط اتوبوس‌های اسکانیا را خراب می‌کنند اصل بودن یا نبودن قطعات یدکی از دغدغه‌های مشتریان است اتوبوس‌های عقاب‌افشان زیر ذره‌بین اسکانیا تولید اسکانیا متوقف نشده است سیستم مدیریت ناوگان اسکانیا در مسیر کاهش تصادفات چینی‌ها در کشورشان چقدر قیمت می‌خورند‌؟ 2 نوع اتوبوس اسکانیا مجوز شماره‌گذاری دریافت کردند 90درصد تصادفات اسکانیا به‌دلیل دستکاری سیستم مرکزی است انتقاد دادستان عمومی سمنان از جنجال رسانه ای علیه شرکت اتوبوس اسکانیا تولید سالانه بیش از 4 هزار تریلر کشنده در آذربایجان غربی آزمایش اتوبوس‌های شهری اسکانیا با قابلیت شارژ بی‌سیم تولید کامیون در کشور افزایش یافت مسافر متفاوت جاده ها سیستم برق اتوبوس‌های اسکانیا کاملاً هوشمندانه عمل می‌کند اسکانیا پاکترین اتوبوس جهان را تولید کرد ارتقاء سیستم های ایمنی کامیون فراز محرز شده است
Back to top