فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان بررسی کردند

رقابت تاکسی‌های بدون راننده کلید خورد

عصر خودرو- تاکسی های بدون راننده می‌توانند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایمن‌تر شدن جاده‌ها کمک کنند.

رقابت تاکسی‌های بدون راننده کلید خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  از ابتدای سال 2016 خودروسازان، شرکت‌های تکنولوژی و سرویس‌های تاکسی‌یاب رقابتی را برای ایجاد یک سرویس تاکسی‌یاب بدون راننده شروع کرده‌اند. این سرویس در واقع آینه‌ای از شیوه خدمات‌رسانی امروز شرکت معروف اوبر است، با این تفاوت که دیگر راننده‌ای در کار نیست.  حالا این رقابت آنقدر خشن و بی‌رحم شده است که شرکت‌ها برای کسب جایگاه خود و حفظ آن میلیاردها دلار برای خریدن یا سرمایه‌گذاری کردن در شرکت‌های دیگری که به آنها برای تبدیل رویای سرویس تاکسی‌یاب بدون راننده کمک می‌کنند، صرف می‌کنند.

    شرکت اوبر اخیرا با اعلام اینکه در حال آزمایش سرویس تاکسی‌یاب بدون راننده‌اش است، جایگاه خوبی در این رقابت به‌دست آورده است. این شرکت برای رسیدن به هدفش تصمیم دارد از خودروهای بدون راننده با کیفیت استفاده کند.  اما شرکت‌های دیگر شامل تقریبا همه خودروسازان به سرعت در حال رسیدن به هدف خود هستند؛ در حالی که ما در نیمه راه رقابت ارائه سرویس تاکسی‌یاب بدون راننده هستیم. موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در دو سال گذشته روند رشد بازار خودروهای بدون راننده را دنبال کرده است. گزارش‌های منتشر‌شده در نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که این تحولات با سرعتی بیش از آنچه انتظار می‌رود اتفاق می‌افتند و پیش می‌روند. با این حال اما همچنان موانع مختلفی وجود دارند که باید قبل از واقعی‌تر شدن دنیای خودروهای بدون راننده، بر آنها غلبه کرد.

    در گزارش جدیدی که این موسسه منتشر کرده است، کارشناسان تحلیل کرده‌اند که الگوی تاکسی بدون راننده به سرعت در حال رشد و توسعه است و تخمین می‌زند پیشرفت‌هایی که شرکت‌های فعال در این زمینه داشته‌اند به سرعت در حال بهبود است. به‌طور خاص، سرویس تاکسی‌های بدون راننده دارای سه بازیگر مهم و اصلی است؛ خودروسازانی که خودروها را تولید می‌کنند، تامین‌کنندگان قطعاتی آنها را برای تبدیل شدن به خودروهای بدون راننده تجهیز می‌کنند و سرویس‌های به اشتراک‌گذاری همراهی که پلت‌فرم مورد نیاز مصرف‌کنندگان را برای سفارش این خدمات و سرویس‌ها فراهم می‌کنند.

    این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکسی‌های کاملا خودران در حال حاضر وجود دارند، اما تا رسیدن به نقطه‌ای که شرکت‌ها بتوانند راننده را حذف کنند چند سالی فاصله داریم. جالب است بدانید که در حال حاضر دو شرکت Delphi و nuTonomy که ارائه دهنده خدمات تاکسی‌یاب هستند، این روزها در حال آزمایش نمونه‌های اولیه تاکسی‌های بدون راننده خودشان در سنگاپور هستند.  سرویس‌ها و خدمات تاکسی‌های بدون راننده به‌طور قابل توجهی برای شرکت‌های ارائه دهنده سودآور هستند، اما می‌توانند تاثیری مواج و چشمگیر روی کل اکوسیستم اقتصادی پیرامون خود داشته باشند. این سرویس‌ها می‌توانند به کاهش میزان ترافیک، کاهش آلودگی هوا و ایمن‌تر شدن رانندگی در جاده‌ها کمک کنند. البته نباید فراموش کرد که استفاده از سرویس‌های تاکسی‌یاب بدون راننده میلیون‌ها نفر از افرادی را که سال‌ها راننده تاکسی بوده‌اند، بیکار می‌کند.

    در حالی که این روزها بیش از هجده شرکت در سراسر دنیا در زمینه ارائه خدمات تاکسی‌یاب بدون راننده فعالیت می‌کنند، کارشناسان BI Intelligence پیش‌بینی می‌کنند که اولین کاربرد عمده این سرویس‌ها در سال 2020 اتفاق بیفتد. جالب اینکه بعضی از مقامات دولتی برنامه‌ها و طرح‌های جسورانه‌تری برای به‌کارگیری تاکسی‌های بدون راننده تا پیش از آن زمان هم دارند. با این حال اما انتظار می‌رود بعضی موانع تکنولوژیکی شامل تغییرات زیرساختی عمده، همچنان وجود داشته باشند. با همه اینها تحلیلگران و کارشناسان انتظار دارند که یک سرویس تاکسی بدون راننده برای ایجاد تاثیری قابل توجه در شیوه مسافرت مردم به بیست سال زمان نیاز دارد. این افراد معتقدند که سرویس‌های تاکسی بدون راننده در بخش‌های منتخبی از جهان ارائه خواهند شد، اما به خاطر تفاوت در دسترسی مردم دنیا به تکنولوژی‌های جدید و زیرساخت‌های لازم نمی‌تواند به‌صورت همزمان در تمام دنیا ارائه شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو