فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۵۹»

تشریح تصمیمات امروز دولت برای مبارزه با آلودگی هوا

عصر خودرو- دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت، محیط زیست و کلانشهرهای هیأت دولت، تصمیمات و مصوبات امروز دولت برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را تشریح کرد.

تشریح تصمیمات امروز دولت برای مبارزه با آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، امیرمحمود غفاری گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها دوم تیرماه امسال از سوی دولت، ابلاغ شده بود و امروز گزارش کارگروه هماهنگی و نظارت بر برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از روند اجرای برنامه فوق‌الذکر در جلسه هیأت دولت ارائه شد که بخش قابل توجه این گزارش، نتیجه عملکرد دستگاه‌های مختلف در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بود.

    غفاری تصریح کرد: با توجه به اینکه مشکل عمده آلودگی هوای کلانشهرها ذرات پی ام دو و نیم است که بیشتر از 80 درصد این ذرات ناشی از منابع متحرک است، پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت اجرای برنامه مذکور قرار داشت.

    به گفته وی، برای نوسازی ناوگان حمل ونقل با توجه به محدودیت‌های مالی دولت، سعی کردیم از مشوق‌ها و تسهیلات دولتی استفاده کنیم که تقریبا 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شد تا بتوانیم با این تسهیلات، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را با سرعت انجام دهیم.

    غفاری تاکید کرد: بر این اساس مقرر شد نرخ سود تسهیلات را از دو طریق دادن سفارش انبوه به خودروسازان و استفاده از کمک‌های فنی اعتباری که در قانون بودجه وجود دارد، تأمین شود. بنابراین با توجه به تأکید دولت بر استفاده از توان تولید داخلی تاکنون برای حدود هزار دستگاه اتوبوس برای کلانشهرهای مختلف قراردادهای مربوط منعقد شده و و این روند ادامه دارد.

    وی افزود: بخش دیگر در خصوص مینی‌بوس‌ها بود که با توجه به اینکه در کلانشهرها و بویژه تهران، استفاده از مینی‌بوس در بسیاری از مسیرهای درون‌شهری تقریباً منسوخ شده و از طرفی هم برای اینکه بتوانیم هزینه نوسازی را پایین بیاوریم، مجوزی صادر شد که بتوانیم تقریبا 1100 مینی‌بوسی که زیرمجموعه شرکت واحد شهرداری تهران هستند را با تمهیداتی تبدیل به تاکسی کنیم. لذا مجوزهای مربوز اخذ واین کار اجرایی شده و امیدواریم طرف ماه‌های آتی به صورت کامل عملیاتی شود.

    به گفته غفاری، امروز دولت تصویب کرد در مورد بقیه مینی‌بوس‌های خصوصی هم منابعی در نظر گرفته شود تا این مشوق‌ها را برای نوسازی آنها نیز اعمال کنیم.

    وی تصریح کرد: بر اساس مقررات موجود مصوب دولت مالکان خودروهای حمل و نقل عمومی که خود یا ضامن آنها بدهی یا چک برگشتی داشته باشند نمی‌توانند از تسهیلات ارائه‌شده استفاده کنند ولی با مجوز دولت مقرر شد استثنائاً در بخش حمل و نقل عمومی صاحبان این‌گونه خودروها بتوانند تسهیلات مربوط به نوسازی خودرو را بدون توجه به این شرط دریافت کنند تا مالکان خودروهای حمل و نقل عمومی بتوانند با شرایط آسان‌تری از این تسهیلات استفاده کنند.

    غفاری افزود: دولت همچنین در جهت اجرای مقررات موجود برای منع تردد خودروهای فرسوده تصمیم گرفت در محدوده کلانشهرها تردد خودروهای فرسوده مشمول جریمه شود که بر این اساس مقرر شد هر روز 50 هزار تومان جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در محدوده کلانشهرها جریمه تعیین شود.

    غفاری تصریح کرد: بحث دیگر درباره تغییر و اصلاح تقویم آموزشی کشور بود. مانع موجود بر سر راه اصلاح این تقویم قانونی است که بازگشایی مدارس در روز اول مهر تعیین کرده و لذا هیأت دولت یک لایحه دو فوریتی تصویب کرد که این اختیار برنامه ریزی اجرایی به دولت برگردد و دولت بتواند تقویم آموزشی را متناسباً اصلاح کند

    دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت، محیط زیست و کلانشهرهای هیأت دولت افزود: بر این اساس مقرر شد وزارت آموزش و پرورش درباره تغییر و اصلاح تقویم آموزشی کشور برنامه ریزی کرده و گزارش خود را به دولت ارائه کند تا بتوانیم کارایی و بهره وری سیستم آموزشی را بالا ببریم و هم سلامت جسمی و روانی دانش آموزان حفظ شود و هم اینکه تعطیلات مدارس هم در طول سال توزیع شود.

    به گفته وی، تصمیم دیگر دولت درباره صنایع بزرگ بود، چراکه این صنایع در ایام مشخصی از سال، به تعمیرات اساسی و بازسازی تجهیزات خود می‌پردازند و این کار معمولا در تابستان انجام می‌شود، لذا مقرر شد وزارت صنعت به نوعی برنامه‌ریزی کند که صنایع بزرگ با اولویت صنایع واقع در محدوده و حریم کلانشهرها دوره استراحت و تعمیراتشان را به فصل سرما منتقل کنند تا میزان آلایندگی این صنایع در ماه‌های آلوده کمتر شود.

    غفاری افزود: موضوع دیگر، بحث استاندارد کردن امکانات فنی مراکز معاینه فنی است. دولت تصویب کرد سازمان ملی استاندارد استاندارد ملی تجهیزات فنی این مراکز را تدوین و در مسیر اجباری شدن قرار دهد.

    وی همچنین گفت: همچنین مقرر شد کارگروه نظارت و پیگیری کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با قوت و شدت بیشتری به کار خود ادامه داده و حمایت‌های لازم از سوی دولت انجام شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو