فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۵۸۶»

زندگی ۳۵ میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا

عصر خودرو- رئیس سازمان محیط زیست با اعلام اینکه امروز در جهان از هر ۷ مرگ و میر یکی مرتبط با آلودگی هواست، گفت: امروز زمینه برای کار علمی و متعهدانه در حوزه پایش و سنجش فراهم شده است.

زندگی ۳۵ میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، معصومه ابتکار در اولین کنفرانس بین‌المللی نمونه‌برداری و پایش آلاینده‌های محیط زیست ضمن تبریک روز معلم گفت: امیدوارم که در عمل و نه فقط در حرف حرکت جامعه خودمان را مبتنی بر دانایی ترسیم کنیم.

    وی تاکید کرد: دانشگاه تهران، دانشگاه مادر است و اگر می‌خواهیم جریان فکری و اجتماعی در محیط زیست داشته باشیم، نمی‌توانیم بدون دانشگاه تهران چنین حرکتی را ترسیم کنیم.

    ابتکار افزود: دولت دهم با وجود همه جهت‌گیری‌های دولت در توسعه اقتصادی و برقراری مناسبات منطقی و متعادل با دنیا به محیط زیست پرداخته است و آقای رئیس‌جمهور اخیرا نیز برای چندمین بار اعلام کردند دولت من، دولت محیط زیست است.

    معاون رئیس‌جمهوری گفت: موضوع محیط زیست در همه بخش‌ها و دستگاه‌ها یعنی نه فقط دولت، بلکه همه بخش‌های کشور جاری است.

    ابتکار ادامه داد: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری که سال گذشته اعلام شد و پشت‌گرمی بسیار بزرگی را برای محیط زیست و طبیعت ایران به وجود آورد، این زمینه را فراهم کرد که هر کسی در زمینه کاری و تخصصی خودش برای محیط زیست گام بردارد و ما بتوانیم جلوی روندهای تخریبی که روز به روز خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سلامت آحاد مردم و طبیعت ایران وارد می‌کند، بگیریم.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز نه تنها سیاست‌های کلی را داریم، بلکه برنامه‌های ملی را هم برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور ترسیم کرده‌ایم و بحث اقتصاد سبز و نگرش اقتصادی که در آن رشد سبز و بهبود کیفیت محیط زیست و شاخص‌های محیط زیست لحاظ شده را تعریف کرده‌ایم.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع پایش در اشتغالزایی، گردش سرمایه و ایجاد بنگاه‌های موثر و موفق برای حفظ محیط زیست و اقتصاد سبز نقش کلیدی دارد، گفت: با شبکه قوی آزمایشگاه‌های معتمد که امروز شکل گرفته است، امیدواریم که بتوانیم برای بهبود شاخص‌های هوا، آب و همچنین کیفیت فرآورده‌های غذایی فعالیت کنیم.

    ابتکار با اشاره به نقش آب و هوا در چرخه غذایی، اعلام کرد: در خونِ همه ما امروز ماده‌ای به نام دی‌اکسین وجود دارد که 50 سال پیش وجود نداشت و اثبات شده که این ماده سلول‌های ایمنی را تحریک می‌کند و پاسخ‌های سیستم ایمنی را مختل می‌کند و این نشان می‌دهد که چقدر مسئولیت فعالان حوزه پایش سنگین است و امروز این بحث جهانی است.

    وی ادامه داد: همان قدر که امروز آلودگی هوا برای ما مهم است و از اولویت‌های دولت یازدهم به شمار می‌رود و رئیس‌جمهور هم اشاره کرد که در برخی شهرها به دلیل سیاست‌های درست و علمی در جهت کاهش آلودگی هوا، امروز بهبود کیفیت هوا را گزارش می‌کنیم و در شهری مثل اصفهان تعداد روزهای پاک از سال 1392 تا 1394 سه برابر شده است، این اهمیت دارد که با پایش و سنجش دقیق این برنامه‌ها را در همه شهرهایمان اجرا کنیم.

    معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه زندگی حداقل 35 میلیون ایرانی تحت‌تاثیر آلودگی هوا قرار دارد، گفت: از هر 7 مورد مرگ و میر در جهان قطعا یک مورد مرتبط با آلودگی هواست. باید تاکید کنیم که با همکاری نیروی انتظامی و وزارت کشور، سیستم سینفا و معاینه فنی هر چه سریعتر راه‌اندازی شود تا با یکپارچه‌سازی معاینه فنی جلوی خیلی از بی‌دقتی‌ها و تخلفات در خودروهای در حال استفاده را بگیریم.

    ابتکار تصریح کرد: موضوع اندازه‌گیری، سنجش و گزارش یکی از محورهای مهم توافق پاریس است و ما باید در پایش و سنجش در کشور در جهت علمی و فنی توان‌افزایی کنیم.

    وی گفت: خوشبختانه این کنفرانس جنبه آموزشی قوی دارد و در آن برای کارشناسان سازمان محیط زیست هم کارگاه‌های آموزشی خوبی تدارک دیده شده است.

    ابتکار در پایان گفت: در دوره دو ساله دولت یازدهم صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک شتاب‌دهنده فناوری‌های محیط زیست عمل می‌کند و امروز زمینه برای کار علمی، متعهدانه و مسئولانه توسط آزمایشگاه‌های بخش خصوصی برای پایش و سنجش فراهم شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو