فونیکسریمکسبهتام

با بودجه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومان، نیسان مورانو Z۵۰ بخریم یا هیوندای سانتافه CM؟

شرقی‌های بلند‌قامت

به گزارش عصر خودرو: بلندقامتان این روزهای بازار ایران از حیث برچسب قیمت کارخانه و وارد‌کننده نیز در سطح بسیار رفیعی قرار می‌گیرند و اگر قرار بر این باشد که یک شاسی‌بلند سایز متوسط یا کراس‌اوور سایز بزرگ غیر‌چینی خریداری کنید، در بهترین حالت به ۲۰۰ میلیون تومان پول نقد نیاز خواهید داشت که البته صرف چنین بودجه‌ای برای خرید یک خودرو، برای قریب به ۸۰ درصد از افراد جامعه مقدور نیست. اما اگر خواسته باشیم از خیر صفر‌کیلومتر خودرو گذشته و به بازار خودروهای دست‌دوم سری بزنیم، گزینه‌های بیشتری پیش رویمان قرار خواهند گرفت که عمدتا ‌در حد و حدود بازه قیمتی شاسی‌بلندهای چینی قابل خریداری هستند. در واقع در این مطلب قصد داریم تا با ۲ مورد از بهترین گزینه‌های شاسی‌بلند زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار ایران همراه شده و مقایسه‌ای کوتاه در بین این دو خودرو داشته باشیم.

شرقی‌های بلند‌قامت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰
  • شرقی‌های بلند‌قامت
  • شرقی‌های بلند‌قامت
  • شرقی‌های بلند‌قامت
  • شرقی‌های بلند‌قامت
  • شرقی‌های بلند‌قامت
  • شرقی‌های بلند‌قامت
  • شرقی‌های بلند‌قامت
  • شرقی‌های بلند‌قامت

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هیوندای سانتافه نسل دوم (CM) که برای نخستین بار در سال 2007 توسط آسان موتور به بازار ایران رسید و البته در طرف دیگر نیسان مورانو نسل اول (Z50) که توسط پارس خودرو به مصرف‌کنندگان ایرانی عرضه می‌شد، میهمانان ویژه این مطلب خواهند بود!

سنت‌شکنی در بازار ایران جایی ندارد
هرچند که تصمیم‌گیری در مورد ظاهر و طراحی 2 خودرو بحثی کاملا سلیقه‌ای و برای هر فرد متفاوت است، اما با توجه به میزان فروش و همچین طبق اظهارات فعالان بازار خودرو، هیوندای سانتافه طرفداران بیشتر و بازار بهتری نسبت به مورانو دارد.
در واقع این محصول هیوندای یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین خودروهایی است که تا‌کنون به بازار ایران وارد شده ‌که البته یکی از دلایل این امر‌ را می‌توان طراحی ظاهری مناسب و معقول آن دانست. هرچند که نیسان مورانو با خطوط نرم و البته حجم‌های اغراق‌شده خود شاید از دید بسیاری از افراد زیبا به نظر نرسد و بهتر است بگوییم این محصول ژاپنی چندان عامه‌پسند نیست.
اما هیوندای سانتافه با وجود خطوط و حجم‌های عادی‌تر بدنه، تطبیق نمای جلو و عقب، شباهت به خودروهای آلمانی و به ویژه محصولات آئودی، بیش از مورانو دلربا به نظر می‌رسد. هر‌چند که اگر از جمله انسان‌هایی با سلایق خاص باشید، ممکن است با طرح ارائه‌شده توسط طراح ژاپنی مورانو، Taiji Toyota کنار بیایید.
مورانو از حیث لوازم ظاهری شرایط نسبتا ضعیفی دارد و در ضربات از ناحیه جلو بسیار حساس است. هرچند که سانتافه نیز از حیث آسیب‌پذیری تفاوت چندانی با سانتافه ندارد اما برای هیوندای، شما با قطعات یدکی فراوان و ارزان‌تری مواجه
خواهید بود.
هیوندای سانتافه در رنگ‌های مشکی، سفید، نوک مدادی، سربی، بادمجانی، خاکی، نقره‌ای و بژ قابل خریداری است؛ این در حالی است که برای مورانو حق انتخاب در بین رنگ‌های مشکی، مِسی، نقره‌ای، سفید صدفی، نوک مدادی و در نهایت بژ را خواهید داشت.

  همه چیز به نفع هیوندای
پیش از شروع هر‌گونه مبحثی پیرامون دکوراسیون داخلی و انواع امکانات و آپشن‌های به کار رفته در کابین هر یک از این خودروها توجه داشته باشید که طراحی و خلق هر یک از این دو خودرو به حداقل 10 سال پیش بازمی‌گردد و در دهه گذشته شاهد تغییر و تحولات بسیاری در امر امکانات رفاهی و بحث ارگونومی کابین بوده‌ایم.
با این حال با ورود به کابین هر کدام از این دو خودرو، شاهد کابینی متفاوت از دیگری خواهیم بود. نیسان برای تریم داخلی مورانو از 3 رنگ مشکی، کرمی و در نهایت زرشکی بهره گرفته است که البته در این بین کابین کرمی این خودرو طرفداران بیشتری داشته و اگر به دنبال محصولی خاص باشید، تریم و تودوزی زرشکی بیشتر به دل شما خواهد نشست. غربیلک سه‌شاخه به همراه دکمه‌های ارتباط با سیستم صوتی (اینترفیس) و در پس آن صفحه کیلومتری که با طراحی عجیب و غریب، هر بخش از نشانگرها را در قابی جدا قرار داده است.
بالای داشبورد حالتی پله‌ای داشته و شما قادر به قرار دادن وسایلی از جمله تلفن همراه روی داشبورد هستید.
این داشبورد به همراه کنسول میانی حاوی صفحه نمایش سیستم ناوبری، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و در نهایت سلکتورهای پیچشی سیستم تهویه مطبوع تمام چیزی است که در کابین ساده اما عجیب و غریب مورانو به چشم می‌خورد.
در واقع اگر خواسته باشیم از دید عموم به این بخش نگاه کنیم، سنت‌شکنی‌های ذکر شده، چندان هم جذاب و دوست‌داشتنی نیستند!
مورانو در داخل کابین امکاناتی همچون 6کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلو و پرده‌ای، روشن‌شدن بدون کلید، فرمان با قدرت کمکی الکتریکی و قابلیت سنگین شدن در سرعت بالا، سیستم صوتی نسبتا حرفه‌ای با 4‌بلندگو و 2‌ساب‌ووفر و چنجر 6‌تایی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه حافظه و گرمکن صندلی راننده، تنظیم برقی پدال‌ها، آینه‌های جانبی به همراه گرمکن، سانروف برقی و در نهایت کروز کنترل از جمله امکاناتی است که در کابین این خودرو می‌بینیم.
در مقابل، هیوندای سانتافه با تودوزی چرم مصنوعی در رنگ‌های مشکی، خاکستری و کرمی با دوخت رنگ قهوه‌ای به همراه داشبورد با تریم چوب یا فیبر‌کربن به بازار ایران عرضه شده است که در موارد فول‌آپشن شاهد 3‌ردیف سرنشین و گنجایش 7 نفر هستیم.  سانتافه در بهترین حالت از امکانات شامل مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع خودکار با دریچه‌های روی ستون برای ردیف عقب و سیستم کنترل کیفیت هوا، سیستم صوتی به همراه 4 اسپیکر، 2‌تیوتر و یک ساب ووفر و همچنین سیستم نمایشگر و ناوبری سفارشی، سنسور باران، سنسور پارک در نسخه‌های 2008 به بالا، آینه‌های برقی به همراه گرمکن و البته تاشوی برقی در نسخه‌های 2009، آینه الکتروکرومیک به همراه قطب‌نما، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن برای هر دو سرنشین، سانروف برقی دو‌حالته و... از جمله امکانات سانتافه هستند که این محصول کُره‌ای را یک سر و گردن بالاتر از رقیب ژاپنی قرار می‌دهد.

  6 سیلندرهای رویایی!
هر دو خودرو از پیشرانه‌های 6 سیلندر V‌شکلی بهره می‌برند که این روزها حضورشان در بازار ایران شبیه به یک رویا شده است!
آسان موتور سانتافه را با پیشرانه V6 سری میو به بازار ایران عرضه کرد و این در حالی بود که گزینه‌های قوی‌تری همچون مورد 3.3 لیتری لامبدای مورد استفاده بر روی آزرا و سورنتو برای این خودرو قابل سفارش بود.
هرچند که نمونه 2.7 لیتری مورد استفاده ‌روی سانتافه از نظر اعداد و ارقام کلی شبیه به پیشرانه‌های توسان، اسپورتیج، هیوندای کوپه و... است اما توجه داشته باشید که پیشرانه‌های سری میو (که ‌روی سانتافه CM و اپتیمای 2009 استفاده می‌شد) از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برند؛ این در حالی است که نمونه‌های دلتای مورد استفاده روی خودروهای مذکور در واقع مدل پایه 2.7 میو بوده و با توجه به فقدان تکنولوژی VVT، نهایت قدرت کمتری را تولید می‌کنند.
بدین ترتیب پیشرانه 6‌سیلندر خورجینی سانتافه قادر به تولید 189 اسب بخار در 6 هزار دور بر دقیقه و همچنین نهایت گشتاور 248 نیوتن‌متر در 4 هزار دور بر دقیقه خواهد بود که البته این اعداد و ارقام در کنار جعبه دنده 4‌سرعته و وزن 1855 کیلوگرمی این خودرو، قابلیت‌های دینامیکی خوبی را برای سانتافه CM فراهم نمی‌کند و این خودرو به زعم بسیاری از مصرف‌کنندگان «تنبل» است.
به ویژه هنگامی که خواسته باشید در سرعت بالا معکوس داده و در جریان جاده از خودرویی سبقت بگیرید، این تنبل بودن بیشتر حس می‌شود.
در مقابل نیسان مورانو را با پیشرانه 6سیلندر V شکل 3.5 لیتری داریم که با بهره‌گیری از سیستم تنفس طبیعی، 4 سوپاپ در هر سیلندر و سیستم باز و بسته‌‌شدن زمان متغیر سوپاپ‌ها قادر به تولید 234 اسب بخار در دور مشابه سانتافه است.
نیسان مورانو از جعبه دنده ضریب متغیر CVT با قابلیت تبدیل‌شدن به 6 سرعته دستی بهره می‌برد که اگر مورانو تجربه نخست شما از این دست جعبه دنده‌ها باشد، کمی سردرگم خواهید شد.
همچنین با توجه به نبود علم و تخصص کافی برای تعمیر و ترمیم این دسته گیربکس‌ها، در صورت استفاده نادرست از خودرو، اعمال فشار بیش از حد به جعبه دنده و در نهایت خرابی گیربکس، چاره‌ای جز تعویض مجموعه کامل جعبه دنده و پرداخت هزینه‌ای گزاف نخواهید داشت. 
هرچند که مصرف سوخت بالاتر مورانو نسبت به سانتافه و همچنین قیمت بالاتر قطعات و سرویس‌ها، هزینه نگهداری بیشتری برای شما در پی خواهد داشت. اما توجه داشته باشید که در این خودرو شاهد آن «تنبلی» ذکر شده در فوق نخواهید بود.

  فنّ آخر!
هر دو‌ این خودروها از شاسی‌بلندهای ارزنده بازار کمتر از 100 میلیون تومان هستند که به وفور یافت می‌شوند.
هرچند که نیسان مورانو به دلیل سنت‌شکنی‌های طراحی بدنه و کابین بازار ضعیف‌تری دارد اما توجه داشته باشید که اگر به دنبال یک SUV خاص، راحت و پرقدرت هستید، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما با توجه به محبوبیت سانتافه و همچنین گستردگی بیشتر خدمات پس از فروش آسان موتور در سطح کشور، انتخاب سانتافه برای مصارف خانوادگی به‌مراتب عاقلانه‌تر خواهد بود.
مورانو 2008 بسته به امکانات، رنگ و میزان کارکرد از 80 الی 100 میلیون تومان قیمت می‌خورد و  سانتافه CM‌با پیشرانه 2.7 لیتری که از 2007 تا آخر 2009 به بازار ایران وارد شدند، بازه مشابهی داشته و برای خرید نمونه‌های با شرایط مختلف این خودرو می‌بایست از 80 الی 105 میلیون تومان هزینه کنید. هرچند که نسخه فیس‌لیفت سانتافه CM قیمت بالاتر و البته پیشرانه قدرتمندتری دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو