فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۲۷»

حد نصاب شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کرد

عصر خودرو- مدیرکل محیط زیست استان تهران از کاهش حد نصاب شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران خبرداد و گفت: در گذشته عدد ۲۰۰ شاخص شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران بود که این عدد به ۱۵۰ کاهش پیدا کرد و از از این پس شهرداری و آموزش و پرورش در کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا حق رأی نخواهند داشت.

حد نصاب شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمد هادی حیدرزاده در نشست خبری امروز که با حضور اصحاب رسانه در محل اداره محیط زیست شهر تهران برگزار شد، گفت: از سال 91 تا 94 رشد نسبی در کیفیت هوای تهران را شاهد بودیم به گونه‌ای که در سال 91 - 3 روز هوای پاک، در سال 92 - 3 روز، در سال 93 - 16 روز و در سال 94 - 21 روز هوای پاک را داشتیم و نشان دهنده این است که بهبود کیفیت هوای تهران با شیب ملایمی روند مثبتی را طی می‌کند.

    وی ادامه داد: در سال 92 - 202 روز هوای سالم، در سال 93 - 233 روز و در سال 94 نیز 233 روز سالم داشتیم، روزهای با شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در سال 91 - 134 روز، در سال 92 - 148 روز، در سال 93 - 112 روز و در سال 94 - 105 روز بوده است، روزهای ناسالم در سال 91 و 92 - 12 روز، در سال 93 - 4 روز و در سال 94 نیز 5 روز بوده است که در سال‌های 92 ، 93 و 94 روزی با شرایط آلودگی هوای خطرناک نداشتیم.

    حیدرزاده ادامه داد: روزهایی که هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت به دلیل مشکل ذرات معلق بود که در بهار و تابستان وزش طوفان‌های گرد و غبار این مشکل را به وجود آورد و در پاییز و زمستان، وارونگی دما باعث ایجاد روزهای ناسالم شد.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص توزیع سوخت یورو 4 در استان تهران گفت: هم‌اکنون در 81 درصد جایگاه‌های توزیع سوخت در کل استان تهران بنزین یورو 4 توزیع می‌شود و بنزین سوپر نیز در 9 درصد جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

    * تا پایان سال جاری 10 هزار و 500 تاکسی فرسوده از رده خارج می‌شوند

    حیدرزاده در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گفت: با توجه به وضع اقتصادی دولت شرایط از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شیب ملایم رو به مثبتی دارد به گونه‌ای که در سال 91 - 141 هزار خودرو و در سال 93 - 212 هزار خودرو و سال 94 - 260 هزار خودرو از رده خارج شد و براساس برنامه‌ریزی‌ها باید تا پایان سال 95 تعداد 10 هزار و 500 تاکسی فرسوده از رده خارج شود که تا این لحظه 6 هزار و 300 تاکسی فرسوده از رده خارج شده است.

    حیدرزاده با اشاره به طرح کهاب افزود: در مجموع 265 جایگاه توزیع سوخت در استان تهران وجود دارد که 232 باب جایگاه این طرح را اجرایی کرده‌اند و در 20 جایگاه در حال اجرا است. همچنین به علت سیستم قدیمی یا جابجایی جایگاه‌ها امکان اجرای این طرح در 13 جایگاه وجود ندارد.

    وی با اشاره به اینکه در برنامه اول و دوم به موضوع منابع ثابت در کاهش آلودگی هوای تهران توجه نشده بود، گفت: بحث منابع ثابت در 2 برنامه اول و دوم کاهش آلودگی هوای تهران مغفول مانده بود در حالیکه این منابع عمدتاً آلودگی‌های جدی دارند و در طی چند سال گذشته با مصوبه هیأت وزیران به بحث منابع ثابت هم توجه ویژه‌ای شده است. یکی از مشکلات این منابع استفاده از مازوت و سوخت‌های آلاینده بود که عمدتاً در نیروگاه‌ها این مشکل وجود داشت. نیروگاه بعثت هم‌اکنون 100 درصد گازسوز شده است و نیروگاه منتظرالقائم در البرز نیز 60 درصد سوخت خود را از گاز تأمین می‌کند.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص گازسوز شدن واحدهای صنعتی گفت: از سال 92 به بعد به سمت گازسوز کردن واحدهای صنعتی در تهران حرکت کردیم که در سال 94 تعداد این واحدها به 245 واحد رسید و تا پایان 95 این تعداد باید به 2 برابر افزایش پیدا کند. در استان تهران و البرز مجموعاً 9 هزار واحد صنعتی داریم که از گاز استفاده می‌کنند و ظرفیت صنایعی که می‌توانند از مازوت به گازسوز تبدیل شوند 5 هزار واحد است و بالغ بر 3 هزار واحد صنعتی در تهران و البرز فعالیت دارند.

    حیدرزاده افزود: در بحث پایش آلودگی هوا و پایش پسماند و فاضلاب، پایش‌های جدی خود را آغاز کرده‌ایم و 8 هزار و 664 واحد پایش شده‌اند. تعداد اخطاریه‌هایی که در این مدت به واحدهای متخلف داده شده 4 هزار و 67 اخطاریه بوده است و 1193 واحد زیرزمینی نامحسوس را شناسایی کرده‌ایم. از این واحدها 826 واحد متعهد به خود اظهاری شده‌اند و 258 مورد برنامه مدیریت پسماند خود را ارائه داده‌اند.

    *سایت تصفیه پسماندهای صنعتی در شهرری احداث می‌شود

    حیدرزاده ادامه داد: در محدوده شعاع 120 کیلومتری تهران فاقد سایت تصفیه پسماندهای صنعتی بودیم که در محدوده استحفاظی شهرری با همکاری ارتش قرار است به زودی این تصفیه‌خانه راه‌اندازی شود. در استان تهران در سال 95 اولویت اصلی ما پایش است که تا پایان امسال به صورت جدی ادامه خواهد داشت.

    وی در خصوص مراکز معاینه‌فنی خودرو گفت: در استان تهران 32 مرکز معاینه فنی داریم که به سامانه «سیمفام» متصل شده‌اند اما هنوز بحث دوربین که امکان تصویربرداری از پلاک خودروها را ایجاد می‌کند راه‌اندازی نشده است و امیدواریم تا پایان شهریور و ابتدای پاییز این موضوع نیز عملیاتی شود چرا که تاکنون نیز دیرکرد زیادی داشته‌اند.

    حیدرزاده افزود: سال گذشته 512 هزار و 125 برگه معاینه فنی خودرو صادر شده است که امیدواریم به زودی قانون معاینه فنی در مجلس اصلاح شود و شاهد اجرای قانون جدید باشیم.

    وی ادامه داد: در مجموع سالهای 93 و 94 تعداد 516 پرونده حقوقی تشکیل شده است که از مجموع این پرونده‌ها در 417 پرونده احکام صادره به نفع محیط زیست بوده است. همچنین در سال 94 تعداد 91 مورد از پرونده‌های متشکله به پلمب منجر شد و 235 واحد جمع‌آوری شدند.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص تصرف اراضی در استان تهران گفت: در سال‌های 93 تا 95 در مجموع 110 پرونده در خصوص تصرف اراضی داشتیم که از این تعداد میزان تصرفات 3 میلیون و 729 هزار و 533 متر مربع بوده است و از این مقدار یک میلیون و 293 هزار و 257 متر مربع رفع تصرف شده است.

    * زمین فاز 8 مسکن مهر باید به محیط زیست بازگردانده شود

    حیدرزاده با اشاره تصرف 730 هکتاری منطقه حفاظت شده جاجرود گفت: این پرونده مربوط به فاز 8 مسکن مهر است که در دولت قبل در کمیسیون امور زیربنایی محیط زیست مصوبه‌ای را دریافت می‌کند که کاربری این عرصه مسکونی شود، این عرصه در قدیم به حریم شهر پردیس واگذار شده بود تا بدون کاربری به عنوان منطقه شهری پردیس محسوب شود.

    وی ادامه داد: سازمان بازرسی شکایتی به دیوان عدالت اداری انجام داد لذا دیوان رأی به کأن‌لم‌یکن شدن آن مصوبه می‌دهد لذا محیط زیست هم‌اکنون پیگیری قضایی این پرونده را انجام می‌دهد و روز گذشته رئیس سازمان محیط زیست نامه‌ای به وزیر راه نوشت تا نسبت به عودت فاز 8 مسکن مهر به مناطق حفاظت شده اقدام کنند هرچند ما معتقد هستیم دیگر آنجا ارزش اکولوژیک ندارد اما به سمت اجرای این رأی خواهیم رفت.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: اواخر سال 94 و اوایل سال 95 تعداد 107 نیرو در اداره کل محیط زیست استان تهران جذب شدند همچنین وضعیت 49 محیط بان از قراردادی به پیمانی تغییر کرد و 27 نفر از کارشناسان نیز از قراردادی به پیمانکاری تبدیل وضعیت شدند و با برون‌سپاری پروژه‌ها برای بیش از 90 نفر ایجاد اشتغال صورت گرفته است.

    حیدرزاده افزود: اعمال سختی شرایط کار محیط بانان از جمله اقدامات خوبی بود که موفق به انجام آن شدیم و دومین استانی بودیم که در سطح کشور این موضوع را اجرایی کردیم. اجرای مواد 68 قانون خدمات مدیریت کشوری و اعمال 3 هزار امتیاز مشاغل خاص نیز از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفته است و هم‌اکنون بالغ بر 95 درصد شاغلان در محیط زیست تهران از این امتیاز برخوردار هستند و این قانونی بود که از سال 87 معطل مانده بود.

    وی خاطرنشان کرد: درخصوص مقابله با آتش‌سوزی اراضی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، 20 هزار هکتار اراضی با قابلیت حریق وجود دارد که 3 هزار هکتار آنها شدیداً این قابلیت را دارد که خوشبختانه با آموزش‌های داده شده و هماهنگی با ستاد بحران در طی سالهای اخیر آتش‌سوزی جدی نداشتیم و تنها یک مورد در خجیر و یک مورد در لارو اتفاق افتاد گسترش زیادی پیدا نکرد.

    حیدرزاده با بیان اینکه تمام پروژه‌های عمرانی باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشند، گفت: تعداد 20 عنوان بررسی ارزیابی پروژه‌ها به ادارات کل محیط زیست استانها واگذار شده است و رئیس سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست در دستگاه متقاضی اجازه رأی دارند.

    * 19 شهرک صنعتی فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند

    مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: در بحث شهرک‌های صنعتی و لکه‌های صنعتی 70 مورد داریم که شهرک‌های صنعتی مصوب 28 مورد است و از این تعداد 19 شهرک فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند و تنها 2 شهرک خوارزمی و پرند سیستم‌های تصفیه فاضلاب درستی دارند. در این زمینه ما به جد پیگیر هستیم و امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم. در دولت گذشته 8 شهرک صنعتی خصوصی مصوب نیز داشتیم که به علت عدم اجرای تعهدات خود و عدم احداث تصفیه فاضلاب از یک سال گذشته تمام استعلام‌های آنها را متوقف کردیم.

    حیدرزاده افزود: یکی دیگر از اقدامات خوبی که در سطح استان صورت گرفته است در مورد بیمارستان‌ها بوده است که از مجموع 165 بیمارستان 155 بیمارستان بحث بی‌خطرسازی را انجام می‌دهند و از این تعداد 29 مورد مشکل دارند اما باید اعلام کنیم که 93 درصد بیمارستان‌های استان تهران بحث بی‌خطرسازی زباله‌های خود را انجام می‌دهند و اختلافی که هم‌اکنون با وزارت بهداشت داریم این است که آنها معتقد هستند این بی‌خطرسازی بعد از اتوکلاو پسماند ویژه است در حالی که آنها معتقدند این پسماند، پسماند عادی است.

    وی همچنین از احداث زباله‌سوز جدید مرکزی با ظرفیت 120 تن در تهران خبر داد و گفت: این زباله‌سوز با حضور بخش خصوصی که متقاضی آن خارج از کشور است احداث خواهد شد و هم‌اکنون 6 بیمارستان مشکل تصفیه فاضلاب دارند.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص آخرین سرشماری حیات وحش در استان تهران گفت: در زمستان 94 قوچ و میش سرشماری شده 13 هزار رأس بوده است کل و بز 2099 رأس، آهو 125 و 10 هزار و 880 پرنده نیز سرشماری شده است که به این ترتیب رشد 20 درصدی در آمار حیات وحش از سال 92 تا 94 را داشته‌ایم.

    حیدرزاده در مورد تلفات ایجاد شده در حیات وحش استان تهران گفت: 74 کل و بز در خجیر تلف شده‌اند و در فروردین و اردیبهشت امسال نیز 25 رأس میش در پارک سرخه‌حصار تلف شده‌اند که در نقطه این بیماری کنترل شد و امحاء لاشه‌ها با سرعت صورت گرفت.

    * واحدهای تفرجی، اقامتی و رستوران‌ها گواهینامه بین المللی دریافت می‌کنند

    وی افزود: از ابتدای مهر ماه استانداردسازی زیست محیطی واحدهای اقامتی و پذیرایی با همکاری بنیاد جهانی FEE اجرایی خواهد شد و واحدهای پذیرایی، اقامتی، تفرجی و رستوران‌ها می‌توانند گواهینامه بین‌المللی کلید سبز را دریافت کنند و هفته آینده این تفاهم‌نامه منعقد خواهد شد.

    حیدرزاده درخصوص آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب گفت: تأکید شده است در این زمینه تنها وزیر جهاد کشاورزی صحبت کند و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم کارگروهی در یکسال گذشته تشکیل شده است که یکسری اقدامات و تکالیفی را بین دستگاه‌ها توزیع کرده است و براساس آن برخورد با فاضلاب‌های صنعتی بر عهده محیط زیست است و تخریب واحدهای کشاورزی که از فاضلاب استفاده می‌کنند از تکالیف جهاد کشاورزی است.

    * از این پس شهرداری و آموزش و پرورش در کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا حق رأی نخواهند داشت

    مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص اصلاح حد نصاب شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته حد نصاب شاخص اضطرار که در گذشته 200 بود به 150 کاهش پیدا کرد و یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفت این است که از این پس محیط زیست، وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و هواشناسی در کمیته مواقع اضطرار حق رأی خواهند داشت و شهرداری و آموزش و پرورش تنها به عنوان مدعو حضور خواهند داشت و تعطیلی ادارات هم به کمیته‌های استانی تفویض شده است.

    حیدرزاده در خصوص تخریب طبقات اضافی هتل آرینا گفت: حقوق مکتسبه‌ای در این زمینه اجرا شده است که در آن زمان دستگاه‌های دولتی تخلف کرده‌اند و جلسات مختلفی در کمیسیون اصل 90 برگزار شد و چون صرفاً تخلفی که می‌تواند پیگیری شود تخلف طبقات اضافی است در اجرای حکم باید شهرداری پاسخگو باشد اما تا امروز نه با این هتل برخورد شده و نه با افرادی که این مجوزهای نادرست را دادند.

    وی افزود: در سال 94 با 140 مورد مراکز نگهداری و فروش حیات وحش برخورد شد و در سال 95 نیز تاکنون با 70 مورد برخورد شده است و باید بگویم برای خرید و فروش حیات وحش به هیچ عنوان مجوز داده نمی‌شود.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص آلودگی آب تهران گفت: 3 ایستگاه سنجش آلودگی آب در جاجرود داریم که تا الان ایستگاه‌ها میزان آلودگی را بالاتر از حد استاندارد نشان ندادند بنابراین می‌توان گفت آبی که از جاجرود وارد تهران می‌شود سالم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو