فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۳۷»

آلاینده‌ مونوکسید کربن از سیستم آلایندگی کشور حذف شد

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری بحث آلودگی هوا را مهمترین موضوعی دانست که سازمان متبوعش به دنبال آن است.

آلاینده‌ مونوکسید کربن از سیستم آلایندگی کشور حذف شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید متصدی در نشست خبری امروز، گفت: در زمینه آلودگی هوا اعداد و ارقام پایش در مقایسه با سال 92 بیان می‌کند که تعداد روزهای پاک و سالم 28 روز افزایش داشته است.

    وی با بیان اینکه روزهای ناسالم بستگی به میزان غلظت آلاینده‌ها دارد افزود: غلظت آلاینده‌ها در سال 95 نسبت به سال 92 کاهش داشته است زیرا امسال روزهای ناسالم ما با شاخص عدد زیر 110 یا 120 بوده است در حالیکه در سال 92 غلظت آلاینده‌ها با شاخص بالای عدد 130 بوده است.

    متصدی با بیان اینکه تیرماه امسال مصوبه‌ای تحت عنوان برش یکساله کاهش آلودگی هوا، سازمان محیط زیست به مجلس داده است اظهار کرد: مسائلی از جمله بحث خودروهای فرسوده، جایگزینی اتوبوس‌ها، بحث بهبود سیستم مترو و ایجاد امکانات لازم برای خرید واگن‌های مترو و بحث تعطیلات زمستانه در این طرح مطرح شده است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید این عزم جدی را در رابطه با آلودگی هوا نداشته است زیرا که دو تصویب نامه در ارتباط با بحث آلودگی هوا داشته که نشان از جدیت دولت دارد. همچنین در طول هشت سال فعالیت دولت قبل یک مصوبه در رابطه با آلودگی هوا داشته‌اند که آن هم اجرا نشد ولی در دولت تدبیر و امید این بحث به جدیت در حال پیگیری است.

    وی افزود: در بحث آلودگی هوا علاوه بر اینکه بر آلودگی شهرها نظارت داشته‌ایم، برای منابع آلودگی هم چاره‌هایی اندیشیده‌ایم.

    متصدی ادامه داد: در این زمینه اکثر نیروگاه‌های کشور را مجبور به استفاده از سوخت گاز به جای مازوت کرده‌ایم و در نیروگاه‌هایی که استفاده از مازوت برای سلامت انسان خطرناک بوده استفاده از مازوت را ممنوع کردیم و امیدواریم میزان مازوت مصرفی نیروگاه‌ها به زیر 10 درصد برسد.

    وی با بیان اینکه نیروگاه‌های شهری باید از گاز استفاده کنند گفت: در صورت استفاده از مازوت فعالیت این نیروگاه‌ها ممنوع می‌شود.

    وی ادامه داد: بررسی‌ها و تحقیقات با همکاری وزارت نفت و نیرو نشان می‌دهد که میزان گاز مناسب و کافی برای تامین گاز نیروگاه‌ها وجود دارد.

    متصدی گفت: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست بر این است که تعمیرات دوره‌ای صنایع بزرگ در ماه‌های سرد سال انجام شود چون در ماه‌های سرد با مشکلات آلودگی هوا روبرو خواهیم بود و این پیشنهاد به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد و همچنین امیدواریم که این امر را به انجام رسانده و آلودگی صنعتی را کاهش دهیم.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در زمینه آلودگی هوا منابع خانگی نیز موثر هستند گفت: امروز با تدوین مواردی در زمینه معاینه فنی موتورخانه‌های خانگی و تجاری نقش عمده‌ای در کاهش آلودگی هوای ناشی از منابع خانگی و تجاری داشته‌ایم و بخش نامه‌هایی را به کلیه دستگاه‌ها مبنی بر الزام معاینه فنی موتورخانه‌ها داده‌ایم.

    وی گفت: بحثی که در مجلس جدید با جدیت دنبال می‌شود، لایحه هوای پاک است که در مجلس قبل به سرانجام نرسید.

    وی گفت: لایحه‌ هوای پاک را که در مجلس قبل مطرح بود مجددا در مجلس جدید دنبال کردیم و امیدواریم بحث تقویت لایحه هوای پاک را داشته باشیم. همچنین کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس به دنبال پیگیری این موضوع هستند و امیدواریم در نیمه اول سال لایحه هوای پاک به قانون هوای پاک تبدیل شود. این لایحه قانونی است که به همه موضوعات آلودگی هوا با توجه به شرایط روز پرداخته است.

    متصدی گفت: با توجه به اینکه در سال پایانی دولت تدبیر و امید هستیم یکی از موضوعات موفقیت آمیز دولت بحث کاهش آلودگی هوا بوده است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در راستای کاهش آلودگی هوا، آلاینده‌های سمی و خطرناک را اندازه گیری نمی‌کنیم افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته با توجه به ورود بنزین‌های آلوده به کشور این موضوع مورد توجه قرار گرفت و با سنجش میزان آلاینده‌های سمی و خطرناک متوجه کاهش این نوع آلاینده‌ها شدیم و امروز نسبت به سال‌های گذشته 20 برابر میزان آلاینده‌های سمی و خطرناک را کاهش داده‌ایم و امیدواریم با فعالیت‌هایی که در حال انجام است و تکمیل طرح کهاب این موضوع به حد استانداردهای روز برسد.

    وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال طرح کهاب را با کمک وزارت نفت به پایان برسانیم گفت: پس از پایان طرح کهاب شاهد وجود آلاینده‌های سمی نخواهیم بود.

    متصدی افزود: در حال حاضر سطح منوکسید کربن تقریبا در همه کلانشهرها در حد پاک است و در طول دو سال گذشته در کلانشهرها روزی را نداشتیم که میزان منوکسید کربن بیش از حد مجاز باشد و شاخص ما در این زمینه به بالاتر از عدد 60 نرسیده است.

    وی با اشاره به ایجاد تغییراتی در سیستم پایش گفت: با توجه به تغییرات ایجاد شده در نظارت‌های محیط زیستی، آلاینده مونوکسید کربن در حال حذف از کشور می‌باشد. همانطور که در سال 83 سرب را از هوای کشور حذف کردیم آلاینده مونوکسید کربن نیز در حال حذف است و با توجه به این تغییرات لازم است که سنسورهای اندازه گیری مونوکسید کربن را کاهش داده و به جای آن سنسورهای مربوط به اندازه گیری آلاینده‌های سمی و خطرناک را افزایش دهیم.

    وی ادامه داد: همه اینها نتایج تلاش‌هایی است که در زمینه اصلاح سوخت و سیستم خودروها انجام داده‌ایم. به طور مثال بحث ABOD را در خودروهای کشور اجباری کرده‌ایم و خودروها دیگر نمی‌توانند تولید مونوکسید کربن داشته باشند و به طور کلی آلاینده‌ای به نام مونوکسید کربن از سیستم کشور حذف شد.

    متصدی با بیان اینکه هیچ پروژه محیط زیستی در این دولت بدون مجوز زیست محیطی شروع به فعالیت نکرده است گفت: بحث پروژه‌های ارزیابی در ارتباط با این موضوع با جدیت در حال پیگیری است و پروژه‌هایی که قبلا بدون مجوز در حال فعالیت بودند مورد بررسی دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته و برای تصویب نهایی به هیئت دولت فرستاده می‌شود.

    وی با بیان اینکه 156 پروژه‌ زیست محیطی در دولت قبل ایجاد شده که ارزیابی زیست محیطی نداشتند گفت: بررسی این پروژه‌ها شروع شده است و در ابتدا دستور توقف این پروژه‌ها را صادر کردیم. این پروژه‌ها بررسی خواهد شد و اگر مطابق استانداردها نباشند، تعطیل می‌شوند.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در بحث پایش‌های زیست محیطی، عوارض آلایندگی بحث روز مجامع صنعتی زیست محیطی است گفت: تبصره 1 ماده 38 که به عوارض آلایندگی می‌پردازد این عوارض را به حساب شهرداری‌ها ریخته و تا امروز هیچ گزارشی از اجرای این تبصره از شهرداری‌ها نداشته‌ایم که بگویند درآمد کسب شده از این موضوع کجا و چگونه هزینه شده است.

    وی افزود: عوارض آلایندگی باید در جهت کاهش معضلات آلایندگی هزینه شوند و یکی از نقش‌های مهم عدم نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر این عوارض است، چون قانون هیچ گونه نظارتی را برای سازمان قائل نشده است.

    متصدی گفت: در برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و پیشنهاد سازمان این است که درآمد حاصل از عوارض برای کاهش آلایندگی و همچنین کاهش آلودگی هزینه شود.

    متصدی با بیان اینکه بحث نظارت سازمان حفاظت محیط زیست باید در قانون آورده شود اظهار کرد: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر یا مدیر بحث تبصره 1 ماده 38 مورد توجه قرار گیرد.

    وی در خصوص پایش‌های صنعتی استانی و شهری گفت: پایش‌های صنعتی ادارات کل استانی در حال انجام است و فعالیت‌هایی را انجام ِمی‌دهد اما در برخی از استان‌ها میزان پایش‌ها کم است و انتظار داریم که میزان نظارت‌ها افزایش یابد.

    وی ادامه داد: میزان پایش‌های شهری مناسب است و 188 ایستگاه پایش داریم و تکمیل و گسترش شبکه‌های پایش را در برنامه‌های خود داریم.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه میزان مصرف پلاستیک در کشور تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌ها و بررسی‌های انجام شده مصوبه‌ای را آماده کرده و پیشنهاد داده‌ایم که در حال نهایی شدن است تا بتوانیم در برنامه سه ساله 50 درصد میزان مصرف کیسه پلاستیک را کاهش دهیم. این مصوبه تا هفته آینده برای دولت ارسال خواهد شد.

    متصدی با بیان اینکه اولویت بحث پسماندهای استان‌های شمالی کشور است گفت: توافقی با مدیران استانی و به خصوص سه استان شمالی کشور انجام داده‌ایم.

    وی افزود: در این توافق بحث مدیریت پسماندهای شمال کشور، مدیریت توریسم، کمپین‌های جمع آوری پسماند و مدیریت تفکیک زباله‌ها از یکدیگر مطرح شده است و مهمترین موضوع در استان‌های شمالی تفکیک زباله از مبدأ است.

    متصدی گفت: بحث زباله سوزی و تولید انرژی از پسماند و احداث نیروگاه زباله سوز از جمله دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحث مدیریت پسماند بیمارستانی از موضوعات مهم و بسیار جدی است گفت: در سال‌های گذشته این پسماندها بی خطرسازی می‌شدند ولی با زباله‌های عادی جمع آوری می‌شدند. ما در حال پیگیری سیستم جمع آوری جدا برای پسماند بیمارستانی هستیم که از پسماند شهری جدا شده و همچنین در برخی از استان‌ها مثل استان البرز این موضوع انجام می‌شود و با همکاری وزارت بهداشت در حال پیگیری این مسئله در استان‌های دیگر هستیم.

    وی گفت: پیشنهاد جمع آوری پسماند درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها در حال پیگیری است و در برخی استان‌ها این موضوع مدیریت می‌شود.

    متصدی درباره پسماندهای ویژه و صنعتی بیان کرد: در حال حاضر دو سه مرکز برای پسماندهای ویژه داریم و برخی از مراکز در حال آزمایش اولیه هستند و در مورد پسماندهایی که شرایط بازیافت آنها را در داخل کشور نداریم مانند سموم تاریخ گذشته تسهیلاتی برای صادرات این پسماندها فراهم کرده‌ایم.

    وی بیان کرد: بر اساس قانون سازمان حفاظت محیط زیست باید مکان‌هایی را برای دفن پسماندهای ویژه معرفی کند و وزارت صنعت این مجتمع‌های بازیافت را بررسی کند. در حال حاضر در 116 استان کشور مراکز دفن پسماند ویژه تایید شده است و واحدها در حال آماده سازی است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت باطری‌های فرسوده که به داخل کشور وارد می‌شدند و در داخل بازیافت می‌شدند گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته هر باطری با هر تنی وارد می‌شد و ما برای کاهش این مسئله مصوب کردیم که هر کارخانه‌ای که بازیافت باطری انجام می‌دهد 70 درصد باطری‌های داخل کشور را بازیافت کند و 30 درصد از خارج از کشور باطری برای بازیافت وارد کند و همچنین مراکز بازیافت باطری باید واحدهای بازیافت اسید داشته باشند.

    متصدی با بیان اینکه با برخی از تولید کنندگان و وارد کنندگان محصولات الکترونیک مذاکراتی انجام داده‌ایم گفت: سیستم مدیریت پسماند الکترونیکی را راه اندازی کرده‌ایم و تولید کنندگان محصولات الکترونیکی باید سیستم بازیافت و امحای پسماند خود را داشته باشند و در صورتیکه فاقد این سیستم باشند نیم در هزار ارزش کالای خود را باید به صندوق ملی محیط زیست واریز کنند. پس کلیه وارد کنندگان محصولات الکترونیکی به کشور باید پسماند خود را مدیریت کنند تا بتوانیم مدیریت مناسبی بر پسماند صنعتی داشته باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو