فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۴۰»

روزشمار آلودگی هوا به کار افتاد

عصر خودرو- مردم شهرهای بزرگ در حالی به استقبال آلوده‌ترین روزهای سال رفته‌اند که رئیس سازمان استاندارد اعلام نتیجه آزمون کیفی بنزین را به زمستان حواله کرده است.

روزشمار آلودگی هوا به کار افتاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، طی یکی دو سال اخیر و در پی تشدید آلودگی هوای کلان‌شهرها، موضوع کیفیت بنزین توزیعی در کشور مورد توجه دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و همین مسئله عاملی برای کشمکش بین سازمان استاندارد و وزارت نفت شد.

    در نهایت، شورای عالی استاندارد با سپردن آزمون کیفیت بنزین به سازمان استاندارد موافقت کرد و قرار شد این آزمون‌ به صورت دوره‌ای توسط سازمان استاندارد انجام شود و نتیجه آن به اطلاع عموم برسد.

    آزمون کیفی بنزین از آنجا اهمیت دارد که هر اندازه انحراف از استانداردهای مصوب نقش مهمی در آلودگی هوا خواهد داشت. به طوری که به گفته مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بنزین یورو 2 خودرو در هر کیلومتر 2.7 گرم آلودگی تولید می‌کند اما در بنزین یورو 4 میزان آلودگی به 1.16 گرم کاهش می‌یابد.

    به همین دلیل پایش مرتب کیفیت بنزین و اعلام نتیجه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است.

    این در حالی است که طی سال جاری شاهد تعلل سازمان استاندارد در آزمون کیفی بنزین و اعلام نتیجه آن هستیم به طوری که از ابتدای امسال تاکنون هیچ گزارشی در خصوص نمونه‌برداری از بنزین توزیع شده طی سال جاری اعلام نشده است.

    * طفره رئیس استاندارد از پاسخگویی در مورد تعلل در آزمون بنزین

    در عین حال نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد از ارائه هرگونه توضیح در خصوص دلیل تأخیر این سازمان در اعلام نتیجه آزمون کیفیت بنزین طفره رفته و از پرسش‌های خبرنگاران در این مورد شاکی می‌شود.

    پیروزبخت یک ماه پیش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید با توجه به فرا رسیدن فصول سرد سال و آلودگی هوا، نتایج جدید آزمون بنزین چه بوده است؟ ضمن طفره رفتن از پاسخ به این سوال گفت چرا اینقدر در مورد بنزین سوال می پرسید؟

    وی با بیان اینکه آزمون بنزین یک کار روتین در سازمان استاندارد است، گفته بود: کارهای مهمتری در سازمان استاندارد در حال انجام است.

    به این ترتیب با گذشت 8 ماه از سال و عدم اعلام نتیجه آزمون کیفی بنزین توزیعی در سال جاری، ظاهراً آزمون بنزین به موضوعی پیش پا افتاده و نه چندان مهم برای سازمان استاندارد تبدیل شده و انگیزه‌ای برای اعلام آن وجود ندارد.

    * حواله آزمون بنزین به زمستان

    در عین حال، پیروزبخت در جدیدترین اظهار نظر خود، اعلام نتیجه آزمون بنزین را به نیمه زمستان حواله داده و اعلام کرده که نمونه‌برداری از بنزین شروع شده و این کار در پاییز انجام می‌شود، اما گزارش آن در نیمه زمستان منتشر شده و تحلیل‌های آن اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

    بنابراین نتیجه آزمون کیفی بنزین در اواخر سال و در آستانه فصل بهار نهایی خواهد شد و در آن موقع نیز خود به خود با فرا رسیدن بهار، از میزان آلودگی هوا کاسته خواهد شد. این در حالی است که تعیین وضعیت کیفی بنزین و تحلیل آن در آستانه فصل پاییز و زمستان از اهمیت بیشتری برخوردار است تا دستگاه‌های مرتبط بتوانند چاره‌ای برای کاهش میزان آلودگی هوا و ارتقاء کیفیت بنزین بیندیشند.

    از سویی طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، قرار است آزمون کیفی بنزین تنها در 8 کلانشهر صورت گیرد اما سازمان استاندارد حتی در همین میزان محدود هم نتوانسته به موقع به وظیفه خود عمل کند و علاوه بر این، دایره آزمون بنزین در همین 8 شهر نیز چندان گسترده نیست.

    همچنین نتایج اعلام شده از سوی سازمان استاندارد در خصوص آزمون کیفی بنزین توزیعی در سال گذشته نشان دهنده مغایرت زیادی بین بنزین توزیعی در کشور با استانداردهای تدوین شده نبوده است. این در حالی است که به گفته فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس، اکنون در بسیاری از شهرها حتی بنزین یورو 4 نیز وجود ندارد.

    به این ترتیب، مردم در حالی سر درد و چشم‌دردهای ناشی از آلودگی هوا را تحمل می‌کنند و در معرض بیماری‌های خطرناک قرار دارند که سنجش کیفیت بنزین بیشتر به دستمایه‌ای برای کش‌مکش‌ بین دو دستگاه دولتی تبدیل شده بود و در حال حاضر نیز ظاهراً جزء اولویت‌های کاری سازمان استاندارد قرار ندارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو