فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۰۰»

جلوگیری از آلودگی هوا با تعطیلی معادن شن و ماسه در فصل وارونگی دما

عصر خودرو- رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: اقدامات خود مراقبتی، تعطیلی معادن شن و ماسه و کارخانه های آلاینده تنها راه جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در فصل وارونگی دما است.

جلوگیری از آلودگی هوا با تعطیلی معادن شن و ماسه در فصل وارونگی دما
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران  در خصوص پدیده وارونگی دما یا اینورژن اظهار داشت: در حالت عادی و از لحاظ فیزیکی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند و این عمل باعث می شود آلودگی و ذرات منتشره در هوا ناشی از فعالیتهای انسان اعم از مصرف سوختهای فسیلی در خودروها و کارخانجات از محدوده تنفس انسانها خارج شود و ما با مشکلی در تنفس مواجه نشویم.

    وی ادامه داد: در اوایل روز و هنگام طلوع خورشید لایه های بالایی به دلیل برخورد اشعه های نور خورشید گرمتر از لایه های زیرین می شود، با شروع روز و آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت دمای هوای سطح زمین زیاد می شود، این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود، درنتیجه یک سطح پوششی بالای شهرتشکیل می شود که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی و به دلیل حبس هوادر زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند.

    رئیس محیط زیست شهر تهران بیان داشت: هیچ کدام از آلاینده ها در به وجودآمدن چنین پدیده ای دخیل نیستند و فقط وضعیت جوی است که آن را بوجود می آورد، بعبارتی این پدیده که از آن با نام وارونگی دما یا اینورژن یاد می شود،یک پدیده طبیعی است.

    بازگیر با بیان اینکه نقش انسان در آلودگی جو موثر است، افزود: اما طبیعت نیز گاهی اوقات با پدیده اینورژن در تشدید موضوع آلودگی دخالت می کند، زیرا هنگامی که پدیده  وارونگی دما اتفاق می افتد هوای سرد و آلوده به دلیل سنگینی بیشتر در سطح پایین و هوای گرم در ارتفاع بالا قرارمی گیرد و لذا جو حالت پایدار به خود گرفته و امکان مخلوط شدن و تهویه هوا میسر نمی گردد.

    وی درباره راهکار مقابله باوارونگی دما تصریح کرد: جز مراقبت از خود و کاهش عوامل تشدید کننده آلودگی وارونگی دما هیچ راهکار دیگری وجود ندارد.

    رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: کاهش تردد با وسائل نقلیه شخصی، تعطیلی یا کاهش ساعات کاری کارخانه های آلاینده، معادن شن وماسه و ... از جمله عوامل تاثیرگذار در جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در شرایط اینورژن هستند.

    بازگیر درباره اقدامات مراقبتی افراد نیز گفت: افراد جامعه به ویژه کودکان ،سالمندان ،بیماران قلبی ،ریوی و تنفسی از ترددهای غیر ضروری در فضای آزاد جدا خودداری کنند.

    وی افزود: ورزش کردن در فضای آزاد به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه در این شرایط به علت تنفس بیشتر هوا، آلودگی بیشتری استنشاق می شود.

    رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: مصرف مایعات بیشتر به ویژه شیر، کاهش استفاده از غذاهای پرچرب و مصرف بیشتر سبزیجات از دیگر راهکارهای خود مراقبتی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو