فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۴۵»

لایحه هوای پاک الزام های زیادی را برای خودروها و صنایع دارد

عصر خودرو- معاون سازمان محیط زیست به توجه ویژه لایحه هوای پاک به مسائل بازدارنده در آلودگی هوا اشاره و گفت: معاینه فنی خودروها با تفاوت در خودروهای عمومی و اختصاصی شهری و برون شهری، الزام خودروسازان به ارائه ضمانت قطعاتی که مرتبط با آلایندگی خودرو است، اخذ ضمانت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اعمال جرایم مختلف و افزایش مبالغ جرایم در خصوص آلاینده ها برخی از بندهای این لایحه است.

لایحه هوای پاک الزام های زیادی را برای خودروها و صنایع دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»به نقل از شانا، سید محمد مجابی ضمن قدردانی از تلاش نمایندگان مجلس دهم که ظرف مدت کمتر از سه ماه، لایحه هوای پاک را برای طرح در صحن علنی مجلس آماده کردند، گفت: این لایحه شامل موارد مهمی است که تعریف و تفکیک منابع آلاینده منطبق با متون و مطالعات بین المللی از جمله آن است.

    وی همچنین از تصویب لایحه هوای پاک در جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس قدردانی و  اعلام کرد: این طرح  در انتظار ارائه در جلسه علنی است.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت مدیریت کیفیت هوا بویژه در نیمه دوم سال، گفت: با توجه به این که نیمه دوم سال، در تعدادی از شهرها با پدیده وارونگی هوا روبرو هستیم، تصویب این لایحه پیش از آغاز فصل سرما اهمیتی بسیار دارد، لایحه هوای پاک از سوی دولت یازدهم به مجلس نهم تقدیم شده بود اما متاسفانه با وجود برگزاری جلسه های متعدد کارشناسی، لایحه به نوبت طرح در جلسه علنی نرسید.

    مجابی ضمن قدردانی  از تلاش نمایندگان مجلس دهم که ظرف مدت کمتر از سه ماه، لایحه هوای پاک را برای طرح در صحن علنی مجلس آماده کردند، گفت: لایحه شامل موارد مهمی است که تعریف و تفکیک منابع آلاینده منطبق با متون و مطالعات بین المللی از جمله آن است.

    این مقام مسئول ضمن اشاره به توجه ویژه ای که در لایحه هوای پاک به مسائل بازدارنده در آلودگی هوا شده است، یادآور شد: معاینه فنی خودروها با تفاوت در خودروهای عمومی و اختصاصی شهری و برون شهری، الزام خودروسازان به ارائه ضمانت قطعاتی که مرتبط با آلایندگی خودرو است، اخذ ضمانت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اعمال جرایم مختلف و افزایش مبالغ جرایم درباره آلاینده ها برخی از بندهای این لایحه است.

    معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، اعطای کمک ها و تسهیلات برای صنایع و خودروسازانی که منطبق بر استانداردها عمل می کنند، الزام به نصب سیستم های پایش آنلاین برای واحدهای بزرگ مشمول، الزام واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و معدنی به رعایت حدود مجاز آلاینده ها، ارتقا سطح کیفی هوا در شهرها و پیش بینی ضمانت اجرای عوامل بازدارنده از جمله توقف و یا جرایم و مجاز را از دیگر بندهای این لایحه برشمرد.

    به گفته وی، در این لایحه، تکالیف دستگاه های مختلف مشخص شده و هر کدام از دستگاه های اجرایی مکلف به انجام وظایف قانونی در ارتباط با بهبود کیفیت هوا در کشور هستند.

    مجابی یکی از نکات بسیار مهم این لایحه را پرداختن به نقش واحدهای موثر بر ایجاد آلودگی همچون نیروگاه ها دانست و اعلام کرد: بر همین اساس، جرایمی در این لایحه وضع شده که تنها برای مقابله با منابع آلوده کننده هوا اختصاص می یابد.

    وی ابراز امیدواری کرد: به واسطه اینکه کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی ظرف مدت کوتاهی لایحه هوای پاک را بررسی و تقدیم هیات رئیسه کرده، توجه و عنایت هیات رئیسه مجلس منجر به آن شود که با توجه به اولویت این موضوع، پیش از بررسی برنامه ششم توسعه، این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

    مجابی تاکید کرد: بدون شک تصویب این لایحه قانونی در نیمه دوم امسال می تواند نقشی اثرگذار در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو