فونیکسریمکسبهتام

موافقتنامه احداث ۱۲۰۰کیلومتر کریدور شماره ۱۰ با ایتالیایی ها امضا شد

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اولویت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، 'چارچوب موافقتنامه ' احداث کریدور شماره ۱۰ به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از شمال غرب کشور در مرز بازرگان تا بندر امام خمینی(ره) با یک شرکت ایتالیایی امضا شد.

موافقتنامه احداث ۱۲۰۰کیلومتر کریدور شماره ۱۰ با ایتالیایی ها امضا شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایرنا، علی نورزاد افزود: چارچوب موافقتنامه با نهاد جاده های ایتالیا 'آناس' برای مطالعات امکان سنجی یک طرح جاده ای به طول 1200 کیلومتر امضا شد.
    وی افزود: متن امضا شده با هدف بررسی سرمایه گذاری در یک مسیر بزرگ جاده ای تحت عنوان کریدور شماره 10 به امضا رسیده است که از شمال غرب کشور در مرز بازرگان با کشور ترکیه آغاز و در کوتاه ترین پیمایش آزادراهی به بندر امام خمینی(ره) در جنوب کشور متصل می شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد کریدور محوری در سرمایه گذاری خارجی افزود: در رویکرد نوین وزارت راه و شهرسازی مذاکرات با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در قالب احداث کریدورهای اصلی کشور در اولویت قرار گرفته است. علاوه بر این در حال مذاکره برای احداث کریدور شماره یک از بندر گواتر به بندر خرمشهر هستیم که به عراق متصل می شود و این توسعه نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس را فراهم می کند.
    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر تعهدات شرکت ایتالیایی گفت: این شرکت متعهد شده است تا ارزیابی ترافیک کریدور مذکور و مناطق اطراف، برآورد تقاضای حمل و نقل، ارایه گزارش های مطالعات امکان سنجی پروژه، پیشنهاد مدل بهره برداری و نگهداری مدل مالی مربوطه و همچنین مدل مالی مطالعات امکان سنجی قابل قبول بانکی شامل وام، سهام، تضامین و اقدامات تامینی را انجام دهد.
    نورزاد ضمن اشاره به زمان چهار ماهه برای نهایی شدن این موضوع اظهار داشت: نهاد جاده های ایتالیا بر طبق این چارچوب متعهد شده است نحوه ساخت چند قطعه اولویت دار این مسیر را به صورت ساخت، اداره و انتقال (BOT ) انجام دهد و برای ساخت قطعه یک و دو حدود 800 میلیون یورو سرمایه گذاری کند. ساخت مابقی قطعات نیز بر اساس مطالعات تکمیلی با مدل های معمول سرمایه گذاری از قبیل BOT یا BLT انجام خواهد شد.
    وی از آغاز فاز مطالعاتی این پروژه از چند ماه پیش خبر داد و گفت: اولویت های اجرایی این پروژه به ترتیب شامل قطعات تبریز- میاندوآب، کرمانشاه - خرم آباد، میاندوآب - کرمانشاه، بازرگان- تبریز است و برای ساخت قطعه اول و و دوم این پروژه چهار سال در نظر گرفته شده است که بعد از نهایی شدن مفاد و امضای قرارداد، ساخت آن از طریق پیمانکاران ایرانی آغاز می شود.
    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآورشد: در مراحل ابتدایی تکمیل مطالعات و اقدامات مورد نیاز، مذاکراتی به منظور تامین و تضمین سرمایه گذاری انجام می شود تا پس از اتمام مراحل فوق و اخذ مجوزهای لازم نسبت به شروع مراحل قراردادی و اجرای آن اقدام شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده حداکثری از توان فنی- مهندسی داخل کشور، افزود: با توجه به الزام قراردادهای خارجی به استفاده از نیروی متخصص و توان مهندسی کشور، که در فاز اجرایی این پروژه برای ساخت قطعات، مناقصه برگزار کرده، بدیهی است قسمت اعظم کارها به شرکت های ایرانی واگذار خواهد شد.
    به گزارش ایرنا، در قراردادی که بین ایران و سازمان دولتی بزرگراه های ایتالیا (آناس) به امضا رسیده این سازمان با سرمایه گذاری 3 میلیارد و 600 میلیون یورویی ساخت و مدیریت بزرگراه 1200 کیلومتری بازرگان تا بندر امام(ره) را بر عهده می گیرد.
    پیش از این سازمان دولتی بزرگراه های ایتالیا (آناس) اعلام کرده بود نخستین قطعه این بزرگراه به طول 350 کیلومتر تا سال 2022 و با هزینه 600 میلیون یورو ساخته می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط