فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۰۶»

مرکز پایش هدف‌گذاری شود،‌شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود

عصر خودرو- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برنامه‌های مدیریت شهری باید منطبق با نیاز‌های توسعه پایدار شهر‌ها باشد.

مرکز پایش هدف‌گذاری شود،‌شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در همایش مشترک مدیران کل سازمان حفاظت محیط زیست استان‌ها و رؤسای شورای استانی کشور که امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه کارآمدی دولت‌ها و حکومت‌ها بستگی حکم فرمانی خوب آن‌ها دارد اظهار داشت: باید بین ساختار‌های اجرایی سیاسی تعامل خوبی ایجاد کنیم تا بتوانیم توسعه پایدار و شاخص‌های کیفیت‌های زندگی را ارتقا دهیم.

    وی افزود: حکومت‌ و دولت باید برای ارتقای محیط زیست شهروندان گام‌های مؤثری بردارند.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه تنها 10 ماه تا پایان کار دولت یازدهم و همچنین 8 ماه تا پایان دوره شوراها زمان باقی مانده است تصریح کرد: باید در این مدت زمان برنامه‌های خود را عملیاتی کرده و آن را به مرحله اجرا برسانیم.

    ابتکار با بیان اینکه در راستای اجرا شدن کامل سیاست‌های کلی نیرو‌های مسلح، قوه مقننه و ... همگی باید شورا‌های شهر و روستا‌ها را یاری دهند گفت: این موضوع باید در وهله اول در خود شوراها آغاز شود و بدون تردید اعلام می‌کنم سازمان حفاظت محیط برای اجرای سیاست‌های کلی آمادگی دارند.

    وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ مدیریت شهری باید منطبق با نیاز‌ها و توسعه پایدار شهر‌ها باشد گفت: در گذشته اهداف 17 گانه را در راستای توسعه پایدار شهر‌ها تدوین کردیم تا اجازه ندهیم به هر قیمتی محیط زیست از بین برود.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: محیط زیست شادابی شهر‌ها است و شوراها باید دستور اهداف پایدار را در برنامه‌ریزی‌های خود را مد نظر قرار دهند.

    ابتکار به موضوع شاخصه‌های جهانی با جهت شکوفایی شهر‌ها اشاره کرد و افزود: این شاخص‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند چرا که می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های شهری زمینه خطا و موفقیت‌های فراوانی داشته باشند.

    وی ادامه داد: این برنامه‌ها در سطح جهانی می‌توانند موجب انتقال تجربه‌های جهانی برای شورا‌ها و مجموعه مدیرت شهری باشند به همین دلیل باید از خطاها درس بگیریم تا مجددا این خطاها را مرتکب نشوند.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به موضوع نقش درختان در کاهش میزان آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده وجود درخت در منازل و خیابان‌ها می‌تواند تا 10 برابر در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

    ابتکار اضافه کرد: بدون شک استفاده از فناوری‌های نوین و مطالعات جهانی می‌تواند مشکلات شهری را به حداقل برساند و معضلات محیط زیستی را کاهش دهد.

    وی تأکید کرد: اگر شوراها اراده کنند و به صورت جدی در کاری وارد شوند می‌توانند به جایگاه قانونی خود دست پیدا کنند چرا که جایگاه شوراها بسیار رفیع بوده و می‌تواند نقش مؤثری در حل مشکلات شهر‌ها داشته باشند.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه شهرداری تهران را مکلف کردیم تا در تمام پارک‌های تهران 10 درصد انرژی خود را انرژی خورشیدی تأمین کند تصریح کرد: مدیریت سبز باید در تمام ساختمان‌های اداری شهر استفاده شود.

    ابتکار با تأکید بر اینکه شوراها برای جذب مشارکت شهروندان باید در اجرای برنامه های محیط زیستی گام‌های مؤثری بردارند یادآور شد: نقش شوراها در حل معضلات محیط زیست شهر‌ها و روستا‌ها تأثیرگذار است.

    وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از آمادگی لازم برای کمک به شوراها برخوردار است و می‌تواند از جهت فنی و انتقال تجربیات و تجهیزات به نهاد شوراها کمک کند.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه عملیاتی شدن مراکز پایش مشترک میان ادارات محیط زیست در شوراها و استان مهم است گفت: مرکز پایش مشترکی در مشهد با همکاری شورای شهر مشهد راه‌اندازی شده و می‌تواند به صورت یک الگوی موفق در تمام استان‌های کشور اجرایی شود.

    ابتکار یادآور شد: اگر مرکز پایش هدف‌گذاری شود بدون تردید اقدامات مؤثری در راستای کاهش آلودگی هوا صورت می‌گیرد.

    وی با بیان اینکه در برخی از شهر‌های کشور به دلیل استقرار صنایع نامناسب معضلات و مشکلات بسیاری به وجود آمده است تصریح کرد: فعالیت این صنایع تبعات مخرب و نامناسبی بر کیفیت زندگی شهروندان داشته به همین منظور مرکز پایش مشترک می‌تواند با اندازه‌گیری شاخصه‌های مشخص در برنامه‌ریزی‌های آینده کمک مؤثری داشته باشد.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به موضوع مدیریت پسماند در کشور اشاره کرد گفت: امروزه مدیریت پسماند‌های بیمارستانی، صنعتی، خانگی در بسیاری از روستاها نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین و سیسات‌گذاری‌های درست بوده تا بدین وسیله بتوانیم مشکلات و معضلات ناشی از پسماند‌ها را در شهر‌ها و روستا‌ها کاهش دهیم.

    ابتکار ادامه داد: باید موضوع بازیافت در تمام کشور مورد تأکید قرار گیرد چرا که در تعالی دینی ما تأکید شده که هیچ یک از نعمت‌هایی که در عالم خلقت وجود دارد نباید از بین برود.

    وی با بیان اینکه در تمام دنیا پس از استفاده از وسایل الکترونیکی از آن استفاده صنعتی می‌کنند تصریح کرد: پسماند الکترونیکی می‌تواند در بحث اقتصادی مؤثر باشد چرا که همه قطعات یک موبایل می‌تواند به چرخه حمل و نقل بازگردد به همین دلیل باید بازیافت وسایل الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر این که آموزش و جلب مشارکت مردم در حوزه‌های محیط زیستی از اهمیت زیدی برخوردار است گفت: امروزه در بسیاری از نقاط‌های کشور تشکل‌های مردمی باعث شده در اقدامات مؤثری در حوزه‌های محیط زیستی انجام شود.

    ابتکار اضافه کرد: بدون شک می‌تواند اقدامات گسترده‌تری در مشارکت میان‌ شوراها و ادارات کل میحط زیست استان‌ها برداشت.

    وی با بیان اینکه امروزه ایجاد کمپین‌های سه شنبه بدون خودرو و همچنین کمپین اصراف غذا از مهمترین موفقیت‌های مشارکت مردم به شمار می‌آید تصریح کرد: امید داریم با مشارکت شوراها و شهرداری‌ها شاهد افزایش نمونه‌های موفق‌تری از این کمپین‌ها در کشور باشیم.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه 30 درصد از تولیدات کشاورزی مزرعه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده از بین می‌رود گفت: امروزه با کمبود آب و خشک شدن تالاب ها روبه‌رو هستیم به همین منظور می‌توانیم در خصوص این موضوع هم یک کمپین تأثیر گذار داشته باشیم.


    *سوخت مازوت از اکثر نیروگاه‌های کشور حذف شده است

    معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تفاهم‌نامه مشترکی بین شوراها و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده است، اظهار داشت: مرکز پایش مشترکی جزو یکی از این تفاهم‌نامه‌های مشترک بوده است.

    وی افزود: مأموریت‌هایی داریم که در راستای ارتقای کیفیت محیط زیست شهر‌های کشور است، به همین دلیل با قوت بیشتر و تجهیزات به روز‌تر به دنبال مرکز پایش مشترک هستیم.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه در راستای کاهش آلودگی هوا دولت یازدهم گام‌های خوبی برداشته است، گفت: در حال حاضر  سوخت مازوت از اکثر نیروگاه‌های کشور حذف شده است.

    ابتکار با بیان اینکه همه کلان‌شهر‌ها از سوخت یورو 4 برای خودرو‌های خود استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در تمامی جایگاه‌های سوخت، بنزین یورو 4 و همچنین گازوئیل یورو 5 مورد استفاده شهروندان قرار دارد.

    وی با بیان اینکه استاندارد‌های خودرو‌سازی کشور ارتقا یافته است، افزود: استنباط‌های یورو 4 را برای خودروسازی کشور اجرایی کردیم.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از یک مهر امسال موتور انژکتوری تولید می‌شود، گفت: بحث پایش مربوط به معاینه فنی خودرو را با راهور ناجا با سامانه معاینه فنی یکپارچه سیمفا عملیاتی کردیم و توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود.

    ابتکار اضافه کرد: با تصویب لایحه پارک، گام‌های مهمی برداشته شده و دولت نیز در این زمینه اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.

    وی گفت: به دنبال آن هستیم که معاینه فنی را برای خودروهای شخصی به دو سال و برای خودرو‌های عمومی به یکسال کاهش دهیم.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه در حال حاضر 60 هزار تاکسی فرسوده در طرح نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: 20 هزار تاکسی تاکنون جایگزین تاکسی‌های فرسوده شده‌اند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط