فونیکسریمکسبهتام

ورود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی به شهرهای بزرگ تا پایان سال

عصر خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه داریم تا آخر سال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.

ورود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی به شهرهای بزرگ تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، عباس علی‌ آبادی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: باید خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را بهبود دهیم، اما نباید در این بخش سرمایه‌گذاری گسترده کنیم. دوره در حال ورود به یک دوره تازه، یعنی استفاده از خودروهای برقی و هوشمند است. امیدواریم در سال آینده سطحی از هوشمندی را در خودروهای داخلی هم داشته باشیم. در حوزه خودروهای برقی با توجه به ظرفیت‌های دانش بنیان کشور، می‌توانیم تحول را از جایی شروع کنیم که دنیا تازه شروع کرده و در این حوزه خیلی عقب نیفتادیم.

    وی ابراز امیدواری کرد که به زودی حمل و نقل عمومی در تهران برقی شود و گفت: این موضوع اثرات مثبت زیست محیطی هم دارد. در حال حاضر نسب شارژرها شروع شده و در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم. احتمالا در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شود. در مجموع مقرر شده تا آخر سال 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.

    همچنین به گفته این مقام مسئول چند نمونه خودروی برقی داخلی هم تولید شده که پیش بینی می‌شود در نیمه اول سال بعد، این خودروها نیز عرضه شوند.

    علی آبادی در ادامه با اشاره به اینکه باتری خودروهای برقی نسبتا گران است، تصریح کرد: بر این اساس مقرر شده تعرفه‌ی واردات باتری‌ها به حداقل برسد. البته برای تاکسی‌ها، سهم قابل توجهی از هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند.  مقرر شده وزارت نفت هزینه حدود 10 هزار و 500 دلار سهم باتری را از محل سوخت صرفه‌جویی شده کمک کند.

    وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه به جای خودروهای بنزینی باید بیشتر تمرکز خود را روی خودروهای برقی و هوشمند بگذاریم، تصریح کرد: در نروژ بیش از 80 درصد خودروها برقی شده و در چین تقزیبا همه حمل و نقل عمومی و تقریبا 30 تا 35 درصد خودروهای مردم نیز برقی شده است. باید بیشتر انرژی خود را صرف کنیم که در این پدیده از دنیا عقب نمانیم و با دنیا همراه شویم. خودروهای بنزینی هم در برنامه جلو می‌روند، اما باید تمرکز ما بر خودروهای آینده باشد. سیاست ما نباید این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلی کنیم چون این‌ها گذرا هستند. بنابراین باید به سمت داخلی‌ سازی قسمت‌هایی که خلق فناوری می‌کنند، حرکت کنیم.

    قول وزیر صمت به صنایع دانش‌بنیان

    علی آبادی در ادامه با بیان اینکه اولویت تامین ارز برای مواد اولیه است و تولید با بهره‌وری بالاتر وکالاهای صادراتی هم اولویت بیشتری دارند، اظهار کرد: تقریبا در بسیاری از کالاها صف تخصیص ارز برداشته شده است.

    وی افزود: این قول را به صنایع دانش بنیان دادیم که کالای ایرانی باکیفیت که قابلیت صادرات داشته باشد به طور تمام و کمال مورد حمایت وزارت صمت و با تعرفه قابل قبول از واردات کالای مشابه آن جلوگیری می‌کنیم.

    9000 واحد صنعتی در کشور راکد هستند

    وزیر صمت هم چنین با بیان اینکه حدود 9000 شرکت صنعتی در سال های گذشته راکد و کم‌بهره شده‌اند، تصریح کرد: واحدهایی که به خاطر تغییر فناوری باید تغییر راهبر دهند باید جداگانه دیده شوند. هم چنین برخی از واحدهای راکد نیاز به کمک‌هایی مثل تامین سرمایه در گردش یا نوسازی تجهیزات دارند. برخی هم دلایلی مثل ناکارآمدی مدیریتی دارند که باید به آن‌ها نیز کمک شود. به طور کلی شهرک ساختن کنار ظرفیت‌های انسانی، از جمله سیاست‌های وزارتخانه است.

    این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه هشت برنامه راهبردی و 20 پروژه پیشران در این وزارتخانه تعریف شده که یکی از آن‌ها برقی کردن حمل و نقل پرسرعت است، تصریح کرد: الان حداکثر سرعت حمل و نقل ریلی 120 تا 160 کیلومتر است که در وزارت صمت برنامه ریزی شده به سمت سرعت‌های بالاتر برویم. در زمینه حل مشکل هوایی کشور هم مگاپروژه‌ای تعریف شده که قرار است از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده کنیم.

    علی‌آبادی در ادامه گفت: نیاز فناوری شرکت‌های بزرگ را در اختیار دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان قرار دادیم تا بازار آن‌ها فراهم شود. بنابراین به دانش‌بنیان‌ها پول نمی‌دهیم که کالا تولید کنند، بلکه دانش‌بنیان‌ها را در برابر مسائلی قرار می‌دهیم که برای حلشان کسی حاضر است پول به آن‌ها بدهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط